Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Se on ikävä totuus joillekin että peli-ala on kasvava markkina erittäin kovalla kilpailulla ja jos ei aika, intressi ja resurssit riitä niin sitten pitäisi tehdä niitä pelejä mihin riittää että pysyy kilpailussa mukana.

Mitä nyt kattonut Tripla-A pelejä missä Series S on suoriutunu on ollut aika häikäisevä 300e laitteelle; Forza, Halo, MFS, tuleva MW2 (1440p 60fps) ja mitä kaikkea muuta...

Tämä tuskin "kehitystä" niin paljon jarruttaa kun niitä kuitekin löytyy kenellä sitä fyrkkaa on ja paljon ettei kyllä resursseista pitäisi pulaa olla, IMO.

Se on kehitystä myös tavallaan että tämmönen laite kun Series S isketään markkinoille mikä mahdollistaa halvemmalla pääsyn uuden genin peleille, onhan tuo jo nyt näkyvissä että cloud-laitteitakin on tulossa. Hienoa vaan että on variaatiota mitä valita.

Aina voi haluta enemmän ja suurempaa, itse olen erittäin tyytyväinen nykyiseen pelitilanteeseen markkinoilla.
 
Joo eipä oo PS5-pelaajana valittamista markkinoiden suhteen, hyviä pelejä on enemmän kuin ehtii pelata ja toimivat lähes poikkeuksetta hyvin. Siihen vielä päälle PS4-pelit, joita ei ole ehtinyt pelata - nekin voi nyt pelata entistä sulavammin.
 
No edelleen on se tilanne, että edellinen konsolisukupolvi on mukana riippakivenä, eli Series S ei erotu vielä niin hyvin joukosta. Pelejä tehdään yleensä 2-5 vuotta, joten ratkaisut näkyvät sen mittaisella viiveellä ja tuskin monenkaan pelinkehittäjän intressinä on eksplisiittisesti kertoa, että peliä ei tule Xboxille sen vuoksi, että Series S on niin huono ja MS haluaa silti sitä tuettavan natiivisti. Se tulee ilmi enemmänkin näiden kehittäjien epävirallisemmissa puheenvuoroissa niin kuin nytkin.

No mutta palataan asiaan sitten, kun tosiaan niitä esimerkkejä tulee. Ei pitäisi vaikeata tosiaan olla nimetä näitä sitten myöhemmin, jos kuitenkin vielä ei mieleen nyt tullutkaan yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Pelintekijöiden ei varsinaisesti tarvitse kertoa syytä julkaisemattomuudelle, mutta voisi olettaa, että alustalle optimoinnin kompleksisuus vie julkaisuintoa varsinkin sellaisilta studioilta, joilla ei ole valtavaa teknistä tukea ja taloudellisia resursseja taustalla ja joiden pelit eivät välttämättä myy niin hyvin, että pienelle alustalle julkaisu on väistämättä tuottoisaa.
Ei tämä ajatusmalli optimoinnin kompleksisuudesta oikein pidä merivettä, kun mietitään kuinka moni japani peli saapuu Switchille ja PS5:lle, mutta jättää boksin väliin.

Kuten itsekkin pohdit, niin taloudelliset syyt ja pienempi markkina lienevät oikeampia syitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tehot rajoittavat aina kehitystä, joten se sukupolven pienitehoisin laite väkisin jossain välissä alkaa muodostumaan pullonkaulaksi ja aiheuttamaan pelien kehityksessä 'ongelmia' tai vähintään rajoitteita ja kompromisseja. Tämä lienee fakta, jota kukaan ei karkuun pääse. Jos siis edelleen oletetaan, että kaikki pelit tuodaan Series S:lle laitesukupolven loppuun asti.

Nykyinen uusin sukupolvi on ollut markkinoilla kohta kaksi vuotta ja voidaan varmaankin olettaa, tämän sukupolven laitteet pysyvät uusimpana sukupolvena vielä varmaan sen 3-4 vuotta. Huhuja on ollut ainakin Pleikkarin Pro-mallista vuodelle 2024, joten nykyinen sukupolvi varmaan jatkuu uusimpana sinne vuoden 2026 tienoille. Tämä on pitkä aika kehityksessä ja tehoerot tulevat olemaan loppuvaiheessa huomattavat esim. Series S:n ja todennäköisten Pro-mallien välillä. Siinä sitä onkin kehittäjillä hommaa, että pystyvät samaan aikaan saamaan 'maksimit' irti Pro-malleista ja pelit siedettävästi pyörimään sillä vähätehoisimmalla halpismallilla. Johan tuossa oli uusinta Haloa odotellessa pelin ketjussa puhetta siitä, etteivät Series S:n tarjoamat resoluutiot ja ruudunpäivitykset välttämättä heti alkuun olleet sitä, mitä uuden sukupolven nextgen antaisi odottaa.

Sinänsä Xbox Series S:n olemassaolo on minulle nykytilanteessa täysin yhdentekevä asia. Jos sen olemassaolo tulevaisuudessa alkaa rajoittaa vaikkapa multiplattarien teknistä toteutusta, niin voin tässä kohtaa jo sanoa, että alkaa harmittaa, jos joudun Pleikkarillani kärsimään multiplattareiden kohdalla 'maksimeja pienemmästä teknisestä toteutuksesta' sen takia, että pelin täytyy pyöriä jollain Microsoftin määräämällä minimitasolla heidän budjettikonsolillaan ja sen takia multiplattarien yleinen tekninen taso jää matalammaksi tehokkaammillakin laitteilla.
 
En tiiä mistä tässä väitellään, kun ainahan se heikompi rauta on olltu pullonkaulana niin konsoli- kuin pc-puolellakin. En tiedä miten tuosta edes voi väitellä, kun faktahan se on. Tuskin siitä huolimatta on olemassa listaa sellaisista peleistä, joita jollain laitteella EI ole. Ajatelkaa jos vaikka Witcher 3 olisi tehty alunperin Switchin ehdoilla eikä jonkin tehokkaamman laitteen. Toimiihan se toki nykyään Switchilläkin, mutta jos vertaa edes niihin PS4-sukupolven versioihin niin näyttää auttamatta jo vanhalta. Ja niin näyttää jo ne PS4-versiotkin, ja sen takia tuohonkin peliin on tulossa vielä tänä vuonna se päivitys. Näitä edellisen sukupolven koneita raahataan vielä mukana ison laitekannan takia, mutta vähitellen kun PS5-sukupolvi on tarpeeksi suuri ne voi jäädä joistain julkaisuista pois. Jos on tosiaan noin , että Microsoft on velvoittanut pelit toimimaan molemmilla Series-koneilla, niin lopulta ollaan tilanteessa missä se raahattava on samaa sukupolvea kuin ne tehokkaat koneet. Onhan siinä kehittäjille päänvaivaa, kun sama peli pitää suunnitella toimivaksi kahdelle laitteelle yhden sijasta.

En sit tiedä miten nuo mahdollisesti tulevat pro-laitteet sekoittaa pakkaa kehittäjien mielestä.
 
Niin tämä aihe on sellainen kesto suosikki foorumilla. Viimeksi muistaakseni aihe nosti päätään Resident Evil Villagen 30 fps lipsautuksen kohdalla joka sit olikin uutisankka. Niin ja kohua aiheutti myös metro exodus enhanced edition series s versio kehittäjän toimesta joka sekin kuitenkin pyöri hyvin jopa RT kanssa. Nyt sitten tuli tämä Gotham Knights keissi. Katsotaan miten tuo unreal 5 moottori tulee series ässällä pyörii peleissä se kun taitaa määrittää aika pitkälle tämän sukupolven pelit sinne loppumetreille asti. Niin kauan kuin nämä CoDit ja muut suosikki pelit pyörii hyvin series s niin tuskin mitään suurempia pelkoja on. Toki devaajat haluaisi varmaan tehdä pelejänsä vaikka vain 4090 tasosille koneille, mutta se nyt ei vaan mene niin. Oli miten oli series s nyt on markkinoilla ja hyvin tuolla on tämän sukupolven mennyt et en ole kaivannut muuta, toki sitäkin on tässä ketjussa uumoiltu et se olis jotenkin ei niin koville pelaajille et sellasille harrastelijoille, mutta ei tosi pelaajille, no kaippa tällekin joku määritelmä sit löytyy ?

 
Niin tämä aihe on sellainen kesto suosikki foorumilla. Viimeksi muistaakseni aihe nosti päätään Resident Evil Villagen 30 fps lipsautuksen kohdalla joka sit olikin uutisankka. Niin ja kohua aiheutti myös metro exodus enhanced edition series s versio kehittäjän toimesta joka sekin kuitenkin pyöri hyvin jopa RT kanssa. Nyt sitten tuli tämä Gotham Knights keissi. Katsotaan miten tuo unreal 5 moottori tulee series ässällä pyörii peleissä se kun taitaa määrittää aika pitkälle tämän sukupolven pelit sinne loppumetreille asti. Niin kauan kuin nämä CoDit ja muut suosikki pelit pyörii hyvin series s niin tuskin mitään suurempia pelkoja on. Toki devaajat haluaisi varmaan tehdä pelejänsä vaikka vain 4090 tasosille koneille, mutta se nyt ei vaan mene niin. Oli miten oli series s nyt on markkinoilla ja hyvin tuolla on tämän sukupolven mennyt et en ole kaivannut muuta, toki sitäkin on tässä ketjussa uumoiltu et se olis jotenkin ei niin koville pelaajille et sellasille harrastelijoille, mutta ei tosi pelaajille, no kaippa tällekin joku määritelmä sit löytyy ?


Dying Light 2 on myös hyvä esimerkki, niin sekin saatiin pyörii 60fps.
 
Muistuttaisin vielä, että Series S:ssä ei ole isoimpana ongelmana kehittäjille nyt se, että muiden konsolien grafiikat kärsisi tai se, että developerit joutuisivat jatkossa julkaisemaan pelejä yhdelle alustalle 480p resoluutiolla. Ei se näyttis tai prossu ole ongelma.

Isoin huolenaihe deveillä Series S:ssä on sen tuoma RAM-muisti ja mitenkä jatkossa pelit joudutaan suunnittelemaan tämä huomioonottaen. Jos devit haluaisivat suunnitella 10 vihollisen combat-kohdan leveliin niin Series S:n takia siellä onkin nyt ainoastaan 7 vihollista. Tai jos se 10 vihollista halutaan saada niin sitten pitää tehdä vihollisista tyhmempiä. Tällä tapaa pelikehitys saadaan junnaamaan paikoillaan. Muistihan on tunnetusti yksi arvokkaimpia resursseja pelikehityksessä.


Kyllähän näitä kommentteja on tullut aiheesta jo niin monelta suunnalta, että ei voida mielestäni enää yksittäisten devien suuntaan osoitella sormea ja puhua kuinka nämä ovat vain laiskoja.
 
Muistuttaisin vielä, että Series S:ssä ei ole isoimpana ongelmana kehittäjille nyt se, että muiden konsolien grafiikat kärsisi tai se, että developerit joutuisivat jatkossa julkaisemaan pelejä yhdelle alustalle 480p resoluutiolla. Ei se näyttis tai prossu ole ongelma.

Isoin huolenaihe deveillä Series S:ssä on sen tuoma RAM-muisti ja mitenkä jatkossa pelit joudutaan suunnittelemaan tämä huomioonottaen. Jos devit haluaisivat suunnitella 10 vihollisen combat-kohdan leveliin niin Series S:n takia siellä onkin nyt ainoastaan 7 vihollista. Tai jos se 10 vihollista halutaan saada niin sitten pitää tehdä vihollisista tyhmempiä. Tällä tapaa pelikehitys saadaan junnaamaan paikoillaan. Muistihan on tunnetusti yksi arvokkaimpia resursseja pelikehityksessä.


Kyllähän näitä kommentteja on tullut aiheesta jo niin monelta suunnalta, että ei voida mielestäni enää yksittäisten devien suuntaan osoitella sormea ja puhua kuinka nämä ovat vain laiskoja.
Niin, ei voi tehdä Series S:llä 7 vihollisen laumoja ja muilla 10 vihollisen laumoja? :)
 
Muistuttaisin vielä, että Series S:ssä ei ole isoimpana ongelmana kehittäjille nyt se, että muiden konsolien grafiikat kärsisi tai se, että developerit joutuisivat jatkossa julkaisemaan pelejä yhdelle alustalle 480p resoluutiolla. Ei se näyttis tai prossu ole ongelma.

Isoin huolenaihe deveillä Series S:ssä on sen tuoma RAM-muisti ja mitenkä jatkossa pelit joudutaan suunnittelemaan tämä huomioonottaen. Jos devit haluaisivat suunnitella 10 vihollisen combat-kohdan leveliin niin Series S:n takia siellä onkin nyt ainoastaan 7 vihollista. Tai jos se 10 vihollista halutaan saada niin sitten pitää tehdä vihollisista tyhmempiä. Tällä tapaa pelikehitys saadaan junnaamaan paikoillaan. Muistihan on tunnetusti yksi arvokkaimpia resursseja pelikehityksessä.


Kyllähän näitä kommentteja on tullut aiheesta jo niin monelta suunnalta, että ei voida mielestäni enää yksittäisten devien suuntaan osoitella sormea ja puhua kuinka nämä ovat vain laiskoja.

Siis onko devaajien työ jotenkin totaalisesti muuttunut nyt series s myötä ? Meinaan onko ennen nykyistä sukupolvea devaajat porskutellut onnelassa kaikkien muistien ja muiden loputtomien resurssien suhteen. Muistaakseni tais olla Playstation 3 aikoinaan melko haastava kaveri.
 
Siis onko devaajien työ jotenkin totaalisesti muuttunut nyt series s myötä ? Meinaan onko ennen nykyistä sukupolvea devaajat porskutellut onnelassa kaikkien muistien ja muiden loputtomien resurssien suhteen. Muistaakseni tais olla Playstation 3 aikoinaan melko haastava kaveri.
En tiedä onko homma mitenkä muuttunut helpommaksi vai vaikeammaksi, mutta kyllähän PS3 sai myös aikanaan kritiikkiä pelintekijöiltä kun sille oli vaikeampaa optimoida pelejä. Vähän niin kuin Series S saa rapaa nyt.
 
Siis onko devaajien työ jotenkin totaalisesti muuttunut nyt series s myötä ? Meinaan onko ennen nykyistä sukupolvea devaajat porskutellut onnelassa kaikkien muistien ja muiden loputtomien resurssien suhteen. Muistaakseni tais olla Playstation 3 aikoinaan melko haastava kaveri.
Niin, myös aiemmin konsolialustojen tekniset ratkaisut ovat aiheuttaneet vakavia ongelmia ja kaikki varmaan muistavat sen mielipahan, mitä kehnot porttaukset PS3:n aikoina aiheuttivat. Nythän tilanne on siltä osin parempi, että DirectX12U:lle on softan puolesta helppo portata eikä raudassa ole mitään todella eksoottista poikkeamaa. Ainoa suuri ongelma on kehno näytönohjain ja alitehoiset muistit, mutta sekin on sellainen ongelma, joka varmasti tulee näkymään tulevaisuudessa. Toivottavasti se näkyy enemmän siinä, että Series S versiot ovat huonoja kuin siinä, että pelit ovat mitoitettu heikomman laitteen mukaan ja sisällöstä on jouduttu tinkimään. Osa asioista skaalautuu hyvin, osa ei skaalaudu ollenkaan.

Tuskin kuitenkaan on kyse mistään todella dramaattisesta, kun PC:llä on jo totuttu eri tasoisiin laitteisiin ja Series S on käytännössä yhdenlainen PC pelien porttaamisen näkökulmasta katsottuna. Tavallaan Steam Deck on yksi Series S:n pelastaja, kun sillekin joudutaan optimoimaan pelejä ja se on vielä paljon Series S:ää naurettavampi nuhapumppu.
 
Kyllähän näitä kommentteja on tullut aiheesta jo niin monelta suunnalta, että ei voida mielestäni enää yksittäisten devien suuntaan osoitella sormea ja puhua kuinka nämä ovat vain laiskoja.

Tuo linkkaamasi artikkeli on vuodelta 2020 ja varmasti sinänsä ihan relevantti nosto vielä vuonna 2022, mutta viimeisin laajemmin uutisoitu Series S:n muistiin liittyvä uutinen on kuitenkin siitä, että kehittäjät ovat saaneet enemmän muistia käyttöönsä:


Oletko muuten kovinkin huolissasi tulevasta God of Warista ja siitä miten Series S:ää vielä huomattavasti tehottomammat antiikkiset PS4:t ovat tuhonneet pelin PS5-kehitystyön?

Tuskin kuitenkaan on kyse mistään todella dramaattisesta, kun PC:llä on jo totuttu eri tasoisiin laitteisiin ja Series S on käytännössä yhdenlainen PC pelien porttaamisen näkökulmasta katsottuna. Tavallaan Steam Deck on yksi Series S:n pelastaja, kun sillekin joudutaan optimoimaan pelejä ja se on vielä paljon Series S:ää naurettavampi nuhapumppu.

Näin maallikkona tosiaan kuvittelisi, mutta ilmeisesti kaikki on ihan erilaista sitten, kun nykyisestä yhtälöstä otetaan pois vanhat konsolialustat.
 
Oletko muuten kovinkin huolissasi tulevasta God of Warista ja siitä miten Series S:ää vielä huomattavasti tehottomammat antiikkiset PS4:t ovat tuhonneet pelin PS5-kehitystyön?
En ole? Varmasti vielä astetta kunnianhimoisempi ja helpommin optimoitava peli olisi jos siellä ei olisi vanhaa sukupolvea hidastamassa tahtia. Pelin kokokin olisi pienempi kun ei tarvitse kopioida assetteja.

Mutta takaisin aiheeseen, sillä deveistähän tässä ollaan ainoastaan puhuttu. Itseäni ainoastaan pisti silmään, kun yhtä tai kahta devin lausuntoa alettiin alunperin vähättelemään, kun todellisuudessa näitä lausuntoja on oikeastaan läpi sukupolven kuultu eri studioilta jolloin varmaan jonkinlaista totuuspohjaa näillä väitteillä myös on eikä kyse ole pelkästään devien turhasta/laiskasta työasenteesta tai siitä, että Xboxia olisi vain cool mollata ilman syytä.

Voitaisiinko todeta, että Series S:ssä on hyvät ja huonot puolensa? Hinta ja saatavuus on niitä hyviä puolia, mutta tuo on saavutettu sillä tapaa, että päänvaivaa aiheutuu deveille enemmän pelejä suunnitellessa (huom! etenkin tulevaisuuden pelejä). Se on sitten se tuhannen taalan kysymys, että kuinka isoja nämä haasteet lopulta deveille on.
 
Aihe tosiaan on kehitystyön ja optimoinnin haasteet silloin, kun siellä on tehoeroja eri alustojen välillä ja tähän aiheeseen uusin God of War on aika hyvä esimerkki. Miksei olisi?

No esim sen takia, että kyseinen peli julkaistaan edellisen sukupolven laitteen ehdoilla. Iso laitekanta on tähän suurin syy. Entäs sitten kun sitä syytä ei ole enää, ja pelit julkaistaan nykyiselle sukupolvelle? Siinä vaiheessa Series S on näistä konsoleista se pullonkaula, koska pelien pitää toimai myös sillä, sitä ei voi samalla tavoin kesken konsolisukupolven jättää pois. God of War on muutenkin aika poikkeuksellinen esimerkki, koska sellaisia teoksia ei ihan jokainen pelistudio millään mittarilla putkauttele ulos

Voitaisiinko todeta, että Series S:ssä on hyvät ja huonot puolensa? Hinta ja saatavuus on niitä hyviä puolia, mutta tuo on saavutettu sillä tapaa, että päänvaivaa aiheutuu deveille enemmän pelejä suunnitellessa (huom! etenkin tulevaisuuden pelejä). Se on sitten se tuhannen taalan kysymys, että kuinka isoja nämä haasteet lopulta deveille on.

Tässäpä se oikeastaan parhaiten sanottu
 
No esim sen takia, että kyseinen peli julkaistaan edellisen sukupolven laitteen ehdoilla. Iso laitekanta on tähän suurin syy. Entäs sitten kun sitä syytä ei ole enää, ja pelit julkaistaan nykyiselle sukupolvelle? Siinä vaiheessa Series S on näistä konsoleista se pullonkaula, koska pelien pitää toimai myös sillä, sitä ei voi samalla tavoin kesken konsolisukupolven jättää pois.
Mutta "pitää" jatkossakin toimia myös vieläkin heikommilla PC kokoonpanoilla.

God of War on muutenkin aika poikkeuksellinen esimerkki, koska sellaisia teoksia ei ihan jokainen pelistudio millään mittarilla putkauttele ulos
Niin eli onko kyse nyt raudan tehottomuudesta vai kehittäjien taidoista/laiskuudesta?
 
Mutta "pitää" jatkossakin toimia myös vieläkin heikommilla PC kokoonpanoilla.


Niin eli onko kyse nyt raudan tehottomuudesta vai kehittäjien taidoista/laiskuudesta?

En tiuedä miksi pc sanelee konsolipelien laitevaatimuksia. Ei kai kaikista peleistä sentään PC-versioita tule? Jälkimmäisessä on kyse molemmista. God of War on upea nykyiselläänkin, mutta kieltämättä olisi ollut muakva nähdä suoraan PS5-raudalle tehty peli. Santa Monica tosin on niin kova studio, että osaa näilläkin rajoitteilla tehdä upeaa jälkeä. Ja toki pelit ovat muutakin kuin teknistä suorituskykyä. Mutta tosiaan hyvä esimerkki siiinä mielessä, että tarvitaan erityisen osaava huippustudio tekemään kunnon jälkeä, kun heikompi rauta on "rasitteena". Sellaisia studioita ei todellakaan kasva puissa
 
Ehkä laiskuutta tärkeämpi syy haluttomuuteen optimoida pelejä eritasoisille laitteille on, että kaikki kehitystyö maksaa. Pelkän optimoinnin lisäksi tarvitaan myös paljon testausta ja se moninkertaistuu helposti, jos peliin tehdään muutoksia. Osa pelintekijöistä on alle 10 hengen studioita, joissa on muita haasteita ihan riittävästi ja siksi pitää miettiä tarkkaan, mille alustalle pelit julkaistaan.
 
Ylös Bottom