Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Mun kaikkien aikojen suosikkipeli on avoimen maailman peli.Jos tämän tyyppinen lähestymistapa avoimeen maailmaan ei nappaa, niin se on ok, mutta mielestäni pelin kritisointi tästä on lähinnä naurettavaa. Vähän sama kuin käynnistäisit autopelin ja valittaisit siitä, että tässä ajetaan autoilla kilpaa erilaisilla radoilla. Avoimen maailman pelit nyt ovat perusrakenteeltaan samanlaisia ja kaikki eivät vain tästä rakenteesta pidä.


Itsellä on hieman samaa, välillä tulee pelattua ja sitten taas taukoa.Oma kokemus n: 20h kohdalla on että eihän tässä mitään vikaa ole, näyttää ja toimii pirun hyvin. Mutta jäänyt jo kesken parikin kertaa kun muut pelit (pienet sekä isot) menny edelle. Jostain se kertoo kait.
 
   ) -> tapa muutama kone -> palaa takaisin. Suurinpiirtein tällä kaavalla meni varmasti yli puolet sivutehtävistä, joskin vaihtelevilla miljöillä ja hahmoilla. Ei näitä siis voi kuuna päivänä verrata esimerkiksi Witcher 3 sivutehtäviin, missä omat valinnat muuttivat tehtävien kulkua ja et voinut ikinä tietää miten tehtävä tulee päättymään sen aloitettuasi.
) -> tapa muutama kone -> palaa takaisin. Suurinpiirtein tällä kaavalla meni varmasti yli puolet sivutehtävistä, joskin vaihtelevilla miljöillä ja hahmoilla. Ei näitä siis voi kuuna päivänä verrata esimerkiksi Witcher 3 sivutehtäviin, missä omat valinnat muuttivat tehtävien kulkua ja et voinut ikinä tietää miten tehtävä tulee päättymään sen aloitettuasi. . Kuten sanoin peli käynnistyi varsin hitaasti ja Elden Ringin pelattuani en uskonut, että Horizon vetäisi sille vertoja. Mitä pidemmälle kuitenkin pääsin, niin sitä enemmän vaakakuppi alkoi kääntyä. Jossain kohtaa huomasin ajattelevani, että en enää tiedä kumpi on itselleni vuoden peli tällä hetkellä. Pelin kääntyessä kohti loppusuoraa tajusin, että kyllä tämä taitaa kiilata omalla listallani Elden Ringin ohitse. Vaikka Horizon pitää sisällään useita vikoja on se kokonaisuutena vain aivan käsittämättömän kaunis ja rakkaudella tehty peli. Pelistä voi oikeasti aistia kuinka paljon tämä peli merkitsee Guerrillalle. Toki on pakko antaa erityismaininta vielä grafiikoille. Tämä on helposti visuaalisesti kaunein peli mitä olen koskaan pelannut. Performance mode on päivitysten jälkeen aivan leuat loksauttava kokemus. En varmasti koskaan ole pysähdellyt pelissä ihailemaan maisemia niin usein kuin tässä. Siitä myös erityiskiitos, että maastot oli usein tehty juuri siten, että pelaaja ikäänkuin ohjattiin paikkoihin, josta avautui maagiset näkymät. Toinen erityismaininta musiikeille. Mielestäni niissä oltiin myös onnistuttu erinomaisesti ja ne usein toivat kohtauksiin täysin uudenlaisen lisämausteen.
. Kuten sanoin peli käynnistyi varsin hitaasti ja Elden Ringin pelattuani en uskonut, että Horizon vetäisi sille vertoja. Mitä pidemmälle kuitenkin pääsin, niin sitä enemmän vaakakuppi alkoi kääntyä. Jossain kohtaa huomasin ajattelevani, että en enää tiedä kumpi on itselleni vuoden peli tällä hetkellä. Pelin kääntyessä kohti loppusuoraa tajusin, että kyllä tämä taitaa kiilata omalla listallani Elden Ringin ohitse. Vaikka Horizon pitää sisällään useita vikoja on se kokonaisuutena vain aivan käsittämättömän kaunis ja rakkaudella tehty peli. Pelistä voi oikeasti aistia kuinka paljon tämä peli merkitsee Guerrillalle. Toki on pakko antaa erityismaininta vielä grafiikoille. Tämä on helposti visuaalisesti kaunein peli mitä olen koskaan pelannut. Performance mode on päivitysten jälkeen aivan leuat loksauttava kokemus. En varmasti koskaan ole pysähdellyt pelissä ihailemaan maisemia niin usein kuin tässä. Siitä myös erityiskiitos, että maastot oli usein tehty juuri siten, että pelaaja ikäänkuin ohjattiin paikkoihin, josta avautui maagiset näkymät. Toinen erityismaininta musiikeille. Mielestäni niissä oltiin myös onnistuttu erinomaisesti ja ne usein toivat kohtauksiin täysin uudenlaisen lisämausteen. .
.Tarina meni läpi eilen ja kello pysähtyi aikaan 58h 15min.
Mainitaan nyt vielä tässä yhteydessä sivuhahmoista sen verran, että mielestäni ne olivat todella hyviä myöskin. Joidenkin mielestä ne eivät olleet mieleenpainuvia, mutta itselläni oli kyllä päinvastaiset kokemukset. Useampi tämän pelin uusista sivuhenkilöistä oli 10/10 ja ne vanhat joita oli mukana vain paransivat ykkösosasta.



120 fps modi. Joko lukittu 40 fps tai lukitsematon VRR mode joka tarjoaa noin 60-80 fps kokemuksen
Täytyypä ehkä testata ihan mielenkiinnosta. Uskon kuitenkin, että performance on silti paras valinta, sillä 60 fps on oikein riittävästi tähän peliin ja sitä visuaalista karkkia ei kyllä kannata missata.
Kokeilin tuossa eilen heti balanced modea, kun oli tottunut 60 fpsään, niin tuo 40 jotenkin tökki, melkein yhtä paljon kuin 30. Pitänee testailla uusiksi, telkkari kun tukee vrrää. Jotain huomasi kuitenkin muuttuneen, performance modessa nyt tämän patchin jälkeen kun avaa PS5 menun pelin päälle, niin sen elementit on suhruisia, peli on kyllä ihan skarppi, mutta nyt tuon ps ui:n tekstit on jotenkin möhnäisiä ja ikonit samoin, toisin kuin aiemmin (tai sitten en vaan noteerannut, mutta...)Tietääkseni tässä ei menetä silmäkarkkia mitenkään. Jos sinulla on 120 fps telkku saat uuden balanced modin joka on sama kun resoluutio mode mutta on 30 fps sijasta 40 fps. Jos löytyy VRR siihen päälle niin performance modissa on lukitsematon fps aina 120 asti. Mitään muutoksia ei tietääkseni ole ulkonäköön tullut.
Kokeilin tuossa eilen heti balanced modea, kun oli tottunut 60 fpsään, niin tuo 40 jotenkin tökki, melkein yhtä paljon kuin 30. Pitänee testailla uusiksi, telkkari kun tukee vrrää. Jotain huomasi kuitenkin muuttuneen, performance modessa nyt tämän patchin jälkeen kun avaa PS5 menun pelin päälle, niin sen elementit on suhruisia, peli on kyllä ihan skarppi, mutta nyt tuon ps ui:n tekstit on jotenkin möhnäisiä ja ikonit samoin, toisin kuin aiemmin (tai sitten en vaan noteerannut, mutta...)
Vaikkuttikohan tänään tullut PS5 päivitys joka toi ALLM tuen tuohon balancediin. Nyt se näyttää mun silmäänkin ihan sulavallamalta, toisin kuin aiemmin. Muttei kuitenkaan ihan niin sulavalta kuin performance mode, jossa taidan pysyä jatkossakin. Grafiikan suhteen en osaa nähdä eroa minkään noiden kolmen moodin väliltä (en osaa laskea pikseleitä tai vokseleita tai muutenkaan analysoida kuvaa niin analyyttisesti). Odotellaan vaikka Digital Foundryn arvioita noista sitten.Itsellö ei kyllä PS menuissa oli mitään eroa oli modi mikä tahansa, kaikki näyttää super hyvältä.
Mitä tulee balanced vs performance modiin niin itse sanoisin että ei ole ihan niin helppo valinta enään. 40 fps on huomattavasti sulavempi kuin 30 fps ja silmiä ei ala särkemään heti. Myöskin tuo balanced modi on omaan silmään jotenkin huomattavati mielyttävämpi kuin performance modi, balanced modi näyttää paljon realistisemmalta kuin performance modi näyttää enemmän videopeliltä. Itse en kyllä osaa suositella jompaa kumpaa vaan menee sillä mikä miellyttää itseä enemmän.
 Muistelen että minullakin oli ajoittain ongelmia ymmärtää, mistä kulmasta tai kuinka kauaa koukku nappaa kiinni. Sitten se ottikin myöhemmin kun yritti uusiksi vaikka jo ajatteli että ehkä se ei yllä tai jotain. Mutta antaakseni jonkin vastauksen kysymykseen: siinä paskassa koukussa on jotain häikkää ajoittain
 Muistelen että minullakin oli ajoittain ongelmia ymmärtää, mistä kulmasta tai kuinka kauaa koukku nappaa kiinni. Sitten se ottikin myöhemmin kun yritti uusiksi vaikka jo ajatteli että ehkä se ei yllä tai jotain. Mutta antaakseni jonkin vastauksen kysymykseen: siinä paskassa koukussa on jotain häikkää ajoittain 
Git gud!Mikä vittu tossa vitun paskassa koukussa on ku se ei vittu ota?! Alkaa mennä jo oikeasti hermot!!
 Ei vaan en muista itse, että tuossa sen enempää vikaa olisi ollut. Kunhan käänsi kameran sinnepäin ja rämpytti äksää niin kyllähän se sinne sujahti aika lailla missä asennossa tahansa. Joskus taisi olla jotain kohtia, että piti ensiksi itse hypätä kielekkeeltä sinnepäin ennen kuin range riitti koukkuun.
  Ei vaan en muista itse, että tuossa sen enempää vikaa olisi ollut. Kunhan käänsi kameran sinnepäin ja rämpytti äksää niin kyllähän se sinne sujahti aika lailla missä asennossa tahansa. Joskus taisi olla jotain kohtia, että piti ensiksi itse hypätä kielekkeeltä sinnepäin ennen kuin range riitti koukkuun.