Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Ehkä väärässä, mutta tuntuu että bethesda laittoi skyrimissä riman niin korkeelle että itse firma ja tekijätkään ole sitä pystynyt pistää paremmaksi. :eek:
Jokaisella on toki makunsa, ja tykkäsin kyllä itsekin todella paljon Skyrimistä aikoinaan, mutta onhan Starfield melkein kaikessa ihan hitosti parempi peli. Peli vie ainakin itseni ihan täysin mukanaan tavalla, jota ei itselleni ole tehnyt pitkään aikaan mikään muu peli, kuin Elden Ring. Ja Elden Ring onkin itselleni paras peli ikinä. Eikä Starfield jää paljoa sille minun rankingissani. Kyllä Starfieldissä Bethesda onnistui nimenomaan niin nappiin, kuin vain uskalsin ikinä toivoa.
 
Sen mitä olen nyt pelannut, niin aikalailla sama tehtävärakenne ja erilaisen tekemisen määrä tässä on kuin vaikka Fallout 4:ssä. Lisänä tietysti aluksen managerointi ja päivitys. Ei Bethesda tässä mitenkään keksinyt omaa hyväksi todettua roolipeliensä rakennetta uudelleen, vaan teki ison maailman, jossa on lukuisia tarinapolkuja. On pääjuoni, useat eri liittoutumat (factionit), yksittäiset sivutehtävät ja random tekeminen kuten varastelu, tavaran myyminen, ihmissuhteet ja niin edelleen.

En tiedä onko Bethesdan pelit ikinä olleet mitenkään erityisesti pääjuoneen painottuvia. Pääjuoni lähinnä antaa alkusysäyksen miksi lähteä tutkimaan isoa maailmaa ja sen jälkeen pelaaja on vapaa etenemään tehtävissä juuri haluamallaan tavalla. Muistan kuinka Fallout 3:ssa ohitin joitain tehtäviä kun vahingossa menin paikkaan, jonne olisi "pitänyt" pääjuonen perusteella mennä vasta myöhemmin. Vapautta siis on.

Sen minkä huomasin, niin United Colonies liittoutuman tehtävät vaikeutuvat aika selvästi loppua(?) kohden ja huomaan olevani liian alhaiselle levelillä vihollisiin nähden. Joten menin jatkamaan pääjuonta ja siellä olinkin sitten aikamoinen tappokone, kun pääjuoni on vielä niin alussa. Olin siis tähän mennessä tehnyt lähinnä tuota United Colonies tarinaa. Tästä päätellen Starfieldissä ei tunnu olevan ihan samanlaista vihollisten skaalausta kuin jossain aikaisemmissa Bethesdan peleissä. Edetkää siis varoen rakkaat Tähdistöntutkija toverit. :cool:
Tuossa myös yksi asia, jota olen todella Starfieldissä rakastanut, eli se, ettei siinä näyttäisi olevan tuota viheliäistä vihollisten skaalautumista automaattisesti omaan leveliisi. Sellainen kun tuppaa mielestäni viemään roolipelien tiettyä pointtia pois.

Ainoat modit, jotka minua koskaan peleissä kiinnostivat aikoinaan PC:llä pelatessani, olivat juuri modeja, joilla poistettiin tuo levelöintiskaalaus. Muutenhan en modeista ole pitänyt, vaan olen kokenut ne lähinnä pelien tasapainoa rikkovina juttuina, eivätkä ne ole sitä myöten itseäni lainkaan kiinnostaneet. Toki en enää pelaa PC:llä ylipäätään lainkaan.
 
Tuossa myös yksi asia, jota olen todella Starfieldissä rakastanut, eli se, ettei siinä näyttäisi olevan tuota viheliäistä vihollisten skaalautumista automaattisesti omaan leveliisi. Sellainen kun tuppaa mielestäni viemään roolipelien tiettyä pointtia pois.

Ainoat modit, jotka minua koskaan peleissä kiinnostivat aikoinaan PC:llä pelatessani, olivat juuri modeja, joilla poistettiin tuo levelöintiskaalaus. Muutenhan en modeista ole pitänyt, vaan olen kokenut ne lähinnä pelien tasapainoa rikkovina juttuina, eivätkä ne ole sitä myöten itseäni lainkaan kiinnostaneet. Toki en enää pelaa PC:llä ylipäätään lainkaan.
Joo, nyt kun on tähän kiinnittänyt tarkemmin huomiota, niin ei ole skaalausta. Tai ainakaan sellaista, joka pelaajalle näkyy. Olin jo menossa United Colonies -tarinassa niin pitkällä, että vastaan tuli level 30 vihollisia, kun itse olin level 11. Sitten kun menin takaisin jatkamaan pääjuonta, niin viholliset olivatkin level 6 tms.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että hienoa ettei ole level skaalausta. Ihan oikeasti pitää olla vähän tehnyt alkupään tehtäviä ja tutkinut galaksia ennenkuin jotkut tehtävät on järkevästi suoritettavissa ja taas toisaalta kiva mennä takaisin näihin alkupään tehtäviin, kun onkin ylivoimainen. Ainakin tällä hetkellä tämä tuntuu paremmalta ratkaisulta kuin kaikkien vihollisten skaalaus, jolloin se olisi vihollisten suhteen vähän sama kuin ei leveleitä olisi ollenkaan. Toisaalta tässä levelit antaa niin paljon kaikkia kykyjä, että myös niillä on iso merkitys hahmonkehityksessä.
 
Oon nyt yrittänyt saada vähän parempaa fiilistä tähän pelaamiseen sillä että en käytä quick travel vaihtoehtoa ollenkaan koska se jotenkin tuntuu sekavalta vain hyppiä planeetalta toiselle. Olenkin tehnyt niin että kävelen aina alukselle -> lähden avaruuteen -> valitsen avaruudesta suoraan matkakohteen jos vain mahdollista.

Tämä auttaa kritiikkini kanssa hieman, mutta eipä siellä avaruudessa silti ole yhtään mitään tutkittavaa, ei siis yhtään mitään. Vielä oudompaa oli että olin matkalla avaruusasemalle, joka kiersi erästä planeettaa. Avaruusasemalle oli matkaa 3580km ja päätin katsoa kuinka nopeasti tuo lähtee lähestymään jos sinne lentäisi suoraan. Hetken siinä lentelin ja tajusin että perkele se etäisyyshän kasvaa koko ajan ja 3660km kohdalla päätin vain nappulalla lentää tuon luokse. Sekin toisi tähän jo NIIN paljon lisää jos olisi edes mahdollista lentää planeetan ympäri järkevässä ajassa.

Tämä ei muita taida haitata, mutta itse kyllä pelin trailereiden perusteella odotin avaruudelta paljon enemmän. Ja ei, en odottanut mitään avaruussimua vaan odotin että tämä olisi RPG avaruudessa ja että siinä avaruus olisi isossa roolissa.
No joo, avaruushan on tyyliin 99.999% tyhjää täynnä. Itselläni kyllä häipyisi totaalisesti mielenkiinto mikäli todellisuudesta oiotaan niin paljon että 5 minuutin välein tähtien välisessä avaruudessa vastaan tulee joku random encountteri. Planeettojen ympäri lentäminen olisi kyllä lentoaikojen suhteen realistinen ja pitäisi onnistua kiertonopeudesta riippuen pelisession aikana.
 
Joo, kyllä näissä Bethesdan peleissä kuuluu olla, että jossain vaiheessa kun tuntien (tai kymmenien) jälkeen palaakin jonnekkin alkupään tehtäviin niin pierasu huoneeseen riittää että kaikki kuolee.
Mulla kävi juuri näin, oli vaan unohtunu jatkaa tehtävää niin eka pieksee lvl12-20 tyyppejä niin sit tulikin alkupään tehtävässä lvl2, etin sitä pierunappia ku se olis tosiaan riittäny
 
Mulla kävi juuri näin, oli vaan unohtunu jatkaa tehtävää niin eka pieksee lvl12-20 tyyppejä niin sit tulikin alkupään tehtävässä lvl2, etin sitä pierunappia ku se olis tosiaan riittäny
Yllättävän hyvin kyllä pärjännyt yli 30 levelin vihuille, kun itsellä ollut hiukan alle 20 leveli. Kyllä niistä vastuksen on saanut, mutta silti mahikset on varsin hyvin olemassa, kun vaan fiksusti ja hyvin pelaa.
 
No joo, avaruushan on tyyliin 99.999% tyhjää täynnä. Itselläni kyllä häipyisi totaalisesti mielenkiinto mikäli todellisuudesta oiotaan niin paljon että 5 minuutin välein tähtien välisessä avaruudessa vastaan tulee joku random encountteri. Planeettojen ympäri lentäminen olisi kyllä lentoaikojen suhteen realistinen ja pitäisi onnistua kiertonopeudesta riippuen pelisession aikana.
Miksi sen pitää olla realistista? Eihän tämän pitänyt olla avaruussimu niin sitä voisi ottaa vaikka minkälaisia vapauksia. Onko quick travel realistista? Lennät aurinkokunnasta toiseen sekunneissa, mutta peruslentämisessä pitää olla realistiset rajoitukset? Lisäksi ollaan vuodessa 2330 ja avaruusalukset eivät pysty lentämään niin nopeasti että planeetan ympäri lentäminen olisi nopeampaa kuin vuonna 2023?

Eikä niiden random encounterien tarvitse olla viiden minuutin välein, nyt ei vaan ole useamman tunnin aikana tullut vastaan yhtään mitään.

Vähän tuntuu nyt täällä kommentoidessa että halutaan liioitella koko ajan sitä mitä kritiikillä yritetään sanoa ja että peli on täydellinen sellaisenaan.
 
Mä en ees tiedä/muista mikä se päätarina skyrimissä oli :D Sen tiedän/muistan että mun tarina oli halkoa puita ja ostaa kämppä, sekä pistää vendoreille ämpäreitä päähän ja pölliä tavarat. Aina välillä sit muutama lohikäärme ja sit muutama luola.

Fallout 4 päätarinasta muistan et mulla tais poika olla mitä piti kai etsiä? Mutta kummasti sielki vaa vietti aikaa rakentamassa baseja ja kastelemassa kukkia. Joskus sit ammuttiin ja kerättii lisää kamaa että sai oikee hyvät oltavat sinne baseen, ainii perhana se poika pitäs ettiä, en ole muuten vieläkää sitä löytänyt, mutta on muuten hienot baset!
Ainiin, ja se poika on vielä itsellänikin hukassa Fallout nelosessa! :D Skyrimissä tuli kyllä jotenkin lopulta pelattua sentään kampanja läpi. Paljon kertoo kuitenkin sekin, etten muista mitään siitä Skyrimin pääkampanjasta, mutta jotkut sivutehtävät ovat vielä varsin hyvin muistissa…
 
Miksi sen pitää olla realistista? Eihän tämän pitänyt olla avaruussimu niin sitä voisi ottaa vaikka minkälaisia vapauksia. Onko quick travel realistista? Lennät aurinkokunnasta toiseen sekunneissa, mutta peruslentämisessä pitää olla realistiset rajoitukset? Lisäksi ollaan vuodessa 2330 ja avaruusalukset eivät pysty lentämään niin nopeasti että planeetan ympäri lentäminen olisi nopeampaa kuin vuonna 2023?

Eikä niiden random encounterien tarvitse olla viiden minuutin välein, nyt ei vaan ole useamman tunnin aikana tullut vastaan yhtään mitään.

Vähän tuntuu nyt täällä kommentoidessa että halutaan liioitella koko ajan sitä mitä kritiikillä yritetään sanoa ja että peli on täydellinen sellaisenaan.
No, varmaan joku toinen peli ajaa paremmin asiansa tuon näkemyksen suhteen. Tämähän on pelintekijän lähestymistapa ja taitellinen näkemys. Varmaan ovat brainstormanneet tuota ja päätyneet tähän. Onneksi kaikille löytyy ne mieleiset pelinsä ja huomiona että tämä ei ole meikäläisen ykköspeli vaikka viihdynkin hyvin tämän kanssa. Tuo "warp travel" on scifissä hyvin yleinen matkustustapa universumin eri osien välillä ja käsittääkseni perustuu hyvin löyhästi tosielämän teoreettiseen mahdollisuuteen matkustaa "madon reikien" avulla, jota sivuttiin myös Einsteinin yleisessä suhteellisuusteoriassa.
 
Miksi sen pitää olla realistista? Eihän tämän pitänyt olla avaruussimu niin sitä voisi ottaa vaikka minkälaisia vapauksia. Onko quick travel realistista? Lennät aurinkokunnasta toiseen sekunneissa, mutta peruslentämisessä pitää olla realistiset rajoitukset? Lisäksi ollaan vuodessa 2330 ja avaruusalukset eivät pysty lentämään niin nopeasti että planeetan ympäri lentäminen olisi nopeampaa kuin vuonna 2023?

Eikä niiden random encounterien tarvitse olla viiden minuutin välein, nyt ei vaan ole useamman tunnin aikana tullut vastaan yhtään mitään.

Vähän tuntuu nyt täällä kommentoidessa että halutaan liioitella koko ajan sitä mitä kritiikillä yritetään sanoa ja että peli on täydellinen sellaisenaan.
Täydellistä peliä ei toki ole olemassakaan. Starfieldissa on kuitenkin ainakin omaan makuuni niin paljon loistavan monipuolista ja tunnelmallista tekemistä, sekä niin mielenkiintoisia yllätyksiä joka puolella, että en ainakaan itse jaksa keskittyä niihin harvoihin negatiivisiin asioihin, joita olen pelissä huomannut. Täydellinen peli tämä ei todellakaan ole, mutta niin hiton hyvä kuitenkin, että voin jo nyt sanoa, että yksi parhaista peleistä, joita olen koskaan pelannut. Elden Ringin kastiin ei ihan sentään pääse, eikä ehkä ihan muiden parhaiden Soulsborne-pelien tasolle (ainakaan Bloodbornen ja Dark Souls 3:n tasolle), mutta sille tasolle (ja vähän ylikin) menee missä minulla tulevat muiden Soulsborne-pelien kanssa Remnant 2, God of War 2018, Days Gone, Skyrim, Fallout 4, Cyberpunk 2077, Dragon Quest XI, Forza Horizon 5 (hullua verrata autopelejä näihin muihin, mutta silti on laitettava listalle) ja jokunen muukin peli vuosien varrelta (vielä tuli mieleen suosikkipeleistäni ainakin Kingdom Come: Deliverance (todellinen helmi, jota suosittelen historiallisten aikojen ja realistisempien roolipelien ystäville), Dragon’s Age Origins ja Inquisition, Mass Effect 3 (tiedän: epäsuosittu vaihtoehto, mutta minulle trilogian paras), AC Odyssey, Origins ja Valhalla, Far Cry 5, 4 ja 3, Halot 3,4 ja Infinite sekä Rise of the Tomb Raider, Prototype ja LotR: War in the North).
 
Viimeksi muokattu:
Vähän tuntuu nyt täällä kommentoidessa että halutaan liioitella koko ajan sitä mitä kritiikillä yritetään sanoa ja että peli on täydellinen sellaisenaan.
Ei kai kukaan sellaista ole väittänytkään? Onhan pelissä ongelmansa, mutta ne hyvät puolet on niin hyviä ja niitä on niin paljon, että väkisinhän tää erittäin paljon plussan puolelle jää. Ainakin 9/10 tälle antaisin 30h jälkeen levelillä 18. Jos mietitään koska viimeksi on tullut näin laadukas peli, niin viime vuonna tuli sellanen isä ja poika peli. Sanotaan näin ettei näitä BGS:n roolipelejä ihan joka päivä tule, tai sen tasoisia pelejä.
 
46h mittarissa ja leveli tais olla 26. Tehny tehtäviä sieltä täältä, samoillu ympäriinsä, haastanu riitaa enempi ja vähempi kaikkien kanssa. Taistellu tupaten täynä olevan inventoryn kanssa jatkuvasti ja kyl tää vaan on hupia! :D Bugeja on tullu kanssa vastaan, mutta ei lähellekään kun mihin on normisti Bethesdan peleissä tottunu. Pari kertaa peli on myös kipannu.
Muutamat QoL moditkin jo löysi tiensä Starfieldin kansioihin. (StarUI inventory, Frame Generation & Responsive Grabbing)

Voin hyvin kuvitella että tätä pelataan vielä vuosienkin päästä, Bethesdalla on nyt järjetön maailma mihin voi ympätä delsuna tavaraa ihan pimeesti. Tohon vielä erittäin aktiivinen modiyhteisö PC:llä, niin apuuva, tuolta ei tuu tekeminen kovin äkkiä loppumaan.

Tällä hetkellä antasin tälle 8, ehkä peräti 9. Kymppiä ei tää saa, ei sen puoleen saa kyllä mikään muukaan peli, eikä tule saamaankaan koskaan. IMO.
 
Hmm, planetaalla näyttäisi olevan kaksi biomea ja molemmat alueet tutkittu 100% läpi. Silti puuttuu vielä kaksi eläintä. Bugi vai pitäisikö tässä vielä tietää jotain lisää?

Hemmetti, että oli pelottavia rapuja. Pystyivät lyömään pitkillä käsillä johonkin 20m päähän! Oli kyllä toisaalta aika vaikuttava näky, kun Barrett toimii niille maalitauluna.
.....
Tässä on viimeisen 10 vuoden aikana tullut lukuisa hyviä pelejä, joissa skillit ja levelöinti on kuitenkin jättänyt toivomiseen varaa. Starfieldissä on kokoajan sellainen olo, että tekisi mieli kehittää vähän kaikkea ja levelöinti on hauskaa. Toki olen vasta pelannut 23h ja lvl 10, joten aika alussa vasta. Ja onhan siellä paljon samoja kykyjä mitä Fallout 4:ssa, mutta myös kiittetävästi uusia ja sopivat hyvin peliin.
 
on tää kyllä mahtava peli eilen suoritin ennen nukkumaan menoa sidequestin jonka sain jostain täysin random planeetan outpostilta questi alkoi todella hitaasti mutta se sitten jatkui ja lopulta eskaloitui siihen että lähdettiin isolla porukalla mähisemään ensin kunnon alus mähinät ainakin yhteensä (20-25 alusta tuossa mähinässä) ja sen jälkeen sitten otettiin vielä kokonainen Space Station haltuun porukalla eli hyökättiin sinne. tuo oli kyllä yksi parhaita questejä tähän astin sen takia sanonkin että tehkää kaikki sidequestit mitkä tulee vaan vastaan. eli questi voi alkaa tyyliin jollakin valo tolppien pystyttämisillä tai jonkun asian scannaamisella mutta se voi siitä hyvin nopeasti kehittyä vaikka minkälaisiin mittasuhteisiin :).
 
Osaakos joku arvioida miten suhtautuu mielenkiinnossa fallout4, fallout76, mass effect andromeda ja outer worlds peleihin.

itse olen noista pelannut fallout4:sen vaan läpi, muut eivät aiheuttaneet niin paljon mielenkiintoa että olisin jatkanut pari tuntia pidempään. Sama vika kyllä cyberpunkinkin kohdalla.
 
Osaakos joku arvioida miten suhtautuu mielenkiinnossa fallout4, fallout76, mass effect andromeda ja outer worlds peleihin.

itse olen noista pelannut fallout4:sen vaan läpi, muut eivät aiheuttaneet niin paljon mielenkiintoa että olisin jatkanut pari tuntia pidempään. Sama vika kyllä cyberpunkinkin kohdalla.

Selkeästi parempi kuin Fallout 76 ja Mass Effect Andromeda. Samalla tasolla monella tapaa Fallout 4:n kanssa. Heikompi käsikirjoitukselta, hahmoilta ja maailmalta kuin Outer Worlds, mutta parempi pelattavuudeltaan.

Eli hyvin samoissa linjoissa vailla sen suurempia yllätyksiä.
 
Outer worlds jäi itellä kesken jossain 10h kohdalla en tiedä miksi, mutta tässä on ollut imua nyt 30h+. Aion kyllä senkin jatkaa joskus läpi.
 
Ylös Bottom