Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleistä keskustelua avoimen maailman peleistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ippenator
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En sinänsä ole sanonut että kaikkien mieleen pitäisi tekeminen olla vaan että sille tekemiselle annettaisiin jokin syy + että siinä olisi selkeämpää vaihtelua. Ei sen luulisi olevan vaikeaa tehdä, erityisesti kun monet pelit on siinä onnistuneetkin. Tosin usein se muiden pelien "onnistuminen" on lähinnä sitä että niiden "filleriin" ei ehdi kyllästyä kun sitä ei ole levitetty yhtä laajalle ja paljon kuin Ubilla tehdään. Kuten jo sanoinkin, jäisi Ubin peleistä paljon parempi maku jos ne ei olisi teennäisesti pidennettyjä.

Ja enkäs minä tämän kritiikkini kautta nimenomaan ole ymmärtänyt asian? En vain ole samaa mieltä että tuollainen käytäntö pitäisi vain hyväksyä. Minä saan ja aion sitä kyllä aina tilaisuuden tullessa kritisoida. Pelaamiset olen toki jo jättänyt pois ja nekin ilman tietoista päätöstä, sillä ne on vain jääneet pelaamatta vaikka niitä on kaappiin hankkinut - alennuksista tosin, sillä en minä niistä paria kymppiä enempää maksa.

Ei pelin ole pakko olla kompakti, sillä ongelma ei ole myöskään pituus. Itsekin luulin jossain kohtaa että en pidä pitkistä peleistä mutta kyse olikin siitä että mihin se aika siellä pelissä kuluu. KCD2 olisi mennyt vielä varmaan toisetkin sata tuntia. Itse asiassa pelasin ykkösen ja kakkosen melko pienellä välillä ja silti jäi olo että olisi halunnut pelata lisää.

Tosin koska nykypeleissä se sisältö - kuten olet hyväksynyt - on monesti sitä täytettä, niin kompaktit pelit toimii sen vuoksi itselle paremmin koska niissä siihen ei ehdi tympääntyä samalla tapaa kuin pidemmissä peleissä.

Sinänsä kuitenkaan pituus ei ole se määrittävä tekijä vaan se, onko se peliin käytetty aika mielekästä. Ubin pelejä mainostetaan "sisällön" määrällä ja kestolla mutta kovin harvaa tuntuu kiinnostavan onko se lopulta pelaamisen arvoista - voihan sen vain jättää pelaamatta. Mikä on yhä minusta erittäin omituinen asia hyväksyä.

Olisiko muka täysin mahdoton ajatus että peleissä olisi sisältöä sen mitä nytkin mutta siitä iso määrä ei olisi vain copypastea tai "tekemistä" ilman sen kummempaa syytä. Tai että avoimen maailman peli olisi oikeasti avoin eikä sidottu etenemiseen niin että sitä turhaa filleriä on enemmän tai vähemmän pakko jauhaa että pystyy menemään alueilla eteenpäin.

Minun mielipiteeni on edelleen se, että Ubin kaavassa ei ole mitään muuta kunnon vikaa kuin se, että sitä toistoa on pakko monistaa niin paljon niille massiivisille kartoille. Voisi valita joko pienemmän kartan täynnä sisältöä, joka ei ole vain copypaste tai isomman kartan, jota ei ole täytetty niin ahtaaksi kaikesta "tekemisestä" eikä varsinkaan sellaisella, joka toistaa itseään.

Ehkä se isoin ero onkin se, ettei KCD ja KCD2 tunge sitä kamaa kartat ja tehtävälogit täyteen, vaan sitä annostellaan paljon paremmin. Ubin peliin kun lähtee niin ensimmäisellä alueella kaikki on vielä ok mutta sitten kun alkaa zoomaamaan karttaa ja/tai maailma aukeaa enemmän, niin alkaa jo ahdistaa pelkästään karttakuvakkeiden katsominen.

Ja sanoisin kyllä että KCD ja KCD2 tarjoavat erittäin paljon vaihtelua tehtävissä. Tai jos tarkkoja ollaan, niin niiden motiiveissa, sillä onhan niissäkin se tekeminen alusta loppuun samaa: puhu hahmoille, mene jonnekin, tee jotain (varasta tai tapa) ja tule takaisin. Mutta se mikä tekee siitä mekaanisesta suorittamisesta sen arvoista, on ne kaikki motiivit noiden asioiden takana: tarinat ja muut, miksi mennään ja tehdään. En muista että KCD:ssa tai jatko-osassaan olisi yhtään copypastea, jossa vain tehtäisiin jokin täysin sama asia kuin aiemmin mutta nyt eri paikassa. Siellä on aina jokin syy tai motiivi, jota ei ole aiemmin ollut vaikka itse tekeminen olisikin samanlaista kuin muissa tehtävissä. Lisäksi usein ne keskimääräisen pelin "fetch questina" alkavat hommat voi mennä sellaiselle tasolle että monen pelin päätarinatkin jää toiseksi.

Eli tiivistyksenä: "toistuvia" asioitakin voi tehdä mielellään jos niille annetaan jotkin raamit: motiivit tai tarina, jonka vuoksi niitä tehdään. Ei pelkän xp:n tai prosenttien nousemisen takia, kuten Ubin peleissä tuntuu paljolti sisältö olevan. Toisaalta myös tekemisen säännöstelyllä on paljon merkitystä. Mikä järki tai syy Ubilla edes on kaataa pelaajalle heti kartan täydeltä merkkejä, joita ruksata pois päiväjärjestyksestä?

Shadowsia tekisi mieli testata koska siinä on vähän jo yritetty karttamerkkien kanssa uutta mutta sen mitä olen sitä katsellut, niin siellä on silti se sama "ähky" taustalla vaikka sen avaamiseen vähän enemmän pitääkin tehdä töitä. Periaatteessa tuo on jopa huonompi kuin ennen koska nyt kestää vielä enemmän aikaa saada ne aktiviteetit näkyville.

Ai niin, KCD2:ssa oli kohta, jossa jo hetken mietin että alkaa olemaan vähän Ubia. Siellä oli eräs järvialue jossa alkoi olla jo vähän turhan paljon asioita samalla alueella. Se tuntui jotenkin epäluonnolliselta kun olin tottunut ekan pelin kanssa siihen että pelissä oli mukavasti "hengitystilaa" kartalla, eli sitä ei oltu laitettu täyteen tehtäviä, kohteita ja muuta merkittävää. Onneksi tuo kohta olikin ainoa hetki, jossa sattui olemaan tuollaista ja muuten peli oli taas hyvin rytmitetty sen suhteen, miten paljon pelaajalle annettiin uusia asioita eteen.

Tuntuu vähän että Ubilla on jokin outo pakko syöttää pelaajalle heti kaikki sisältö vähän kuin esitellen että "NÄIN paljon tätä nyt, eikö ole mahtavaa!". Toisaalta ei Ubin pelien turhan tauhkan määrällä auttaisi sisällön annostelu tai rytmityskään. Sitä on yksinkertaisesti liikaa.

Otetaan taas se KCD2 esimerkiksi: sielläkin on vihuleirejä, joissa väki spawnaa. Silti aika lailla jokaisen vastaantulevan jaksoi käydä hiippailemassa läpi koska niitä oli järkevä määrä tarjolla. Ei niitä ollut joka niemessä ja notkossa vain sen varalta ettei pelaajalle vain tule tylsää.
En ole kyllä muuta hyväksynyt nykypelien sisällöstä, kuin sen, että kun sisältöä on paljon, se ei käytännössä koskaan voi olla kaikille pelaajille kerrallaan se koko sisältö, saatikka että kaikki sisältö olisi juuri minua kiinnostavaa. Minua tuo ei kuitenkaan häiritse pätkääkään, kunhan pelistä löytyy silti paljon minuakin kiinnostavaa sisältöä. Minä teen ne valinnat siitä tarinakampanjan ulkopuolisesta sisällöstä, eikä peli tai sen kehittäjät puolestani. Kehittäjät ovat vain antaneet minulle sisältövaihtoehtoja mistä valita, mutta minun ei tarvitse yhtäkään sellaista juttua alkaa sisällöstä suorittamaan, mikä ei minua aidosti kiinnosta. En millään pysty tässä näkemään minkäänlaista ongelmaa, niin kauan kuin kampanja on minua riittävästi kiinnostava, ja myös ylimääräisestä sisällöstäkin löytyy minua kiinnostavia juttuja. Ja niitä on todellakin löytynyt erittäin paljon AC Originsissa, Odysseyssa ja Valhallassa. Shadowsia en ole vielä pelannut alkukokeilua pidemmälle, mutta en usko sen merkittävästi poikkeavan tämän osalta viimeisimmistä edeltäjistään.

En kyllä sinänsä ymmärrä näitä Ubi heittojasi esim. siitä, miten kaatavat jotain markereita kuvaruudun täyteen. Paikat ja tehtävät pitää toki ensin löytää itse, ennen kuin ne tulevat kartalle ei siellä niitä valmiina kyllä ole, paitsi, jos olet puhunut jonkun pelin hahmon kanssa ja saanut häneltä jonkun paikan tiedon, mikä on sinänsä ihan loogista. Ihan samaan tapaan ne pitää kuitenkin useimmiten löytää, kuin esim. Skyrimissä tai Fallouteissa. Sellaisia pelejä en kyllä sitten jaksaisikaan pelata, joissa paikkojen ja tehtävien löytämisen jälkeen ne eivät olisikaan kartalla edelleenkään. Pelin turhaa hankaloittamista sellainen vain on.

Sekin huomio on tässä tehtävä, että kun sinulla näissä viimeisimmissä AC-peleissä on joku tehtävän markkeri merkittynä kartalle, niin useimmiten homma menee niin, että markeria seuraamalla tulet vain jollekin tietylle alueelle, missä markkeri sitten katoaakin, ja sitten sinun pitääkin itse löytää tuntomerkeillä ja omalla päättelylläsi kyseinen kohde tai määränpää. Nuo jatkuvasti elävät Ubi-myytit, joita sinäkin tunnut kovasti toistelevan, tulevat kyllä lähinnä niistä vanhemmista Ubi-peleistä, joissa asiat olivatkin enemmän siihen tapaan toteutettu.

Viimeksi muokattu:
En ole kyllä muuta hyväksynyt nykypelien sisällöstä, kuin sen, että kun sisältöä on paljon, se ei käytännössä koskaan voi olla kaikille pelaajille kerrallaan se koko sisältö, saatikka että kaikki sisältö olisi minua kiinnostavaa. Minua tuo ei kuitenkaan häiritse pätkääkään, kunhan pelistä löytyy silti paljon minuakin kiinnostavaa sisältöä. Minä teen ne valinnat siitä tarinakampanjan ulkopuolisesta sisällöstä, eikä peli tai sen kehittäjät puolestani. Kehittäjät ovat vain antaneet minulle sisältövaihtoehtoja mistä valita, mutta minun ei tarvitse yhtäkään sellaista juttua alkaa sisällöstä suorittamaan, mikä ei minua aidosti kiinnosta. En millään pysty tässä näkemään minkäänlaista ongelmaa, niin kauan kuin kampanja on minua riittävästi kiinnostava, ja myös ylimääräisestä sisällöstäkin löytyy minua kiinnostavia juttuja. Ja niitä on todellakin löytynyt erittäin paljon AC Originsissa, Odysseyssa ja Valhallassa. Shadowsia en ole vielä pelannut alkukokeilua pidemmälle, mutta en usko sen merkittävästi poikkeavan tämän osalta viimeisimmistä edeltäjistään.

En kyllä sinänsä ymmärrä näitä Ubi heittojasi esim. siitä, miten kaatavat jotain markereita kuvaruudun täyteen. Paikat ja tehtävät pitää toki ensin löytää itse, ennen kuin ne tulevat kartalle ei siellä niitä valmiina kyllä ole, paitsi, jos olet puhunut jonkun pelin hahmon kanssa ja saanut häneltä jonkun paikan tiedon, mikä on sinänsä ihan loogista. Ihan samaan tapaan ne pitää kuitenkin useimmiten löytää, kuin esim. Skyrimissä tai Fallouteissa. Sellaisia pelejä en kyllä sitten jaksaisikaan pelata, joissa paikkojen ja tehtävien löytämisen jälkeen ne eivät olisikaan kartalla edelleenkään. Pelin turhaa hankaloittamista sellainen vain on.

Sekin huomio on tässä tehtävä, että kun sinulla näissä viimeisimmissä AC-peleissä on joku tehtävän markkeri merkittynä kartalle, niin useimmiten homma menee niin, että markeria seuraamalla tulet vain jollekin tarkemmalla alueelle, missä markkeri sitten katoaakin, ja sitten sinun pitääkin itse löytää tuntomerkeillä kyseinen kohde tai määränpää. Nuo jatkuvasti elävät Ubi-myytit, joita sinäkin tunnut kovasti toistelevan, tulevat kyllä lähinnä niistä vanhemmista Ubi-peleistä, joissa asiat olivatkin enemmän siihen tapaan toteutettu.
Mielipidekysymyksiähän nämä on mistä kukin pitää. Mutta itselleni toimii kyllä erinomaisesti myös ubin pelit ja se miten niissä on maailmat ja tekeminen rakennettu. Kuten Yakuzoissa niin myös AC:saa pidän siitä erittäin paljon, että pääjuoni on ns. vakavampi ja sivutehtäviin on laitettu huumoria enemmän. Ja etenkin Valhallassa erilaiset eventit olivat erittäin vaihtelevia minkä vuoksi taas mietin josko aloittaisi sen alusta vaikka pari kertaa siihen on tullut jo upotettua 150 tuntia.

En ole kyllä muuta hyväksynyt nykypelien sisällöstä, kuin sen, että kun sisältöä on paljon, se ei käytännössä koskaan voi olla kaikille pelaajille kerrallaan se koko sisältö, saatikka että kaikki sisältö olisi juuri minua kiinnostavaa.
Olen jo aika monta kertaa sanonut ja mielestäni selkeästi ilmaissut ettei kyse ole siitä että sisällön pitäisi olla kaikille. Kyse on siitä tekemisen yleisestä mielekkyydestä: onko sen tekemiselle jotain syytä/motiivia, minkä peli antaa, vai onko se vain sitä että kerätään kokemuspisteitä tai vastaavaa. Annoin myös esimerkkejäkin tästä asiasta mutta silti palaat tässä taas tähän kuin joku olisi muka toitottanut että kaiken pitäisi sopia kaikille. Ei ole sellaista sanottu missään.

Kehittäjät ovat vain antaneet minulle sisältövaihtoehtoja mistä valita, mutta minun ei tarvitse yhtäkään sellaista juttua alkaa sisällöstä suorittamaan, mikä ei minua aidosti kiinnosta.
Tähänkin olen vastannut jo moneen kertaan, että ongelma on juuri se, ettei "vaihtoehtoja" oikeasti ole. Se on se kourallinen erilaista tekemistä, mitä on monistettu kymmeniä ellei satoja kertoja ympäri karttaa. Ja kuten jo sanoin, ei edes saman pelillisen tekemisen toistaminen ole ongelma vaan se, miksi sitä tehdään. Voin ihan hyvin mennä satoja kertoja pelissä vaikkapa taistelemaan jos sille annetaan jotkin raamit eikä kyse ole vain puhtaasta suorittamisesta kokemuspisteiden tai jonkin muun vuoksi. Mutta jos se on aina se sama "instanssi" mutta eri paikassa, niin ihmettelen että ketä se ei ala kyllästyttämään ja kuka ei ns. näe tuosta läpi.

No jos olet pelannut vaikka KCD:ta ja vertaat sitä AC-peleihin, niin luulisin eron olevan aika selvä mitä tulee karttamerkintöihin. Mikäli AC-pelit on Valhallasta lähtien jotenkin muuttuneet, niin voi tietty olla väärässäkin mutta sen mitä olen näitä pelejä tutkinut, niin ihan samalta ne vaikuttaa kuin ne AC-pelit, joita olen pelannut. Maailma ja kartta on ihan täyteen ammuttu.

Ehkä myös olin epäselvä mutta en tarkoittanut etteikö tehtäviä saisi näkyä kartalla. On vain eri asia miten ok on että peli kaataa ne kerralla ämpäristä aina kun saa aluetta tavalla tai toisella aukaistua, oli ne sitten perinteisiä torneja tai uudempien AC-pelien mitälie-ratkaisuja. Pääpointit nyt kuitenkin ne, että 1) niitä on liikaa ja 2) ne heitetään pelaajalle ihan isoissa ryppäissä.

Ei ole mikään ihme että KCD:n parissa peliin, tehtäviin ja sen maailmaan keskittyy ihan eri tavalla kun minimapista tai isommalta kartalta ei näy jatkuvasti kymmeniä muita kohteita, joissa on kerättävää, tehtävää tai tehtävien kohteita.

En itsekään lopulta osaa sanoa onko AC-pelien ongelma lopulta enemmän määrä vai sen annostelu. Olen kuitenkin aina kallistunut enemmän siihen että se on määrä koska niissä on niin paljon sitä sisältöä, joka siellä vain peliaikaa lisäämässä - eli sitä filleriä.

Sekin huomio on tässä tehtävä, että kun sinulla näissä viimeisimmissä AC-peleissä on joku tehtävän markkeri merkittynä kartalle, niin useimmiten homma menee niin, että markeria seuraamalla tulet vain jollekin tietylle alueelle, missä markkeri sitten katoaakin, ja sitten sinun pitääkin itse löytää tuntomerkeillä ja omalla päättelylläsi kyseinen kohde tai määränpää. Nuo jatkuvasti elävät Ubi-myytit, joita sinäkin tunnut kovasti toistelevan, tulevat kyllä lähinnä niistä vanhemmista Ubi-peleistä, joissa asiat olivatkin enemmän siihen tapaan toteutettu.
Niin, sivuutit jälleen sen kun sanoin - ehkä useammankin kerran - että kokemukseni perustuvat peleihin ennen Valhallaa. Kirjoitin myös, senkin useamman kerran varmaan, että vaikuttaisi arvosteluiden, videoiden ja muiden perusteella tuoreemmissa olevan silti samat jutut mukana vaikka niitä vähän olisikin suitsittu vähemmäksi.

Mutta ei yksi tai edes kaksi parempaa Ubi-peliä silti tarkoittaisi etteikö voisi käyttää vakiintunutta termiä "Ubi-kaava". Ehkä sitten kun kaava oikeasti merkittävästi muuttuu, voidaan lopettaa sen käyttö tai ainakin tarkentaa sen koskemaan jotain tiettyä aikaa ja/tai pelejä Ubin katalogissa. Olihan heillä myös ennen AC-pelejä paljon loistavaa pelattavaa. Ja AC-pelien ulkopuolellakin, joskin ikävän paljon myös heidän pelinsä on samoista palasista rakennettu vaikka muitakin teoksia katseltaisiin. No, tietääpähän ostajat mitä saa.

Olen jo aika monta kertaa sanonut ja mielestäni selkeästi ilmaissut ettei kyse ole siitä että sisällön pitäisi olla kaikille. Kyse on siitä tekemisen yleisestä mielekkyydestä: onko sen tekemiselle jotain syytä/motiivia, minkä peli antaa, vai onko se vain sitä että kerätään kokemuspisteitä tai vastaavaa. Annoin myös esimerkkejäkin tästä asiasta mutta silti palaat tässä taas tähän kuin joku olisi muka toitottanut että kaiken pitäisi sopia kaikille. Ei ole sellaista sanottu missään.

Tähänkin olen vastannut jo moneen kertaan, että ongelma on juuri se, ettei "vaihtoehtoja" oikeasti ole. Se on se kourallinen erilaista tekemistä, mitä on monistettu kymmeniä ellei satoja kertoja ympäri karttaa. Ja kuten jo sanoin, ei edes saman pelillisen tekemisen toistaminen ole ongelma vaan se, miksi sitä tehdään. Voin ihan hyvin mennä satoja kertoja pelissä vaikkapa taistelemaan jos sille annetaan jotkin raamit eikä kyse ole vain puhtaasta suorittamisesta kokemuspisteiden tai jonkin muun vuoksi. Mutta jos se on aina se sama "instanssi" mutta eri paikassa, niin ihmettelen että ketä se ei ala kyllästyttämään ja kuka ei ns. näe tuosta läpi.

No jos olet pelannut vaikka KCD:ta ja vertaat sitä AC-peleihin, niin luulisin eron olevan aika selvä mitä tulee karttamerkintöihin. Mikäli AC-pelit on Valhallasta lähtien jotenkin muuttuneet, niin voi tietty olla väärässäkin mutta sen mitä olen näitä pelejä tutkinut, niin ihan samalta ne vaikuttaa kuin ne AC-pelit, joita olen pelannut. Maailma ja kartta on ihan täyteen ammuttu.

Ehkä myös olin epäselvä mutta en tarkoittanut etteikö tehtäviä saisi näkyä kartalla. On vain eri asia miten ok on että peli kaataa ne kerralla ämpäristä aina kun saa aluetta tavalla tai toisella aukaistua, oli ne sitten perinteisiä torneja tai uudempien AC-pelien mitälie-ratkaisuja. Pääpointit nyt kuitenkin ne, että 1) niitä on liikaa ja 2) ne heitetään pelaajalle ihan isoissa ryppäissä.

Ei ole mikään ihme että KCD:n parissa peliin, tehtäviin ja sen maailmaan keskittyy ihan eri tavalla kun minimapista tai isommalta kartalta ei näy jatkuvasti kymmeniä muita kohteita, joissa on kerättävää, tehtävää tai tehtävien kohteita.

En itsekään lopulta osaa sanoa onko AC-pelien ongelma lopulta enemmän määrä vai sen annostelu. Olen kuitenkin aina kallistunut enemmän siihen että se on määrä koska niissä on niin paljon sitä sisältöä, joka siellä vain peliaikaa lisäämässä - eli sitä filleriä.

Niin, sivuutit jälleen sen kun sanoin - ehkä useammankin kerran - että kokemukseni perustuvat peleihin ennen Valhallaa. Kirjoitin myös, senkin useamman kerran varmaan, että vaikuttaisi arvosteluiden, videoiden ja muiden perusteella tuoreemmissa olevan silti samat jutut mukana vaikka niitä vähän olisikin suitsittu vähemmäksi.

Mutta ei yksi tai edes kaksi parempaa Ubi-peliä silti tarkoittaisi etteikö voisi käyttää vakiintunutta termiä "Ubi-kaava". Ehkä sitten kun kaava oikeasti merkittävästi muuttuu, voidaan lopettaa sen käyttö tai ainakin tarkentaa sen koskemaan jotain tiettyä aikaa ja/tai pelejä Ubin katalogissa. Olihan heillä myös ennen AC-pelejä paljon loistavaa pelattavaa. Ja AC-pelien ulkopuolellakin, joskin ikävän paljon myös heidän pelinsä on samoista palasista rakennettu vaikka muitakin teoksia katseltaisiin. No, tietääpähän ostajat mitä saa.
Sivuutan jotkut sanomasi asiat, koska yksinkertaisesti ne asiat asiat ovat täysin ristiriidassa sen kanssa mitä olen itse kokenut erityisesti kolmessa viimeisimmässä AC-pelissä. Siksi minusta tuntuu siltä kuin, et olisi edes noita pelejä pelannut. Tai sitten et ole kunnolla asioihin vain peleissä perehtynyt. Todella erilailla olemme joka tapauksessa asiat kokeneet. Saman suuntaista huomioita tuli täällä jo parilta muultakin kirjoittajalta. Olemme nyt joka tapauksessa todella eri mieltä asiasta ja sillä selvä.

En pysty ottamaan toteamuksiasi vastaan jonain objektiivisina totuuksina, vaan minulle ne näyttäytyvät sen vastaisina, mitä olen noissa peleissä kokenut.

Ja edelleen, jos et sano sitä, että sisällön pitäisi kaikilta osin sopia kaikille, niin pelaa ihmeessä vain sitä sisältöä pelistä, mikä sinua kiinnostaa, ja siirry sitten muihin peleihin. Tai jos peli tuntuu ylipäätään tylsältä, niin sitten kannattaa vaan jättää kesken ja siirtyä muihin peleihin. Turhaan sinä noista Ubin peleistä sitä samaa mantraa hoet, kun eivät ne pelit sitten vain ole sinulle sitä mitä toivot.

Eivät ne tietyt elementit Ubin peleistä kokonaan pois jää, ja tämä siitä syystä, että moni nimenomaan haluaa sellaisia elementtejä. Ja nyt en tarkoita toistoa ja copy pastea, koska itse en myönnä Ubin peleissä noita olevan yhtään sen enempää, kuin vaikkapa KCD1:ssä tai muissakaan avoimen maailman peleissä yleisesti. Tykkäsin kyllä silti kyseisestä pelistä todella paljon, mutta kyllä siinäkin riitti varsin paljon tylsiä juttuja ja tekemisiä, jotka sitten vaan sivuutin aina, kun se vain suinkin oli mahdollista.

Viimeksi muokattu:
Assassin's Creedeistä tai Ubisoftin peleistä ylipäätään saa tietysti tykätä, mutta on se nyt aika paksua sanoa, ettei näissä uudemmissa Assassin's Creedeissä muka ole toistoa. Olen Valhallan läpipelannut ja pakollisiin sivutehtäviin tympääntynyt sen yli 70 tuntisen läpipeluun aikana.

Ja koska tämä on vain oma mielipide, niin kysyin myös tekoälyltä vähän laajempaa otantaa tästä asiasta.

Tämä siis koskee AC Valhallaa.
Yes, Assassin's Creed Valhalla is criticized for having repeating side quests, including identical enemy camp tactics and repetitive puzzles, leading to a sense of "rinse and repeat" gameplay. While some players found the variety good, others felt the optional content was shallow, consisting of short encounters or "baddie circles" rather than in-depth storylines, and noted a lack of depth compared to other RPGs.

Wired kirjoitti myös aikanaan pitkähkön artikkelin siitä kuinka hieno viikinkiseikkailu on saatu tuntumaan työltä ja itseääntoistavalta.

Viimeksi muokattu:
Sivuutan jotkut sanomasi asiat, koska yksinkertaisesti ne asiat asiat ovat täysin ristiriidassa sen kanssa mitä olen itse kokenut erityisesti kolmessa viimeisimmässä AC-pelissä. Siksi minusta tuntuu siltä kuin, et olisi edes noita pelejä pelannut. Tai sitten et ole kunnolla asioihin vain peleissä perehtynyt. Todella erilailla olemme joka tapauksessa asiat kokeneet. Saman suuntaista huomioita tuli täällä jo parilta muultakin kirjoittajalta. Olemme nyt joka tapauksessa todella eri mieltä asiasta ja sillä selvä.
Nämä sinun tapasi keskustelulla tekevät keskustelusta todella turhaa/tymperää. Tässä kohtaa toistelet samoja asioita koska "sivuutat" asioita vain koska koet ne vääriksi. Vielä ikävämpää on se, ettet tunnu oikein ymmärtävän mitä on sanottu koska jatkuvasti nostat esiin eri asioita, joita minä olen kritsoinut - siitä huolimatta että olen niitä tarkentanut useaan kertaan. Kai se sitten on sitä "ristiriidan takia sivuuttamista". Mikä on myös outoa, sillä eihän eri mieltä olemisen vuoksi ole järkevää alkaa sivuuttaa toisen sanomisia. Se on erittäin ylimielistä ja kertoo ainoastaan siitä, miten koet itse olevasi asiassa oikeassa.

Sitten muutenkin tuo henkilöön meneminen itse asiaan sijaan, sanoessasi käytännössä että minä en vain ole pelannut kunnolla tai "perehtynyt" peleihin, joista puhun. Melko alentavaa tekstiä mutta tätäpä sinulta on totuttu lukemaan.

Sitten vielä sanot että "olemme kokeneet asiat erilailla" mutta kuitenkin myös sen etten vain ole "perehtynyt asioihin" kunnolla - vain koska olen eri mieltä. Mielestäni siis sanot tässä että sinä olet oikeassa ja minä en vain ole "perehtynyt", eli käytännössä siis tajunnut mikä on "oikea" mielipide tai fakta.

En pysty ottamaan toteamuksiasi vastaan jonain objektiivisina totuuksina, vaan minulle ne näyttäytyvät sen vastaisina, mitä olen noissa peleissä kokenut.
Enemmän tai vähemmän todeksihan ne muuttuvat jos/kun ne asetetaan tietylle mittarille, eli vertaillaan vaikka muihin peleihin ja kokemuksiin. Mitä olenkin pyrkinyt tekemään. Täysin objektiivisiksi ne ei toki muutu mutta jos vertaillaan vaikka identtisiltä vaikuttavien tekemisten määrää peleissä, niin veikkaanpa että AC-pelit tulee olemaan aika korkealla sellaisella listalla. Ja se olisi puhdasta faktaa, jossa tuon tekemisen määrän voisi vaikka suhteuttaa pelin kestoon, jolloin saataisiin ihan numeerisia arvoja.

Ja edelleen, jos et sano sitä, että sisällön pitäisi kaikilta osin sopia kaikille, niin pelaa ihmeessä vain sitä sisältöä pelistä, mikä sinua kiinnostaa, ja siirry sitten muihin peleihin. Tai jos peli tuntuu ylipäätään tylsältä, niin sitten kannattaa vaan jättää kesken ja siirtyä muihin peleihin. Turhaan sinä noista Ubin peleistä sitä samaa mantraa hoet, kun eivät ne pelit sitten vain ole sinulle sitä mitä toivot.
Ja edelleen, et ole ymmärtänyt mitä olen sanonut. Keskittyisit välillä lukemaan mitä on kirjoitettu sen sijaan että toistelet samoja mantrojasi. En jaksa enää kolmatta(?) kertaa tätä kohtaa sinulle avata. Tähän on selvä vastaus tuolla aiemmassa viestissäni olemassa. Vinkkinä: kyse on edelleen vain siitä että Ubin peleissä on paljon itseään toistavaa sisältöä. Se ei liity millään lailla siihen, kuka siitä tykkää ja kuka ei.

Eivät ne tietyt elementit Ubin peleistä kokonaan pois jää, ja tämä siitä syystä, että moni nimenomaan haluaa sellaisia elementtejä. Ja nyt en tarkoita toistoa ja copy pastea, koska itse en myönnä Ubin peleissä noita olevan yhtään sen enempää, kuin vaikkapa KCD1:ssä tai muissakaan avoimen maailman peleissä yleisesti. Tykkäsin kyllä silti kyseisestä pelistä todella paljon, mutta kyllä siinäkin riitti varsin paljon tylsiä juttuja ja tekemisiä, jotka sitten vaan sivuutin aina, kun se vain suinkin oli mahdollista.
Jos jätetään copypaste pois, niin en keksi mitään ihmeempää kritisoitavaa Ubin peleistä. Niin yksinkertaista se on.

Puhut muuten taas ihan eri asioista. Sinulle tylsät jutut ja tekemiset on eri asia kuin se, että se sitä tylsää asiaa olisi monistettu kartalle kymmeniä ellei satoja kertoja. Sitä et voi väittää KCD:ssa olevan. Jos koet voivasi, niin mieluusti kuulen että mikä niissä on copypaste. Äläkä heitä tähän mitään jousiammuntaa, seppähommia tai muuta koska ne eivät ole tehtäviä vaan aktiviteetteja. En ole kritisoinut Ubin pelien aktiviteetteja, vaan nimenomaan tehtäviksi listattuja tai koettuja asioita. Aktiviteetit on minulle niitä juttuja, joihin lasketaan vaikka GTA:n golf, jooga, tikanheitto ja muut, joita on identtisinä eri puolilla karttaa. Niiden on loogista olla identtisiä, siinä missä jousiammunnat tai sepän pajat, koska ne ei ole sellaista tehtäväsisältöä, jota olen tässä kritisoinut.

Assassin's Creedeistä tai Ubisoftin peleistä ylipäätään saa tietysti tykätä, mutta on se nyt aika paksua sanoa, ettei näissä uudemmissa Assassin's Creedeissä muka ole toistoa. Olen Valhallan läpipelannut ja pakollisiin sivutehtäviin tympääntynyt sen yli 70 tuntisen läpipeluun aikana.

Ja koska tämä on vain oma mielipide, niin kysyin myös tekoälyltä vähän laajempaa otantaa tästä asiasta.

Tämä siis koskee AC Valhallaa.

Wired kirjoitti myös aikanaan pitkähkön artikkelin siitä kuinka hieno viikinkiseikkailu on saatu tuntumaan työltä ja itseääntoistavalta.
Hyvä saada kommenttia myös Valhallan pelanneilta. Minä olen saanut juuri tämän kuvan, mikä myös tukee niitä kokemuksia, joita minulla on Ubin peleistä - varsinkin AC:sta - tullut vuosien varrelta. Tuoreimpana pelaamisen kautta Origins ja Odyssey mutta myös paljon olen seurannut uudempiakin pelejä sekä trailereina, kommentteina, gameplay-pätkinä ja arvosteluina.

Enkä todellakaan katso mitään "angry tämä tai tuo"-Youtubettajia, jotka tarkoituksella haukkuu pelejä, vaan luen ja katson näitä asioita monipuolisemmin ja sellaisista lähteistä, joiden koen kertovan sen oikean oman näkemyksensä asiasta ilman että pitää kerätä jotain klikkejä.

Minusta muutenkin tuntuu että täällä on ihan eri ihmiset, jotka löytää agendoja nettivideoista ja teksteistä. Joten kaikki väitteet siitä, etten ole "perehtynyt peliin kunnolla" ja toistelen vain "Ubi-mantraa" on melko ironisia. Koen kuitenkin antavani peleillä aina reilun mahdollisuuden enkä ole ensimmäisten massojen mukana lähtemässä omaa mielipidettä mukauttamaan. Toisaalta jos mielipide muuttuu, niin sekin tulee yleensä selväksi. KCD:n kohdalla se alku oli aika "rankkaa" ja nyt rakastan niitä pelejä. Joskin onhan se tiirikointi ihan paskaa siinä alussa enkä siitä mielipidettäni muuta. Tiedän vain nyt miten sen kanssa eletään että se ei enää ole ongelma. Plus että joku outous siinä ekassa KCD:ssa on muutenkin. Ykkösessä sekä taistelu että tiirikointi toimi heti alussa paremmin. Ykkösen taistelu ei ikinä natsannut täysin vaikka idean ymmärsin mutta kakkosessa se tuntui toimivan jo silloin kun pelihahmo oli ihan noobi. Joku fps/viive-ongelma ehkä lopulta?

PS. Onneksi KCD on myös open world, sillä muuten olisi lähtenyt taas ihan väärille urille ajatukset. :D

Nämä sinun tapasi keskustelulla tekevät keskustelusta todella turhaa/tymperää. Tässä kohtaa toistelet samoja asioita koska "sivuutat" asioita vain koska koet ne vääriksi. Vielä ikävämpää on se, ettet tunnu oikein ymmärtävän mitä on sanottu koska jatkuvasti nostat esiin eri asioita, joita minä olen kritsoinut - siitä huolimatta että olen niitä tarkentanut useaan kertaan. Kai se sitten on sitä "ristiriidan takia sivuuttamista". Mikä on myös outoa, sillä eihän eri mieltä olemisen vuoksi ole järkevää alkaa sivuuttaa toisen sanomisia. Se on erittäin ylimielistä ja kertoo ainoastaan siitä, miten koet itse olevasi asiassa oikeassa.

Sitten muutenkin tuo henkilöön meneminen itse asiaan sijaan, sanoessasi käytännössä että minä en vain ole pelannut kunnolla tai "perehtynyt" peleihin, joista puhun. Melko alentavaa tekstiä mutta tätäpä sinulta on totuttu lukemaan.

Sitten vielä sanot että "olemme kokeneet asiat erilailla" mutta kuitenkin myös sen etten vain ole "perehtynyt asioihin" kunnolla - vain koska olen eri mieltä. Mielestäni siis sanot tässä että sinä olet oikeassa ja minä en vain ole "perehtynyt", eli käytännössä siis tajunnut mikä on "oikea" mielipide tai fakta.

Enemmän tai vähemmän todeksihan ne muuttuvat jos/kun ne asetetaan tietylle mittarille, eli vertaillaan vaikka muihin peleihin ja kokemuksiin. Mitä olenkin pyrkinyt tekemään. Täysin objektiivisiksi ne ei toki muutu mutta jos vertaillaan vaikka identtisiltä vaikuttavien tekemisten määrää peleissä, niin veikkaanpa että AC-pelit tulee olemaan aika korkealla sellaisella listalla. Ja se olisi puhdasta faktaa, jossa tuon tekemisen määrän voisi vaikka suhteuttaa pelin kestoon, jolloin saataisiin ihan numeerisia arvoja.

Ja edelleen, et ole ymmärtänyt mitä olen sanonut. Keskittyisit välillä lukemaan mitä on kirjoitettu sen sijaan että toistelet samoja mantrojasi. En jaksa enää kolmatta(?) kertaa tätä kohtaa sinulle avata. Tähän on selvä vastaus tuolla aiemmassa viestissäni olemassa. Vinkkinä: kyse on edelleen vain siitä että Ubin peleissä on paljon itseään toistavaa sisältöä. Se ei liity millään lailla siihen, kuka siitä tykkää ja kuka ei.

Jos jätetään copypaste pois, niin en keksi mitään ihmeempää kritisoitavaa Ubin peleistä. Niin yksinkertaista se on.

Puhut muuten taas ihan eri asioista. Sinulle tylsät jutut ja tekemiset on eri asia kuin se, että se sitä tylsää asiaa olisi monistettu kartalle kymmeniä ellei satoja kertoja. Sitä et voi väittää KCD:ssa olevan. Jos koet voivasi, niin mieluusti kuulen että mikä niissä on copypaste. Äläkä heitä tähän mitään jousiammuntaa, seppähommia tai muuta koska ne eivät ole tehtäviä vaan aktiviteetteja. En ole kritisoinut Ubin pelien aktiviteetteja, vaan nimenomaan tehtäviksi listattuja tai koettuja asioita. Aktiviteetit on minulle niitä juttuja, joihin lasketaan vaikka GTA:n golf, jooga, tikanheitto ja muut, joita on identtisinä eri puolilla karttaa. Niiden on loogista olla identtisiä, siinä missä jousiammunnat tai sepän pajat, koska ne ei ole sellaista tehtäväsisältöä, jota olen tässä kritisoinut.

Hyvä saada kommenttia myös Valhallan pelanneilta. Minä olen saanut juuri tämän kuvan, mikä myös tukee niitä kokemuksia, joita minulla on Ubin peleistä - varsinkin AC:sta - tullut vuosien varrelta. Tuoreimpana pelaamisen kautta Origins ja Odyssey mutta myös paljon olen seurannut uudempiakin pelejä sekä trailereina, kommentteina, gameplay-pätkinä ja arvosteluina.

Enkä todellakaan katso mitään "angry tämä tai tuo"-Youtubettajia, jotka tarkoituksella haukkuu pelejä, vaan luen ja katson näitä asioita monipuolisemmin ja sellaisista lähteistä, joiden koen kertovan sen oikean oman näkemyksensä asiasta ilman että pitää kerätä jotain klikkejä.

Minusta muutenkin tuntuu että täällä on ihan eri ihmiset, jotka löytää agendoja nettivideoista ja teksteistä. Joten kaikki väitteet siitä, etten ole "perehtynyt peliin kunnolla" ja toistelen vain "Ubi-mantraa" on melko ironisia. Koen kuitenkin antavani peleillä aina reilun mahdollisuuden enkä ole ensimmäisten massojen mukana lähtemässä omaa mielipidettä mukauttamaan. Toisaalta jos mielipide muuttuu, niin sekin tulee yleensä selväksi. KCD:n kohdalla se alku oli aika "rankkaa" ja nyt rakastan niitä pelejä. Joskin onhan se tiirikointi ihan paskaa siinä alussa enkä siitä mielipidettäni muuta. Tiedän vain nyt miten sen kanssa eletään että se ei enää ole ongelma. Plus että joku outous siinä ekassa KCD:ssa on muutenkin. Ykkösessä sekä taistelu että tiirikointi toimi heti alussa paremmin. Ykkösen taistelu ei ikinä natsannut täysin vaikka idean ymmärsin mutta kakkosessa se tuntui toimivan jo silloin kun pelihahmo oli ihan noobi. Joku fps/viive-ongelma ehkä lopulta?

PS. Onneksi KCD on myös open world, sillä muuten olisi lähtenyt taas ihan väärille urille ajatukset. :D
Huhhuh, en jaksa enää tätä sinun kanssasi keskustelua. Et ole ole ymmärtänyt suurimmasta osasta kirjoittamastani oikeastaan paljaoakaan, vaan väännät kirjoittamaani omien tarkoitusperiesi mukaiseksi, ja jankkaat vaan preferenssiäsi ja sitten väität juuri minun tekevän niin. Et kyllä huomaa itse miten raskas tapa nimenomaan sinulla on kirjoittaa ja vastata viesteihin.

Todellisuudessa me nyt vain näemme ja koemme asiat eri tavalla, ja se on toki ihan ok niin. Mutta turha sinun on luulla, että kaikki kokevat nuo asiat juuri sinun tavallasi AC-peleissä. Et sinä mitään absoluuttista totuutta ole noihin Ubin peleihin liittyen oivaltanut, vaan satut nyt toki olemaan tietyllä tavalla tämän Ubi-kuvion kokevaa porukkaa. Se toki vaikuttaa olevan selvää, että tietynlaiset ihmiset kokevat tosiaan enemmän Ubin pelien asioita toistona, mutta yhtä selvää on myös se, että kaikki eivät todellakaan niin tee. Selkeästi kyseiset pelit jakavat porukkaa. Johan tuossa @Dragonfly :n postaamassa AI:n kaivamassa yhteenvedossa todetaan, että jotkut kokevat Ubin pelit monipuolisiksi ja osa sitten taas kokee siellä olevan toistoa, tässä on mitä todennäköisimmin kyse vähän samasta ilmiöstä kuin sanonnassa: ”kauneus on katsojan silmässä”. Se on faktaa kuitenkin, että todella moni myös kokee noissa peleissä samaan tapaan varianssia ja vaihtelua, kuten minä olen kokenut. Se on jo täälläkin joidenkin kertomana todettu. Ja kertoo pelien valtava suosiokin siitä, etteivät läheskään kaikki koe noita pelejä vain jonain copy paste toistona.

Jos arvostat tiettyjä asioita korkealle, mutta et niinkään joitakin muita asioita, et välttämättä huomaa joidenkin toisten asioiden hienoutta ja omaleimaisuutta, ja jumitut havainnoimaan jotain tiettyä juttua, joka korostuu sitten sinulle toistona. Siellä on AC-peleissä sivutehtävissäkin kovin erilaisia ihmiskohtaloita, poliittista valtapeliä, huumoria ja omaleimaisia roistoja sekä sankareita. Kaikki eivät näihin sitten näköjään kiinnitä ollenkaan samalla tavalla huomiota, kuin minä ja jotkut muut. Varmaan se on erilaisten asioiden summa, että niin voi käydä, mutta faktaa on todellakin se, että myös kovin moni näkee asiat tuon korostamasi toiston osalta toisin. Juujuu, samaan tapaan kanssasi asiaa kokevia löytyy myös varsin paljon. Mutta esim. AC-pelien pelien myyntiluvut pelistä toiseen kertovat, että noista pelistä nauttivia vaan on pirun paljon. Väitän, että eivät nauti näistä peleistä kuitenkaan siksi, että kokisivat pelit itseään toistavina ja nauttisivat toistosta, vaan siksi, että eivät koe näitä pelejä samalla tavalla toistona, kuten sinä ja jotkut muut koette.

Ja hyvä luoja sentään, mitä hiton eroa sillä on loppujen lopuksi onko kyse sivutehtävistä vai jostain aktiviteeteista? Molemmat kun ovat VAPAAEHTOISIA tekemisiä, joista voit valita itseäsi kiinnostavat ja jättää tekemättä ne, jotka eivät vaikuta kiinnostavilta. Ja niissä sivutehtävissä kun on AC-peleissä myös hyviä ja kehittyviä tarinoita ja ihmiskohtaloita, niin ihan ne riittävät syiksi sivutehtäviä tehdä. Toki niistä voi myös joskus saada palkinnoksi vaikkapa legendaarisen aseen tai muun hyödykkeen, mikä on myös ihan hyvä syy tehdä jotain ylimääräistä, koska se auttaa pelissä pärjäämisessä. Sitä kutsutaan palkitsevuudeksi, niiden mielenkiintoisten ihmiskohtaloiden ja huumorin ohella, mitä myös voi sivutehtävien tekemisestä saada.

Tämän jälkeen en sitten enää vastaa tässä aiheessa viesteihisi, koska olen sanonut jo kaiken olennaisen osaltani, enkä ala korjaamaan virheellisiä kommenttejasi minun kirjoituksistani, kun ilmeisesti joko tahallaan tai sitten kirjoittamaasi ymmärtämättä väännät jatkuvasti kirjoittamaani toiseksi omissa kirjoituksissasi. Annetaan nyt vaan olla. Sinä näet AC-peleissä copy pastea valtavasti, ja minä en sitä taas näe enempää kuin vaikkapa KCD 1:ssä, tai oikeastaan suurimmassa osassa avoimen maailman pelejä. Ja tästä kommentistani huolimatta rakastan KCD 1:tä pelinä ihan samaan tapaan, kuin rakastan kolmea viimeksi pelaamaani AC-peliä. Toki niissä itsekin joitain silloin tällöin toistuvia elementtejä näen, mutta niin näen kaikissa muissakin peleissä. Ja monissa paljon, paljon enemmän, kuin AC-peleissä, tai ylipäätään Ubin peleissä.

Viimeksi muokattu:
En jaksa muuten osallistua väittelyyn mutta AC sarjan kaikki pelit läpipelanneena, Shadowsia lukuunottamatta (joka sekin on alotettu), on todettava, että noi on nykyään aivan liian massiivisia ja itseääntoistavia pelejä. Ihan perustehtävistä lähtien kaikki tuntuu samalta ja kaikki erilainen on koettu ensimmäisen 10h aikana ja se saman toisto on sitte levitetty pahimmillaan satojen tuntien mittaiseksi. KCD2 on hyvä esimerkki viimeaikaisista open world peleistä mikä on ihan valtavan paljon kiinnostavampi tehtävien osalta ja mitä on paljon kiinnostavampaa tutkia, kun yhtäkään noista uudemmista AC-peleistä.

Kyllä Ubi minunkin mielestäni saa kohtuuttomasti paskaa niskaan, joissakin asioissa mikä näkyy esim siinä miten, jotkut kehuu esim jotain Ghost of Tsushimaa mestariteokseksi ja klassikoksi vaikka sen rakenne on ihan sitä samaa ja yhtä pahana, kun mitä se on ubinkin avoimen maailman peleissä. Kyllä ubi on tässä viimeisimpien pelien kanssa todellakin yrittänyt rikkoa tuota kaavaa mistä sitä kritisoidaan, mikä näkyy esim siinä, että tehtäville ei ole tarkkaa sijaintia kartalla vaan sinne annetaan vihjeitä. Mutta ei tuo silti mielestäni ratkaise sitä kaavamaista ja pelimäistä ongelmaa mikä noissa on.

Nuo maailmat on liian isoja ja liian samanlaisia joka paikasta, että tuolla tulisi mitään todellista löytämisen ja tutkimisen riemua. Nyt tuo nykyinen malli tuntuu vain samalta tyyliltä tutkia asioita mutta työläämpänä. Nyt laitat itse sen merkin kartalle mitä seurata sen sijaan, että peli laittaa sen sinulle eikä ole mitään toivoa löytää kohteeseen maamerkkien tms avulla. Tällä hetkellä pelaamani Hell is Us on valtavan hyvä esimerkki miten tuo tehtäisiin oikein. Siinä jokainen paikka on yksilöllinen ja selkeästi toisistaan erottuva. Siinä kun joku npc sanoo ohjeen, että se on tuo talo lännessä, jonka pihassa on iso puumaja niin pelaaja pystyy noiden ohjeiden perusteella löytämään realistisesti perille. Toki Hell is Us ei ole open world samalla tavalla, kun AC mutta joka tapauksessa siinäkin on yksittäisiä isoja alueita mitä tutkia vapaasti. Tuota samantyylistä oli myös KCM:ssä ja koska sen maailma oli hyomattavasti paremmin suunniteltu, kun AC vastaavat niin tuossakin se toimi hienosti.

Joka tapauksessa rohkea väite jos sanoo etteivät nykyiset AC:t ole liian turvonneita ja samantoistoa täynnä olevia pelejä. Noita, kun trimmaisi kovalla kädellä niin nuo toimisi jo huomattavasti paremmin.

En jaksa muuten osallistua väittelyyn mutta AC sarjan kaikki pelit läpipelanneena, Shadowsia lukuunottamatta (joka sekin on alotettu), on todettava, että noi on nykyään aivan liian massiivisia ja itseääntoistavia pelejä. Ihan perustehtävistä lähtien kaikki tuntuu samalta ja kaikki erilainen on koettu ensimmäisen 10h aikana ja se saman toisto on sitte levitetty pahimmillaan satojen tuntien mittaiseksi. KCD2 on hyvä esimerkki viimeaikaisista open world peleistä mikä on ihan valtavan paljon kiinnostavampi tehtävien osalta ja mitä on paljon kiinnostavampaa tutkia, kun yhtäkään noista uudemmista AC-peleistä.

Kyllä Ubi minunkin mielestäni saa kohtuuttomasti paskaa niskaan, joissakin asioissa mikä näkyy esim siinä miten, jotkut kehuu esim jotain Ghost of Tsushimaa mestariteokseksi ja klassikoksi vaikka sen rakenne on ihan sitä samaa ja yhtä pahana, kun mitä se on ubinkin avoimen maailman peleissä. Kyllä ubi on tässä viimeisimpien pelien kanssa todellakin yrittänyt rikkoa tuota kaavaa mistä sitä kritisoidaan, mikä näkyy esim siinä, että tehtäville ei ole tarkkaa sijaintia kartalla vaan sinne annetaan vihjeitä. Mutta ei tuo silti mielestäni ratkaise sitä kaavamaista ja pelimäistä ongelmaa mikä noissa on.

Nuo maailmat on liian isoja ja liian samanlaisia joka paikasta, että tuolla tulisi mitään todellista löytämisen ja tutkimisen riemua. Nyt tuo nykyinen malli tuntuu vain samalta tyyliltä tutkia asioita mutta työläämpänä. Nyt laitat itse sen merkin kartalle mitä seurata sen sijaan, että peli laittaa sen sinulle eikä ole mitään toivoa löytää kohteeseen maamerkkien tms avulla. Tällä hetkellä pelaamani Hell is Us on valtavan hyvä esimerkki miten tuo tehtäisiin oikein. Siinä jokainen paikka on yksilöllinen ja selkeästi toisistaan erottuva. Siinä kun joku npc sanoo ohjeen, että se on tuo talo lännessä, jonka pihassa on iso puumaja niin pelaaja pystyy noiden ohjeiden perusteella löytämään realistisesti perille. Toki Hell is Us ei ole open world samalla tavalla, kun AC mutta joka tapauksessa siinäkin on yksittäisiä isoja alueita mitä tutkia vapaasti. Tuota samantyylistä oli myös KCM:ssä ja koska sen maailma oli hyomattavasti paremmin suunniteltu, kun AC vastaavat niin tuossakin se toimi hienosti.

Joka tapauksessa rohkea väite jos sanoo etteivät nykyiset AC:t ole liian turvonneita ja samantoistoa täynnä olevia pelejä. Noita, kun trimmaisi kovalla kädellä niin nuo toimisi jo huomattavasti paremmin.

Täysin samaa mieltä. Itse olen Elden Ringistä lähtien on alkanut huomaamaan, miten Open World asiat voi tehdä hyvin. Vaikkei sekään ole täydellinen peli, mutta siinä osattiin tehdä maailman tutkiminen kiinnostavasti.

Nykyään kuitenkin karsastan vähän isoja Open World pelejä ja mielummin tartun pienempiin. Esimerkiksi Hell is Us on alkanut vaikuttaa erittäin kiinnostavalta.

Avoimen maailman suurin ongelma on tosiaan tuo paisunut itseään toistava sisältö. Ihan tavallinen luonnonlaki se on että kun määrä lisääntyy niin laatu kärsii. Itselläni ei ole ongelmia pakkomielteisesti tehdä sivutehtäviä avoimen maailman peleissä mutta kyllähän se aina harmittaa kun näkee että nyt on keskitytty enemmän kokoon kuin laatuun. Sikäli argumentti "Keskity vain pääjuoneen, skippaa sivutehtävät" ei ole hyvä koska väistämättä se jollain tavalla vaikuttaa pääjuonen laatuun. Pelimekaanisestikin sillä voi olla ongelmia, esim. tulee mieleen vaikka FF7 Rebirth, jos skippaa sivutehtävät yms. niin aika ali-levelisiksi jää hahmot sekä jotain todella tärkeitä materioita jää löytämättä. Sama juttu vaikka Elden Ringissä, aika vaikeaksi saa elämänsä jos skippaa suurimman osan sivujutuista, hyvät tavarat jää löytämättä mikä vaikeassa pelissä ei ole hyvä juttu (toki, eihän kukaan Elden Ringin tapaista peliä tarinan vuoksi pelaa).

Elden Ringistä vielä että vaikka siinä on open world tehty erinomaisesti niin kyllä loppupuolella huomasi että "Jaahas, taas samat luolat, tornit ja ruinsit" ja ylipäänsä alueet olivat heikkolaatuisempia. Samoin myös koko pelissä Legacy Dungeonit ei parhaimmillaan ollut Fromsoftin top-tier kenttäsuunnittelua. Hyviä ne oli mutta väkisinkin tulee mieleen että olisiko niihin voitu käyttää resursseja enemmän?

Witcher 3:ssa on tosi hyviä sivutehtäviä ja se nostetaan aina hyvänä esimerkkinä mutta kyllä siinäkin tietyssä vaiheessa itseääntoistavuus oli hyvin vahvasti läsnä. Vaikka sivutehtävien tarina oli hyvä niin tekeminen tuntui välillä puurtamiselta.

Assassins Creedistä en voi kommentoida mitään kun en ole (ekaa AC:ta lukuunottamatta) niitä pelannut mutta kyllä joku Far Cry 3 kun hetken sitä testasi, oli jo aika kyllästyttävää puurtamista ekan 10 tunnin aikana. Varmaan joidenkin juttu se on, kyllähän nämä pelit kaikesta huolimatta myy ihan hyvin.

Ylipäänsä se että avoin maailma on nykyisin (tai ollut jo hetken aikaa) jonkinlainen standardi, on ongelmallista. Pelisuunnittelu lähtee ihan eri lähtökohdista. Itselläni on ollut jo ähky pidemmän aikaa open worldeista enkä ole törmännyt erityisen hienoihin avoimen maailman juttuihin enää vuosiin. Varmasti tulevaisuudessa tätä itseääntoistavaa tauhkaa voi helpommin generoida esim. tekoälyllä, jolloin resursseja jäisi johonkin muuhun järkevään sisältöön. Mutta tässä kohtaan ei varsinaisesti tule mitään hurraa huutoja jos joku oma lempipelin uusi osa on "open world". Esimerkiksi, kyllä FF15 ja FF7 Rebirthin jälkeen joku FF13 tuntuu jo aika innovatiiviselta ja raikkaalta tuulahdukselta (on muutenkin mielestäni aliarvostettu peli, mutta se julkaistiin juuri tuolloin suurimman open world hehkutuksen aikaan).

Huhhuh, en jaksa enää tätä sinun kanssasi keskustelua. Et ole ole ymmärtänyt suurimmasta osasta kirjoittamastani oikeastaan paljaoakaan, vaan väännät kirjoittamaani omien tarkoitusperiesi mukaiseksi, ja jankkaat vaan preferenssiäsi ja sitten väität juuri minun tekevän niin. Et kyllä huomaa itse miten raskas tapa nimenomaan sinulla on kirjoittaa ja vastata viesteihin.
Ookoo. Pyydän anteeksi että kaikki vika on vain puhtaasti minussa ja mielipiteeni ovat absoluuttisen vääriä, ja sinä täydellisine, oikeine mielipiteinesi jouduit viestejäni näin ikävällä tavalla kestämään.
Mutta turha sinun on luulla, että kaikki kokevat nuo asiat juuri sinun tavallasi AC-peleissä. Et sinä mitään absoluuttista totuutta ole noihin Ubin peleihin liittyen oivaltanut, vaan satut nyt toki olemaan tietyllä tavalla tämän Ubi-kuvion kokevaa porukkaa. Se toki vaikuttaa olevan selvää, että tietynlaiset ihmiset kokevat tosiaan enemmän Ubin pelien asioita toistona, mutta yhtä selvää on myös se, että kaikki eivät todellakaan niin tee.
Nytkö olenkin siis luullut että kaikki kokevat asiat peleissä kuten minä? Missä kohtaa? Teet taas ihan ihme tulkintoja. Olen jo kirjoittanut että on eri asia, tykkääkö siitä saman jauhamisesta kuin todeta että se on saman toistoa ja sitä on paljon. Yritä erottaa nämä kaksi asiaa, niin teet ymmärtämisen itsellesi helpommaksi.

Yhä jaksat myös toitottaa, miten kyse on ymmäryksestä tai oivaltamisesta vaikka tuon asian toteamiseksi ei tarvitse ottaa huomioon mieltymyksiä. On ihan sama tykkääkö siitä jauhamisesta vaiko ei, sillä sen olemassa olon voi todeta riippumatta siitä onko sitä kohtaa positiiviset vaiko negatiiviset mietteet. Tämä sinun tuntuu olevan mahdoton ymmärtää.

Pystyt asiassa tulemaan ilmeisesti vain sen verran "vastaan", että olet todennut pelin sisältävän "monipuolisesti" tehtävää. Se on kuitenkin eri asia kuin että kaikesta sisällöstä suuri osa tuntuu erittäin samanlaiselta, mitä sitten copypasteksi helposti kutsutaan - ja mitä se näissä on ihan suoraan tavannut ollakin. Ei tuon myöntämisen luulisi olevan ongelma vaikka siitä sisällöstä tykkäisi tai kokisi että sen ulkopuolella peli tarjoaa vaihtelua ja mieluista pelattavaa ihan yleisemminkin. Varsinkin kun itse olen kuitenkin todennut etten Ubin peleistä äkkiseltään osaisi nostaa muita isompia valittamisen aiheita tuon halvalta copypastelta tuntuvan sisällön lisäksi.

Selkeästi kyseiset pelit jakavat porukkaa. Johan tuossa @Dragonfly :n postaamassa AI:n kaivamassa yhteenvedossa todetaan, että jotkut kokevat Ubin pelit monipuolisiksi ja osa sitten taas kokee siellä olevan toistoa, tässä on mitä todennäköisimmin kyse vähän samasta ilmiöstä kuin sanonnassa: ”kauneus on katsojan silmässä”. Se on faktaa kuitenkin, että todella moni myös kokee noissa peleissä samaan tapaan varianssia ja vaihtelua, kuten minä olen kokenut. Se on jo täälläkin joidenkin kertomana todettu. Ja kertoo pelien valtava suosiokin siitä, etteivät läheskään kaikki koe noita pelejä vain jonain copy paste toistona.
Niin. Se on miten asian tulkitsee. Minä tulkitsen tuon vain niin, että se jotka kokevat pelit monipuolisiksi - kuten sinä - eivät häiriinny siitä copypaste-sisällöstä eli jättävät ne pelaamatta. Muttet tässäkään kohtaa ole joko ymmärtänyt tai muistanut että keskustelussa on puhuttu mm. siitä onko tuo copypaste sisältö olemassa (asia, jonka olet sekä kieltänyt että todennut ettei ole pakko pelata) ja onko se pelattavan arvoista. Tuo tiivistys ei siis vielä kerro että pelistä pitävätkään juuri siitä sisällöstä välittäisivät.

Olet myös täysin sivuuttanut sen että olen samaa mieltä että Ubin peleissä on myös vaihtelua. Se ei kuitenkaan poista sitä että vaihtelevan sisällön lisäksi/päällä/ohessa on ihan helvetisti yhdentekevää copypastea. Nämä asiat kun ei ole toisiaan pois sulkevia.

Pelien suosio taas ei mielestäni sekään kerro, miten pelin eri sisällöt koetaan. Itsekin neuvoit olemaan pelaamatta osaa sisältöä, joten ehkä nimenomaan se kritisoimani kama jää suurelta osalta pelaamatta ja olenkin täten tässä asiassa enemmistössä. Kirjoitin myös pelien läpäisyprosenteista, joista voidaan päätellä että yleisestikään pelaajat ei pelaa pelejä erityisen laajasti läpi. Veikkaanpa siis että näiden pelien valtava suosio johtuu lähinnä tutusta nimestä ja siitä että sitä on totuttu pelaamaan. Se on sitä pelien makaronilaatikkoa; tuttua ja turvallista vaikka helposti voi tulla korvista ulos liiallisena annoksena.

Jos arvostat tiettyjä asioita korkealle, mutta et niinkään joitakin muita asioita, et välttämättä huomaa joidenkin toisten asioiden hienoutta ja omaleimaisuutta, ja jumitut havainnoimaan jotain tiettyä juttua, joka korostuu sitten sinulle toistona.
Voi huohhelis. Monestiko olen tähänkin jo vastannut? Olen nämä (hyvätkin asiat) kyllä huomannut mutta koska keskustelu lähti maininnasta "Ubi-kaavasta", olen myös sitten keskittynyt vain siihen negatiiviseen puoleen. En missään kohtaa ole näitä muita asioita ottanut mukaan koska ne eivät kuulu siihen kritisoimaani asiaan. Mutta sinä tuot ne JÄLLEEN mukaan, vaikka tästäkin asiasta jo mainitsin.

Vastakeskustelijoiden mielipiteet ja kommentit ovat selkeästi sinulle niin epätosia, väärin ymmärrettyjä tai vastaavia, että sivuutat niitä jopa siinä määrin, että hoet ja toistat asioita, jotka eivät asiaan liity tai joihin on jo vastattu.

Siellä on AC-peleissä sivutehtävissäkin kovin erilaisia ihmiskohtaloita, poliittista valtapeliä, huumoria ja omaleimaisia roistoja sekä sankareita. Kaikki eivät näihin sitten näköjään kiinnitä ollenkaan samalla tavalla huomiota, kuin minä ja jotkut muut.
Puhut huomion kiinnittämisestä etkä itse kiinnitä huomiota sen vertaa kommentteihin että tajuaisit tähänkin jo saaneesi vastauksen. Melko ironista kritisoida toisen huomiokykyä ja olla itse esimerkki miten vähän sitä voi ihmisellä olla.

Tuo mainitsemasi sisältö on juuri sitä hyvää mitä AC-pelit sisältävät. Sitä, jonka takia niitäkin pelejä sinne hyllyyn on alesta ostanut vaikka se Ubi-kaava (pitkälti siis yhdentekevä copypaste) jo tuleekin korvista ulos. Mutta ei ole mitään syytä tuoda tätä keskusteluun mukaan koska en ole tästä eri mieltä. Sinä et selvästi vain halua puhua samasta asiasta tai et vain ole ymmärtänyt, mitä kritiikki edes koskee.

Varmaan se on erilaisten asioiden summa, että niin voi käydä, mutta faktaa on todellakin se, että myös kovin moni näkee asiat tuon korostamasi toiston osalta toisin. Juujuu, samaan tapaan kanssasi asiaa kokevia löytyy myös varsin paljon. Mutta esim. AC-pelien pelien myyntiluvut pelistä toiseen kertovat, että noista pelistä nauttivia vaan on pirun paljon. Väitän, että eivät nauti näistä peleistä kuitenkaan siksi, että kokisivat pelit itseään toistavina ja nauttisivat toistosta, vaan siksi, että eivät koe näitä pelejä samalla tavalla toistona, kuten sinä ja jotkut muut koette.
Väitän, että vastasin tähänkin jo. Väitän myös että ei tämäkään ole kuin sinun tulkintasi asiasta. Väitän lisäksi, että näistä peleistä nauttivatkin voivat olla samaa mieltä kanssani siitä että näissä peleissä on liikaa copypastea. On eri asia, minkä verran se ketäkin häiritsee, minkä vuoksi niitä pelaajia ja fiiliksiä voi lopulta olla erilaisia.

Mikään näistä ei kuitenkaan muuta sitä, että copypaste on hyvin tuttua juuri Ubin peleissä. Eikä se koske edes pelkkää tekemistä, vaan myös pelimekaniikkoja. Monessako Ubin pelissä on esim. AC-peleistä lähtöisin olevat tornit, jotka avaavat karttaa? Nehän on tarttuneet jopa Ubin pelien ulkopuolellekin. Enkä siis sano että tuo mekaniikka itsessään on huono, sanon vain että tykkäävät kopioida asioita sekä peliensä sisällä että peliensä välillä. Ja sen faktan ei luulisi olevan vaikea kenenkään myöntää, tykkäsi siitä tai ei.

Ja hyvä luoja sentään, mitä hiton eroa sillä on loppujen lopuksi onko kyse sivutehtävistä vai jostain aktiviteeteista? Molemmat kun ovat VAPAAEHTOISIA tekemisiä, joista voit valita itseäsi kiinnostavat ja jättää tekemättä ne, jotka eivät vaikuta kiinnostavilta. Ja niissä sivutehtävissä kun on AC-peleissä myös hyviä ja kehittyviä tarinoita ja ihmiskohtaloita, niin ihan ne riittävät syiksi sivutehtäviä tehdä. Toki niistä voi myös joskus saada palkinnoksi vaikkapa legendaarisen aseen tai muun hyödykkeen, mikä on myös ihan hyvä syy tehdä jotain ylimääräistä, koska se auttaa pelissä pärjäämisessä. Sitä kutsutaan palkitsevuudeksi, niiden mielenkiintoisten ihmiskohtaloiden ja huumorin ohella, mitä myös voi sivutehtävien tekemisestä saada.
No hyvä luoja sentään, mitä väliä on sitten millään mitä pelaamiseen tulee? Tehdään kymmenen erilaista aktiviteettia ja koostetaan peli niistä. Vastuuvapauslauseke mukaan, jotta ei ole pakko pelata ja kaikki on ok.

Kuinka vaikea se nyt on ymmärtää että asioita saa kritisoida siitä huolimatta ettei sitä ole pakko tehdä? En minäkään ole vaikka siivoojana töissä mutta voin kritisoida että on aika huonot palkat siellä. Onko sinun vastaus siihenkin että "ei ole pakko alkaa siivoojaksi"? Asioita voi sekä kritisoida että sivuuttaa mutta ei ne tuolla sinun mentaliteetillasi miksikään muutu. Mitä kaikkea muuta sivuutat sillä että ei ole pakko ottaa osaa?

Mielestäni pelien sisältö on kuitenkin asia, jolla luulisi olevan pelaajalle merkitystä. Varsinkin jos peliä mainostetaan sillä sisällön määrällä. Vai onko sinulle tosiaankin ihan sama mitä se sisältö on, kunhan sitä on?

Mitä noihin palkintoihin taas tulee: Ainakin niissä AC-peleissä, joita olen pelannut, on joku "legendaarinen" ase ihan turhake koska sitä kamaa tulee niin jatkuvasti ettei sillä "legendalla" ole kauaa yleensä edes käyttöä. Siinäkin on Ubilla mennyt yli tuo homma. Mikään ei jaksa kiinnostaa kun sitä tungetaan ovista ja ikkunoista. Sama kaava kuin muussakin: sisältöä pitää olla mutta sen laadusta ei puhuta mitään.

Enkä sano etteikö löytyisi pelaajia, joille pelkkä xp:n "grindaus" tai "lootin" saanti riittää samojen asioiden toistoon - onhan MMO-pelit suuria määriä pelaajia keräävä genre, mutta uskon että nämäkin pelaajat voivat myöntää tuon tekemisen nimenomaan olevan grindiä ja samojen asioiden toistamista.

Tämän jälkeen en sitten enää vastaa tässä aiheessa viesteihisi, koska olen sanonut jo kaiken olennaisen osaltani, enkä ala korjaamaan virheellisiä kommenttejasi minun kirjoituksistani, kun ilmeisesti joko tahallaan tai sitten kirjoittamaasi ymmärtämättä väännät jatkuvasti kirjoittamaani toiseksi omissa kirjoituksissasi. Annetaan nyt vaan olla.
Klassinen vastaus, jota voi aina odottaa: "en enää vastaa tämän jälkeen" ja liipa laapa. Olisiko vielä joku huomio kirjoittajan sivuuttamisesta niin saadaan koko keskustelurepertuaarisi kerralla pöytään.

Huvittavinta tässä on, että tälläkin kertaa kerrot syyksi ihan samat asiat kuin mitkä minä olen useamman kerran maininnut: olen joutunut kirjoittamaan samat asiat monta kertaa, etkä silti tunnu ymmärtävän mistä puhutaan, minkä lisäksi tuot keskusteluun asioita, jotka eivät siihen kuulu.

Sinä näet AC-peleissä copy pastea valtavasti, ja minä en sitä taas näe enempää kuin vaikkapa KCD 1:ssä, tai oikeastaan suurimmassa osassa avoimen maailman pelejä. Ja tästä kommentistani huolimatta rakastan KCD 1:tä pelinä ihan samaan tapaan, kuin rakastan kolmea viimeksi pelaamaani AC-peliä. Toki niissä itsekin joitain silloin tällöin toistuvia elementtejä näen, mutta niin näen kaikissa muissakin peleissä. Ja monissa paljon, paljon enemmän, kuin AC-peleissä, tai ylipäätään Ubin peleissä.
Tämä lienee lähin, missä pystyt edes hieman myöntämään toiston ja siinäkin oli pakko lieventää asiaa ottamalla mukaan muut pelit - ihan kuin muka olisi väitetty, ettei toistoa muista peleistä löytyisi.

Mielenkiintoisin asia olisi kuitenkin yhä tietää se, mitä kysyin jo aiemminkin: minkä koet olevan toistoa KCD:ssa?
Ihan hyvin voidaan tämä muu vääntö jättää pois mutta kiinnostaisi tietää mikä on se copypaste, mitä koet KCD:ssä olevan?

---

Tässä muuten on todella hyvin tiivistetty myös minun ajatukseni näistä asioista. Pitkälti samaa mieltä kaikesta (paitsi en Hell is Usista osaa sanoa mitään) ja monia tässä mainittuja asioita myös itsekin toki kirjoitin:

Juuri tuo fiilis oli Odysseyssa jo ensimmäisen saaren ja sitä ympäröivän "alkualueen" jälkeen. Mitään oikeasti merkittävää uutta peli tarjonnut sen lopun 80 prosentin aikana: peli on siis "koettu" jo siinä 10 ekan tunnin aikana. Enkä sano etteikö siellä olisi ollut hyvääkin sisältöä seassa mutta se on tosiaan sotkettu siihen hirveään määrään copypastea. Toisaalta sekään ei auta jos tehtävän motiivit on erit (eri hahmo antaa tehtävän, jolla on eri syyt) mutta tekeminen itsessään täysin identtistä "grindiä". En edes ymmärrä miten tyhminä Ubilla pelaajia pidetään kun sen copypasten huomaa niin äkkiä.

Tästäkin samaa mieltä. Tuntuu kuitenkin että Ubilla ei ole uskallusta lähteä kaavaa muuttamaan liikaa, joten tehdään jotain näennäistä muutosta ja lupaillaan asioita. Totuus on kuitenkin ollut yhä se, että liian massiivisia pelejä sisällön laatuun nähden. Vähemmän olisi enemmän.

Nuo maailmat on liian isoja ja liian samanlaisia joka paikasta, että tuolla tulisi mitään todellista löytämisen ja tutkimisen riemua. Nyt tuo nykyinen malli tuntuu vain samalta tyyliltä tutkia asioita mutta työläämpänä. Nyt laitat itse sen merkin kartalle mitä seurata sen sijaan, että peli laittaa sen sinulle eikä ole mitään toivoa löytää kohteeseen maamerkkien tms avulla.
Näin juuri. Asioita ehkä toteutetaan eri lailla mutta siellä alla on silti ne perusongelmat eli copypaste-sisältö, joka toistaa itseään ja jota on ihan liikaa. Nykyisin se vain avataan eri tavalla, mikä tosiaan tekee siitä kaiken huipuksi työläämpää.

Ehkä siellä siis on tajuttu että osa ongelmaa on sisällön määrä ja ettei sitä kannata kaataa kerralla saavista pelaajalle. Mutta ei ole tajuttu että se määrä, mikä copypastea Ubin peleissään tapaa olemaan, tulee olemaan ongelma joka tapauksessa eikä sitä mitenkään voida ratkaista pelkällä säännöstelyllä.

Tällä hetkellä pelaamani Hell is Us on valtavan hyvä esimerkki miten tuo tehtäisiin oikein. Siinä jokainen paikka on yksilöllinen ja selkeästi toisistaan erottuva. Siinä kun joku npc sanoo ohjeen, että se on tuo talo lännessä, jonka pihassa on iso puumaja niin pelaaja pystyy noiden ohjeiden perusteella löytämään realistisesti perille. Toki Hell is Us ei ole open world samalla tavalla, kun AC mutta joka tapauksessa siinäkin on yksittäisiä isoja alueita mitä tutkia vapaasti. Tuota samantyylistä oli myös KCM:ssä ja koska sen maailma oli hyomattavasti paremmin suunniteltu, kun AC vastaavat niin tuossakin se toimi hienosti.
Tätä oli myös KCD/KCD2:ssa ja se tekee pelistä ja sen maailmasta oikeasti merkittävän. Iso tekijä on myös se, että pelimaailmassa on tyhjääkin tilaa eikä joka paikassa tule uusi tehtävä, aktiviteetti tai joku muu vastaan. Ja silloin kun jotain tulee, ei se ole sama asia, joka on tullut vastaan jo kymmenen kertaa eri paikoissa.

Itse en tajua että miksei sieltä vain poisteta sitä filleriä kokonaan. Ehkä pelin "arvo" muuttuisi liikaa kun ei voisi enää sanoa pelattavaa olevan yli 100 tuntia. Ongelma siis lopulta kääntyy myös osaksi pelaajia, jotka ei osta pelejä jos niissä ei ole "tarpeeksi sisältöä". Monille se sisältö tuntuu kuitenkin muuten olevan yhdentekevää, kunhan sitä on - sillä "eihän sitä ole pakko pelata". Siitä huolimatta että se on osa ostopäätöstä.

Itse en tajua että miksei sieltä vain poisteta sitä filleriä kokonaan. Ehkä pelin "arvo" muuttuisi liikaa kun ei voisi enää sanoa pelattavaa olevan yli 100 tuntia. Ongelma siis lopulta kääntyy myös osaksi pelaajia, jotka ei osta pelejä jos niissä ei ole "tarpeeksi sisältöä". Monille se sisältö tuntuu kuitenkin muuten olevan yhdentekevää, kunhan sitä on - sillä "eihän sitä ole pakko pelata". Siitä huolimatta että se on osa ostopäätöstä.
Assassin's Creed Mirage muuten ainakin osittain teki tämän. Poisti hirveän määrän turhaa filleriä ja palasi sarjan juurille pääpaino salamurhaamisessa. Näiden syiden takia se oli heti selvästi mielenkiintoisempi AC peli.

Kun katsoo How long to Beat -sivustolta AC pelien pituuksia, niin hyvin näkee missä kohtaa AC pelien perimmäinen olemus katosi ja itseään toistava sisältö, XP grindi, pelimaailman turha paisuttamien ja mikromaksut tulivat hommaan mukaan.

Ja siis edelleen, AC pelit ovat kohtuu hyviä videopelejä. Siksipä se turha paisuttaminen juuri ärsyttääkin, kun niissä on samalla niin paljon myös hyvää.

Viimeksi muokattu:
Assassin's Creed Mirage muuten ainakin osittain teki tämä. Poisti hirveän määrän turhaa filleriä ja palasi sarjan juurille pääpaino salamurhaamisessa. Näiden syiden takia se oli heti selvästi mielenkiintoisempi AC peli.

Kun katsoo How long to Beat -sivustolta AC pelien pituuksia, niin hyvin näkee missä kohtaa AC pelien perimmäinen olemus katosi ja itseään toistava sisältö, XP grindi, pelimaailman turha paisuttamien ja mikromaksut tulivat hommaan mukaan.
Tuolta katsottujen pelikestojen - ja omien muistikuvien - perusteella homma on siis alkanut Black Flagista. Ja kyllä, olihan siinä jo melkoinen määrä tehtävää ja iso kartta. Itselle se kyllä vielä maistui ja peli olikin mukava piristys verrattuna kolmoseen, jossa olin jo ihan kyllästynyt kaavaan ja pullataikinan lailla pullistuneeseen pelisarjaan. Kyllä sitä myös Unity ja Syndicate tuli pelattua mutta vasta jostain alesta. Origins sitten taas mukavasti piristi kaavaa mutta jo Odyssey lähinnä vain toisti aiempaa, lisäten jälleen kokoa ja copypastea.

Ja siis edelleen, AC pelit ovat kohtuu hyviä videopelejä. Siksipä se turha paisuttaminen juuri ärsyttääkin, kun niissä on samalla niin paljon myös hyvää.
Nimenomaan tämä. Niissä on hirveästi painolastia sen yhdentekevän copypaste-sisällön muodossa.

Tästäkin samaa mieltä. Tuntuu kuitenkin että Ubilla ei ole uskallusta lähteä kaavaa muuttamaan liikaa, joten tehdään jotain näennäistä muutosta ja lupaillaan asioita. Totuus on kuitenkin ollut yhä se, että liian massiivisia pelejä sisällön laatuun nähden. Vähemmän olisi enemmän.
Jep, tätä olen itsekin miettinyt, että ei ole uskallusta ottaa vähä isompaa riskiä ja muuttaa kaavaa vähän rohkeammalla kädellä vaan tehdään tällaisia puolivillaisia muka parannuksia. Muistan, kun olin tuosta non guides modesta innoissaan jo Odysseyssä, että nyt saa vähän käyttää omaakin päätä mutta todellisuus olikin sitten jotain muuta.

Ylös Bottom