Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjaimet ja käyttötavat - akku vai paristo

Tämä selvä! Eli huono akkukesto palvelee konsolinsa ostajaa. Sony on vaan ahneuksissaan laittanu niin pienen akun, että sais mahdollisimman paljon ohjaimia myytyä, kun niissä ei akut kestä. Mikä innovaatio vuonna 2023 että langatonta ohjainta pääsee välillä (usein) johdossa pitämään.
Niin mikä nyt on sitten kenenkin mielestä huonoa. Luokkaa 10 tunnin akkukesto on minusta ihan ok-tasoa. Sitä ei toki käy kieltäminen, että voisi ja saisi kestää pitempäänkin, mutta en minä tuota varsinaisesti pidä huonona. Useamman pelisession pelaa ilman, että tarvitsee ladata ja latauksen voi sitten hoitaa pelaamisen ohessa, eikä tarvitse erikseen tehdä. Voin pelata ja ladata samaan aikaan.

Aika montaa erilaista akullista laitetta pitää ladata johdolla tai latausalustalla vuonna 2023, että ei se mikään Sonyn laitteiden oma ominaisuus ole. Joku pitää ohjainta vuonna 2023 ajoittain johdossa kiinni ja joku toinen vaihtelee ohjaimiin pattereita, ladattavia tai kertakäyttöisiä, kuin oltaisiin edelleen 1900-luvulla. Vaihtoehdot ovat aikalailla siinä ja kummastakin voi naureskella, kuinka 'innovatiivista se onkaan vielä vuonna 2023', jos väkisin haluaa asiasta vääntää ja olla haastamassa riitaa.

Minusta se nyt vaan on parempaa asiakaspalvelua ja asiakkaan huomiointia, että paketissa on mukana kaikki välttämätön tavara, jotta tuotetta voi käyttää, kuten sitä on alunperin suunniteltu käytettävän. Sony mahdollistaa tämän, koska paketissa on mukana akullinen ohjain ja lataamista varten kaapeli/johto. Microsoft tarjoaa kertakäyttöiset paristot ja jos niiden loppumisen jälkeen haluat laitetta käyttää, kuten sitä on suunniteltu käytettävän langattomasti, joudut ostamaan siihen erikseen lisää tavaraa.
 
Itselle on riittänyt ohjain ja vakiojohto, sille kyllä tuli hintaa 450€. Joten sinänsä aika kallista, vaikka saihan siinä siinä onneksi konsolin myös lisänä.

Veli sponssasi toisen ohjaimen. Aina välillä houkuttaa ostaa lataustelakka, mutta eipä sitä ole oikeasti tarvinnut. Halvimmillaan on Prismassa ollut 10€ hintaan jonkun halpamerkin PS5 lataustelakka, mutta ei ole raaskinut törsätä.
 
Dualsenselle 10h on kyllä aika yläkanttiin akun kestossa. Oma tuntuma sen kanssa on 5-6h luokassa. Saattaa se tosin ton 10h kestää, jos ei pidä tärinöitä tai liipasimien vastusta päällä.
 
Dualsenselle 10h on kyllä aika yläkanttiin akun kestossa. Oma tuntuma sen kanssa on 5-6h luokassa. Saattaa se tosin ton 10h kestää, jos ei pidä tärinöitä tai liipasimien vastusta päällä.
Itse olen viime aikoina pelaillut lähinnä NBA 2K:ta, Gran Turismo 7:aa ja Jedi Survivoria. Kaikki ohjaimen ominaisuudet ovat päällä ja kyllä minä ohjaimella pelaan kolme noin kolmen tunnin pelisessiota ilman, että ohjain pyytelee laittamaan lataukseen. Tuon jälkeen ohjaimessa on yksi palkki virtaa vielä jäljellä ja laitan sen seuraavalla kerralla lataukseen, kun alan taas pelailemaan.

En nyt ala riitaa haastamaan, mutta sanoisin silti, että 5-6 tuntia on kyllä alakanttiin väitetty.
 
Dualsenselle 10h on kyllä aika yläkanttiin akun kestossa.

Sama fiilis on itselleni jäänyt. Ja toki tämä varmasti on riippuvainen nimenomaan siitä, että mitä pelaa ja miten peli käyttää hyväkseen ohjaimen eri toimintoja. Returnal ja Astro's Playroom syövät todennäköisesti enemmän akkua kuin jotkut toiset pelit, kun näissä niitä DualSensen toimintoja käytetään kohtuullisen laajasti.

Joku pitää ohjainta vuonna 2023 ajoittain johdossa kiinni ja joku toinen vaihtelee ohjaimiin pattereita, ladattavia tai kertakäyttöisiä, kuin oltaisiin edelleen 1900-luvulla.

En ymmärrä miksi vain kiinteä akku olisi jotenkin nykyaikaa. Xboxin ohjaimelle kaikki erilaiset vaihtoehdot on mahdollisia, joista voi itse valita. Kiinteä akku on kiinteä akku, ei mahdollisuuksia vaihtaa.
 
Itse olen viime aikoina pelaillut lähinnä NBA 2K:ta, Gran Turismo 7:aa ja Jedi Survivoria. Kaikki ohjaimen ominaisuudet ovat päällä ja kyllä minä ohjaimella pelaan kolme noin kolmen tunnin pelisessiota ilman, että ohjain pyytelee laittamaan lataukseen. Tuon jälkeen ohjaimessa on yksi palkki virtaa vielä jäljellä ja laitan sen seuraavalla kerralla lataukseen, kun alan taas pelailemaan.

En nyt ala riitaa haastamaan, mutta sanoisin silti, että 5-6 tuntia on kyllä alakanttiin väitetty.
Mä käytän tota pelkästään DR2.0 pelaillessa ja se on pari 2-3h settiä ja sitten toi on kaputt. Kummasti netissäkin on 5-6h normi kestoksi, niin en oo ainoa kellä on kokemuksena että aika kaukana ollaan 10h, saati mitä Sony oli ilmoittanut 12-15h.
 
Omasta mielestäni ps5:n ohjaimen akku on pieni eikä mulla todellakaan kestä 10 tuntia vaan lähempänä on se 6h. SILTI otan sata kertaa mieluummin tuon pienen kiinteän ladattavan akun kuin vaihdettavat akkuparistot. Paras tietysti olisi jos kiinteä akku olisi Switchin Pro Controllerin tasoa, mutta kaikkea nyt ei kai voi aina saada.
 
Minusta se nyt vaan on parempaa asiakaspalvelua ja asiakkaan huomiointia, että paketissa on mukana kaikki välttämätön tavara, jotta tuotetta voi käyttää, kuten sitä on alunperin suunniteltu käytettävän. Sony mahdollistaa tämän, koska paketissa on mukana akullinen ohjain ja lataamista varten kaapeli/johto. Microsoft tarjoaa kertakäyttöiset paristot ja jos niiden loppumisen jälkeen haluat laitetta käyttää, kuten sitä on suunniteltu käytettävän langattomasti, joudut ostamaan siihen erikseen lisää tavaraa.
Eihän se maksa kuin 16€ kun ostaa Ikeasta laturin+4 akkuparistoa. On se paljon vähemmän kuin uus ohjain. Puhumattakaan Series X (509€) vs PS5 (599,99€) hinnasta, mutta se on toinen keskustelu, eikä tähän liity.
 
Kiinteä akku on useimmille ja etenkin perusnormoille ihan jees ja varmaan jopa parempi kuin Xboxin ratkaisu JOS akkukesto säilyy hyväksyttävänä koko konsolisukupolven.
Itselläni meni edellinen sukupolvi DualShock nelosten kanssa ihan ok np mutta toisaalta mulla pelitunnit jakautui kolmen ohjaimen kesken. Nintendon Pro Controllerin akkukesto voisi heikentyä puolella ja siltikin se olisi ihan ok.
Just vähän aikaa sitten joku jossain toisessa ketjussa kirjoitti että hänen Dualsensen akku kestää enää noin neljä tuntia ja pari muuta komppaili tätä. Alle kolme vuotta vanhasta vehkeestä kyse. o_O
 
No jos se ps5 ds akuu kestää vaikka 6 tai 10 tuntia tai jotain siltä väliltä niin kuinka pitkiä pitkiä sessioita on oikeasti tolkullista viettää ruudun äärellä yhdellä kertaa?
 
No jos se ps5 ds akuu kestää vaikka 6 tai 10 tuntia tai jotain siltä väliltä niin kuinka pitkiä pitkiä sessioita on oikeasti tolkullista viettää ruudun äärellä yhdellä kertaa?
Ollaan videopelifoorumilla. Täällä on porukkaa jotka pelaa paljon. Itselläni tuli viimeksi Elden Ringin parissa helposti tuollaisia noin kuuden tunnin persehikisessioita. Kunnon peli joka vie mukanaan niin kyl joo.
 
Nyt on kyllä sellaista logiikkaa, jonka kanssa minä en pysy kärryillä ollenkaan. Ensin kovaan ääneen ja lihavoiden sanotaan, että huonon suunnittelun takia ei haluta ostaa lisäkamaa, mutta seuraavassa lauseessa sitten kasuaalisti jo todetaankin, että Boksin tapauksessa joutuu joka tapauksessa ostamaan lisäkamaa.
Toisessa kohtaa siis koen että lisäkamaa pitää ostaa huonon suunnittelun takia ja toisessa en koe sitä huonoksi suunnitteluksi että ei tarvitse ostaa mitään turhaa jos kotona on jo akkuparistot. Kuten sanoin jo, niin minulla on ne olleet jo Xbox 360 ajasta lähtien.

Ja se, miksi MS ei tarjoa niitä valmiiksi, liittyy varmaan siihen että käyttäjä voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta. Pitäisikö MS:n siis päättää joku niistä? Siitäkin saisi varmasti valitusta osakseen kun on väärä valinta, ihan sama minkä sieltä valitsisi. Helpoin antaa valita täysin itse.

Tosin ehkä sen vuoksi ne akkuparistot voisi olla mukana että ihmiset ei käyttäisi kertakäyttöisiä paristoja. Sen käyttöä ei vain pysty estämään koska sitten estyisi myös halpojen AA-akkuparistojen käyttö.

Eikö se silloin ole huonoa suunnittelua, jos erillishinnoiteltua lisäkamaa on käytännössä pakko ostaa? Ainakin versus Sonyn ratkaisu, jossa ohjaimessa on akku mukana valmiina suoraan paketista ja sen lataamista varten välttämättömät tavarat!
En koe että on mutta ymmärrän pointin. Kerran kun ne sitten osti ja on käyttänyt niin takaisin ei ole ollut paluuta.

Yllä olevasta viestistä jää myös ainakin itselleni sellainen käsitys, että Sonyn ratkaisussa tarjottava vapaaehtoinen lataustelakan tai pidemmän latauspiuhan ostaminen nähdään huonompana vaihtoehtona kuin Boksin käytännössä pakotettu lisävarusteiden ostaminen.
Minä taas koen että Sony ajaa ihmisiä ostamaan lisävehkeitä surkean akun takia. Jos haluaa säilyttää langattomuuden niin vaaditaan telakkaa, toista ohjainta tai ties mitä näiden yhdistelmää. Koen kovin paljon kalliimpana ja ylimääräisempänä kuin laturi ja akkuparistot, jotka hoitavat nuo hommat helpommin ja halvemmin.

Ei se nyt ainakaan paremmin suunniteltu ratkaisu ole, jos käytännössä on pakko ostaa lisälaitteita, että sitä ohjainta voi käytännössä edes käyttää! Sony kuitenkin tarjoaa suoraan paketista toimivan ratkaisun ja jos se ei ole riittävän hyvä ostajalle, niin voi sitten hankkia lisää.
Niin, no minusta kumpikaan noista ei ole suoraan paketista valmis ja toimiva ratkaisu. Sonylla sitä ongelmaa ei voi edes rahalla korjata ja jos jo löytyy akkuparistot ja laturi niin boksilla on kaikki valmiina. Minulla on ollut jo useamman sukupolven ajan.

Ja kuten yllä on todettu "lisäkaman osto johtuu huonosta suunnittelusta"!
Kiva kun lainataan ilman että on tajuttu mitä on tarkoitettu. MS:n kohdalla en koe että kyse on huonosta suunnittelusta ja ylemmäs jo kirjoitin miksi on mielestäni loogista että mitään valmista vaihtoehtoa ei ole kuin sen verran, että saa ekat pelit pelailtua.

Jos tosiaan on niin, että ladattava akku on ostettava erikseen, niin se on kyllä sitten todella huonoa ja ahnetta suunnittelua.
Samalla tapaa minä koen että välttävä akku on tarkoituksellinen tapa ajaa ihmiset ostamaan telakoita ja toisia ohjaimia ettei tarvitse pelata piuhan kanssa. Huonoa ja ahnetta nimenomaan.

En ole Xboxin ohjainpakettien sisältöä seurannut, koska minulla ei kyseiselle laitteelle ollut koskaan mitään käyttöä. Tuskin tulee koskaan olemaankaan. Pleikkarin mukana on tullut akun sisältävä ohjain vuodesta 2007 asti, joten jotenkin varmaan automaationa oletin, että tämä on alan standardi. Käsi pystyyn virheen merkiksi, kun oletin Microsoftin palvelevan konsolinsa ostajaa yhtä hyvin kuin Sony.
Tarkoittaako yhtä hyvin palveleminen nyt sitä että myös boksin ohjaimen mukana pitäisi olla jokin surkea akkupaketti, joka pakottaisi piuhan kanssa pelaamaan :D

Vaihtoehtoja on, mutta mitään extraa ei välttämättä tarvitse ostaa, jos tulee toimeen yhdellä ohjaimella ja sen mukana tulevalla piuhalla. Xboxin kanssa joutuu väkisin ostamaan lisää, koska ne kertakäyttöiset paristot menevät tyhjäksi jossain vaiheessa.
No jos piuhalla haluaa pelata niin sen kanssa pelaaminen kyllä onnistuu kai boksillakin mutta ei se tunnu kauhean järkevältä.

Jos ei halua sijoittaa toisen ohjaimen verran rahaa, niin muutamalla eurolla saa pidemmän USB-piuhan, jolla ladata, jos laitteen mukana tullut ei ole riittävän pitkä tai käytännöllinen.
Eli vaihtoehdot on siis ostaa lisäkamaa tai siirtyä langalliseen pelaamiseen?

No jos se ps5 ds akuu kestää vaikka 6 tai 10 tuntia tai jotain siltä väliltä niin kuinka pitkiä pitkiä sessioita on oikeasti tolkullista viettää ruudun äärellä yhdellä kertaa?
Kyse ei ole siitä että pelaa kerralla edes tuntia tai kahta vaan siitä kun se akku sitten loppuu kesken pelaamisen. Toisessa ratkaisussa voi vaihtaa nopeasti ja helposti uudet virtalähteet sisään ja toisessa mennään aikakoneella 90-luvulle langan perässä pelailemaan.
 
Onkos Xboxin akkupaketti nykyään kevyempi kuin Xbox360 aikoina?

Patterit on taas jotain 70-lukua ;)
 
Onkos Xboxin akkupaketti nykyään kevyempi kuin Xbox360 aikoina?
En tiedä mutta minun näkemykseni on ettei sitä kannata ostaa. Muistaakseni ainakin joskus siinäkin oli mielestäni ihan liian pieni kapasiteetti ja hintaa silti reilusti enemmän kuin akkuparistoilla vaikka laturinkin kera.

Yhä ne akkuparistot on se ylivoimaisesti paras vaihtoehto.

Patterit on taas jotain 70-lukua ;)
Kyl mutta akut eivät, varsinkaan käyttäjän vaihdettavaksi tarkoitetut. Eli akkuparistoinakin tunnetut vehkeet.
 
Suosittelen Play & charge kitiä. Ei tarvitse vaihdella paristoja tai akkuparistoja, viedä lataukseen, hakea sieltä. Laitan tarpeen tullen piuhan kiinni (joka jo valmiina Xboxissa tai puh laturissa) ja akun lataamaan, joka ei peli sessiota moneksi sekunniksi katkaise. Eikä hintakaan sillä niin huimaava ole. 360 hankkiessa hommasin samalla reissulla Play & charge kitin ja ollut hyvä päätös kun katsellut vuosien aikana kuinka tuskaiseksi kaverit aina menee, jos paristot loppuu. Välillä etsitty onko edes uusia vai pitääkö kauppaan lähteä.
Nimenomaan se virallinen Play & charge joka kestää pitkään ja johdollakin pituutta tarpeeksi. Niitä halvempia pari kaveria ostanut eivätkä ole kehuneet.

Ennenkin mainostanut Play & charge kitiä täällä ja teen sitä myös jatkossa. Huipputuote, vaikkakin pitäisi tulla Duracellien tilalla jo konsolin mukana. Nytkin on yksi vastaavanlainen odottamassa Starfield ohjainta.

Onkos Xboxin akkupaketti nykyään kevyempi kuin Xbox360 aikoina?

Patterit on taas jotain 70-lukua ;)
Aikaa on todella monta vuotta, mutta muistaakseni on kevyempi kuin 360llä.
 
Nimenomaan se virallinen Play & charge joka kestää pitkään ja johdollakin pituutta tarpeeksi. Niitä halvempia pari kaveria ostanut eivätkä ole kehuneet.
Xbox 360 -ohjaimia varten ostin aikanaan kaksi MS:n virallista P&C-settiä. Olivat lopulta pettymys, koska molemmat akut menivät itsestään tyhjäksi jossain 2-3 viikossa. Ja vielä niihin aikoihin tuli boksilla pelailtua sen verran harvakseltaan, että ihan liian monesti ohjaimesta oli mehu lopussa heti kättelyssä. Niinpä siirryin Eneloopeihin (ja sittemmin Laddoihin), joissa varaus säilyy kuukausia ellei vuosia ilman kovin merkittävää heikkenemistä.
 
Suosittelen Play & charge kitiä. Ei tarvitse vaihdella paristoja tai akkuparistoja, viedä lataukseen, hakea sieltä. Laitan tarpeen tullen piuhan kiinni (joka jo valmiina Xboxissa tai puh laturissa) ja akun lataamaan, joka ei peli sessiota moneksi sekunniksi katkaise.
No joo, jos akkuparistojen laturiin laittamisen ja/tai laturin pistorasiaan laittamisen kokee jotenkin hankalana niin mikä jottei. Minulla ne menee siinä samalla kun lähden huoneesta ja aina on joku pistorasia matkalla mihin sen törkätä. Ja jos tuo on isokin ongelma, niin ainakin minä pystyisin laittamaan halutessani laturin pistorasiaan niin että se on aina siinä. En vain halua. Siinä ei sitten iso homma olisi siihen akkuparistoja laittaa tai ottaa.

Minulla ei muuten on Xboxissa tai latureissa piuhoja valmiina. Ne on erikseen omassa paikassaan ja käytän aina siihen hommaan mihin tarvitsee. Välillä se on latausta laturin kanssa, välillä tiedonsiirtoa. Ja piuhoja käytän monien eri ohjainten ja laitteiden kanssa joten ei ne missään valmiina ole ja jos olisikin, niin pitäisi ottaa kuitenkin pois.

Eikä akkuparistojen vaihto myöskään katkaise pelisessiota juuri sen enempää ellei jopa vähemmän kuin piuhan törkkääminen. Minulla se piuhan kanssa pelaaminen vie aina enemmän aikaa kuin akkuparistojen vaihto.

Mutta kyllä Play & Charge on sekin reilusti parempi kuin integroitu, kämäinen akku. Tosin en tiedä onko ne nykyiset Play & Charget järkeviä kapasiteetiltaan vai jotain 1000 mAh tms.

Eikä hintakaan sillä niin huimaava ole. 360 hankkiessa hommasin samalla reissulla Play & charge kitin ja ollut hyvä päätös kun katsellut vuosien aikana kuinka tuskaiseksi kaverit aina menee, jos paristot loppuu. Välillä etsitty onko edes uusia vai pitääkö kauppaan lähteä.
Akkuparistot jopa laturinkin kanssa on silti halvempia. Ja ihmettelen kyllä porukkaa joka käyttää yhä kertakäyttöisiä paristoja muualla kuin kaukosäätimissä, kelloissa ja muissa, joissa ne kestää vuosia. Ohjain imee virtaa sellaista kyytiä että saa olla kilokaupalla kertakäyttöisiä hyllyssä. Kannattaa varmaan kavereille vinkata että ostaa jotain muuta ratkaisua tilalle. On muuten hyvin pian halvempiakin kuin ne kertakäyttöiset.

Nimenomaan se virallinen Play & charge joka kestää pitkään ja johdollakin pituutta tarpeeksi. Niitä halvempia pari kaveria ostanut eivätkä ole kehuneet.
Hyvä jos P&C on nykyään hyvä mutta minulla on jostain syystä siitä vähän huono kuva. Se tosin taitaa olla X360-ajalta ja muodostunut jostain mistä en enää muista.

Ennenkin mainostanut Play & charge kitiä täällä ja teen sitä myös jatkossa. Huipputuote, vaikkakin pitäisi tulla Duracellien tilalla jo konsolin mukana. Nytkin on yksi vastaavanlainen odottamassa Starfield ohjainta.
Varmasti hyvä vaihtoehto sekin ja aina parempi kuin sisäiset ja muut käyttäjän vaihtamattomissa olevat vaihtoehdot.

Ohjain akkupaketin kanssa on kevyempi, kuin kahden ikean Ladda pariston kanssa, niin kevyt se on.
Onko keveys muka joku plussa? Dualshock 3 oli ainakin kuin lelu myös sen takia kun se oli liian kevyt. Ei tietenkään tarvitse kiloja alkaa painamaan mutta jotain järkeä silti keveyteenkin. Sama homma myös hiirissä. Tuntuu oudolta jos se ei paina ns. tarpeeksi.
Xbox 360 -ohjaimia varten ostin aikanaan kaksi MS:n virallista P&C-settiä. Olivat lopulta pettymys, koska molemmat akut menivät itsestään tyhjäksi jossain 2-3 viikossa. Ja vielä niihin aikoihin tuli boksilla pelailtua sen verran harvakseltaan, että ihan liian monesti ohjaimesta oli mehu lopussa heti kättelyssä. Niinpä siirryin Eneloopeihin (ja sittemmin Laddoihin), joissa varaus säilyy kuukausia ellei vuosia ilman kovin merkittävää heikkenemistä.
Minullakin on jostain syystä jäänyt negatiivinen kuva niistä akkupaketeista, joten akkuparistot oli ilmiselvä valinta, johon ei ole pettynyt ja jota tulee jatkuvasti hehkutettua. Ja ihan aiheesta :D
 
Onko keveys muka joku plussa? Dualshock 3 oli ainakin kuin lelu myös sen takia kun se oli liian kevyt. Ei tietenkään tarvitse kiloja alkaa painamaan mutta jotain järkeä silti keveyteenkin. Sama homma myös hiirissä. Tuntuu oudolta jos se ei paina ns. tarpeeksi.
Kunhan vastasin tuohon kysymykseen, joka painosta esitettiin ja siitä jäi semmoinen käsitys, että olisi ollut X360 aikaan liian painava.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom