Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

Itse olen kyllä pikemminkin vähän skeptinen, mutta katsotaan nyt ennen kuin tuomitaan.
Kannattaa tsekata tuo James Gunnin videomuotoinen julkistusinfo. Sanoo jokaisen mahdollisen asian oikein, kynäilijöiden ja ohjaajien visiota kunnioitetaan. En ite voisi olla luottavaisempi, että on oikea suunta nyt viimeinkin DC:llä näiden kahden johdolla.

 
Samurai Rauni Reposaarelainen.
Kyllä. Itse viihdyin vallan mainiosti tämän teoksen parissa. Pitää vielä ekstrat vilkaista jossain välissä. Mm. 30 minuuttinen dokumentti leffan teosta, 17 minuuttinen lyhytelokuva joka syntyi elokuvanteon sivutuotteena sekä "otteita Kito Kokorun filosofiasta, osat 1-4"
 
Ei olisi tullut oikea vastaus sitten millään. Likaista Pommia, Häiriötekijää, sitä Jari Halosen Kalevala-sekoilua ja mitäköhän muuta olisin ehdottanut jos olisi ollut pakko :D
 
Ja tässä DCEU:n tulevat elokuvat. Swamp Thing! Herranen aika! Jotenkin sellaiset vibat että James Gunn pelastaa DCEU:n.
Miten noita kukaan jaksaa katsoa? Ylitarjonnan määrä sukkahoususankarigenressä on aivan naurettava ja leffat toinen toistaan nolompaa kuraa.
 
Miten noita kukaan jaksaa katsoa? Ylitarjonnan määrä sukkahoususankarigenressä on aivan naurettava ja leffat toinen toistaan nolompaa kuraa.
Niin, se on sinun mielipiteesi. Itse jaksan katsoa jos ne viihdyttävät. Esimerkiksi Swamp Thing tulee olemaan kauhuelokuva ja se on Hellblazerin (John Constantine) ohella yksi suosikki sarjakuvia. Enkä ymmärrä miksi puhut ylitarjonnasta? Maapallolla on 8 miljardia ihmistä. Jokaisella oma makunsa. On vain hyvä että on tarjontaa laidasta laitaan, oli sitten kyse elokuvista, sarjoista, kirjoista, sarjakuvista, musiikista jne. lista on loputon. Ja mikä hienointa tässä: kukaan ei pakota sinua katsomaan mitään mitä et halua katsoa. :)
 
Miten noita kukaan jaksaa katsoa? Ylitarjonnan määrä sukkahoususankarigenressä on aivan naurettava ja leffat toinen toistaan nolompaa kuraa.
Ymmärrän tuon reaktion (määrän suhteen) mutta toisaalta niitähän ei ole pakko katsoa yhtäkään, ja jos katsoo, niin katsoo ne mitkä kiinnostaa. Samoin voi katsoa pitkällä aikavälillä, vaikka kymmenen vuoden aikana, niin ei tule ehkä ähkyä.
 
Jes, vanha klassinen "kukaan ei pakota katsomaan"-kulma, joka toimii yhtä hyvin myös videopelien uusioversioiden parissa.
Siinä sitten katsotaan kun isot studiot tuuttaa ulos enemmistövoittoisesti sarjakuvaleffaa ja jatko-osaa ja isoista videopelijulkaisuista yhä isompi osa uusioversioita. Mutta hei, ei ole pakko pelata/katsoa.
Ja oikeasti mulla ei ole valittamista, koska Hollywoodin & AAA-pelaamisen ulkopuolelta tulee enemmän tavaraa kuin minä ehdin kuluttamaan. Eli kukin fanittakoon ja katsokoon mitä katsoo. Kunhan kaikki ei vain p*rkele nosta jotain Top Gun: Maverickia myyttiselle jalustalle :rolleyes: Tollasia ison budjetin ei-supersankari-eikä-starwars-leffoja tuli ulos aikoinaan aivan jatkuvasti. Ja pidin siitä. Ongelmahan on se, että isot tuotannot nimenomaan eivät ole laidasta laitaan samalla tavalla kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän tuon reaktion (määrän suhteen) mutta toisaalta niitähän ei ole pakko katsoa yhtäkään, ja jos katsoo, niin katsoo ne mitkä kiinnostaa. Samoin voi katsoa pitkällä aikavälillä, vaikka kymmenen vuoden aikana, niin ei tule ehkä ähkyä.
Joo, onneksi ei ole pakko katsoa, mutta ongelmana on se, että nämä sarjisleffat tuntuvat syövän studioiden budjeteista yhä isoimman osan, jolloin muut genret ja leffat jäävät sivuosaan tai kokonaan tekemättä, ja ns. Ison Budjetin leffat tuntuvat olevan järjestäen jotain DC/Marvelin syvimmistä laareista kaivettuja D-luokan sarjishahmoja.

2020-luvulla tullut pelkästään DC-sankareista 6 elokuvaa, tänä vuonna tulossa näillä näkymin 4. Marvelista taas tullut 7 leffa, tänä vuonna luvassa 3, 2024 4 lisää. Melkoista sarjatuotantoa.
 
Jes, vanha klassinen "kukaan ei pakota katsomaan"-kulma, joka toimii yhtä hyvin myös videopelien uusioversioiden parissa.
Siinä sitten katsotaan kun isot studiot tuuttaa ulos enemmistövoittoisesti sarjakuvaleffaa ja jatko-osaa ja isoista videopelijulkaisuista yhä isompi osa uusioversioita. Mutta hei, ei ole pakko pelata/katsoa.
Mutta onhan noissa kuitenkin selvä ero kun toisessa tehdään sentään jotain uutta ja toisessa vain lämmitellään vanhaa. Ja niissä vanhojen lämmittelyissäkin on aina vähän tapauskohtaista miten yleisö niihin suhtautuu. Yleensä ottaen jos jokin vanha peli tuodaan nykyaikaan, on vastaanotto positiivinen. Se oli se TLOU:n kolmas julkaisu vähän eri asia kuin tehdä täysin uutta supersankariviihdettä. Tosin on sillä TLOU:n remakella ihan hyviäkin perusteita, kuten pc:lle julkaiseminen.
 
^no joo, jos haluaa oikeasti pureutua niin onhan siinä eroa. Allekirjoittaneelle menee osaksi samaa ongelmavyyhtiä. Toisille ei.

Mutta jospa kirjoitan taas kerran tästä aiheesta, tällä kertaa lukujen kautta. Tein huvikseni pienen vertailun (Box Office Mojo -sivustolla) eri vuosikymmenien top 30 eniten Jenkeissä rahaa tahkoneista leffoista. Alla osuudet niistä elokuvista, jotka ovat perustuneet johonkin olemassa olevaan (elokuva, tv-sarja, sarjakuva, kirja, videopeli). Vertailu on tehty tosi nopeasti, joten joku yksittäinen pieni virhe voi olla seassa.

1992: 6/30 (9/30 jos lasketaan 3 vanhoihin satuihin perustuvaa leffaa)
2002: 12/30
2012: 15/30
2022: 20/30

Suunta on niin selvä että sokeakin sen näkee. Isot jenkkihitit perustuvat selvästi harvemmin alkuperäiseen ideaan* kuin aiemmin. Kukin sitten suhtautuu tähän kehitykseen miten suhtautuu. Kunhan en joutuisi enää kuulemaan sitä, että Hollywoodin painopisteen siirtyminen tiettyyn suuntaan ei vaikuttaisi mihinkään.

Ja pakollinen loppukaneetti: Vertailu ei sinänsä ota mitään kantaa elokuvien laatuun tai suoranaisesti edes niiden omaperäisyyteen, eikä mulla ole mitään suurempaa syytä nostalgisoida esim. ysärin Hollywoodia.
* = Alkuperäinen idea ei aina ole yhtä kuin omaperäinen idea.
 
Suunta on niin selvä että sokeakin sen näkee. Isot jenkkihitit perustuvat selvästi harvemmin alkuperäiseen ideaan* kuin aiemmin. Kukin sitten suhtautuu tähän kehitykseen miten suhtautuu. Kunhan en joutuisi enää kuulemaan sitä, että Hollywoodin painopisteen siirtyminen tiettyyn suuntaan ei vaikuttaisi mihinkään.
En nyt toisaalta tiedä onko se ihan pakko olla aina originaalia eikä vaikkapa ottaa hyvä kirja pohjaksi. Ehkä enemmän onkin kyse siitä että mitä se lähdemateriaali on kuin siitä että onko täysin originaalia ideaa vaiko ei.

Toki onhan se nähtävissä että siinä on samat ongelmat kuin muissakin lisenssijutuissa: ratsastetaan lisenssillä/nimellä keräten kaikki massi mikä vain irtoaa.
 
En nyt toisaalta tiedä onko se ihan pakko olla aina originaalia eikä vaikkapa ottaa hyvä kirja pohjaksi. Ehkä enemmän onkin kyse siitä että mitä se lähdemateriaali on kuin siitä että onko täysin originaalia ideaa vaiko ei.

Toki onhan se nähtävissä että siinä on samat ongelmat kuin muissakin lisenssijutuissa: ratsastetaan lisenssillä/nimellä keräten kaikki massi mikä vain irtoaa.
Nimenomaan. Tämä Marvel/DC/yms laarditynnyri on valitettavasti vielä tuottoisaa. Jostain ihme syystä. Itse en ole yhtäkään näistä pystynyt läpi istumaan. Olen toki vähemmistössä, siitähän jo pelkät myynnit kertovat. Tämä koko ilmiö on itselleni todella hämmentävä. Miten voi aikuiset ihmiset nauttia näin paljon sukkahousuista?
 
Nimenomaan. Tämä Marvel/DC/yms laarditynnyri on valitettavasti vielä tuottoisaa. Jostain ihme syystä. Itse en ole yhtäkään näistä pystynyt läpi istumaan. Olen toki vähemmistössä, siitähän jo pelkät myynnit kertovat. Tämä koko ilmiö on itselleni todella hämmentävä. Miten voi aikuiset ihmiset nauttia näin paljon sukkahousuista?
Pelkästään se, että viittaat sukkahousuilla supersankareihin kertoo jo, että ajatusmaailmat sun ja fanikunnan kesken on niin kaukana toisistaan, että kenenkään ei kannata alkaa tuhlaamaan aikaansa yrittäen selittää sinulle supersankarileffojen hienoutta.

Ellet sitten viittaa sukkahousuilla vuoden 1993 klassikkoon Robin Hood - sankarit sukkahousuissa. Siinä oli leffa joka jaksoi pienenä naurattaa kerta toisensa jälkeen.

Ja se on spandexia saatana! :D
 
En nyt toisaalta tiedä onko se ihan pakko olla aina originaalia eikä vaikkapa ottaa hyvä kirja pohjaksi. Ehkä enemmän onkin kyse siitä että mitä se lähdemateriaali on kuin siitä että onko täysin originaalia ideaa vaiko ei.
Periaatteessa juuri näin. Harvassa ovat ne elokuvaintoilijat, jotka toteavat että 2001: Avaruusseikkailu on roskaa, olisipa Kubrick tehnyt elokuvansa ilman mitään kirjaa elokuvan pohjana.

Käytännössä me molemmat tiedetään, että tuo lukujen osoittama hittileffojen "tuttuistuminen" ei todellakaan johdu siitä, että Hollywoodissa on ryhdytty tekemään enemmän ja enemmän just kirjoihin perustuvia elokuvia. Kyllä ne luvut ovat kasvaneet jollain ihan muulla.

Mutta kuten sanoin, niin jokainen suhtautuu kehitykseen miten suhtautuu.

Miten voi aikuiset ihmiset nauttia näin paljon sukkahousuista?
"Ei aikuisten ihmisten makuun voi luottaa. Nykyään aikuiset syö karkkia, katsoo supersankarileffoja ja pelaa videopelejä" totesi joku kyyninen netissä jonkin aikaa sitten. Tämä on jäänyt minulle mieleen ja hymähdyttää aina välillä, olenhan syönyt tällä viikolla karkkia ja pelannut videopelejä.
 
Mua ei itsesään supersankarileffat häiritse. Esim. Batman 2022 oli mitä mainioin leffa, mutta Marvelin universumiin olen jo aikoja sitten kyllästynyt. Sellaista liukuhihnatuotantoa ja tusinatoimintaa, jota ei vaan enää jaksa. Ymmärrän kyllä bisnesnäkökulman. Niin kauan kun elokuvan alussa vilahtava Marvel-logo vetää leffateatterit täyteen, niin kauan näitä väännetään pihalle.

Onneksi toistaiseksi kaikki uutuuselokuvat eivät vielä ole Marvel-höttöä. Viime viikolla kävin katsomassa Babylonin ja tänään käyn katsomassa The Banshees of Inisherin. Ja ainakin Babylon oli ihan helvetin loistava leffa!
 
Toisaalta kukapa minä olen mitään sanomaan, nautinhan suuresti vuoden 1966 Batman -versioinnista. Siinä huumori on sentään tarkoituksellista.
Pelkästään se, että viittaat sukkahousuilla supersankareihin kertoo jo, että ajatusmaailmat sun ja fanikunnan kesken on niin kaukana toisistaan, että kenenkään ei kannata alkaa tuhlaamaan aikaansa yrittäen selittää sinulle supersankarileffojen hienoutta.

Ellet sitten viittaa sukkahousuilla vuoden 1993 klassikkoon Robin Hood - sankarit sukkahousuissa. Siinä oli leffa joka jaksoi pienenä naurattaa kerta toisensa jälkeen.

Ja se on spandexia saatana! :D
Joo, ymmärrän kyllä niiden "hienouden", mutta en silti ymmärrä, että... miksi? :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom