Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Näköjään Rocksteadyn Xbox Series S vertailut perunaan ja muut haukut kannustivat muita nostamaan taas päätänsä ja alkamaan syyttelemään Xboxin S konsolia.

Ian Maclure Bossa Novalta on siis tämän artikkelin "muut" ja hänen huolensa tarkemmin on tämä:

“Studios have been through one development cycle where Series S turned out to be an albatross around the neck of production, and now that games are firmly being developed with new consoles in mind, teams do not want to repeat the process"

Itsehän en mitään aiheesta tiedä, joten I Am Fish pelin VFX artistilla on varmasti minua vahvempi tietopohja. Mutta jos tosiaan nimenomaan tämä Series S on ongelma siinä vaiheessa, kun pelit kehitetään vain Series- ja PS5-sukupolville, niin ei voi kun hattua nostaa niille kymmenille onnistuneesti kehitetyille peleille PC:lle, Switchille, PS4:lle ja PS5:lle sekä Xbox Onelle ja Series-konsoleille. Kuvittelisi, että vain PS5, Xbox Series S ja X alustoille olisi helpompaa saada optimoitua, kun nämä viime sukupolven alustat (+ ehkä Switch) on poissa, mutta ilmeisesti ei.
 
Ian Maclure Bossa Novalta on siis tämän artikkelin "muut" ja hänen huolensa tarkemmin on tämä:



Itsehän en mitään aiheesta tiedä, joten I Am Fish pelin VFX artistilla on varmasti minua vahvempi tietopohja. Mutta jos tosiaan nimenomaan tämä Series S on ongelma siinä vaiheessa, kun pelit kehitetään vain Series- ja PS5-sukupolville, niin ei voi kun hattua nostaa niille kymmenille onnistuneesti kehitetyille peleille PC:lle, Switchille, PS4:lle ja PS5:lle sekä Xbox Onelle ja Series-konsoleille. Kuvittelisi, että vain PS5, Xbox Series S ja X alustoille olisi helpompaa saada optimoitua, kun nämä viime sukupolven alustat (+ ehkä Switch) on poissa, mutta ilmeisesti ei.

Itsekkin olen pelannut tähän mennessä erittäin onnistuneita S konsolin porttauksia. Tekosyitä voi kyllä aina hakia kun omasta pelistä ei tulekkaan sitä mitä toivottiin kuten Gotham City Floppi osoitti.
 
Ei se optimointi ole helppoa edes samalla alustalla, jos laitteiden tehot ovat niin merkittävästi erilaiset keskeisiltä osiltaan. Samaan teholuokkaan kuuluva prosessoriyksikkö pelastaa paljon, mutta tyhjästä on aika vaikea nyhjäistä ja jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia. Kyllähän tuo Series S on melkoinen verkonpaino ja riippakivi siinä tilanteessa, kun on päästy edellisen sukupolven vielä rähjäisemmistä vehkeistä eroon. Itse en uskonut, että se jaksaa edes näin pitkälle ja onnittelut siitä hyvästä saavutuksesta.

Näyttis skaalautuu aika hyvin resoluution mukaan ja alitehoiset muistitkin selviävät yllättävän hyvin. Hienoa suunnittelua ja optimointia laitetehoissa, mutta vaikea nähdä, miksi pakollinen heikon suorituskyvyn laitteelle optimointi ei aiheuttaisi varsinkin pienille pelintekijöille isoja haasteita. Se voi olla taustalla osittain jopa siihen, miksi Xbox skipataan alustana joissain peleissä, kun ei vaan saa pelejä pyörimään eikä alusta ole edes kovin iso vielä myynnillisesti.
 
Taidoista se on kiinni, jos optimointi ei onnistu. Tästä todisteena lukuisia onnistuneita Series S -porttauksia

Hyvänä esimerkkinä myös ensi kuussa ilmestyvä God of War. Peli on (oletettavasti )PS5:lla sulavaa silmäkarkkia, vaikka siellä taustalla on PS4-versio riippakivenä.
 
Se voi olla taustalla osittain jopa siihen, miksi Xbox skipataan alustana joissain peleissä, kun ei vaan saa pelejä pyörimään eikä alusta ole edes kovin iso vielä myynnillisesti.
Pelit on kuitenkin bisnestä eli tuskin jätetään pelejä tekemättä tämän takia. Ei niitä PS5 nyt vielä ole niin paljoa myyty että voidaan skippailla pelejä boxille ihan tosta vaan.
Jos kerta Series S tuottaa niin paljon vaivaa, miksi ei vain kehitetä pelit Series X mielessä ja sitten pelata ne pelit Series S:llä pilvipelaamisen avulla?
Series S/X on myyty aikailla 50-50 jossei jopa series s muutama % enemmän kuin Xsää. Et ei tämäkään ihan niin yksinkertaista ole ja voisi tulla aika monta vihaista pelaajaa ja tätä MS ei nyt ainakaan toivo. Ja jos homma nyt sitten on kiinni series s kyvyistä handlaa pelejä niin MS joutuu kyllä tekeen melkosen vaihto tarjouksen Series S omistaville että vaihtavat Series X.
Myöskin videopeli saitit saa näillä uutisilla paljon klikkejä tyyliin iltalehti.
 
Itsehän en mitään aiheesta tiedä, joten I Am Fish pelin VFX artistilla on varmasti minua vahvempi tietopohja.

Tämä se varmaan olennaisin kommentti tämän uutisen käsittelyssä. On kai sitä pelintekijöiden suusta kuultu tyhmempiäkin väitteitä kuin tämä, että tehottomampi laite aiheuttaa harmaita hiuksia kun vaihtoehtona olisi tehokkaampi laite. Ei kai se sitä poista, etteikö sillä teknisesti kämäsemmällä vehkeellä vois pelata myös.
 
Hyvä puoli on se ainakin että pelaajat pääsevät kunnolla nostamaan kissan pöydälle siitä kuinka hyvin optimoitua peliä haluavat pelata.

Taitaa osaa pelintekijöistä ketuttaa että ei voi enää samalla tavalla hiljaisuudessa vähän oikoa mutkia ja julkaista mitä tahansa kuraa.

Eikä kaiketi pitäisi olla valittamista koska Series S:än kohderyhmä on myös uudet pelaajat, mikä siinä nyt on niin kauheata tarjota laajemalle yleisölle tuotteitansa vähän panostamalla samalla Series S:ään?

Xbox on rikkonut useita myyntiennätyksiä tässä genissä ja pleikkari myynyt tosi hyvin myös niin luulisi pelaajia riittävän, ihmetyttää tämmönen itkeminen.
 
Ei se optimointi ole helppoa edes samalla alustalla, jos laitteiden tehot ovat niin merkittävästi erilaiset keskeisiltä osiltaan.

Jos se optimointi ja kehittäminen ylipäätään olisi helppoa, niin kaikki tekisivät sitä :)

Tämä on tosiaan vaativa ala, huonon ja hyvän studion ero on todella iso.

Se voi olla taustalla osittain jopa siihen, miksi Xbox skipataan alustana joissain peleissä, kun ei vaan saa pelejä pyörimään eikä alusta ole edes kovin iso vielä myynnillisesti.

Ei nyt ihan heti tule mieleen esimerkkejä peleistä, jotka skippaa Xboxit, joten osaisitko mahdollisesti antaa tuollaisia?
 
Ei nyt ihan heti tule mieleen esimerkkejä peleistä, jotka skippaa Xboxit, joten osaisitko mahdollisesti antaa tuollaisia?
Tai siis tulee mieleen paljonkin, mutta yleensä niissä lukee trailerin lopussa "console exclusive for a limited time". Silloin kyse on jostain ihan muusta kuin Series S:n tehoista. :D

Toinen vaihtoehto on tietyt japanilaiset studiot, jotka ovat skipanneet Xboxin aina (tai ainakin melkein aina). Taaskaan ei johdu Series S:n tehoista, kun skippailut ovat jatkuneet monta konsolisukupolvea.
 
Minullekin tulee nyt mieleen lähinnä pienempiä japanilaisia julkaisuja, mutta tällä hetkellä ei olla vielä siinä tilanteessa, jossa Series S:n kanssa joudutaan vääntämään erityisesti, kun pelit tehdään edellisen sukupolven konsoleille pääasiassa ja tehoversiot sitten niiden pohjalta.
 
Jos kerta Series S tuottaa niin paljon vaivaa, miksi ei vain kehitetä pelit Series X mielessä ja sitten pelata ne pelit Series S:llä pilvipelaamisen avulla?
Microsoft haluaa varmasti välttää tätä skenaariota. Voisi kuvitella, että pian olisi joukkokanteet tulilla jos yhtäkkiä next gen laitteena markkinoidulla laitteella ei natiivisti pystyisi pelaamaan enää pelejä.

Tuskin nämä developerien väitteet mitenkään tuulesta temmattuja ole. Digital Foundrykin puhui taannoin, että olivat kuulleet samaa developereilta jossa pienempi muisti aiheuttaa päänvaivaa pelisuunnittelussa. Phil Spencerkin myönsi ennen sukupolven alkua enemmän päänvaivaa tästä laitteesta koituvan pelintekijöille

 
Kaikki tämä series s härdeli alkoi tästä pökäleestä nimeltä Gotham Knights joka ei sitten pyöri edes tehokkaalla PC:llä kunnolla.
Varmaan series s tuottaa enemmän vaikeuksia devaajille kuin Series X tai PS5 koska vähemmän muistia jne. Itse nyt odottelen unreal 5 moottorilla tehtyjä pelejä jos niissä tulee ongelmia series s niin sit pitää päivittää Xsään. Internet on nopea näissä asioissa eli series s pistettiin 6 jalan syvyyteen noin päivässä. Toki tietenkin myös tällä foorumilla..
 
Kaikki tämä series s härdeli alkoi tästä pökäleestä nimeltä Gotham Knights joka ei sitten pyöri edes tehokkaalla PC:llä kunnolla.
Varmaan series s tuottaa enemmän vaikeuksia devaajille kuin Series X tai PS5 koska vähemmän muistia jne. Itse nyt odottelen unreal 5 moottorilla tehtyjä pelejä jos niissä tulee ongelmia series s niin sit pitää päivittää Xsään. Internet on nopea näissä asioissa eli series s pistettiin 6 jalan syvyyteen noin päivässä. Toki tietenkin myös tällä foorumilla..

Siinä voi myös nämä pelinkehittäjät miettiä jotka tälle linjalle lähtee että haukutaan julkisuudessa konsolia että miltä se voi heikompimi mieliseltä pelaajalta tuntua, "tehtiin sun konsolille paskasti pyörivä peli koska se on paska" vaikka todellisuudessa se on kehittäjän omaa vikaa kun homma ei ole hanskassa.
 
Voisko tämän nyt kuitenkin kiteyttää näin että mitä vähemmän resursseja sen vaikeampi porttaus?
 
Ja taidon/intressin/ajan puute.

Tossa se on hyvin tiivistettynä. Kannattaa tehdä niinku Kratos jos jatkossa lukee noita kommentteja miten vyörytetään osaamattomuutta yhden konsolin syyksi:

kratos-pc.gif
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tossa se on hyvin tiivistettynä. Kannattaa tehdä niinku Kratos jos jatkossa lukee noita kommentteja miten vyörytetään osaamattomuutta yhden konsolin syyksi:

No tämä. Itse juuri eilen kirjoitin esimerkin, kuinka tuleva God of War on hyvin optimoitu, vaikka 9 vuotta vanha PS4 on mukana. Syy huonosti pyöriviin peleihin ei ole Series S, vaan vika on jossain muualla.
 
Tai siis tulee mieleen paljonkin, mutta yleensä niissä lukee trailerin lopussa "console exclusive for a limited time". Silloin kyse on jostain ihan muusta kuin Series S:n tehoista. :D

Juu toki, mutta kun mieleen ei tule yhtään peliä, joka olisi skipannut Xboxit Series S:n takia, niin ajattelin kysyä esimerkkejä - joita ei siis ilmeisesti sitten ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juu toki, mutta kun mieleen ei tule yhtään peliä, joka olisi skipannut Xboxit Series S:n takia, niin ajattelin kysyä esimerkkejä - joita ei siis ilmeisesti sitten ollutkaan.
No edelleen on se tilanne, että edellinen konsolisukupolvi on mukana riippakivenä, eli Series S ei erotu vielä niin hyvin joukosta. Pelejä tehdään yleensä 2-5 vuotta, joten ratkaisut näkyvät sen mittaisella viiveellä ja tuskin monenkaan pelinkehittäjän intressinä on eksplisiittisesti kertoa, että peliä ei tule Xboxille sen vuoksi, että Series S on niin huono ja MS haluaa silti sitä tuettavan natiivisti. Se tulee ilmi enemmänkin näiden kehittäjien epävirallisemmissa puheenvuoroissa niin kuin nytkin.

Tietääkseni Xboxille julkaistaan vähemmän pelejä kuin pleikkarille ( esim. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_Series_X_and_Series_S_games https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_5_games ). Pelintekijöiden ei varsinaisesti tarvitse kertoa syytä julkaisemattomuudelle, mutta voisi olettaa, että alustalle optimoinnin kompleksisuus vie julkaisuintoa varsinkin sellaisilta studioilta, joilla ei ole valtavaa teknistä tukea ja taloudellisia resursseja taustalla ja joiden pelit eivät välttämättä myy niin hyvin, että pienelle alustalle julkaisu on väistämättä tuottoisaa. Odotan myös, että tulevaisuudessa tulee yhä enemmän vasemmalla kädellä Series S:lle optimoituja pelejä, joiden voi lähinnä sanoa pyörivän, mutta mennään siellä 720p 30 fps maailmassa tahmanaama örkkejä väistellen. Siinä vaiheessa Microsoft on vaarassa joutua aika noloon tilanteeseen.
 
Ylös Bottom