Mielenkiinnosta @PeW, mitkä sinua kiinnostavat pelit ovat siirtyneet toiseen suuntaan Horizonista? (Pahoittelut offtopicista).
No nyt kun kysyit, niin:
Breath of the Wildilla ja Elden Ringillähän näitä Horizoneita (kun ovat sattuneet ilmestymään samoihin aikoihin) on lyöty oikealta, vasemmalta, edestä ja takaa. Joten minun ei tarvitse varmaan asiasta kirjoittaa sen enempää, kuin että myös omaan makuun sopii paljon paremmin tuollainen pelisuunnittelu, jossa kartasta katsotaan korkeintaan maastonmuotoja ja jänniä paikkoja vs. täpätään sieltä valmiita markkereita.
Ja muuten rohkaistaan pelaajaa pitämään silmät ja mieli avoimena.
Sieltä syntyy seikkailun ja löytämisen iloa itselleni.
Minulle nousi kuitenkin tässä Forbidden Westiä pelatessa mieleen myös yksi (oodissakin vihjaistu

) avoimen maailman verrokki, jonka yhtymäkohdat tulevat/tulivat kyllä kauemman mutkan kautta. Mutta kun kysyttiin, niin yritän avata tätä:
Forbidden West on monilla tavoin mielestäni vähän tylsä
numbers game. Mene laatikolle, saat sieltä kasan asioita, jotka ovat oikeastaan vain numeromössöä: Lukuja joita tarvitaan riittävä määrä, jotta voit valmistaa jonkun päivityksen esineeseen x, joka nostaa sen lukuja määrän y.
Tai valitse valikosta tehtävä jota seurata - taustatietoina löytyy toki askelmäärä, millä tasolla sinun tulisi olla, montako taitopistettä ja paljonko xp:tä siitä saa. Numeroita, numeroita, numeroita. (Tiedän, että joku lukee tätä tällä hetkellä ihan raivoissaan ja huutaa itsekseen, että eikö sama koske melkein kaikkia videopelejä. Koittakaa kestää

)
Arvatkaas mikä muu peli vei meitä hetki sitten Amerikan läpi länteen ja todellakin pakotti pelaajan tihrustamaan karttaa ja ynnäämään numeroita? Death Stranding

. Ja pidin siitä alun oppivaiheen jälkeen vähän hemmetisti. Jos sitä karttaa pitää katsoa niin tehdään siitä valtava osa peliä: Reitin suunnittelu on välttämätöntä selviytymisen kannalta. Samoin "numeroiden" kanssa säätäminen, lähtien jo siitä paljonko jaksat kantaa mukanasi. Hetken päästä olin tilanteessa, jossa minun pitäisi olla nukkumassa, mutta tein reittisuunnitelmia laskien mitä minun kannattaa hakea ja mistä, jotta saan rakennettua vielä yhden pätkän tietä. Vähän kuin aikoinaan en malttanut mennä nukkumaan, vaan poimin kartalta tehtäviä Assassin's Creedissä tai Far Cry 3:ssa.
Korostan sitä, että Death Strandingillä on sitten muitakin vahvuuksia, joiden vuoksi pidin siitä. Ja joiden vuoksi kestin sen ihan kiistämättömät heikkoudet - esimerkiksi puhtaasti toimintakohtauksia vertaillen Horizon Forbidden West on moninkertaisesti parempi.
Ja tosiaan hyvin erilaisista peleistä kyse noin yleisellä tasolla.