Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Bayonetta 3

Maistiaset otettu prologue osuudesta ja nyt täytyy sanoa että on pelissä vauhtia, kerrostalon kokoisia mörköä tulee vasemmalta ja oikealta, et ole ensimmäistä kerennyt kaataa niin uutta jo pukkaa ruutuun cutscenejen saattelemana.

Mua taas ei toi graafinen anti vakuuta toistaiseksi, cutsceneissäkin päätyyppejä lukuunottamatta hahmot, maisemat ja rakennukset on kuin FF8 vuodelta 1999. Toki ymmärrän, että Switch toimii tässä asiassa jarrumiehenä
 
Digital Foundry nyt sitten ottanut pelin käsittelyyn ja kun saa sen frameraten ihan numeroina niin kyllä tämä peli huutaa nextgen konsolia.

 
Pc versio on tulossa kolmosesta ja myöskin aiemmista Bayonetoista jossain vaiheessa steamiin, tämmöistä löytynyt steamin databasesta.

1666582150360729.png
 
Harvemmin näitä Switchin pelejä tulee seurattua. Tämä kuitenkin kiinnosti jonkun verran. Ilmeisesti Switchillä tämä heikko suorituskyky ei kuitenkaan pisteisiin vaikuta hirveesti?
 
Onneksi pystyy pelaamaan ilman oksennusta vaikkei tämä peli pyörikkään virheettömästi 60 fps. Peli näyttää muuten aivan 10/10 Platiniumnin toimintapeliltä. Konsoleilla edes niillä tehokonsoleilla pelit harvemmin pyörii täydellisesti 60 fps. Toki tässä itsekkin odotan vuotta 2024 ja Switch 2:sta, mutta sen verran kasuaali olen, että pystyn pelaamaan vielä kaksi vuotta Switch 1:sen yksinoikeuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä PC versio. Paljon korkeampi resoluutio ja framerate on sulava kuin vauvan pylly. Näyttää muuten todella todella hyvältä noin smoothina.

 
Peliä nyt useampi tunti takana, joten tässä fiiliksiä. Taustaa sen verran, että tämä on yksi eniten odottamiani pelejä. En ollut lainkaan vakuuttunut siitä, että tämä ylipäätään koskaan näkisi päivänvaloa.

Aiemmin listasin tämän yhdeksi vahvaksi GOTY-ehdokkaaksi, mutta näin heti alkuun täytyy todeta, ettei näin valitettavasti ole. Ei sitten millään. Monen muun esille tuoma tekninen yskähtely ei ole minulle se kynnyskysymys, vaikka suhteellisten paksujen Nintendo-lasienkin läpi näen pelin olevan usein liikaa sitä pyörittävälle raudalle. Pelaamista se ei ole kuitenkaan itselläni haitannut. Se mikä tosin haittaa, on hahmojen ja kenttien suunnittelu.

Vaikka aikaisemmissa sarjan peleissä oli jatkuvasti ylilyötyä mielenmaisemaa, tässä erityisesti hahmot ovat paremman sanan puutteessa ylisuunniteltuja. Bayonetta ja Jeanne pysyvät vielä jossain määrin pelisarjan sisäisessä suunnitteluavaruudessa, mutta muissa hahmoissa nähdään aivan liikaa suoraan Saints Row-hahmogeneraattorin luomuksia. On varoitusväritukkaa, typerän väristä huulipunaa ja täydellistä värien yhteensopivuuden puutetta. Kentät puolestaan ovat tähän mennessä olleet mielestäni todella heikosti suunniteltuja, joskin onneksi pelin edetessä taso on hieman parantunut. Jonkin verran peliin on jo mahtunut tarkkuutta vaativia hyppyjä, mikä ei todellakaan ole ollut missään vaiheessa pelisarjan vahvinta osa-aluetta. Kamera ei tunnu pysyvän millään taisteluissa mukana, varsinkin jos taistelussa on useampi iso vihollinen mukana. Tiivistettynä ja spoilaamatta voisi sanoa, että pelin heikoimmat hetket ovat silloin, kun ei ohjasteta Bayonettaa vakaalla maaperällä.

Nillitystekstistä huolimatta kokonaisuus jää reilusti plussan puolelle. Koska kyseessä on kuitenkin Bayonetta-peli, asetan sille riman paljon korkeammalle kuin jonkin nimettömän pelin samoilla ominaisuuksilla. Kolikon kääntöpuolena on toki se, että jos kyseessä olisi jokin muu kuin Bayonetta, olisin varmaan lopettanut jo pelaamisen. Bayonettan ystävile jokainen näistä kolmesta pelistä on tietenkin pakko pelata, mutta ensikertalaisille en suosittele pelisarjan kolmatta osaa aloituspisteeksi.

Ja ainiin, siitä ääninäyttelystä. Jennifer Hale vetää roolin täysin sopivalla tavalla, brittiaksenttia hieman tuhmalla sävyllä. Tähän ei siis todellakaan tarvittu jotain tiettyä sanojensa mukaan alipalkattua ääninäyttelijää. Todennäköisesti ei olisi tarvittu edes Jennifer Halen kaltaista tunnettua näyttelijää, mutta hyvä näinkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja ainiin, siitä ääninäyttelystä. Jennifer Hale vetää roolin täysin sopivalla tavalla, brittiaksenttia hieman tuhmalla sävyllä.
Öö... Jennifer Hale? Miksi kukaan pelaisi peliä hänen äänellään Tanaka Atsukon sijaan? Ainakin omaan korvaani kuulostaa paljon heikommalta.
 
Öö... Jennifer Hale? Miksi kukaan pelaisi peliä hänen äänellään Tanaka Atsukon sijaan? Ainakin omaan korvaani kuulostaa paljon heikommalta.

Edelliset tuli pelattua enkkuäänillä ja ei tarvitse lueskella tekstityksiä niin tarkkaan. Itse asiassa en edes tiedä miltä tuo japanilainen ääniraita kuulostaa, voisihan senkin tietty mielenkiinnosta testata.
 
Alkutuntuma otettu, prologue ja nyt mennään chapter ykköses, taattua bayonetta. Alkuun pelkäsin miten tää voi enää kakkosen jälkee eeppisemmäks muuttua mutta kyllä se vaan voi, prologue oli melko tuttua mut hyvin äkkiä alkoi tulee uusia juttuja vastaan ja eeppisyys 100%! Ite lasken bayonetat pahaiksi hack n'slash action peleiks, menee helposti ohi devil may cryn ym. Kentät vaikuttaa myös hieman avoimmilta mitä aikasemmat vaikkei tämän nyt mikään openworld tarvitse olla mut ainakin alkuun näytti olevan jotain salaisia ovia ym mihii voi sit myöhemmin ilmeisesti mennä.

Alku vakuutti, nii eiköhän myös loppupeli! Tykkään :)
 
Nyt on 5 chapteria takana ja kyllähän tämä peli potkii jokaista genren tuotosta persuksille niin että tuntuu. Vaihtelua on järjetön määrä ja harvoin peli tuntuu siltä samalta. Toiminta on niin päätöntä ja massiivista että saa henkeä haukkoa ja leukaa kerätä lattialta. Ekan universumin loppupomon ajan kirjaimellisesti olin monttu auki "onko tämä edes mahdollista" ja kun se oli ohi hymyilin vaan miettien etten varmaan ole koskaan nähnyt mitään noin eeppistä.

Soundtrack muuttuu kokoajan maailman ja hahmon mukaan joten uusia kappaleita tulee jatkuvalla syötöllä ja jokainen on toinen toistaan eeppisempi.

Kyllähän se on harmi että peli on toistaiseksi vain Switchillä, jos ja kun se PC versio tulee ja tätä pääsee pelaamaan vaikka 120 fps niin voin sanoa että siinä on yksi parhaista pelikokemuksista ikinä. Kyllähän tämä nytkin menee heittämällä vuoden parhaisiin peleihin mutta valehtelisin jos sanoisin ettei Switch rampauttaisi peli-iloa hiukan.

En sano että jättäkää Switchin takia ostamatta, mutta jos ei ole ihan pakko saada just nyt niin suosittelen odottamaan mahdollista PC versiota.
 
Tää kyllä alkaa vaan vituttaa enemmän ja enemmän.
Heti alusta asti heitetään suoraan toimintaan kun edes kontrollit ei ole hallussa ja yritä siinä sitten katsella ruudun reunasta mistä mitäkin tapahtuu kesken taistelun.
Tai sitten tulee joku demonilla ratsastus kohtaus jossa on heti täys vauhti ja kiire ja taas siinä samalla saat katsella kontrolleja ruudun reunasta.

Yhdessä pomossa en edes nähnyt missä bayo on, mutta kyllä se siihen osui kun energia tippui jatkuvasti ja muutenkin kun hahmo on ison vihollisen takana niin se läpinäkyvyys dithering efekti on ihan helvetin kamala.
Sitten on se...
godzilla tyyppinen taistelu jossa se hirviö tekee sun käskemään liikkeen joskus viiden sekunnin päästä, olkoon se sitten lyönti, blockaus tai tulipallo. Aivan julmetun hermoja raastavaa.
Onneksi tuossa kohtauksessa ei ota vahinkoa casual tasolla tai olisi lentänyt ohjain seinään.

Edes taistelu ei ole yhtä kivaa mitä ennen niiden isojen vihollisten takia joita on vastassa aivan jatkuvasti.
Ykkönen tuli pelattua ties kuinka monta kertaa läpi ja lopulta vedin sen jopa vaikeimmalla ja kakkosen toiseks vaikeimmalla.
Tätä pelaan casual tasolla ja tällä hetkellä on se tunne etten tule toista kertaa pelaamaan ellei peli parane huomattavasti, mutta eiköhän se vaan heitä lisää jotain typeriä pelimekaniikkoja kuten ne 2d hiiviskelyt jotka ei sovi tähän sitten ollenkaan ja niissäkin joku typerä aikaraja.
 
Eihän Bayonetat koskaan ole alkanut rauhallisella tutoriaalilla, aina ne on alkanut suurella räjähdyksellä ja siinä sit pelaaja yrittää roikkua mukana, sit alkaa ne rauhallisemmat hetket jossa voi hieman perehtyä mikä nappi tekee nyt mitäkin, mut kontrollit on aina jokaises bayonettas ollut täysin samat joten siinä mielessä mulla ei ainakaa ollut vaikeuksia, toki mitää flawless comboja ei saanut aikaseks mut en mä alkanut siinä sen enempää stressiä ottaa kun tiesin et meno rauhottuu pian, ainakin hetkeksi. Chapter kakkoses alkoiki olee jo homma sen verran selkäytimessä.
 
ja siinä alussahan on tosiaan se practice loading screen missä voi harjoitella liikkeitä, kunhan ei paina starttia. itse taas pelaan luonnolisesti vaikeimalla tasolla, eikä toistaiseksi peli tunnnu yhtään epäreilulta tai överi vaikealta. Päin vastoin sopivan haastava.
 
Öö... Jennifer Hale? Miksi kukaan pelaisi peliä hänen äänellään Tanaka Atsukon sijaan? Ainakin omaan korvaani kuulostaa paljon heikommalta.
Englanninkielihän tulee aina valittua, jos se vain suinkin on peleissä mahdollista. Itse ihmettelen niitä, jotka haluavat kuunnella jotain eksoottisen kielen molotusta, jos eivät siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Haluan ainakin itse ymmärtää suoraan hahmojen puhumat vuorosanat enkä todellakaan kuunnella molotusta, josta en sanaakaan ymmärrä, saatikka tihrustella hahmojen sanomisia teksteistä hektisen pelaamisen tiimellyksessä.
 
Englanninkielihän tulee aina valittua, jos se vain suinkin on peleissä mahdollista. Itse ihmettelen niitä, jotka haluavat kuunnella jotain eksoottisen kielen molotusta, jos eivät siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Haluan ainakin itse ymmärtää suoraan hahmojen puhumat vuorosanat enkä todellakaan kuunnella molotusta, josta en sanaakaan ymmärrä, saatikka tihrustella hahmojen sanomisia teksteistä hektisen pelaamisen tiimellyksessä.

Muuten samaa mieltä mutta sekin riippuu nii pelistä, esim kaikki yakuzat oon pelannut japaniks ja sifuun valitsin kiinan. Jotkut pelit vaan kuulostaa "väärältä" enkkukielellä, toki yakuzois ei tainnut ees olla enkkua vasta ku like dragonis. Joten siinä se oli vähä niiku pakkoki.
 
Muuten samaa mieltä mutta sekin riippuu nii pelistä, esim kaikki yakuzat oon pelannut japaniks ja sifuun valitsin kiinan. Jotkut pelit vaan kuulostaa "väärältä" enkkukielellä, toki yakuzois ei tainnut ees olla enkkua vasta ku like dragonis. Joten siinä se oli vähä niiku pakkoki.
No, juu jos ei vaihtoehtoja tosiaan ole, niin sitten mennään sillä mitä on. Tarkoitin vaan, että jos englanninkielinen puhe on valittavissa, niin sen toki aina sitten myös valitsen.
 
Englanninkielihän tulee aina valittua, jos se vain suinkin on peleissä mahdollista. Itse ihmettelen niitä, jotka haluavat kuunnella jotain eksoottisen kielen molotusta, jos eivät siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Haluan ainakin itse ymmärtää suoraan hahmojen puhumat vuorosanat enkä todellakaan kuunnella molotusta, josta en sanaakaan ymmärrä, saatikka tihrustella hahmojen sanomisia teksteistä hektisen pelaamisen tiimellyksessä.
No siitä kyllä voi syyttää vain itseään, jos joutuu tyytymään heikompaan ääninäyttelyyn, koska ei ymmärrä pelin alkuperäiskieltä. Itse siis ymmärrän japania lähes paremmin kuin englanninmolotusta, joten valintani on selvä. Tavallaan ymmärrän niidenkin näkökannan, joille japani on hepreaa, jos haluaa välttyä tekstien lukemiselta, mutta aika paljosta siinä jää paitsi tunnelmallisesti. Toki erilaisille tunnelmillekin löytyy aina suosijansa.

PS. Japani ei ole mitenkään "eksoottinen" kieli, puhujamäärältään yksi maailman puhutuimmista kielistä ja enemmän yhtäläisyyksiä suomen kuin englannin kanssa. Etenkin pelien kontekstissa äärimmäisen yleinen ja arkipäiväinen kieli, jonka osaamisesta on pelaajalle erityisen paljon iloa. Monia helmiähän ei edes ikinä käännetä japanista englanniksi.
 
No siitä kyllä voi syyttää vain itseään, jos joutuu tyytymään heikompaan ääninäyttelyyn, koska ei ymmärrä pelin alkuperäiskieltä. Itse siis ymmärrän japania lähes paremmin kuin englanninmolotusta, joten valintani on selvä. Tavallaan ymmärrän niidenkin näkökannan, joille japani on hepreaa, jos haluaa välttyä tekstien lukemiselta, mutta aika paljosta siinä jää paitsi tunnelmallisesti. Toki erilaisille tunnelmillekin löytyy aina suosijansa.

PS. Japani ei ole mitenkään "eksoottinen" kieli, puhujamäärältään yksi maailman puhutuimmista kielistä ja enemmän yhtäläisyyksiä suomen kuin englannin kanssa. Etenkin pelien kontekstissa äärimmäisen yleinen ja arkipäiväinen kieli, jonka osaamisesta on pelaajalle erityisen paljon iloa. Monia helmiähän ei edes ikinä käännetä japanista englanniksi.
Englanninkieli on todellinen maailmankieli, mitä taas Japani ei todellakaan ole. Miksi opiskelisin Japania, kun en sen taitamisella kuitenkaan tekisi mitään aidosti hyödyllistä. Ennemmin olen opiskellut Espanjaa, joka Japanin sijasta on yksi todellisia maailmankieliä, ja sen osaamisesta voin jopa todellisuudessa hyötyä joissakin tilanteissa. Japani ei kuulu sinänsä maailman kymmenen puhutuimman kielen joukkoon, eikä sitä puhuta kuin yhdessä maassa, joten millään lailla se ei ole mikään valtakieli.


Hienoa sinänsä jos ymmärrät Japania, mutta kuulut sitten kyllä hyvin pieneen vähemmistöön Suomessa tuon taitosi kanssa. On aika turhaa puhua siitä, että englanninkielen valitseminen olisi jotenkin jonkun oma vika. Itse pidän englanninkieltä hyvin kauniina ja sointuvana kielenä, joten jo siitä syystä kuuntelen sitä erittäin mielelläni. Ja kun englanninkieli on todellinen maailmankieli, jota ymmärretään lähes joka maassa, niin se on myös hieno universaali kommunikoinnin väline hyvinkin erilaisista kulttuureista oleville ihmisille.

Sitä toki itsekin kannatan, että ihmisille on erilaisia vaihtoehtoja, joten hyvä homma, että joidenkin maailmankieliä marginaalisempien kielien vaihtoehtojakin löytyy, varsinkin jos pelin aihe sijoittuu alueelle, jossa kyseistä kieltä puhutaan. Ikävänä pidän kuitenkin sellaista ilmiötä, että leveillään sillä, että vaikkapa japaninkielellä pelin pelaaminen olisi joku ainoa oikea tapa pelinsä pelata. Minulle ja monelle muullekaan se ei todellakaan ole tapa jolla haluamme pelata pelimme. Itse en pidä japaninkieltä lainkaan kauniina ja sointuvana kielenä, joten siitäkään syystä en halua sitä peleissäni kuunnella, jos vain suinkin mahdollista. Siitä huolimatta pidän japanilaisesta kulttuurista varsin paljon ja koen sieltä tulevat pelit usein mielenkiintoisina. Japaninkieli ei siitä huolimatta ole koskaan minua kiinnostanut millään tavalla. Mutta niin kuin todettua, hienoa, että sinä ja kaltaisesi voitte myös nauttia pelinne japaninkielisinä, jos syystä tai toisesta koette sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Se ei siltikään ole läheskään kaikille se paras tapa pelejä pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Englanninkielihän tulee aina valittua, jos se vain suinkin on peleissä mahdollista. Itse ihmettelen niitä, jotka haluavat kuunnella jotain eksoottisen kielen molotusta, jos eivät siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Haluan ainakin itse ymmärtää suoraan hahmojen puhumat vuorosanat enkä todellakaan kuunnella molotusta, josta en sanaakaan ymmärrä, saatikka tihrustella hahmojen sanomisia teksteistä hektisen pelaamisen tiimellyksessä.
Mun mielestä alkuperäiskieli suomi-subeilla on paras vaihtoehto. Metroa tai vaikka Sekiroa ei olisi enkunkielellä millään pystynyt pelaamaan. Englanninkieli on hieman yliarvostettu. Toivottavasti tulee joskus Kalevala-aiheinen AAA-peli täysin suomenkielisenä.
 
Ylös Bottom