Pelaamisen paras puoli on se, että pelit voi kokea niin eri lailla ja mikään mielipide ei ole sen oikeampi. Tuleeko muille koskaan fiilistä, että onkohan me pelattu edes samaa peliä kun lukee toisten arvioita?
Itellä nimittäin ei täysin, mutta hyvinkin päinvastaiset kokemukset
@HideoMiyamoto kanssa.
Grafiikka: mielestäni päähahmo, aseet ja demonit oli hienosti ja tarkasti toteutettuja, cutscenet oli parhaillaan näyttäviä ja kauheimmillaan FF8 suoraan napattuja. Peliympäristöt oli graafisesti keskitasoa jopa Switchin mittarilla, en tiedä voiko Switchiltä enempää odottaa, mutta vuoret oli harmaita ja rakennukset oli erittäin pelkistettyjä. Pelasin koko pelin lävitse telkkarin ruudulta.
Kenttäsuunnittelu: ehdottomasti pelin heikointa antia. Jokaisessa paikassa oli iso "open world" alue, jota voit tutkia, kunnes tulet haluttuun pisteeseen, jolloin alue rajoittuu pieneen rajattuun karsinaan ja vihuja puskee päälle joka suunnasta. Hakkaat ne, ja open world avautuu jälleen, kuljet 100m ja taas sama. Isoja "avoimia peltoja" rajaa sitten kapeat kujajuoksut ja saarekkeilla hyppimiskohdat.
Sen lisäksi, että kenttäsuunnittelu ei tarjoa maisemia lukuun ottamatta minkäänlaista vaihtelua niin kenttärakenne ei loista sen enempää, useat kentät on täysin copypastella tehtyjä toisistaan ja välillä havahdut siihen, että kuljet täysin samanlaista kohtaa, jonka olit mennyt jo aiemmassa kentässä.
Kentät sisälti täysin samat asiat: muutama kuutio ympäriinsä, josta aukesi aina yksi nopeushaaste ja lopuista sait sitten jotain kerättävää rihkamaa. Muutama vapaaehtoinen challenge, jossa yleensä piti piestä X ajassa X määrä vihuja. Välillä aluetta tutkiessa kimppuun hyökkää sitten rivivihollisia rajatulla alueella. Näiden lisäksi löytyi piilotettuja kirjoja ja CD-levyjä. Mielenkiintoisinta puuhaa oli joka kentästä löytyvät sammakko, kissa ja korppi ja näistä kaksi viimeisintä pinko karkuun sinua.
Taistelusysteemi oli ihan 10/10 ja siihen varmasti pelin menestys pitkälti perustuukin. Itse olen ensikertalaisia näissä hack&slash karkeloissa, joten aika paljon tuli tukeuduttua niihin peruskombosarjoihin, jotka oppi alkuvaiheessa, mutta jollekin pelisarjan veteraanille joka hallitsee paremmin eri iskusarjoja ja kombotuksia, pelistä saa varmasti paljon enemmän irti kuin minä.
Toinen loputonta nautintoa aiheutti kekseliäät, loputtoman luovat ja överit aseet ja demonit. Saivat kyllä hymyn huulille ja kaikkia oli pakko päästä testaamaan, vaikka loppujen lopuksi itse tuli aika paljon pelattua samoilla aseilla, koska metsästin nuo katit,sammakot ja korpit kerralla ja niiden nappaamiseen totesin keijun, demonin ja hämiksen parhaimmaksi kaveriksi. Olisi toivonut että pikavalintaan olisi saanut kolmannen aseen niin ei olisi tarvinnut tuolla valikossa jatkuvasti juosta aseita vaihtamassa.
Sitten taas nää järkyttävät slowmotion Tekken fightit hirviöillä olivat aivan järkyttävää schaissea. Ehkä näiden pitäisi olla jotain nerokasta shakkia, mutta toteutus ei vaan toiminut mitenkään päin, ainakaan casuaalilla. Vaikka taistelut oli silkkaa nautintoa tarkalla ojauksellaan, niin nuo pikkulautoilla hyppelyt oli ihan painajaisia kaikki, etenkin jos näissä piti käyttää demonia avukseen.
Tarina oli aika helkkarin hämmentävä, niin hyvässä kuin pahassa
Vaikka katsoinkin aiempien pelien tarinoiden story recapin niin silti olin aika pitkään täysin pihalla mitä tarinassa tapahtuu. Hahmojen sukulaissuhteiden tunteminen olisi voinut auttaa asiaa (jos tämä oli yleisesti tiedossa). Parhaillaan meininki oli ihan älytöntä näyttävyydellään, mutta itse tarina tuntui saman toistolta.
Lopun eka "twisti" oli näkyvissä kilometrin päähän
c'moon pelin jokainen vihollinen oli samaa värimaailmaa niin yhtäkkiä tämmönen X-menin Xavier tulee pyörätuolissaan ruutuun, niin ei vaatinut paljoa nystyröitä, että pysty arvaamaan hänen olevan pahis . Pelin yllättävin twisti taas tuntui tarkalta toisinnolta eräästä Marvel leffan parhaista kohtauksista männävuosilta, joka vähän söi fiilistä.
Lopputaistelu oli kyllä pitkävetoisin ehkä ikinä, jumalauta se vaan jatkui jatkumistaan.
Eikä tuo loppukuvien jälkeinen fight Violalla auttanut asiaa yhtään. Lopu jo saatana!
Suorituskyvyn tasaisuus yllätti, ei sitä voi kehua, mutta mitään pahoja droppeja ei tullut vastaan, mutta kyllähän Switchin suorituskyky toimii niin pahana jarruna tällä hetkellä että ei voi kun ihmetellä Nintendon ahneutta julkaista kaiken maailman OLED versioita täysin samalla prossulla kun alkuperäinen sillipurkki. Peliä tuskin tunnistaa samaksi jos tästä joskus saadaan PC/konsoliporttaus uusimmille konsoleille.
Tämä kohta yllätti kirjoituksessasi, koska itse koin, että pelissä on todella maltilliset latausajat. Mielestäni nuo oli keskimäärin 10-15s. Tai sitten vaan hämäsi tuo, että iskuja kerkesi harjoitella latausruudun aikana. Tämä ei kuitenkaan pistänyt omaan silmään missään vaiheessa, tai alkanut häiritsemään, kuten monen muun pelin kohdalla käynyt.
Summa summarum:
Casuaalilla pelasin lävitse. 21h meni, kaikista kentistä etsin elukat (jos meni ohitse niin juoksin uudelleen lävitse etsien) ja suoritin niistä saatavat bonukset. Rodin demoni jäi hommaamatta, mutta siihen pitäisi hakata niin paljon, että jääköön.
Jos jotain arvosanaa pitäisi antaa niin
7½/10. Näin hack&slash ensikertalaisena, nyt pelin läpäisseenä en ihan saa kiinni pelin korkeista arvosanoista, mutta johtuu varmasti siitä omasta yksinkertaisuudesta taistelusysteemin variaatioiden suhteen vs. sellainen veteraani, jolla taisteleminen on vain yhtä jatkuva komboista tanssia (puujalkavitsi). Myös Switchin suorituskyky syä arvosanaa.