Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä, että Nosferatu kerää kehuja. Odottanut tuota leffaa siitä asti, kun liikkui huhuja, että Robert Eggers sen tekisi.

Hyvä, että Nosferatu kerää kehuja. Odottanut tuota leffaa siitä asti, kun liikkui huhuja, että Robert Eggers sen tekisi.
Eggers on kyllä siitä mainio valinta tämän materiaalin pariin, että mies vaan ymmärtää paikan ja tilan päälle. Linnat ja luostarit ja hautakammiot ovat toki mainioita, mutta sitten päälle kaikki kylät ja öiset kulttimenot, mukulakiviset ahtaat kadut ja jopa lastenhuoneet muuttuvat ahdistaviksi mestoiksi hänen käsissään. Nosferatussa nähdään myös yksi parhaista majataloista, mitä muistaakseni olen ikinä leffoissa nähnyt. Sellainen upea, ahdas ja käsin kosketeltavan lämmin tila, joka oikein puskee kankaalta katsomoon.

Tuo Nosferatu on kyllä ollut odotuksessa jo pitkään. Eggers on ehkä suosikkini nykyohjaajista ja The Witch ja Lighthouse viime vuosien parhaita elokuvia

Tuo Nosferatu on kyllä ollut odotuksessa jo pitkään. Eggers on ehkä suosikkini nykyohjaajista ja The Witch ja Lighthouse viime vuosien parhaita elokuvia
Juuh,The Witch ja Lighthouse on munkin suosikkeja mutta Norseman oli vähän niin ja näin. Tuntui kuin Eggers ei olisi oikein tiennyt mitä haluaa elokuvaltaan. Elokuva ei löytänyt omaa muotoaan. Se oli vähän niin kuin puolittain onnistunut kokeilu jos niin voi sanoa. Ehkä siihen saattoi vaikuttaa isompi budjetti jolloin tuottajat pääsivät vaikuttamaaan elokuvan sisältöön.

Nosferatusta tuli mieleen unkarilainen Post Mortem. Vampyyreistä tosin ei ole kyse mutta melkoisen pätevä kauhuelokuva kyseessä. Loppupuolella tunnelma lässähtää liikaan säikyttelyyn,mutta ensimmäinen puolisko on sen verran creepyä meininkiä että kannattaa katsoa. Tuo kuolleiden valokuvaus,mitä aikoinaan harjoitettiin,oli aika makaaberia touhua.

Viimeksi muokattu:
Juuh,The Witch ja Lighthouse on munkin suosikkeja mutta Norseman oli vähän niin ja näin. Tuntui kuin Eggers ei olisi oikein tiennyt mitä haluaa elokuvaltaan. Elokuva ei löytänyt omaa muotoaan. Se oli vähän niin kuin puolittain onnistunut kokeilu jos niin voi sanoa. Ehkä siihen saattoi vaikuttaa isompi budjetti jolloin tuottajat pääsivät vaikuttamaaan elokuvan sisältöön.

Nosferatusta tuli mieleen unkarilainen Post Mortem. Vampyyreistä tosin ei ole kyse mutta melkoisen pätevä kauhuelokuva kyseessä. Loppupuolella tunnelma lässähtää liikaan säikyttelyyn,mutta ensimmäinen puolisko on sen verran creepyä meininkiä että kannattaa katsoa. Tuo kuolleiden valokuvaus,mitä aikoinaan harjoitettiin,oli aika makaaberia touhua.

Joo Northman jäi kyllä selvästi vaisummaksi tapaukseksi. Ja täytynee joskus katsella tuo Post Mortem, vaikuttaa vallan kiinnostavalta

Pukki tiesi minkälaisista elokuvista tykkään ja paketeista paljastui Arrowin Giallo Essentials Red ja White boksit. Joulupyhät meneekin siis italialaisen viiltelyelokuvan parissa B)

Joo Northman jäi kyllä selvästi vaisummaksi tapaukseksi. Ja täytynee joskus katsella tuo Post Mortem, vaikuttaa vallan kiinnostavalta

Pukki tiesi minkälaisista elokuvista tykkään ja paketeista paljastui Arrowin Giallo Essentials Red ja White boksit. Joulupyhät meneekin siis italialaisen viiltelyelokuvan parissa B)
Oliko joulupukilla mustat nahkahansikkaat?
1735230038721.jpeg

"IMDb:ssä elokuvalla on arvosananaan tasan 7,0 ja sen Rotten Tomatoes -prosentit ovat jakautuneet kriitikoiden ja muun yleisön kesken numeroin 97/82."

Kyseessä siis Late Night with the Devil jonka erehdyin katsomaan "hyvien arvosteluiden" takia.. kriitikot siis antaneet 97!!! WTF.. ei kaukana "muu yleisökään". Taitaa olla Rottenin porukat joltain toiselta planeetalta tms. sillä olipa kyllä todella keskinkertainen, puuduttava tekele.. ihan kuin pääosan esittäjä olisi tahallaan näytellyt kömpelösti, ei oikein suoriutunut tehtävästään talk show juontajana.. ne kun on yleensä aika sulavia tuossa hommassa.

Laitetaan taas 2/5 kun en lopettanut kesken kaiken.

"IMDb:ssä elokuvalla on arvosananaan tasan 7,0 ja sen Rotten Tomatoes -prosentit ovat jakautuneet kriitikoiden ja muun yleisön kesken numeroin 97/82."

Kyseessä siis Late Night with the Devil jonka erehdyin katsomaan "hyvien arvosteluiden" takia.. kriitikot siis antaneet 97!!! WTF.. ei kaukana "muu yleisökään". Taitaa olla Rottenin porukat joltain toiselta planeetalta tms. sillä olipa kyllä todella keskinkertainen, puuduttava tekele.. ihan kuin pääosan esittäjä olisi tahallaan näytellyt kömpelösti, ei oikein suoriutunut tehtävästään talk show juontajana.. ne kun on yleensä aika sulavia tuossa hommassa.

Laitetaan taas 2/5 kun en lopettanut kesken kaiken.
Tuo Rotten Tomatoes siis meinaa, että 97% kriitikoista on antanut positiivisen arvosanan, mikä voi olla mitä tahansa, jonka he laskevat hyväksi.

Esimerkiksi 3/5 lasketaan jo "positiiviseksi" vaikka arvostelu sanoisi, että leffa on keskinkertainen. Se antaa vain osviittaa yleisestä fiiliksestä elokuvan suhteen.

Itse esimerkiksi annoin Carry-On -leffalle 3/5 ja valtaosin kritisoin sen ongelmia, mutta loppu fiilis jäi viihdyttävän puolelle. Arvosteluni siis näkyy osana leffan positiivista mittausta tuolla sivustolla. Se ei ole täydellinen tapa esittää näitä, mutta laajana otantana se toimii ihan ok.

Tulipa katsottua jouluna indiana jones kristalli pallon valtakunta ja Avatar elokuva mietin kun 6 levyä vissiin yksi pitkä itse elokuva loput esittely pätkiä

Katsoin tuossa taannoin Alien - Romuluksen ja jopa kahteen kertaan.
Nooh, odotukset olivat kovat, mutta ne eivät oikein toteutuneet.
Leffassa on kaikki potentiaali nousta sinne kolmen ensimmäisen tasolle, mutta pannukakku tuli.

Omasta mielestä tätä(kin) Hollywood pätkää kuristaa se ettei mitään omaperäistä uskalleta tehdä. Kaikki vedetään kopioiden muita parhaan kyvyn mukaan.
Tässä jopa kopiointiin vuorosanoja aikaisemmista pätkistä, mikä varmaan ollut tekijöiden mielestä omaperäistä ja palvelus faneille, mutta itseäni vain ärsytti.
Se mikä myös ärsytti, että tähän on yritetty tunkea kaikki Alien leffat samaan ja jopa Isolation pelistäkin on otettu, mikä ei kyllä ole huono juttu

Loppu 15 minuuttia tai mitä se nyt kestikään on aivan kauheaa kuraa.

3/5 koska tässä on myös hyviä hetkiä ja ehdottomasti parempi kuin Scottin kaksi viimeistä kakkapökälettä.

Juuri palauduttu Nosferatun ensi-illasta ja olihan se hyvä. Tunnelmallinen ja varsin tyylikäs goottikauhuilu ja itse kreivikin oli kohtuu hyytävä ilmestys. Silti odotin ehkä vähän enemmän. Jotenkin tuntui että elokuvalla oli rytmityksen kanssa ongelmia. Tämä saattaa kyllä korjaantua tulevassa Director's Cut versiossa. Lisäksi tässä oli todella tympeästi käytetty filttereitä niin että kuva oli todella valjun näköinen ja kontrasti uupui kokonaan. Ei yhtä hyvä kuin The Witch tai The Lighthouse, mutta selvästi Northmania parempi.

Juuri palauduttu Nosferatun ensi-illasta ja olihan se hyvä. Tunnelmallinen ja varsin tyylikäs goottikauhuilu ja itse kreivikin oli kohtuu hyytävä ilmestys. Silti odotin ehkä vähän enemmän. Jotenkin tuntui että elokuvalla oli rytmityksen kanssa ongelmia. Tämä saattaa kyllä korjaantua tulevassa Director's Cut versiossa. Lisäksi tässä oli todella tympeästi käytetty filttereitä niin että kuva oli todella valjun näköinen ja kontrasti uupui kokonaan. Ei yhtä hyvä kuin The Witch tai The Lighthouse, mutta selvästi Northmania parempi.
Aikalailla samat fiilikset Nosferatusta, kuin sullakin. Odotukset oli ihan tapissa, kun kehuttu jokapuolella niin paljon. Hyvä leffa, mutta jotakin jäi puuttumaan.

Mä olen vieläkin teatterin baarissa "palautumassa" Nosferatusta. Itse pidin kovasti. Tässä oli mielestäni erinomaista sellainen "painon" ja läsnäolon tunne monissa kohtauksissa. Vielä en osaa paremmin sanoiksi purkaa, mutta kyllä tämä ehdottomasti on (viime vuoden 2024) parhaimmistoa.

Mä olen vieläkin teatterin baarissa "palautumassa" Nosferatusta. Itse pidin kovasti. Tässä oli mielestäni erinomaista sellainen "painon" ja läsnäolon tunne monissa kohtauksissa. Vielä en osaa paremmin sanoiksi purkaa, mutta kyllä tämä ehdottomasti on (viime vuoden 2024) parhaimmistoa.

Itse pääsin juuri sieltä leffan jälkeiseltä "palautumiselta" kotiin palautumaan. En olekaaan ohjaajan aikaisempia teoksia nähnyt, mutta joku käsitys oli minkälaista sieltä olisi luvassa. Leffa oli mielestäni ihan... okei? Olisin kaivannut itse enemmän sitä kauhua/jännitystä. Nyt jäi sen osalta aika vaisuksi. Mielenkiinnolla kyllä seurasin ihan loppuun saakka tapahtumia, mutta syke ei yhtä lyhyehköä kohtausta lukuunottamatta juuri noussut lepotasoja ylemmäksi. Tykkäsin itse visuaalisesta tyylistä kovasti, ja värittömyys toimi hienosti varsinkin siellä Transylvanian kukkuloilla. Näyttelijöissäkään ei moitteen sijaa. Varsinkin pääosan vetänyt, itselleni entuudestaan tuntematon, naisnäyttelijä veti erittäin hienoja suorituksia, ja Willem Dafoe on aina ilo nähdä valkokankaalla. Ei niin "taiteellinen" mitä pelkäsin etukäteen, mutta olisin silti toivonut enemmän... jotain. Ehkä sitä jännitystä? Nyt oli vähän sellainen että tässäkö se nyt oli, kun lopputekstit rullasivat. Silti ihan tyytyväinen että kävin katsomassa.

Raiders of the Lost Ark

Viime katsomiskerrasta on sen verran aikaa, että oli päässyt unohtumaan paljon asioita. Muistan että tämä oli jo siihen aikaan liian vanha elokuva, joten en pitänyt tästä elokuvasta hirveästi.

Tämä tuli katsottua eilen illalla uuden pelin innoittamana ja oli positiivinen yllätys. Jostain kumman syystä näin vanhempana pidin tästä enemmän. Joistain gringekohdista huolimatta elokuva toimi nykyäänkin yllättävän hyvin. Hauskoja ja älyttömiä kohtia riitti ja nehän ovat ehdottomasti elokuvan suola.

3.5/5

Raiders of the Lost Ark

Viime katsomiskerrasta on sen verran aikaa, että oli päässyt unohtumaan paljon asioita. Muistan että tämä oli jo siihen aikaan liian vanha elokuva, joten en pitänyt tästä elokuvasta hirveästi.

Tämä tuli katsottua eilen illalla uuden pelin innoittamana ja oli positiivinen yllätys. Jostain kumman syystä näin vanhempana pidin tästä enemmän. Joistain gringekohdista huolimatta elokuva toimi nykyäänkin yllättävän hyvin. Hauskoja ja älyttömiä kohtia riitti ja nehän ovat ehdottomasti elokuvan suola.

3.5/5
IMO kaikkien aikojen paras seikkailuelokuva ja ihan puhdas 5/5 itelle. Tullut katsottua tämä varmaan joku yli 10 kertaa. :D

Ylös Bottom