Haha! Elänyt housujasi polta!

Minulle vaan henkilökohtaisesti tuo sinun mielleyhtymä soulslikeihin on ihan yhtä lähellä tätä peliä, kun tuo oma vertaukseni soulslikeistä zeldaan.
En tiedä vastaako housujen polttamista mutta vähän tympeäksi koin kommentin, jossa tunnutaan sivuuttavan koko pitkä selitys ja typistetään koko homma johonkin todella huonoon olkiukkoon. Ehkä enemmän petyin että vastaus oli tuollainen mutta jos se vastaa housujen polttamista, niin sitten varmaan poltin housut.
Minusta taas tuo sinun selityksesi ontuu. Otat yhden tai kaksi asiaa ja sanot että "nämä on Zeldassakin". Minulle se mielleyhtymä soulslikeihin tulee paljon kattavammasta kokonaisuudesta kuin "miekalla lyönti, vihulukittuminen ja navigaation avuttomuus". Olen muutenkin käsitellyt noita asioita erillisinä kommentteina, joita en ole edes laskenut mukaan mitenkään argumentteina siihen että kyseessä olisi soulslike.
Tuon sinun tympeän kommenttisi ohella siis tuntuu että olen epäonnistunut saamaan sanomani sinulle perille. Tai sitten sinä olet se, joka ei sitä ajatuksella lukenut vaan piti vain saada tuo hauska olkiukko ilmoille.
Varsinkin tuo navigointi niin pelit on jo kenttärakenteeltaan niin erilaisia, että tuntuu vaan ihan älyttömältä mielleyhtymältä verrata tätä soulslikeen tuolta osin. Combatin vielä joten kuten ymmärtää vaikkei sekään ole, kun lukituksen ja staminamittarin osalta samanlaisia. Kuten sanoin, soulsliket kuten DS, on niin paljon lineaarisempia kenttärakenteeltaan, ettei niissä eksymään pääse ja sitä myöten ei myöskään tarvitse olla mitään navigointi merkkejä tai karttojakaan. Lähempänä esim DS on kenttärakenteeltaan vaikka jotain TLOUta, kun tätä Hell is Ussia.
En sano että taistelu OLISI soulslikeistä vaan että MINULLE se on lähin verrokki. Sama mitä olen sanonut muutenkin. MINULLE. Sinulle se voi olla vaikka se Zelda. Minulle tuo lukittuminen, liikkeen tuntu ja fiilis, lyönnit ja väistöt tuo ensimmäisenä mieleen soulsit. Enkä todellakaan sano että ne on ensimmäisiä tai ainoita jotka tuota tarjoavat mutta yhä: MINULLE tulee se ensimmäisenä ja vahvimpana mieleen.
Kenttärakenteesta olen nimenomaan sanonut että se poikkeaa soulseista, joten miksi otat sen mukaan ikään kuin olisin sanonut muuta?
Juuri muuten Jovaa tutkin ja eipä sekään kauhean eksymistä aiheuttava paikka ole. Avarampi mitä soulsit mutta onhan tuo silti selvästi ojilla ja kallioilla rajattu. Isoin erottava tekijä tuntuu olevan se, että näkee kauemmas. Eteneminen on silti rajattua mm. aidoin, ojin ja kallioin. Toki tämä voi tästä vieläkin muuttua mutta ei tämä nyt niin merkittävästi eroa. Minulle soulsliken maailman peruselementit on tässä taas näkyvillä: rajattu reittejä, jotka muuten menee paljolti yhteen sekä mikä tärkeintä, ei ole hyppyä ja peli tuntuu sen kautta "vanhalta", kuten soulsitkin silloin joskus kun ihmetteli että "eikö tämä ukko oikeasti pääse muka tästä yli". Ihan helvetin selkeitä mielleyhtymiä siis MINULLE.
TLOU oli taas kyllä paljon putkimaisempi mitä tämä, sillä tässä ja soulslikeissä on paljon enemmän vapautta harhailla, joten ei kyllä minun mielestä todellakaan ole TLOU lähempänä. Kakkonen voi jo parempi vertauskohde olla mutta sekin on sitä Unchartedin tyylistä putkeja, jossa on avonaisempi kohtia. Ei siis yhtään kyllä parempi verrokki.
Ja miksi tartuin turhankin kärkkäästi tuohon ekaan viestiisi johtuu ihan siitä vähättelevästä sävystä mitä käytit esim tuosta kehittäjän viestistä pelin alussa ikäänkuin se olisi ollut vain mainosmiesten puhetta tms. Tämä kuitenkin on ihan kiistatta harvinaisuus nykypäivänä peleissä miten tuo tutkiminen, navigointi ja kädestä pitelemättömyys on toteutettu tämmöisessä vähän avoimen kenttärakenteen omaavassa pelissä.
Joo, no toki siitä voi tulkita asian noinkin, eli vähättelevästi. Ehkä enemmänkin huvitti se että minulle tuo on ainakin niin tuttu elementti että se tuntui hauskalta/huvittavalta että se on nyt joku "uusi" juttu. Toisaalta ollaan samaa mieltä siitä että suurin osa peleistä on sitä kädestä pitelyä ja enemmän pitäisi olla KCD:n, tämän ja - arvaa mikä tulee vielä - soulsien tapaista pelaajan omiin aivoihin luottamista.
Jos sinä et tajua että miten jollekin voi tulla soulsit tästä mieleen, niin minä en taas tajua että miten ei voi.
Sen isohkon eron tosin voin lisätä, että tämä tuntuu tavallaan rennommalta kuin soulsliket. Tosin minulle nekin on kyllä rentoa, koska niissä on jotenkin niin kuin kotonaan. Haastetta on mutta pelisäännöt on tiedossa ja meno on reilua. Mutta jos joku nyt säikähti että tämä on yhtä "pahaa" (en koe soulslikejä pahoina) kuin soulsliket, niin ei tämä vajaan parin tunnin perusteella ole yhtä sellaista että jäisi jumittamaan johonkin yhteen kohtaan, mitä soulslikeissä tuppaa tapahtumaan.
Mutta laitetaan vielä huumoria loppuun virallisen lausunnon muodossa:
Juuri saamani tiedon mukaan Hell is Us -videopelissä
ei ole minkäänlaisia yhtymäkohtia soulslikeihin eikä täten kenelläkään saa missään tilanteessa sellainen mielleyhtymä tulla mieleen. Mikäli tällainen mielenhäiriö sattuisi tapahtumaan, on tämä kyseinen henkilö absoluuttisen väärässä. Varsinkin, kun eihän soulslike voi tulla mieleen koska samanlaisia asioita on ollut jo monessa muussakin pelissä, joten yhtä lailla mielleyhtämä voi tulla Zeldaan, koska molemmat ovat esim. videopelejä. En tosin lupaa että mielleyhtymiä saa myöskään Zeldaan ilmaista, joten parasta olla vain hiljaa jos mitään liitännäisiä muihin peleihin syntyy.