Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Bayonetta 3

Mun mielestä alkuperäiskieli suomi-subeilla on paras vaihtoehto. Metroa tai vaikka Sekiroa ei olisi enkunkielellä millään pystynyt pelaamaan. Englanninkieli on hieman yliarvostettu. Toivottavasti tulee joskus Kalevala-aiheinen AAA-peli täysin suomenkielisenä.
Saa noinkin toki ajatella. Mutta siitä en ainakaan itse pidä, jos sitä toitotetaan ainoana oikeana tapana pelata pelinsä. Vähemmistöön tuolla ajattelulla kuitenkin kuuluu. Vähemmistöön kuuluminen ei toki tee kyseisestä ajattelusta huonompaa niille, jotka siten haluavat pelinsä kokea. Meille muille se taas ei ole ollenkaan mieleinen tapa pelejä pelata. Mutta niinkuin jo aiemmin totesin, hyvä, että vaihtoehtojakin usein on.
 
No siitä kyllä voi syyttää vain itseään, jos joutuu tyytymään heikompaan ääninäyttelyyn, koska ei ymmärrä pelin alkuperäiskieltä. Itse siis ymmärrän japania lähes paremmin kuin englanninmolotusta, joten valintani on selvä. Tavallaan ymmärrän niidenkin näkökannan, joille japani on hepreaa, jos haluaa välttyä tekstien lukemiselta, mutta aika paljosta siinä jää paitsi tunnelmallisesti. Toki erilaisille tunnelmillekin löytyy aina suosijansa.

PS. Japani ei ole mitenkään "eksoottinen" kieli, puhujamäärältään yksi maailman puhutuimmista kielistä ja enemmän yhtäläisyyksiä suomen kuin englannin kanssa. Etenkin pelien kontekstissa äärimmäisen yleinen ja arkipäiväinen kieli, jonka osaamisesta on pelaajalle erityisen paljon iloa. Monia helmiähän ei edes ikinä käännetä japanista englanniksi.
Tilanteessa jossa ääninäyteltyä kieltä ymmärtää, on valinta helppo. Japania kun taas en itse ymmärrä niin yleensä valitsen englannin. Paitsi jos englanninkielinen ääninäyttely on ihan täyttä kuraa. Itsellä töissä 95% asioista hoidetaan englanniksi (sähköpostit, palaverit jne.), joten se taas sitten taipuu paremmin kuin hyvin.

Hyvä että molemmat vaihtoehdot on valittavissa.
 
nykyään englannin kielen ääninäyttelijät ovat niin kovia työssään että, katselen laatu animetkin jos enkku dubit on saavatilla niin enkku dubeilla. Rakastan kyllä japanin kulttuuria ja kieltä yli kaiken, mutta silti se on vaan niin paljon vaivattomampaa. englanniksi kun ei tarvitse edes tekstejä jos pelaa tai katselee, kuulokkeet päässä. ymmärrän kyllä japaniakin jonkun verran varsinkin kun animea tullut katsottua niin paljon niin tietyt lausahdukset on jäänyt hyvin päähäni, mutta itse olen sen tyyppinen pelaaja ja katselia että haluan ymmärtää kaiken. eli kaikki uudet JRPG pelit tulee ehdottomasti pelattua englannin kielellä, mukaan lukien Final Fantasy, kingdom heartsit ja muut. ennen pelasin Japaniksi mutta nyt on niin kovia ääninäyttelijöitä kuten
Matthew Mercer, Robbie Daymond, Carrie Keränen, Jennifer Hale, Troy Baker, Ray Chase vastaavat, että mielellään sitä kuuntelee englanniksi, eli nyt näitä mainitsemia ääninäyttelijöitä on alkanut näkymään myös niissä Animeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kyllä alkaa vaan vituttaa enemmän ja enemmän.
Heti alusta asti heitetään suoraan toimintaan kun edes kontrollit ei ole hallussa ja yritä siinä sitten katsella ruudun reunasta mistä mitäkin tapahtuu kesken taistelun.
Tai sitten tulee joku demonilla ratsastus kohtaus jossa on heti täys vauhti ja kiire ja taas siinä samalla saat katsella kontrolleja ruudun reunasta.

Yhdessä pomossa en edes nähnyt missä bayo on, mutta kyllä se siihen osui kun energia tippui jatkuvasti ja muutenkin kun hahmo on ison vihollisen takana niin se läpinäkyvyys dithering efekti on ihan helvetin kamala.
Sitten on se...
godzilla tyyppinen taistelu jossa se hirviö tekee sun käskemään liikkeen joskus viiden sekunnin päästä, olkoon se sitten lyönti, blockaus tai tulipallo. Aivan julmetun hermoja raastavaa.
Onneksi tuossa kohtauksessa ei ota vahinkoa casual tasolla tai olisi lentänyt ohjain seinään.

Edes taistelu ei ole yhtä kivaa mitä ennen niiden isojen vihollisten takia joita on vastassa aivan jatkuvasti.
Ykkönen tuli pelattua ties kuinka monta kertaa läpi ja lopulta vedin sen jopa vaikeimmalla ja kakkosen toiseks vaikeimmalla.
Tätä pelaan casual tasolla ja tällä hetkellä on se tunne etten tule toista kertaa pelaamaan ellei peli parane huomattavasti, mutta eiköhän se vaan heitä lisää jotain typeriä pelimekaniikkoja kuten ne 2d hiiviskelyt jotka ei sovi tähän sitten ollenkaan ja niissäkin joku typerä aikaraja.

Sen verran pakko palata tähää et sun tekstistä saa vaikutelman ihan ku oisit ihan ekaa kertaa pelaamas bayonettaa, ykkönen toki on mun mielestä näistä se "hillityin" mut sit jo kakkoses alkoi olee semmosta mäiskettä ettei mitää järkee, tämä kolmonen oikeestaa on kun ne kaks ois lyöty yhtee ja vähän päälle mut silti se on sitä tuttua bayonettaa nii en tiedä sit mikä tässä kolmosessa on niin julmetun rasittavaa mitä aikasemmis ei ollut ja neki oot vetänyt viel vaikeemmal tasol, ei tää kyl mun mielestä missään nimeessä vaikeempi tai rasittavampi (jos niitä semmoseksi voi kutsua) oo ku aikasemmat.
 
Kyllä tässä ensikertalaisena heitettiin aika syvään päätyyn samantien. Onhan tos latausruudussa aikaa hetki reenata noita komboja, mutta kyllä niitä saa käydä aika usein kyttäilee tuolta asetusvalikon alta. Olisi kiva jos ne saisi tuohon näytön sivuun halutessaan tässä alkuvaiheessa kun örkkejä tulvii joka puolelta ja tahtoisi saada jotain aikaan silloinkin kun demoni latautumassa, eikä vaan rämpyttää päättömästi.

Nyt chapter 1 pelattu ja ilmeisesti aukesi joku ihan reenimode, täytyy vähän käydä reenailee ja harjottelee miten noi 'tatilla ylös alas + lyönti' kombot jne toimii. Onneksi nuo kombot ei nyt kauhean haastavia ole, eli eiköhän ne kohta puolin ala tulemaan lihasmuistista niin peli muuttunee paljon luontevammaksi.

Muuten ei kyllä juonesta ole hajuakaan, selvästi Marvelin multiversumi idea levinnyt tähänkin peliin, mutta sen verran lennokasta jatkuvasti että ei oo pelkoa, että pääsisin juoneen kiinni :D
 
Mä en ees ressaa alkuu niitä kaikkia miljoona comboa mitä täs vois tehää, ihan jo senki takia ku ei ihan kaikkea nannaa viel ees auki, kuhan opettelee alkuu ne pari ja jos ne alkaa tulee selkäytimestä nii voi kokeilla jotain muutaki. Nyt aukes lisää härpäkkeitä, nii kokeillaa niitä. Yleensä näis tämmösis combo mättöpeleis vasta se toinen kerta tai kolmas jos semmosta harrastaa alkaa vasta kikkailee, alkuu kuha nyt edes pysyy ne pari kolme liikettä selkäytimes.
 
Sen verran pakko palata tähää et sun tekstistä saa vaikutelman ihan ku oisit ihan ekaa kertaa pelaamas bayonettaa, ykkönen toki on mun mielestä näistä se "hillityin" mut sit jo kakkoses alkoi olee semmosta mäiskettä ettei mitää järkee, tämä kolmonen oikeestaa on kun ne kaks ois lyöty yhtee ja vähän päälle mut silti se on sitä tuttua bayonettaa nii en tiedä sit mikä tässä kolmosessa on niin julmetun rasittavaa mitä aikasemmis ei ollut ja neki oot vetänyt viel vaikeemmal tasol, ei tää kyl mun mielestä missään nimeessä vaikeempi tai rasittavampi (jos niitä semmoseksi voi kutsua) oo ku aikasemmat.

No eniten hermoille kävi se spoilereissa oleva taistelu jossa kaikki komennot hyökkäysestä torjumiseen tapahtui n.5 sekunnin viiveellä.
Sitten on se kamera ja isot viholliset.

Tässä on kuva yhdestä pomomatsista. Osaako joku sanoa missä mun hahmo on tai onko sielä tulossa joku hyökkäys pian?
Tuon kaltaiset näkymät on enemmän normi kuin poikkeus pomojen ja isojen vihujen kohdalla ja muutenkin se näyttää typerältä kun bayo lähinnä potkii jotain talon kokoista örmyä nilkoille.
Tai sitten ruutu on muuten vaan niin täynnä efektejä ettet sen takia näe mitään.

2022103013215500_s.jpg

Peli tuntuu saavan kritiikkiä ruudunpäivityksestä ja graffoista, mutta se tokio kenttä oli ainoa joka näytti rumalta ja kaikki muu on ollut ihan kivan näköistä tähän mennessä ja nyt taidan olla chapter 10:ssa.
Pari kuvaakin olisin halunnut ottaa, mutta peli näyttää huonommalta photo modessa vaikka miten koittaisit säätää asetuksia.
Kaikki sitten taas tuntuu kilpaa kehuvan kaikkea joissa mä näen ongelmia ja nintendo life antoi täyden kympin ja mä vaan ihmettelen, että kuinka julmetun paksut fanilasit tuohon tarvitaan.
 
No pakko siitä kamerasta olla samaa mieltä että se ei aina ole sun paras ystävä ja näin on ollut myös kaikissa muissa bayonetoissa, kontrollit toimii välillä kun rasvattu sit välil taas mennää kun känniläinen. Toki tässä on puitteita, mutta enimmäkseen kuitenkin kaikki on enemmän sitä hyvää ja sitä tuttua taattua bayonetta. Se spoileris oleva taistelu oli varmasti tarkoituksella viivellä kun oli nii järkyttävän kokoisia ettei siinä taistella kun ninjat. 2D meininki oli myös hauskaa vaihtelua, mut näin ne pelit koetaan. Ite näen nämä asiat vaa uudistuksina ja hauskoina vaihteluina kun toiset ärsyttävinä. Ei tää tietenkään ole täydellinen mut jos bayonetta 2 sai jotain metacriti 92 "must play" tittelin niin tämä kolmonen on kakkosesta harppaus parempaan vaikka hieman heikommat pisteet saikin.
 
Aika paljon jakaa mielipiteitä tämä peli näköjään. En millään nosta tätä edellisten osien tasolle tai varsinkaan ylitse. Edellisissä osissa ongelmat eivät olleet näin pahoja, vaikka välillä räiskeen keskellä oli hankala erottaa hahmoja ja hyökkäyksiä. Tässä on aivan liikaa noita valtavia vastustajia, heikkoja kenttiä ja muuta kuin Bayonettaa. Kyllähän tässäkin on hyvin eeppisiä kohtauksia ihan nautinnoksi saakka, mutta se tärkein eli peli-ilo loistaa poissaolollaan turhan usein. Tällä hetkellä ei tunnu siltä, että tämä huvittaisi aloittaa uudelleen ehtii läpipeluun jälkeen. Vertailun vuoksi esim. ensimmäinen Bayonetta on tullut pelattua läpi PC, PS3, X360, PS4 ja jotkut vielä useampaan kertaan.
 
Läpi meni ja oikeesti tekis mieli vaan viedä koko erikoisversio paikalliseen vaihtoon.
Tarina oli muutenkin täysin keskinkertainen ja pelin lopetus on aivan paska ja onneks vahingossa spoilasin itseni eilen redditia lukiessa sillä nyt sentään tiesin mitä sieltä on tulossa.
Tämän sarjan kanssa täytyy alkaa ajattelemaan ihan kuten terminator leffojen kohdallakin eli näitä on tehty vain kaksi.
 
Mä ajattelen tämä sarjan kanssa taas niin että ihan kun taru sormusten herrasta, eli näitä on tehty vain kolme.
 
100k maksaa kilkutin joka tekee sen että suorittaa komboja kuha rämpyttää nappuloit, sanktiona et ei voi muuta accsesöreitä käyttää ja vähentää lopussa sit pisteitä, sekä jotenki peli tuntui sit liian helpolta ja että ei tartte muuta ku rämpyttää. Mut ihan hyvä vehe sit vaikka toisel kerral ku ei enää välii tai jos haluu muuten vaa rämpyttämäl mennä läpi opettelmatta edes sitäkää vähää.
 
^ Immortal marionette? Sen saa casual tasolla valita käyttöön heti aloittaessa jos haluaa ja sen lisäksi saa kaks muuta varustetta käyttöön.
 
Joo se, no mä en ainakaa huomannut alussa et sai käyttöön, mut sen kanssa siis toimii muutki varusteet? Jotain tutoriaalista luin että ei mut ehkä se tarkoittaa jotain muuta. Ite siis ostin ton.
 
Ei voi mitään, kesken tämä taitaa jäädä. Kertoo pelistä jo paljon, jos pitää googlettaa että miten paljon tätä on vielä jäljellä. Ei voi mitenkään käsittää, että Metacriticissä tämän keskiarvona on tällä hetkellä 88 pojoa. Käyttäjien antama keskiarvo 7.8 sentään on hieman lähempänä sitä omaa kokemusta, mutta en olisi noinkaan armollinen. Kun Bayonetta 1 & 2 ovat useimpina päivinä 5 / 5 pelejä, tämä on hyvänä päivänä korkeintaan 2,5-3/5. Omituisinta tässä kaikessa on se, että yleisesti suurin kritiikki on kohdistunut pelin ulkoasuun ja suorituskykyyn, jotka eivät kuitenkaan omasta mielestä ole lainkaan huonolla tasolla.

Valtaviin odotuksiin nähden lähes täydellinen pannukakku, jonka harvat hyvät hetket eivät auta sitä nousemaan edes päähahmonsa vetovoimalla keskinkertaisuuden suosta. Ruudulla nähtävät eeppiset välikohtaukset ovat hienoja, mutta pelillisesti niillä ei ole mitään annettavaa muuhun kokonaisuuteen. Pelivuoden 2022 kevyesti suurin pettymys itselle ja valtava harmitus yhden lempipelisarjoista tason laskusta. Ainoastaan pelien keräilyyn liittyvä autismi estää laittamasta tätä satasen hukkahankintaa myyntiin.

Toivottavasti muut tulevat odottamani julkaisut eivät ole samanlaisia märkiä rättejä.
 
Oonko mä sit vaan niin yksinertainen että en tajuu mikä täs on vikana vai missä vika? Kaikki on kuten sanoin sitä taattua bayonetta ja vähän päälle eikä se tee yhtää vaan päinvastoin jotkut asiat paremmin kun bayonetta 1-2 kaikilla osa-alueilla, ainoa miinus mitä mä keksin mikä oli aikasemmiski osis on osittain se tönkkö kamera sekä joissaki tilanteissa heikot kontrollit kun yrittää jotain kerättäviä kerätä nii ukko lentelee tai hyppii minne sattuu. Taistelut kuitenkin on sitä samaa eeppistyyttä mitä ennenki ja tarina over the top mikä kuuluu näihin peleihin. Niin paljon uusia elementtejä että mun mielestä tässä ei oltais menty mitenkään eteenpäin jos olis sitä samaa mitä ennenki uusilla maisemilla.

Ehkä en vaan tajuu, samoin tykkään violasta, siinä on badass muija katanan kanssa jossain määrin tykkään pelata sillä jopa enemmän ku bayonettalla, 2D kohtaukset virkistävää vaihtelua. Noh kuten sanoin ehkä olen sit yksinkertainen kun mä en keksi mikä tässä on märkä rätti. Samoin ne kissat ja varikset mitä kerää avaavat joka jaksos bonushuoneita että on syytä niitäki kerätä. Nauttinut joka hetkestä, mutta toki valhetelisin jos sanoisin että täydellinen peli, ajottain tönkkö kamera ja känniset kontrollit tietyis tilaanteis.

Ulkoasuun ei mitään valittamista eikä fps ole alkanut oksentaa.
 
Oonko mä sit vaan niin yksinertainen että en tajuu mikä täs on vikana vai missä vika? Kaikki on kuten sanoin sitä taattua bayonetta ja vähän päälle eikä se tee yhtää vaan päinvastoin jotkut asiat paremmin kun bayonetta 1-2 kaikilla osa-alueilla, ainoa miinus mitä mä keksin mikä oli aikasemmiski osis on osittain se tönkkö kamera sekä joissaki tilanteissa heikot kontrollit kun yrittää jotain kerättäviä kerätä nii ukko lentelee tai hyppii minne sattuu. Taistelut kuitenkin on sitä samaa eeppistyyttä mitä ennenki ja tarina over the top mikä kuuluu näihin peleihin. Niin paljon uusia elementtejä että mun mielestä tässä ei oltais menty mitenkään eteenpäin jos olis sitä samaa mitä ennenki uusilla maisemilla.

Ehkä en vaan tajuu, samoin tykkään violasta, siinä on badass muija katanan kanssa jossain määrin tykkään pelata sillä jopa enemmän ku bayonettalla, 2D kohtaukset virkistävää vaihtelua. Noh kuten sanoin ehkä olen sit yksinkertainen kun mä en keksi mikä tässä on märkä rätti. Samoin ne kissat ja varikset mitä kerää avaavat joka jaksos bonushuoneita että on syytä niitäki kerätä. Nauttinut joka hetkestä, mutta toki valhetelisin jos sanoisin että täydellinen peli, ajottain tönkkö kamera ja känniset kontrollit tietyis tilaanteis.

Ulkoasuun ei mitään valittamista eikä fps ole alkanut oksentaa.

Eiköhän tässä ole vain se perinteinen, toinen tykkää tyttärestä jne.
 
Hetken kokeilin sitä immortal majoneesia, se ku pääl nii ei oo ees mahdollista yrittää että sais platinaa tappeluista sekä jotkut challenge huoneet jossa täytyy pitää yllä comboja tiettyy pisteesee saakka nii sekään ei oo mahdollista. Vempain on lähinnä eräs "cheat" vehe jossa voi vaa rämpyttää menemään mut siitä tulee sitten sanktioita ja mun mielestä tekee pelaamisesta ei palkitsevaa.

Chapter 9 oli täynnä kyl semmosta tykitystä ettei mitää järkee ja loppuhuipennus vaa huipentui. Nyt aattelin käydä aikasemmis chaptereis kerää niitä variksii ja kissoja ku en aluks tienny mitä virkaa niil oli, sais auki niitä bonus chaptereita. Siitä sit taas hieman etiäpäin. On täs nyt sen verran oppinut että harvemmin tulee mitää pronssia tai hopeeta chaptereista, bayonetta 1-2 oli ihme et niitä sai, lähinnä just "stone" statuksia. Mut se vaatii sit just sen ettei käytä sitä immortal majoneesia.
 
Viimeksi muokattu:
Läpi meni ja huhhuh mikä eeppinen spektaakkeli tämä oli. Casual tasolla pelasin ja peli oli kyllä huomattavasti helpompi kuin aikaisemmat pelit, tiedä sitten muista tasoista.

Mikä pelissä oli sitten hyvää.

Grafiikat oli hienot Switch tasolla, upeita ympäristöjä suurimammaksi osaksi vain Pariisin chapteri oli vähän meh. Äänipuoli oli yksi pelin parhaita puolia, enkku äänet oli loistavat varsinkin Jenn Hale kyllä oli loistava valinta. Soundtrack on niin huikea että voisi jopa kuunella ihan pelin ulkopuolellakin.

Pelattavuus on aina ollut se platinum gamesin vahvuus ja ei se petä nytkään. Koko pelin ajan ruudulle taiotaan niin eeppisiä hetkiä ettei mitään rajaa ja vaihtelua piisaa kokoajan niin paljon että ei pääse kyllä kyllästymään. Hahmon kustomointi on todella monipuolista 5 eri asua pelin aikana saa joiden väriä saa muutella ja tehdä Bayonettasta aivan erinäköisen. Eri aseita ja monstereita riittää vaikka naapurille jakaa ja omanlaisensa combo varmasti löytyy jokaiselle.

Tarina oli mielestäni paras koko trilogiassa. Jollain tasolla ymmärrään valitukset pelin lopusta mutta itselle se toimi loistavasti. Uudet hahmot tomi loistavasti ja twisti oli hyvä enkä osannut nähdä sen tulevan. Kestoa pelillä on about saman verran kuin ennenkin, tarkkaa aikaa en osaa sanoa kun ei peli sitä kerro.

Casual tasolla ei tarvitse keskittyä mitalleihin koska niitä ei jaeta, saat vain merkinnän taistelun läpäisystä.

Mikä ei toimi.

Pelin teknin toteutus on niin epätasainen. Grafiikat on upeat mutta resoluutio ja framerate kärsii tästä todella pahasti ja kyllä peli olisi selkeästi parempi jollain tehokkammalla alustalla. Myöskin vihut näytti aika samanlaisilta, en olisi tiennyt välillä edes että se on uusi vihu jos peli ei olisi näin sanonut. Latausajat oli myös niin tuskaisen hitaat ettei jaksanut niitä challengejä yrittää alum jälkeen.


Enempää en aio Switchillä pelata jos saadaan se parempi versio joskus tulevaisuudessa niin jää sitten intoa pelata sitä. Silti, kokonaisuus on niin vahva ettei tälle voi antaa muuta kuin 5/5 ja vuoden toiseksi paras peli. Nintendo näyttää jyräävän potin tänävuonna jos ei GoW onnistu nousemaan tähän soppaan sekaan. Toisaalta mistä sen tietää vaikka uusi Pokemon olisi niin hyvä että Nintendo vetää kaikki 3 parasta peliä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tarina oli mielestäni paras koko trilogiassa. Jollain tasolla ymmärrään valitukset pelin lopusta mutta itselle se toimi loistavasti. Uudet hahmot tomi loistavasti ja twisti oli hyvä enkä osannut nähdä sen tulevan. Kestoa pelillä on about saman verran kuin ennenkin, tarkkaa aikaa en osaa sanoa kun ei peli sitä kerro.
Mun mielestä tarina oli niin tasapaksua settiä ja se alkoi toistamaan itseään heti alun jälkeen kun koko homma on sitä, että mennään toiseen universumiin, nähdään sen paikan bayonetta joka kuolee yleensä minuutin päästä ja meidän hahmo ei tee muuta kuin tuijottaa ja lopuksi ampuu pari laukausta, saa uuden aseen, taistellaan bossia vastaan jonka viimeinen osuus on aina joku gimmick tappelu ja sama toistetaan niin monesti kuin universumeita riittää.

Lisäksi dr.Sigurd / singularity on paskin pahis ikinä, koska meille ei kerrota edes minkäänlaista motiivia.
Jos siltä olisi kysytty "why are you doing this" ja vastaus olisi ollut "why the fuck not" niin sekin olisi ollut parempi kuin mitä nyt saatiin, eli ei mitään.
Entäs sitten se loistava twist, että Viola on ihka oikea haltija prinsessa?
Peli ei tuota videoissa kerro mutta se lukee siellä codexin puolella. Samoin Lukaon on haltija kuningas ja vaikka se ei ole Violan isä niin jotenkin sen voimat ilmeisesti siirtyi siihen kun kaikki Lukat yhdistyi tai jotain. Ihan täys cluster fuck tuokin asia.

Mua myös ärsytti yli kaiken se kuinka Viola piti meidän bayonettaa äitinään vaikka sen äiti on eri ulottuvuuden versio ja sama homma Lukan kanssa.
 
Ylös Bottom