Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

En tiuedä miksi pc sanelee konsolipelien laitevaatimuksia. Ei kai kaikista peleistä sentään PC-versioita tule?
Lähes kaikista multiplattaripeleistä on tullut ja tulee jatkossakin PC versio. Kaikista Xboxin omien studioiden peleistä tulee PC-versio. Ja kovasti näyttää siltä että jatkossa myös kaikista Sonyn omien studioiden peleistä tulee PC-versio, joskin vähän viiveellä. Lisäksi nykyiset konsolit ovat arkkitehtuuriltaan hyvin lähellä PC rautaa.
Jälkimmäisessä on kyse molemmista. God of War on upea nykyiselläänkin, mutta kieltämättä olisi ollut muakva nähdä suoraan PS5-raudalle tehty peli. Santa Monica tosin on niin kova studio, että osaa näilläkin rajoitteilla tehdä upeaa jälkeä. Ja toki pelit ovat muutakin kuin teknistä suorituskykyä. Mutta tosiaan hyvä esimerkki siiinä mielessä, että tarvitaan erityisen osaava huippustudio tekemään kunnon jälkeä, kun heikompi rauta on "rasitteena". Sellaisia studioita ei todellakaan kasva puissa
Eli kunhan studio osaa asiansa, niin peliä pystyy skaalaamaan tehottoman ja tehokkaamman laitteen välillä. Hyvä että ollaan vihdoin asiasta yhtä mieltä.
 
Entäs sitten kun sitä syytä ei ole enää, ja pelit julkaistaan nykyiselle sukupolvelle?

Ja usein samaan aikaan myös edelleen PC:lle, joten optimointia nyt tehdään joka tapauksessa useille eri tasoisille kokoonpanoille jatkossakin - ihan kuten nykyäänkin. Hyvä esimerkki on SteamDeck.

God of War on muutenkin aika poikkeuksellinen esimerkki, koska sellaisia teoksia ei ihan jokainen pelistudio millään mittarilla putkauttele ulos

Niin, kuten sanottua, toiset studiot ovat parempia kuin toiset ja näitä studioita on moneen lähtöön.

Esimerkiksi I Am Fishin tekijät eivät välttämättä ole alansa parhaita osaajia ja studio on pieni, joten ehkä heillä on ollut tai tulee olemaan enemmän hankaluuksia optimoida multiplatformia kuin isommilla studioilla, mutta sellaista se kehitystyö on - vaativaa työtä. Ja tietenkin sinänsä toki sääli jos I Am Fish 2 ei enää tule Series-konsoleille, kun ovat valmiit Bossa Studiosilla tiputtamaan Xbox Onen pois, mutta katsotaan tätä sitten, kun näin käy.

Meillä on kuitenkin nykyisellään monia esimerkkejä Series S:lle erinomaisesti optimoiduista peleistä ja muutama vähän huonompi. Tulevaisuus näyttää miten sitten käy myöhemmin, mutta ehkä ihan jokaiseen FUD-uutiseen en tarttuisi. Nytkin tämä Gotham Knights pyörii ilmeisen huonosti myös huomattavasti Series S:ää tehokkaammilla kokoonpanoilla ja pelin viimeistely on muutenkin vähän sinnepäin huitaistu, joten Series S:n sijaan siellä on kyllä paljon muutakin mennyt vihkoon.
 
Aihe tosiaan on kehitystyön ja optimoinnin haasteet silloin, kun siellä on tehoeroja eri alustojen välillä ja tähän aiheeseen uusin God of War on aika hyvä esimerkki. Miksei olisi?
Hieman tuli viestistäsi olo, että nyt ammutaan viestinviejää, mutta voin olla toki väärässä ja nyt ihan sattumalta vedit odottamani God of Warin esimerkiksi. Voisin myös lisätä aikaisempaan viestiin vielä sen, että jos Ragnarökissä ei olisi PS4:ää enää mukana, niin varmasti helpommalla olisi devit päässeet.

Kuten sanoin en minä missään kohtaa ole se joka on ollut huolissaan Series S:stä ja vaatinut pelien teon lopettamista sille vaan nimenomaan devit. Ainoastaan pyrin tuomaan esille sitä näkökulmaa mikä deveillä on tähän aiheeseen. Minä kun olen sitä mieltä, että nyt ei ole kyse pelkästään laiskoista deveistä vaan siellä on ihan järkeen käyvät syyt taustalla miksi kritisoida Microsoftia myös tästä heikomman next gen-laitteen markkinoille tuomisesta.
Mutta "pitää" jatkossakin toimia myös vieläkin heikommilla PC kokoonpanoilla.
Missä näin on kiveen hakattuna? Jatkuvastihan PC-puolellakin minimivaatimukset nousee. Itsekin aikanaan jouduin monen PC-pelin kohdalla toteamaan, että ei pyöritä enää vanha tietokoneeni jotain uudempaa peliä.
 
Aika erikoisesti tulkitaan täällä sanomisia, mutta kukin tyylillään, ei siinä. Santa Monican tasoisia studioita ei tosiaan kasva puissa, mutta saahan näitä väännellä ja käännellä kun kerran internetfoorumilla ollaan. Eipä tää kyllä toistaiseksi mun ongelma ole, kun ei oo pleikkarin kanssa tarvinnut miettiä että toimiiko joku peli vai ei.
 
Aika erikoisesti tulkitaan täällä sanomisia, mutta kukin tyylillään, ei siinä. Santa Monican tasoisia studioita ei tosiaan kasva puissa, mutta saahan näitä väännellä ja käännellä kun kerran internetfoorumilla ollaan. Eipä tää kyllä toistaiseksi mun ongelma ole, kun ei oo pleikkarin kanssa tarvinnut miettiä että toimiiko joku peli vai ei.
Lähinnä se, että sama logiikka pätee molempiin suuntiin.

Ei ole Xboxillakaan tarvinnut miettiä toimiiko joku peli vai ei. Enemmän tätä asiaa pleikkarilla pelaavat täällä nostavat esiin kuin Xboxilla pelaavat.
 
Hieman tuli viestistäsi olo, että nyt ammutaan viestinviejää, mutta voin olla toki väärässä ja nyt ihan sattumalta vedit odottamani God of Warin esimerkiksi.

God of War on ajankohtainen cross-gen peli, joka optimoidaan myös Series S:ää tehottomammallekin konsolille, joten näin objektiivisesti se on oikeinkin erinomainen esimerkki. Samaa on esimerkiksi Forza Horizon 5. Osaajat osaa jatkossakin optimoida pelejä eri alustoille sopiviksi.

Mutta mielenkiintoista tosiaan nähdä miten tilanne elää tässä sukupolven aikana, varsinkin sitten kun pelejä tulee enemmänkin Series- & PS5-konsoleille pelkästään.

Eipä tää kyllä toistaiseksi mun ongelma ole, kun ei oo pleikkarin kanssa tarvinnut miettiä että toimiiko joku peli vai ei.

Eipä kyllä ole tarvinnut myöskään edes Series S:llä, mutta tässä keskustelussa on katseet tulevassa ja siinä miten tulevaisuudessa sitten ehkä käy.
 
Pikku haastattelua deviltä tästä series s keissistä ja myöskin Gotham Knight pelin huonosta optimoinista.

 

30fps pelien paluu on väistämätöntä puhelee Digital Foundryn Richard Leadbetter.

Oma mielipiteeni on, että videopelien grafiikoiden ei oikeasti tarvitse enää edes parantua vaan ne ylimääräiset resurssit konsolien vahvistuessa voitaisiin laittaa vaikka parempaan suorituskykyyn.

Katsoo vaikka jotain RDR2:n maailmaa ja TLOU2:n naamoja, niin ei tuosta hirveästi ole enää tarvetta parantaa tai aletaan puhua jo fotorealistisesta setistä. Mutta jos tämän tason graafisen ominaisuuden omaavia pelejä pystyisi jatkossa pelaamaan korkealla resoluutiolla ja tasaisella 60/120fps niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
 

30fps pelien paluu on väistämätöntä puhelee Digital Foundryn Richard Leadbetter.

Oma mielipiteeni on, että videopelien grafiikoiden ei oikeasti tarvitse enää edes parantua vaan ne ylimääräiset resurssit konsolien vahvistuessa voitaisiin laittaa vaikka parempaan suorituskykyyn.

Katsoo vaikka jotain RDR2:n maailmaa ja TLOU2:n naamoja, niin ei tuosta hirveästi ole enää tarvetta parantaa tai aletaan puhua jo fotorealistisesta setistä. Mutta jos tämän tason graafisen ominaisuuden omaavia pelejä pystyisi jatkossa pelaamaan korkealla resoluutiolla ja tasaisella 60/120fps niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Saisi olla vaihtoehtoja. 30fps grafiikkanupit kaakossa tai 60fps suorituskyky edellä.

Edelleen voisi puskea visuaalista ulosantia seuraavalle tasolle, mutta samalla olisi mahdollista pelata sulavaa peliä. Kyllä jotkut valitsisivat 30fps:n. Vähintäänkin kuvia ottaakseen.
 


Puhutaankohan nyt sitten Game Passista vai konsolista.

Game Pass kuulostaisi loogisemmalta. Konsolin hinnan pitäminen alempana kuin kilpailijalla on kuitenkin aika hyvää PR:ää. Sen sijaan Game Pass näillä day one julkaisuilla, joita nyt koko ajan nähdään on helposti nykyistä kuukausihintaansa arvokkaampi. Ensi vuonna vielä enemmän.
 
Game Pass kuulostaisi loogisemmalta. Konsolin hinnan pitäminen alempana kuin kilpailijalla on kuitenkin aika hyvää PR:ää. Sen sijaan Game Pass näillä day one julkaisuilla, joita nyt koko ajan nähdään on helposti nykyistä kuukausihintaansa arvokkaampi. Ensi vuonna vielä enemmän.
Siihen päälle 70 euron hinta yksittäisille peleille kuten jo seuraavissa Activisionin peleissä jotka ovat pian Microsoftin omistuksessa. Olisi aika luonnollinen jatkumo muillekin first party peleille.

Tuollaisella pienellä manipuloinnilla saataisiin ihmisiä helpommin houkuteltua tilaamaan sitä Game Passia. Tätä samaahan Microsoft yritti sukupolven alussa, kun yrittivät tuplata Live Goldin hintaa.
 
Siihen päälle 70 euron hinta yksittäisille peleille kuten jo seuraavissa Activisionin peleissä jotka ovat pian Microsoftin omistuksessa. Olisi aika luonnollinen jatkumo muillekin first party peleille.

Tuollaisella pienellä manipuloinnilla saataisiin ihmisiä helpommin houkuteltua tilaamaan sitä Game Passia. Tätä samaahan Microsoft yritti sukupolven alussa, kun yrittivät tuplata Live Goldin hintaa.
Siinä Live Goldin hinnannostossa ei ollut mitään järkeä. Eivät missään nimessä olleet miettineet sitä loppuun asti.

Pelien hinnan pitäminen nykyisellä tasolla on myös aika hyvää PR:ää. Toivottavasti eivät sitä sössi hinnannostolla. Game Pass on oikeastaan ainoa järkevä, missä on selvää painetta hinnannousussa, kun sisältöä katsoo.

Activisionin pelien hinnat eivät ole tässä vaiheessa vielä mikään mittari, kun Microsoft ei niiden hintaan pysty vaikuttamaan. Pysyvätkö Activisionin pelit nykyisissä hinnoissa? Ja vaikuttaako se millään tavalla muihin Microsoft first party -pelien hintoihin? Ei voi tietää.
 
kyllähän se pitää paikaansa series S on paljon heikompi kone kuin esim. ps5 tai series X
Siihen päälle 70 euron hinta yksittäisille peleille kuten jo seuraavissa Activisionin peleissä jotka ovat pian Microsoftin omistuksessa. Olisi aika luonnollinen jatkumo muillekin first party peleille.

Tuollaisella pienellä manipuloinnilla saataisiin ihmisiä helpommin houkuteltua tilaamaan sitä Game Passia. Tätä samaahan Microsoft yritti sukupolven alussa, kun yrittivät tuplata Live Goldin hintaa.
ei tule olemaan ikinä kokonaan mikkisoftan omistuksessa toi firma siitä pitää huolen usa ja euroopan kilpailu viraomaiset
 
Pelien hinnan pitäminen nykyisellä tasolla on myös aika hyvää PR:ää. Toivottavasti eivät sitä sössi hinnannostolla. Game Pass on oikeastaan ainoa järkevä, missä on selvää painetta hinnannousussa, kun sisältöä katsoo.

Activisionin pelien hinnat eivät ole tässä vaiheessa vielä mikään mittari, kun Microsoft ei niiden hintaan pysty vaikuttamaan. Pysyvätkö Activisionin pelit nykyisissä hinnoissa? Ja vaikuttaako se millään tavalla muihin Microsoft first party -pelien hintoihin? Ei voi tietää.
Veikkaan vain, että Microsoftinkin suunnalla tiedetään kuinka paljon tuollainen hyvä PR merkitsee loppupeleissä jos tavoitteena on kääriä maksimivoitot. Joltain Applelta voi kysyä asiasta lisää. Siinä mielessä 70 euron pelit ovat luonnollinen jatkumo. Veikkaan ettei suurinta osaa konsolien ostajista kiinnosta saati jos ovat edes tietoisia kummalla yhtiöllä on parempi maine kuluttajaystävällisyydestä jossain HC-pelaajien foorumeilla. Ne fifat ja codit ostetaan silti.

Kyllä minä voin melkein lyödä pääni pantiksi, että Microsoft ei tule hyvää hyvyyttään laskemaan CoDien hintoja takaisin 60 euroon vaan luonnollinen jatkumo on jatkaa 70 euron peleillä ja siitä sitten siirtää muutkin omat pelit kuten Elder Scrollit ja Falloutit samaan hintahaarukkaan. "Ai ei kiinnosta maksaa 70 euroa pelistä? No meillä ois tälläinen palvelu kuin Game Pass, ootko kuullu?".
 
Kyllä minä voin melkein lyödä pääni pantiksi, että Microsoft ei tule hyvää hyvyyttään laskemaan CoDien hintoja takaisin 60 euroon vaan luonnollinen jatkumo on jatkaa 70 euron peleillä ja siitä sitten siirtää muutkin omat pelit kuten Elder Scrollit ja Falloutit samaan hintahaarukkaan. "Ai ei kiinnosta maksaa 70 euroa pelistä? No meillä ois tälläinen palvelu kuin Game Pass, ootko kuullu?".

On jopa todennäköinen suunta, jonnet ei muista:

 
Ylös Bottom