Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Minulla jäi maaliskuussa 2024 Cyberpunk kesken, vaikka olin pääjuonessa luultavasti edennyt kevyesti puolen välin yli (kellossa noin 25h). Viimeistään Phantom Libertyyn siirtyessäni tajusin, että hahmoni on kasattu aivan päin seiniä. Tuntui täysin alimitoitetulta ja turpaan alkoi tulemaan oikein kunnolla jopa normal vaikeustasolla. Myöskään missään vaiheessa ei oikein löytynyt sopivaa asetta, jolla olisi saanut tarpeeksi damagea aikaiseksi.

Haluaisin kuitenkin antaa pelille uuden mahdollisuuden alusta alkaen. Olisiko kellään antaa näin vuonna 2025 muutama aloittelijalle sopiva vinkki selkärangaksi, jolla peliä saa hieman haltuun? Roolipelit eivät ole olleet ikinä tuttuja ja sen myötä pelin valikoissa oleva tavaran ja skillivaihtoehtojen määrä saa pelkkää pakokauhua aikaiseksi.

Youtubesta olen selannut usemman "for beginners" -videon ja sieltä tarttunut lähinnä mukaan, että kannattaa asentaa modi jolla pääsee loikkimaan korkeampia hyppyjä ja se, että sivutehtäviä kannattaa jyystää.

Hakkerointi ja hiippailu toimii hyvin tai ylipäänsä se, että panostaa pariin osa-alueeseen, joita haluaa tai tykkää tehdä. Ei kai siinä sen kummempaa. Vähän sama kuin yleensäkin roolipeleissä että ei kannata yrittää tehdä kaikkea vaan keskittyä johonkin juttuun, jolloin saa siitä osa-alueesta tehokkaan.

Muistan kun opin tämän ekassa Dark Soulsissa. Laittelin joka paikkaan tasoja ja missään en lopulta ollut hyvä. Otin uusiksi ja keskityin vain pariin juttuun ja johan alkoi luistamaan.

En lähtisi netistä hakemaan valmiita "buildeja" vaan pelaisin sillä tyylillä mikä tuntuu omalta. Jos jatkuvasti menee päälle aseet laulaen niin sitten suojat ja käytetty aseluokka (tms.) kannattaa olla ykkösprioriteetteja. Jos taas pysyttelee piilossa, niin "stealth"-kyvyt ja hakkerointi voi olla se juttu.

Eikä kannata unohtaa niitä muita päivityksiä ns. rautaan. Niistä en osaa sanoa tarkemmin kun pelasin vain lisärin uudella systeemillä. Ylipäänsä parasta mitä rahalla saa ja sellaista taas mikä tukee omaa pelityyliä.

Hakkerointi ja hiippailu toimii hyvin tai ylipäänsä se, että panostaa pariin osa-alueeseen, joita haluaa tai tykkää tehdä. Ei kai siinä sen kummempaa. Vähän sama kuin yleensäkin roolipeleissä että ei kannata yrittää tehdä kaikkea vaan keskittyä johonkin juttuun, jolloin saa siitä osa-alueesta tehokkaan.

Muistan kun opin tämän ekassa Dark Soulsissa. Laittelin joka paikkaan tasoja ja missään en lopulta ollut hyvä. Otin uusiksi ja keskityin vain pariin juttuun ja johan alkoi luistamaan.

En lähtisi netistä hakemaan valmiita "buildeja" vaan pelaisin sillä tyylillä mikä tuntuu omalta. Jos jatkuvasti menee päälle aseet laulaen niin sitten suojat ja käytetty aseluokka (tms.) kannattaa olla ykkösprioriteetteja. Jos taas pysyttelee piilossa, niin "stealth"-kyvyt ja hakkerointi voi olla se juttu.

Eikä kannata unohtaa niitä muita päivityksiä ns. rautaan. Niistä en osaa sanoa tarkemmin kun pelasin vain lisärin uudella systeemillä. Ylipäänsä parasta mitä rahalla saa ja sellaista taas mikä tukee omaa pelityyliä.
Muistan joskus, että tykkäsin pelata Deus Ex:n remake/jatko-osaa hiippailemalla, hakkeroimailla ja ongelmia kiertämällä.

Ensimmäisen pomotaistelun kohdalla se totuus sitten iski vasten kasvoja ja tuurilla selvisin siitä ja se ohjasi kehittämään hahmoa allaround tyylisesti.

Mitenkäs tässä tasapaino eri tyylien välillä?

• Like
Reactions: Zak
Muistan joskus, että tykkäsin pelata Deus Ex:n remake/jatko-osaa hiippailemalla, hakkeroimailla ja ongelmia kiertämällä.

Ensimmäisen pomotaistelun kohdalla se totuus sitten iski vasten kasvoja ja tuurilla selvisin siitä ja se ohjasi kehittämään hahmoa allaround tyylisesti.

Eikö siihen korjattu sitä myöhemmin, jos en ihan väärin muista? Itse pelasin pelin myöhemmin joten saatoin pelata jo korjattuna.

Tosin oli tässä CP2077:ssakin useampi pomomatsi, joissa tuntui ettei hiippailijahakkeri ole kauhean tehokas vaikka pelimaailmassa muuten dominoi varjoista.

Itsekin olen juurikin vastaavanlaisten kokemusten takia useimmiten roolipeleissä kehittänyt sellaista allaround God-tyyppistä hahmoa. Toki se vaatii yleensä aikaa kovaa grindausta. Se ei kuitenkaan itseäni haittaa, jos levuttaminen on kuitenkin edes kohtuullisen hyvin etenevää. Niin muistaakseni Cyberpunkissakin oli, joten tein juurikin sellaisen monipuolisen hahmon, että pystyn valitsemaan aina itse tilanteisiin sen lähestymistavan, minkä itse haluan, tai mitä peli näyttäisi vaativan.

Joku 70-80 tuntia takana, kaikki mahdollinen pelistä löytyvä tehty. Vieläpä pleikka nelosella, uskokaa tai älkää. Peli ei kaatunut kertaakaan, ei yhtään bugia, joka olisi rikkonut jotain siten, että pelissä eteneminen olisi ollut estetty. Tietysti PS4:lla peli ei koko ajan pysy perässä, kun liikkuu kaupungissa nopeasti. Tekstuureilla kestää joskus latautua ja useasti on käynyt niin, että joku NPC tai vihu on ilmestynyt ruudulle vasta viiveellä kun on jo ihan vieressä. Tietenkin alhainen FPS ja pieni FOV on yhdistelmänä joskus vähän silmiä rasittava, ja kyllä on hetkiä, jolloin FPS tipahtelee aika paljonkin, eikä pysy tasaisena.

Viestin pointtina on sanoa, että jopa vanhoilla konsoleilla peli on nykyään joko hyvin eheä tai sitten minulla on käynyt vain mieletön tuuri. Tietysti joillekin tuo FPS ja sen tipahtelut sekä FOV voivat olla kynnyskysymyksiä heti kättelyssä, ymmärrän täysin mutta meikäläisellä on korkea sietokyky sellaiseen. Pirun hyvä pelihän se on nykyään, eikä PS4:lla ole edes Phantom Libertyä ja sen tuomia muutoksia hahmonrakennukseen tms.

Nyt kun tässä on ollut paljon aikaa pelailla, niin tulipas tämä aloitettua kun tosiaan tuo Doom ei oikein maistunut enää. Muutama tunti siis jo takana

Ostin pelin julkaisussa PS4:lle, ja kävi sama juttu kuin monelle muulle - keskenhän se jäi. Ei niinkään pelin bugisuus pelkästään, vaan silloin peli tuntui muutenkin keskeneräiseltä. Nyt on asiat saatu korjattua ja muutenkin paljon pientä viilausta siellä täällä. Voin nyt sanoa, että kannatti tähän tarttua, vaikka jokin minussa pisti vastaan etten halua tähän peliin enää sekaantua.

Mutta nyt minäkin voin antaa kaikki anteeksi. Pitkästä aikaa oikeasti semmonen peli, jonka pelaaminen on vain niin hauskaa ja koukku löytyi heti, toisinkuin uudessa Doomissa. Pistoolilla ja katanalla mätän porukkaa menemään, ja fiilis melkein lähenee sitä Doomia, kun juoksen ja hypin vihollisten ympärillä. Hakkeroinin ja muun säätämisen olen jättänyt seuraavalle hahmolle. Onpahan uudelleenpeluuarvoa.

Hahmon kehitys ja robottiosien asentaminen on paljon paremmin tehty, ja ne tukevat juuri omaa pelityyliä. Muutenkin vissiin on tekoälyä sun muuta korjattu, joten pelaaminen on vain mahtavaa.

Ei malttaisi nyt pysyä Night Citystä poissa ja tulihan se lisärin ostettua, kun on kuulemma paras lisäri tyyliin ikinä :D

Nyt kun phantom liberty on sopivaan hintaan (22,5e) tarjolla niin ajattelin viimeinkin testailla miten se tallennuksen siirto ps5:lle toimii ja tietenkin se vaati taas yhden uuden tilin luomisen vaikka sille ei oikeasti olisi tarvetta kun ps5 pääsee kyllä ps4 tallennuksiin käsiksi.
Tuli muutenkin hieman selattua valikoita ja kyllä niiden kanssa on täysin hukassa kun viimeksi näköjään pelannut 2021.

Sitten kaikkien päivitysten takia tietenkin on kaikki skillpointit resetoitu eikä mulla ole mitään muistikuvaa mitä kaikkea mulla oli ja myös vaatteista ja aseista on modit otettu pois.
Sen tiedän jo valmiiksi, että se mun vanha buildi ei enää toimisi kun ne parhaat hackit nerffattiin aikoja sitten joten ehkä sitten vaan pelaan easylla kaikki ampuen.
Alunperin mulla oli hackeri ja pelasin hiiviskellen hardilla.

Se kyllä yllätti kuinka ps4 versiokin on edelleen ihan helvetin hyvän näköinen, mutta aivan järkyttävää ghostingia siinä kyllä oli.
Jos sulla on ase kädessä ja käännät kameraa niin varmaan viisi tai kuusi aseen haamukuvaa tulee perässä ihan jatkuvasti.
Nyt ois sitten se ps5 versio latautumassa ja fiksuna jätin sen ps4 version myös koneelle jos tallennuksen siirrossa menikin joku pieleen.

edit:

Nyt meni ainakin hetkellisesti phantom libertyn osto jäihin sillä tuo ps5 versio veti vielä enemmän asioita uusiks.
Nyt mun cyberwaret on sekaisin ja kun menin ripperdocille niin en päässyt siitä cyberware asennus valikosta enää pois vaikka kuinka painelin ympyrää.
Vaatteilla ei ole enää armor arvoa eikä mod slotteja ja kykypuu on ihan erilainen.
Sitten tähän lisättiin myös se autosta ampuminen joka ei hetkauttanut mua suuntaan tai toiseen koska en koskaan kokenut sille tarvetta, mutta nyt tuon takia jotkut alkoi jahtaamaan mua melkein välittömästi kun lähdin asunnolta.
Tässä on myös sama haamuilu efekti joten se on ilmeisesti tietoinen valinta ja mä olin unohtanut sen. Asetta liikuttaessa se on huomaamattomampi mitä ps4 versiossa, mutta ajaessa jääkin sitten todella näkyvä vana haamuilua.

Hyppäsin takaisin ps4 versioon enkä huomannut edes mitään graafista eroa. Juu ihmisiä on enemmän ja siinä se.
PS4 versio tuntuu myös pyörivän 60fps ja nytkähtelee ihan samoissa kohdissa mitä ps5 versio joten mulle ps5 versio on iso downgrade.
Tippu kyllä motivaatio ihan nolliin ja tämä oli silloin neljä vuotta sitten mun vuoden peli, mutta jostain syystä oli pakko vetää asioita uusiks ja pilata koko peli.

Ihan samat fiilikset tän reddit postauksen kanssa:

"The game looks, feels, and plays 100% better. 10/10 update in the grand scheme. However, my current character has been pretty screwed over. It destroyed my blade/ninjutsu build, took all my healing items, and I had to spend all my edwards on upgrading my cyberware that was already top-shelf. My sandevistan feels a lot weaker, and my weapons don’t do nearly as much damage as I had upgraded them to. I just feel like I put a lot of time and edwards into this character (my attempt at a 100% run) just to lose half of what I’d worked for, getting nothing to compensate."

Sitten kun tuolta luki vastauksia niin ilmeisesti vihollisetkin skaalautuu nykyään.
Aikoinaan pelasin yli 100 tuntia ja tein ihan kaiken, buildi oli hyvä jne ja nyt kaikki on pilattu.

Nää lienee makuasioita, buildi sitä, buildi tätä.. ei hetkauttanut minua muutokset, tosin pelasin pelin läpi silloin alkuvaiheessa ja nämä resetit tapahtui kai jossain vaiheessa kun aloitin Phantom libertyä. Samaan suuntaan tuli namiskat väänneltyä kuin aiemminkin, en tiedä onko joku dps sama vai eri, ihan samanlaista pelaamista edelleen. Joutuihan noita hetken värkkäämään mutta niin olisi aikaa muutenkin kulunut kun aikaa oli roimasti kulunut ja ei oikein mistään muistanut mitään.

Nyt kun phantom liberty on sopivaan hintaan (22.5e) tarjolla niin ajattelin viimeinkin testailla miten se tallennuksen siirto ps5:lle toimii ja tietenkin se vaati taas yhden uuden tilin luomisen vaikka sille ei oikeasti olisi tarvetta kun ps5 pääsee kyllä ps4 tallennuksiin käsiksi.
Tuli muutenkin hieman selattua valikoita ja kyllä niiden kanssa on täysin hukassa kun viimeksi näköjään pelannut 2021.

Sitten kaikkien päivitysten takia tietenkin on kaikki skillpointit resetoitu eikä mulla ole mitään muistikuvaa mitä kaikkea mulla oli ja myös vaatteista ja aseista on modit otettu pois.
Sen tiedän jo valmiiksi, että se mun vanha buildi ei enää toimisi kun ne parhaat hackit nerffattiin aikoja sitten joten ehkä sitten vaan pelaan easylla kaikki ampuen.
Alunperin mulla oli hackeri ja pelasin hiiviskellen hardilla.

Se kyllä yllätti kuinka ps4 versiokin on edelleen ihan helvetin hyvän näköinen, mutta aivan järkyttävää ghostingia siinä kyllä oli.
Jos sulla on ase kädessä ja käännät kameraa niin varmaan viisi tai kuusi aseen haamukuvaa tulee perässä ihan jatkuvasti.
Nyt ois sitten se ps5 versio latautumassa ja fiksuna jätin sen ps4 version myös koneelle jos tallennuksen siirrossa menikin joku pieleen.

edit:

Nyt meni ainakin hetkellisesti phantom libertyn osto jäihin sillä tuo ps5 versio veti vielä enemmän asioita uusiks.
Nyt mun cyberwaret on sekaisin ja kun menin ripperdocille niin en päässyt siitä cyberware asennus valikosta enää pois vaikka kuinka painelin ympyrää.
Vaatteilla ei ole enää armor arvoa eikä mod slotteja ja kykypuu on ihan erilainen.
Sitten tähän lisättiin myös se autosta ampuminen joka ei hetkauttanut mua suuntaan tai toiseen koska en koskaan kokenut sille tarvetta, mutta nyt tuon takia jotkut alkoi jahtaamaan mua melkein välittömästi kun lähdin asunnolta.
Tässä on myös sama haamuilu efekti joten se on ilmeisesti tietoinen valinta ja mä olin unohtanut sen. Asetta liikuttaessa se on huomaamattomampi mitä ps4 versiossa, mutta ajaessa jääkin sitten todella näkyvä vana haamuilua.

Hyppäsin takaisin ps4 versioon enkä huomannut edes mitään graafista eroa. Juu ihmisiä on enemmän ja siinä se.
PS4 versio tuntuu myös pyörivän 60fps ja nytkähtelee ihan samoissa kohdissa mitä ps5 versio joten mulle ps5 versio on iso downgrade.
Tippu kyllä motivaatio ihan nolliin ja tämä oli silloin neljä vuotta sitten mun vuoden peli, mutta jostain syystä oli pakko vetää asioita uusiks ja pilata koko peli.

Ihan samat fiilikset tän reddit postauksen kanssa:

"The game looks, feels, and plays 100% better. 10/10 update in the grand scheme. However, my current character has been pretty screwed over. It destroyed my blade/ninjutsu build, took all my healing items, and I had to spend all my edwards on upgrading my cyberware that was already top-shelf. My sandevistan feels a lot weaker, and my weapons don’t do nearly as much damage as I had upgraded them to. I just feel like I put a lot of time and edwards into this character (my attempt at a 100% run) just to lose half of what I’d worked for, getting nothing to compensate."

Sitten kun tuolta luki vastauksia niin ilmeisesti vihollisetkin skaalautuu nykyään.
Aikoinaan pelasin yli 100 tuntia ja tein ihan kaiken, buildi oli hyvä jne ja nyt kaikki on pilattu.
Itse aloitin alusta kun tuli nämä suurimmat muutokset ja viimeiset päivitykset. Oli aivan eri peli kuin julkaisussa.

Joo ja eikös sitä suositella, että aloittaa uuden hahmon vain suoraan. Itsellä toki oli tallennukset PS5:lla, mutta myin sen pois silloin. Nyt pelaan siis Series X:llä.
Juu niinhän ne taisi jossain vaiheessa sanoa, mutta on se aivan typerää muuttaa pelin mekaniikkoja niin paljon, että 100+ tuntia pelanneiden hahmot menee pilalle.
Aika harvassa on ne jotka tuollaisen omistautumisen jälkeen vaan toteaa "oh well" ja aloittaa alusta.
Sitten tässä on myös ihan outoja muutoksia kuten se, että nyt ampuminenkin kuluttaa staminaa ja se menee tyhjäksi ennen ku ehtii rynkyllä tyhjentämään lippaan.

Koitin nyt kuitenkin tehdä sellaisen perus ramboilu buildin vaan joten otin perkkejä pistoolille, rynkylle ja sniperille ja sitten otin air dashia ja muuta vastaavaa.
Siviileitä ammuskelin jotta sain kytät kimppuun ja easy tasolla ammuskelin niitä varmaan 10 minuuttia ilman isompia ongelmia kunhan vaan pysyi liikkeessä joten kai tuolla phantom libertynkin saisi pelattua ellei se sitten pakota olemaan huomaamaton tai jtn.

Nää lienee makuasioita, buildi sitä, buildi tätä.. ei hetkauttanut minua muutokset, tosin pelasin pelin läpi silloin alkuvaiheessa ja nämä resetit tapahtui kai jossain vaiheessa kun aloitin Phantom libertyä. Samaan suuntaan tuli namiskat väänneltyä kuin aiemminkin, en tiedä onko joku dps sama vai eri, ihan samanlaista pelaamista edelleen. Joutuihan noita hetken värkkäämään mutta niin olisi aikaa muutenkin kulunut kun aikaa oli roimasti kulunut ja ei oikein mistään muistanut mitään.

Netrunner buildit oli alunperin aivan helvetin hyviä ja sä pystyit tyhjentämään melkein kokonaisen talon vihollisista yhdellä contagion hackilla.
Jotkut valitti kuinka tuo on ihan ylivoimanen, mutta kukaan ei pakota tuota käyttämään eikä se hahmo vahingossa kehity sellaiseksi, että voit tappaa kaikki talon ulkopuolelta. Kyllä ne skillit ja cyberware täytyy ihan tarkoituksella hommata.
Sitten kun tulikin vaikka joku pomo vastaan niin olin juoksemassa karkuun kun niihin nuo hackit ei enää tehonneetkaan.
Tuo contagion oli eka mikä nerffattiin joskus vuosia sitten, mutta mitä nyt viestejä luin niin koko netrunner buildi on nykyään sellainen, että niihin hackeihin käytettävä muisti palautuu erittäin hitaasti, mutta voi ottaa perkejä joiden avulla se palautuu 30% nopeammin, mutta sillon sun pitää olla vaan muutaman metrin päässä kohteesta joka vesittää koko idean.

Tuon lisäksi alunperin joskus kohtuu harvoin viholliset alkoi jäljittää sua kun käytit hackeja ja muistaakseni kun se aika laskuri meni nollaan niin sä sait osumaa niiden hackista aika kovaa. Nykyään ne kuulemma alkaa jäljittää sua ihan jatkuvasti.
Eli kyse ei ollut vain siitä, että dps olisi hieman vähemmän kuin alunperin.
Tuohon vielä päälle se kuinka vaivalla hommatut parhaat cyberwaret ja modatut vaatteet ei enää olekaan sitä kun kaikki ollaan vedetty uusiksi + skaalautuvat viholliset + staminan kuluminen ampumisessa jne.

Millekkään näille muutoksille ei ollut mitään tarvetta.

Viimeksi muokattu:
Juu niinhän ne taisi jossain vaiheessa sanoa, mutta on se aivan typerää muuttaa pelin mekaniikkoja niin paljon, että 100+ tuntia pelanneiden hahmot menee pilalle.
Aika harvassa on ne jotka tuollaisen omistautumisen jälkeen vaan toteaa "oh well" ja aloittaa alusta.
.
Nojoo ymmärrän tuon. Itsellä onneksi ei ollut kuin ihan muutama tunti vanhalla hahmolla, joten ei paljoa mennyt aikaa hukkaan. Muutenkin nyt uudella hahmolla on tullut paljon sellaista jo alussa vastaan, mitä en tehnyt vanhalla.

Siis miten niin 2075 vuotta ajassa taaksepäin? En tuollaista mainintaa tuosta linkistä löytänyt. Ja mikäs ihmeen Cyberpunk se silloin olisi, jos tapahtuisi joskus vuonna 2 jKr?
Ensimmäisen pelin nimi on Cyberpunk 2077, jossa numerosarja on vuosi. Uuden pelin nimi ilmeisesti on Cyberpunk 2, eli aiemman pelin logiikalla se sijoittuu vuoteen kaksi. Piti itsekin hetki miettiä ja tutkia artikkelia ennen kuin hoksasin.

Tykkäisin itse enemmän jos pelin nimi olisi vaikka Cyberpunk 2082 tai mikä vuosi siinä sitten sattuukaan olemaan.

Ottaako jotkut nyt hiukan tosissaan @HideoMiyamoto viestin? :D Eiköhän hän huumorilla tuon sanonut…
Kai sen nyt voi tosissaan ottaa jos pelin nimi tosiaan on 2 eikä vaikka 2078. Tosin en ole varma että oliko kyse vain viittauksesta "kakkoseen" tai "kakkososaan" ja pelin nimi tosiaan on yhä joku vuosi mutta keskityin omassa viestissäni tosiaan enemmän sen huumorin takana olevaan oikeaan asiaan.

Ylös Bottom