Huhhuh, en jaksa enää tätä sinun kanssasi keskustelua. Et ole ole ymmärtänyt suurimmasta osasta kirjoittamastani oikeastaan paljaoakaan, vaan väännät kirjoittamaani omien tarkoitusperiesi mukaiseksi, ja jankkaat vaan preferenssiäsi ja sitten väität juuri minun tekevän niin. Et kyllä huomaa itse miten raskas tapa nimenomaan sinulla on kirjoittaa ja vastata viesteihin.
Ookoo. Pyydän anteeksi että kaikki vika on vain puhtaasti minussa ja mielipiteeni ovat absoluuttisen vääriä, ja sinä täydellisine, oikeine mielipiteinesi jouduit viestejäni näin ikävällä tavalla kestämään.
Mutta turha sinun on luulla, että kaikki kokevat nuo asiat juuri sinun tavallasi AC-peleissä. Et sinä mitään absoluuttista totuutta ole noihin Ubin peleihin liittyen oivaltanut, vaan satut nyt toki olemaan tietyllä tavalla tämän Ubi-kuvion kokevaa porukkaa. Se toki vaikuttaa olevan selvää, että tietynlaiset ihmiset kokevat tosiaan enemmän Ubin pelien asioita toistona, mutta yhtä selvää on myös se, että kaikki eivät todellakaan niin tee.
Nytkö olenkin siis luullut että kaikki kokevat asiat peleissä kuten minä? Missä kohtaa? Teet taas ihan ihme tulkintoja. Olen jo kirjoittanut että on eri asia, tykkääkö siitä saman jauhamisesta kuin todeta että se on saman toistoa ja sitä on paljon. Yritä erottaa nämä kaksi asiaa, niin teet ymmärtämisen itsellesi helpommaksi.
Yhä jaksat myös toitottaa, miten kyse on ymmäryksestä tai oivaltamisesta vaikka tuon asian toteamiseksi ei tarvitse ottaa huomioon mieltymyksiä. On ihan sama tykkääkö siitä jauhamisesta vaiko ei, sillä sen olemassa olon voi todeta riippumatta siitä onko sitä kohtaa positiiviset vaiko negatiiviset mietteet. Tämä sinun tuntuu olevan mahdoton ymmärtää.
Pystyt asiassa tulemaan ilmeisesti vain sen verran "vastaan", että olet todennut pelin sisältävän "monipuolisesti" tehtävää. Se on kuitenkin eri asia kuin että kaikesta sisällöstä suuri osa tuntuu erittäin samanlaiselta, mitä sitten copypasteksi helposti kutsutaan - ja mitä se näissä on ihan suoraan tavannut ollakin. Ei tuon myöntämisen luulisi olevan ongelma vaikka siitä sisällöstä tykkäisi tai kokisi että sen ulkopuolella peli tarjoaa vaihtelua ja mieluista pelattavaa ihan yleisemminkin. Varsinkin kun itse olen kuitenkin todennut etten Ubin peleistä äkkiseltään osaisi nostaa muita isompia valittamisen aiheita tuon halvalta copypastelta tuntuvan sisällön lisäksi.
Selkeästi kyseiset pelit jakavat porukkaa. Johan tuossa
@Dragonfly :n postaamassa AI:n kaivamassa yhteenvedossa todetaan, että jotkut kokevat Ubin pelit monipuolisiksi ja osa sitten taas kokee siellä olevan toistoa, tässä on mitä todennäköisimmin kyse vähän samasta ilmiöstä kuin sanonnassa: ”kauneus on katsojan silmässä”. Se on faktaa kuitenkin, että todella moni myös kokee noissa peleissä samaan tapaan varianssia ja vaihtelua, kuten minä olen kokenut. Se on jo täälläkin joidenkin kertomana todettu. Ja kertoo pelien valtava suosiokin siitä, etteivät läheskään kaikki koe noita pelejä vain jonain copy paste toistona.
Niin. Se on miten asian tulkitsee. Minä tulkitsen tuon vain niin, että se jotka kokevat pelit monipuolisiksi - kuten sinä - eivät häiriinny siitä copypaste-sisällöstä eli jättävät ne pelaamatta. Muttet tässäkään kohtaa ole joko ymmärtänyt tai muistanut että keskustelussa on puhuttu mm. siitä onko tuo copypaste sisältö olemassa (asia, jonka olet sekä kieltänyt että todennut ettei ole pakko pelata) ja onko se pelattavan arvoista. Tuo tiivistys ei siis vielä kerro että pelistä pitävätkään juuri siitä sisällöstä välittäisivät.
Olet myös täysin sivuuttanut sen että olen samaa mieltä että Ubin peleissä on myös vaihtelua. Se ei kuitenkaan poista sitä että vaihtelevan sisällön lisäksi/päällä/ohessa on ihan helvetisti yhdentekevää copypastea. Nämä asiat kun ei ole toisiaan pois sulkevia.
Pelien suosio taas ei mielestäni sekään kerro, miten pelin eri sisällöt koetaan. Itsekin neuvoit olemaan pelaamatta osaa sisältöä, joten ehkä nimenomaan se kritisoimani kama jää suurelta osalta pelaamatta ja olenkin täten tässä asiassa enemmistössä. Kirjoitin myös pelien läpäisyprosenteista, joista voidaan päätellä että yleisestikään pelaajat ei pelaa pelejä erityisen laajasti läpi. Veikkaanpa siis että näiden pelien valtava suosio johtuu lähinnä tutusta nimestä ja siitä että sitä on totuttu pelaamaan. Se on sitä pelien makaronilaatikkoa; tuttua ja turvallista vaikka helposti voi tulla korvista ulos liiallisena annoksena.
Jos arvostat tiettyjä asioita korkealle, mutta et niinkään joitakin muita asioita, et välttämättä huomaa joidenkin toisten asioiden hienoutta ja omaleimaisuutta, ja jumitut havainnoimaan jotain tiettyä juttua, joka korostuu sitten sinulle toistona.
Voi huohhelis. Monestiko olen tähänkin jo vastannut? Olen nämä (hyvätkin asiat) kyllä huomannut mutta koska keskustelu lähti maininnasta "Ubi-kaavasta", olen myös sitten keskittynyt vain siihen negatiiviseen puoleen. En missään kohtaa ole näitä muita asioita ottanut mukaan koska ne eivät kuulu siihen kritisoimaani asiaan. Mutta sinä tuot ne JÄLLEEN mukaan, vaikka tästäkin asiasta jo mainitsin.
Vastakeskustelijoiden mielipiteet ja kommentit ovat selkeästi sinulle niin epätosia, väärin ymmärrettyjä tai vastaavia, että sivuutat niitä jopa siinä määrin, että hoet ja toistat asioita, jotka eivät asiaan liity tai joihin on jo vastattu.
Siellä on AC-peleissä sivutehtävissäkin kovin erilaisia ihmiskohtaloita, poliittista valtapeliä, huumoria ja omaleimaisia roistoja sekä sankareita. Kaikki eivät näihin sitten näköjään kiinnitä ollenkaan samalla tavalla huomiota, kuin minä ja jotkut muut.
Puhut huomion kiinnittämisestä etkä itse kiinnitä huomiota sen vertaa kommentteihin että tajuaisit tähänkin jo saaneesi vastauksen. Melko ironista kritisoida toisen huomiokykyä ja olla itse esimerkki miten vähän sitä voi ihmisellä olla.
Tuo mainitsemasi sisältö on juuri sitä hyvää mitä AC-pelit sisältävät. Sitä, jonka takia niitäkin pelejä sinne hyllyyn on alesta ostanut vaikka se Ubi-kaava (pitkälti siis yhdentekevä copypaste) jo tuleekin korvista ulos. Mutta ei ole mitään syytä tuoda tätä keskusteluun mukaan koska en ole tästä eri mieltä. Sinä et selvästi vain halua puhua samasta asiasta tai et vain ole ymmärtänyt, mitä kritiikki edes koskee.
Varmaan se on erilaisten asioiden summa, että niin voi käydä, mutta faktaa on todellakin se, että myös kovin moni näkee asiat tuon korostamasi toiston osalta toisin. Juujuu, samaan tapaan kanssasi asiaa kokevia löytyy myös varsin paljon. Mutta esim. AC-pelien pelien myyntiluvut pelistä toiseen kertovat, että noista pelistä nauttivia vaan on pirun paljon. Väitän, että eivät nauti näistä peleistä kuitenkaan siksi, että kokisivat pelit itseään toistavina ja nauttisivat toistosta, vaan siksi, että eivät koe näitä pelejä samalla tavalla toistona, kuten sinä ja jotkut muut koette.
Väitän, että vastasin tähänkin jo. Väitän myös että ei tämäkään ole kuin sinun tulkintasi asiasta. Väitän lisäksi, että näistä peleistä nauttivatkin voivat olla samaa mieltä kanssani siitä että näissä peleissä on liikaa copypastea. On eri asia, minkä verran se ketäkin häiritsee, minkä vuoksi niitä pelaajia ja fiiliksiä voi lopulta olla erilaisia.
Mikään näistä ei kuitenkaan muuta sitä, että copypaste on hyvin tuttua juuri Ubin peleissä. Eikä se koske edes pelkkää tekemistä, vaan myös pelimekaniikkoja. Monessako Ubin pelissä on esim. AC-peleistä lähtöisin olevat tornit, jotka avaavat karttaa? Nehän on tarttuneet jopa Ubin pelien ulkopuolellekin. Enkä siis sano että tuo mekaniikka itsessään on huono, sanon vain että tykkäävät kopioida asioita sekä peliensä sisällä että peliensä välillä. Ja sen faktan ei luulisi olevan vaikea kenenkään myöntää, tykkäsi siitä tai ei.
Ja hyvä luoja sentään, mitä hiton eroa sillä on loppujen lopuksi onko kyse sivutehtävistä vai jostain aktiviteeteista? Molemmat kun ovat VAPAAEHTOISIA tekemisiä, joista voit valita itseäsi kiinnostavat ja jättää tekemättä ne, jotka eivät vaikuta kiinnostavilta. Ja niissä sivutehtävissä kun on AC-peleissä myös hyviä ja kehittyviä tarinoita ja ihmiskohtaloita, niin ihan ne riittävät syiksi sivutehtäviä tehdä. Toki niistä voi myös joskus saada palkinnoksi vaikkapa legendaarisen aseen tai muun hyödykkeen, mikä on myös ihan hyvä syy tehdä jotain ylimääräistä, koska se auttaa pelissä pärjäämisessä. Sitä kutsutaan palkitsevuudeksi, niiden mielenkiintoisten ihmiskohtaloiden ja huumorin ohella, mitä myös voi sivutehtävien tekemisestä saada.
No hyvä luoja sentään, mitä väliä on sitten millään mitä pelaamiseen tulee? Tehdään kymmenen erilaista aktiviteettia ja koostetaan peli niistä. Vastuuvapauslauseke mukaan, jotta ei ole pakko pelata ja kaikki on ok.
Kuinka vaikea se nyt on ymmärtää että asioita saa kritisoida siitä huolimatta ettei sitä ole pakko tehdä? En minäkään ole vaikka siivoojana töissä mutta voin kritisoida että on aika huonot palkat siellä. Onko sinun vastaus siihenkin että "ei ole pakko alkaa siivoojaksi"? Asioita voi sekä kritisoida että sivuuttaa mutta ei ne tuolla sinun mentaliteetillasi miksikään muutu. Mitä kaikkea muuta sivuutat sillä että ei ole pakko ottaa osaa?
Mielestäni pelien sisältö on kuitenkin asia, jolla luulisi olevan pelaajalle merkitystä. Varsinkin jos peliä mainostetaan sillä sisällön määrällä. Vai onko sinulle tosiaankin ihan sama mitä se sisältö on, kunhan sitä on?
Mitä noihin palkintoihin taas tulee: Ainakin niissä AC-peleissä, joita olen pelannut, on joku "legendaarinen" ase ihan turhake koska sitä kamaa tulee niin jatkuvasti ettei sillä "legendalla" ole kauaa yleensä edes käyttöä. Siinäkin on Ubilla mennyt yli tuo homma. Mikään ei jaksa kiinnostaa kun sitä tungetaan ovista ja ikkunoista. Sama kaava kuin muussakin: sisältöä pitää olla mutta sen laadusta ei puhuta mitään.
Enkä sano etteikö löytyisi pelaajia, joille pelkkä xp:n "grindaus" tai "lootin" saanti riittää samojen asioiden toistoon - onhan MMO-pelit suuria määriä pelaajia keräävä genre, mutta uskon että nämäkin pelaajat voivat myöntää tuon tekemisen nimenomaan olevan grindiä ja samojen asioiden toistamista.
Tämän jälkeen en sitten enää vastaa tässä aiheessa viesteihisi, koska olen sanonut jo kaiken olennaisen osaltani, enkä ala korjaamaan virheellisiä kommenttejasi minun kirjoituksistani, kun ilmeisesti joko tahallaan tai sitten kirjoittamaasi ymmärtämättä väännät jatkuvasti kirjoittamaani toiseksi omissa kirjoituksissasi. Annetaan nyt vaan olla.
Klassinen vastaus, jota voi aina odottaa: "en enää vastaa tämän jälkeen" ja liipa laapa. Olisiko vielä joku huomio kirjoittajan sivuuttamisesta niin saadaan koko keskustelurepertuaarisi kerralla pöytään.
Huvittavinta tässä on, että tälläkin kertaa kerrot syyksi ihan samat asiat kuin mitkä minä olen useamman kerran maininnut: olen joutunut kirjoittamaan samat asiat monta kertaa, etkä silti tunnu ymmärtävän mistä puhutaan, minkä lisäksi tuot keskusteluun asioita, jotka eivät siihen kuulu.
Sinä näet AC-peleissä copy pastea valtavasti, ja minä en sitä taas näe enempää kuin vaikkapa KCD 1:ssä, tai oikeastaan suurimmassa osassa avoimen maailman pelejä. Ja tästä kommentistani huolimatta rakastan KCD 1:tä pelinä ihan samaan tapaan, kuin rakastan kolmea viimeksi pelaamaani AC-peliä. Toki niissä itsekin joitain silloin tällöin toistuvia elementtejä näen, mutta niin näen kaikissa muissakin peleissä. Ja monissa paljon, paljon enemmän, kuin AC-peleissä, tai ylipäätään Ubin peleissä.
Tämä lienee lähin, missä pystyt edes hieman myöntämään toiston ja siinäkin oli pakko lieventää asiaa ottamalla mukaan muut pelit - ihan kuin muka olisi väitetty, ettei toistoa muista peleistä löytyisi.
Mielenkiintoisin asia olisi kuitenkin yhä tietää se, mitä kysyin jo aiemminkin: minkä koet olevan toistoa KCD:ssa?
Ihan hyvin voidaan tämä muu vääntö jättää pois mutta kiinnostaisi tietää mikä on se copypaste, mitä koet KCD:ssä olevan?
---
Tässä muuten on todella hyvin tiivistetty myös minun ajatukseni näistä asioista. Pitkälti samaa mieltä kaikesta (paitsi en Hell is Usista osaa sanoa mitään) ja monia tässä mainittuja asioita myös itsekin toki kirjoitin:
En jaksa muuten osallistua väittelyyn mutta AC sarjan kaikki pelit läpipelanneena, Shadowsia lukuunottamatta (joka sekin on alotettu), on todettava, että noi on nykyään aivan liian massiivisia ja itseääntoistavia pelejä. Ihan perustehtävistä lähtien kaikki tuntuu samalta ja kaikki erilainen on koettu ensimmäisen 10h aikana ja se saman toisto on sitte levitetty pahimmillaan satojen tuntien mittaiseksi. KCD2 on hyvä esimerkki viimeaikaisista open world peleistä mikä on ihan valtavan paljon kiinnostavampi tehtävien osalta ja mitä on paljon kiinnostavampaa tutkia, kun yhtäkään noista uudemmista AC-peleistä.
Juuri tuo fiilis oli Odysseyssa jo ensimmäisen saaren ja sitä ympäröivän "alkualueen" jälkeen. Mitään oikeasti merkittävää uutta peli tarjonnut sen lopun 80 prosentin aikana: peli on siis "koettu" jo siinä 10 ekan tunnin aikana. Enkä sano etteikö siellä olisi ollut hyvääkin sisältöä seassa mutta se on tosiaan sotkettu siihen hirveään määrään copypastea. Toisaalta sekään ei auta jos tehtävän motiivit on erit (eri hahmo antaa tehtävän, jolla on eri syyt) mutta tekeminen itsessään täysin identtistä "grindiä". En edes ymmärrä miten tyhminä Ubilla pelaajia pidetään kun sen copypasten huomaa niin äkkiä.
Kyllä Ubi minunkin mielestäni saa kohtuuttomasti paskaa niskaan, joissakin asioissa mikä näkyy esim siinä miten, jotkut kehuu esim jotain Ghost of Tsushimaa mestariteokseksi ja klassikoksi vaikka sen rakenne on ihan sitä samaa ja yhtä pahana, kun mitä se on ubinkin avoimen maailman peleissä. Kyllä ubi on tässä viimeisimpien pelien kanssa todellakin yrittänyt rikkoa tuota kaavaa mistä sitä kritisoidaan, mikä näkyy esim siinä, että tehtäville ei ole tarkkaa sijaintia kartalla vaan sinne annetaan vihjeitä. Mutta ei tuo silti mielestäni ratkaise sitä kaavamaista ja pelimäistä ongelmaa mikä noissa on.
Tästäkin samaa mieltä. Tuntuu kuitenkin että Ubilla ei ole uskallusta lähteä kaavaa muuttamaan liikaa, joten tehdään jotain näennäistä muutosta ja lupaillaan asioita. Totuus on kuitenkin ollut yhä se, että liian massiivisia pelejä sisällön laatuun nähden. Vähemmän olisi enemmän.
Nuo maailmat on liian isoja ja liian samanlaisia joka paikasta, että tuolla tulisi mitään todellista löytämisen ja tutkimisen riemua. Nyt tuo nykyinen malli tuntuu vain samalta tyyliltä tutkia asioita mutta työläämpänä. Nyt laitat itse sen merkin kartalle mitä seurata sen sijaan, että peli laittaa sen sinulle eikä ole mitään toivoa löytää kohteeseen maamerkkien tms avulla.
Näin juuri. Asioita ehkä toteutetaan eri lailla mutta siellä alla on silti ne perusongelmat eli copypaste-sisältö, joka toistaa itseään ja jota on ihan liikaa. Nykyisin se vain avataan eri tavalla, mikä tosiaan tekee siitä kaiken huipuksi työläämpää.
Ehkä siellä siis on tajuttu että osa ongelmaa on sisällön määrä ja ettei sitä kannata kaataa kerralla saavista pelaajalle. Mutta ei ole tajuttu että se määrä, mikä copypastea Ubin peleissään tapaa olemaan, tulee olemaan ongelma joka tapauksessa eikä sitä mitenkään voida ratkaista pelkällä säännöstelyllä.
Tällä hetkellä pelaamani Hell is Us on valtavan hyvä esimerkki miten tuo tehtäisiin oikein. Siinä jokainen paikka on yksilöllinen ja selkeästi toisistaan erottuva. Siinä kun joku npc sanoo ohjeen, että se on tuo talo lännessä, jonka pihassa on iso puumaja niin pelaaja pystyy noiden ohjeiden perusteella löytämään realistisesti perille. Toki Hell is Us ei ole open world samalla tavalla, kun AC mutta joka tapauksessa siinäkin on yksittäisiä isoja alueita mitä tutkia vapaasti. Tuota samantyylistä oli myös KCM:ssä ja koska sen maailma oli hyomattavasti paremmin suunniteltu, kun AC vastaavat niin tuossakin se toimi hienosti.
Tätä oli myös KCD/KCD2:ssa ja se tekee pelistä ja sen maailmasta oikeasti merkittävän. Iso tekijä on myös se, että pelimaailmassa on tyhjääkin tilaa eikä joka paikassa tule uusi tehtävä, aktiviteetti tai joku muu vastaan. Ja silloin kun jotain tulee, ei se ole sama asia, joka on tullut vastaan jo kymmenen kertaa eri paikoissa.
Joka tapauksessa rohkea väite jos sanoo etteivät nykyiset AC:t ole liian turvonneita ja samantoistoa täynnä olevia pelejä. Noita, kun trimmaisi kovalla kädellä niin nuo toimisi jo huomattavasti paremmin.
Itse en tajua että miksei sieltä vain poisteta sitä filleriä kokonaan. Ehkä pelin "arvo" muuttuisi liikaa kun ei voisi enää sanoa pelattavaa olevan yli 100 tuntia. Ongelma siis lopulta kääntyy myös osaksi pelaajia, jotka ei osta pelejä jos niissä ei ole "tarpeeksi sisältöä". Monille se sisältö tuntuu kuitenkin muuten olevan yhdentekevää, kunhan sitä on - sillä "eihän sitä ole pakko pelata". Siitä huolimatta että se on osa ostopäätöstä.