Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hell Is Us

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En nyt ihan suoraan tarkoittanut sanoa että tämä ON soulslikea vaan että se tästä tulee minulle mieleen. Se alkaa heti hahmon liikkumisesta lähtien, sillä se tuntuu minulle kuin Fromin peliltä jonkun muun imitoimana. Samoin se, ettei ole niitä navigaatioapuja, on yhtäläistä soulsien kanssa. Enkä tosiaan sanonut että tämä ON soulslike, joten ei olennaisten souls-elementtien puuttuminen minulta sitä fiilistä vie pois. Eikä tässä mitään From- tai muitakaan laseja ole päässä, en ole pitkään aikaan edes pelannut mitään soulslikejä ja silti se on ensimmäinen mielleyhtymä, joka on myös minulle se suorin verrokki. Minkäs minä sille voin että tällaiset mielleyhtymät tulee. Tosin kuten sanoin, niin jostain syystä myös tuli Days Gone ja Death Stranding mieleen.

Siis meinasin vain navigaatiota siinä kohta enkä puhunut infon keräämisestä. Siitä tulee - kuten sanoin - minulle tavaroiden osalta mieleen Resident Evilit ja hahmojen osalta sitten... No, siihen ei tullut suoria verrokkeja. Kyllä jotain "mindmap"-tyylistä on jossain ollut tai ylipäänsä sitä että peli kerää infot valikkoon. Mutta ettei mene taas samaan väittelyyn kuin Tears of the Kingdomin kanssa, niin totean tiivistämään asian näin: paljon tuttuja elementtejä, joista minulle tulee monia pelejä mieleen mutta jotka on tässä ehkä sekoitettu uudella tavalla. Ja koska minulle soulsit oli se eka mielikuva, niin siksi pelin PS5-aloitustaustalla lukenut mainos navigoinnin puutteessa huvitti koska soulsliket on ihan samanlaisia ettei ole karttaa ja merkintöjä, minne mennä. Toki tässä on omaakin mutta kuten jo sanoin, en voi sille mitään jos aivot tekee mielleyhtymiä.

En tiedä paljonko peli tässä muuttuu mutta pääsin toiselle alueelle, jota en aloittanut vielä yhtään. Vaikka peli tästä laajenisi, niin olettaisin kuitenkin ensimmäisen alueen edustavan sitä, mitä pelillä on tarjota.

Ei tämäkään nyt mitään ennennäkemätöntä ole enkä tosiaan väittänyt että peli ON soulslike, joten ihan turha ottaa niitä poikkeavia asioita ja sanoa sen perusteella että "EIHÄN OLE" kun en ole edes väittänyt että olisi. Edelleen: tulee MIELEEN soulsit eli minulle ensimmäinen mielikuva on siis soulslike koska en löydä mitään suoraa verrokkia. Taisin kyllä myös kirjoittaa että en oikeastaan tiedä mikä tämä on mutta soulslike on se, mikä tästä eniten tulee mieleen. Riisuttuna, muokattuna ja omilla jutuilla höystettynä. Mutta että siellä alla sykkisi se tuttu "sydän". Toki nämä omat asiat tekee pelistä ihan omansa, joten ei se tosiaan soulslike ole mutta en niin ole tarkoittanut sanoakaan.

Itsekin kirjoitin että tämä poikkeaa juuri sen osalta niistä. Mainitsin myös muita eroja mutta toistonkin uhalla: en voi sille mitään jos soulslike on lähin asia, miten voin tämän pelin tällä hetkellä tiivistää. Se ei kuvauksena riitä, joten se vaatii tarkennuksen miten se eroaa soulslikeistä. Ensinnäkin siitä on riisuttu paljon olennaista (kuten jo sanoinkin aiemmin) ja pistetty paljon omaa (tai muualta inspiroitunutta) maustetta päälle.
Juu, ymmärrän. Mullakin tulee itseasiasa kaikista soulslikeistä zelda mieleen. Niissä, kun oli jo kauan ennen ekaa soulsia vihuun lukittuminen ja miekalla lyöminen. Ja ilman karttaakin navigoitiin!

Juu, ymmärrän. Mullakin tulee itseasiasa kaikista soulslikeistä zelda mieleen. Niissä, kun oli jo kauan ennen ekaa soulsia vihuun lukittuminen ja miekalla lyöminen. Ja ilman karttaakin navigoitiin!
Jahas. Kiva olkiukko, vittuilu tai mikä liekään. Tätähän minä sanoin.

Jos on niin vaikea ymmärtää että en väittänyt sanomiasi asioita ja että MINULLE tulee mieleen joku peli tai peligenre, osana muita pelejä/genrejä, niin se on voi voi. Ei minulla ole mitään väkinäistä tarvetta väittää Hell is Usia yhtään miksikään VAAN sanoa että siitä tulee minulle mielleyhtymiä eri peleihin.

Sitten pitää tulla heittelemään jotain "From-laseista" hassuihin olkiukkoihin siitä, miten "tulee Mario mieleen kun tässä on hyppy". 10 pistettä ja papukaijamerkki siitä hyvälle keskustelulle ja ymmärrykselle.

Jahas. Kiva olkiukko, vittuilu tai mikä liekään. Tätähän minä sanoin.

Jos on niin vaikea ymmärtää että en väittänyt sanomiasi asioita ja että MINULLE tulee mieleen joku peli tai peligenre, osana muita pelejä/genrejä, niin se on voi voi. Ei minulla ole mitään väkinäistä tarvetta väittää Hell is Usia yhtään miksikään VAAN sanoa että siitä tulee minulle mielleyhtymiä eri peleihin.

Sitten pitää tulla heittelemään jotain "From-laseista" hassuihin olkiukkoihin siitä, miten "tulee Mario mieleen kun tässä on hyppy". 10 pistettä ja papukaijamerkki siitä hyvälle keskustelulle ja ymmärrykselle.
Haha! Elänyt housujasi polta! :D Minulle vaan henkilökohtaisesti tuo sinun mielleyhtymä soulslikeihin on ihan yhtä lähellä tätä peliä, kun tuo oma vertaukseni soulslikeistä zeldaan.

Varsinkin tuo navigointi niin pelit on jo kenttärakenteeltaan niin erilaisia, että tuntuu vaan ihan älyttömältä mielleyhtymältä verrata tätä soulslikeen tuolta osin. Combatin vielä joten kuten ymmärtää vaikkei sekään ole, kun lukituksen ja staminamittarin osalta samanlaisia. Kuten sanoin, soulsliket kuten DS, on niin paljon lineaarisempia kenttärakenteeltaan, ettei niissä eksymään pääse ja sitä myöten ei myöskään tarvitse olla mitään navigointi merkkejä tai karttojakaan. Lähempänä esim DS on kenttärakenteeltaan vaikka jotain TLOUta, kun tätä Hell is Ussia.

Ja miksi tartuin turhankin kärkkäästi tuohon ekaan viestiisi johtuu ihan siitä vähättelevästä sävystä mitä käytit esim tuosta kehittäjän viestistä pelin alussa ikäänkuin se olisi ollut vain mainosmiesten puhetta tms. Tämä kuitenkin on ihan kiistatta harvinaisuus nykypäivänä peleissä miten tuo tutkiminen, navigointi ja kädestä pitelemättömyys on toteutettu tämmöisessä vähän avoimen kenttärakenteen omaavassa pelissä.

Haha! Elänyt housujasi polta! :D Minulle vaan henkilökohtaisesti tuo sinun mielleyhtymä soulslikeihin on ihan yhtä lähellä tätä peliä, kun tuo oma vertaukseni soulslikeistä zeldaan.
En tiedä vastaako housujen polttamista mutta vähän tympeäksi koin kommentin, jossa tunnutaan sivuuttavan koko pitkä selitys ja typistetään koko homma johonkin todella huonoon olkiukkoon. Ehkä enemmän petyin että vastaus oli tuollainen mutta jos se vastaa housujen polttamista, niin sitten varmaan poltin housut.

Minusta taas tuo sinun selityksesi ontuu. Otat yhden tai kaksi asiaa ja sanot että "nämä on Zeldassakin". Minulle se mielleyhtymä soulslikeihin tulee paljon kattavammasta kokonaisuudesta kuin "miekalla lyönti, vihulukittuminen ja navigaation avuttomuus". Olen muutenkin käsitellyt noita asioita erillisinä kommentteina, joita en ole edes laskenut mukaan mitenkään argumentteina siihen että kyseessä olisi soulslike.

Tuon sinun tympeän kommenttisi ohella siis tuntuu että olen epäonnistunut saamaan sanomani sinulle perille. Tai sitten sinä olet se, joka ei sitä ajatuksella lukenut vaan piti vain saada tuo hauska olkiukko ilmoille.

Varsinkin tuo navigointi niin pelit on jo kenttärakenteeltaan niin erilaisia, että tuntuu vaan ihan älyttömältä mielleyhtymältä verrata tätä soulslikeen tuolta osin. Combatin vielä joten kuten ymmärtää vaikkei sekään ole, kun lukituksen ja staminamittarin osalta samanlaisia. Kuten sanoin, soulsliket kuten DS, on niin paljon lineaarisempia kenttärakenteeltaan, ettei niissä eksymään pääse ja sitä myöten ei myöskään tarvitse olla mitään navigointi merkkejä tai karttojakaan. Lähempänä esim DS on kenttärakenteeltaan vaikka jotain TLOUta, kun tätä Hell is Ussia.
En sano että taistelu OLISI soulslikeistä vaan että MINULLE se on lähin verrokki. Sama mitä olen sanonut muutenkin. MINULLE. Sinulle se voi olla vaikka se Zelda. Minulle tuo lukittuminen, liikkeen tuntu ja fiilis, lyönnit ja väistöt tuo ensimmäisenä mieleen soulsit. Enkä todellakaan sano että ne on ensimmäisiä tai ainoita jotka tuota tarjoavat mutta yhä: MINULLE tulee se ensimmäisenä ja vahvimpana mieleen.

Kenttärakenteesta olen nimenomaan sanonut että se poikkeaa soulseista, joten miksi otat sen mukaan ikään kuin olisin sanonut muuta?

Juuri muuten Jovaa tutkin ja eipä sekään kauhean eksymistä aiheuttava paikka ole. Avarampi mitä soulsit mutta onhan tuo silti selvästi ojilla ja kallioilla rajattu. Isoin erottava tekijä tuntuu olevan se, että näkee kauemmas. Eteneminen on silti rajattua mm. aidoin, ojin ja kallioin. Toki tämä voi tästä vieläkin muuttua mutta ei tämä nyt niin merkittävästi eroa. Minulle soulsliken maailman peruselementit on tässä taas näkyvillä: rajattu reittejä, jotka muuten menee paljolti yhteen sekä mikä tärkeintä, ei ole hyppyä ja peli tuntuu sen kautta "vanhalta", kuten soulsitkin silloin joskus kun ihmetteli että "eikö tämä ukko oikeasti pääse muka tästä yli". Ihan helvetin selkeitä mielleyhtymiä siis MINULLE.

TLOU oli taas kyllä paljon putkimaisempi mitä tämä, sillä tässä ja soulslikeissä on paljon enemmän vapautta harhailla, joten ei kyllä minun mielestä todellakaan ole TLOU lähempänä. Kakkonen voi jo parempi vertauskohde olla mutta sekin on sitä Unchartedin tyylistä putkeja, jossa on avonaisempi kohtia. Ei siis yhtään kyllä parempi verrokki.

Ja miksi tartuin turhankin kärkkäästi tuohon ekaan viestiisi johtuu ihan siitä vähättelevästä sävystä mitä käytit esim tuosta kehittäjän viestistä pelin alussa ikäänkuin se olisi ollut vain mainosmiesten puhetta tms. Tämä kuitenkin on ihan kiistatta harvinaisuus nykypäivänä peleissä miten tuo tutkiminen, navigointi ja kädestä pitelemättömyys on toteutettu tämmöisessä vähän avoimen kenttärakenteen omaavassa pelissä.
Joo, no toki siitä voi tulkita asian noinkin, eli vähättelevästi. Ehkä enemmänkin huvitti se että minulle tuo on ainakin niin tuttu elementti että se tuntui hauskalta/huvittavalta että se on nyt joku "uusi" juttu. Toisaalta ollaan samaa mieltä siitä että suurin osa peleistä on sitä kädestä pitelyä ja enemmän pitäisi olla KCD:n, tämän ja - arvaa mikä tulee vielä - soulsien tapaista pelaajan omiin aivoihin luottamista.

Jos sinä et tajua että miten jollekin voi tulla soulsit tästä mieleen, niin minä en taas tajua että miten ei voi.

Sen isohkon eron tosin voin lisätä, että tämä tuntuu tavallaan rennommalta kuin soulsliket. Tosin minulle nekin on kyllä rentoa, koska niissä on jotenkin niin kuin kotonaan. Haastetta on mutta pelisäännöt on tiedossa ja meno on reilua. Mutta jos joku nyt säikähti että tämä on yhtä "pahaa" (en koe soulslikejä pahoina) kuin soulsliket, niin ei tämä vajaan parin tunnin perusteella ole yhtä sellaista että jäisi jumittamaan johonkin yhteen kohtaan, mitä soulslikeissä tuppaa tapahtumaan.

Mutta laitetaan vielä huumoria loppuun virallisen lausunnon muodossa:

Juuri saamani tiedon mukaan Hell is Us -videopelissä ei ole minkäänlaisia yhtymäkohtia soulslikeihin eikä täten kenelläkään saa missään tilanteessa sellainen mielleyhtymä tulla mieleen. Mikäli tällainen mielenhäiriö sattuisi tapahtumaan, on tämä kyseinen henkilö absoluuttisen väärässä. Varsinkin, kun eihän soulslike voi tulla mieleen koska samanlaisia asioita on ollut jo monessa muussakin pelissä, joten yhtä lailla mielleyhtämä voi tulla Zeldaan, koska molemmat ovat esim. videopelejä. En tosin lupaa että mielleyhtymiä saa myöskään Zeldaan ilmaista, joten parasta olla vain hiljaa jos mitään liitännäisiä muihin peleihin syntyy.

PELI LÄPI ! : Olipa hyvä peli kokonaisuudessaan, en jäänyt kaipaamaan vihujen erilaisuutta, mulle oli ihan tarpeeks että samoja valkoöttiäisiä oli muutama erilainen ja niiden metkut oppi tuntemaan hyvin, ja tämä oli tän pelin tarina, nämä öttiäiset.

Maailma oli törkeen upee ja mielenkiinto jaksoi kantaa maaliin saakka. 25h siinä meni, lukuisat sivujutut jäi tekemättä koska raavin päätä ihan tarpeeks jo pelkän päätehtävän kanssa, vaikka tuli niitä sivujuttujakin monia tehtyä muttei läheskään kaikkia. Välillä oli onnistuneisuuden tunteita ku hiffas jonkun kovan jutun! Mutta myönnettäköön että kaks kertaa katoin vähän apuja koska olin niin pihalla enkä halunnut jättää kesken. Helposti 9/10!

Huvitti myös miten peliä mainostetaan että siitä puuttuu kaikki navigaatioavut ja muut. No, se juuri on soulslikeä ja siitä niissä usein juuri pidetään. Että ei tuo nyt mikään uusi juttu ole kun yksi kokonainen, vieläpä suosittu genre sitä tehnyt jo pitkään.
Alkuperäisessä viestissäsi tämä oli se pätkä joka omalla tapaansa triggeröin minua eniten vastaamaan viestiisi. Pelin kenttärakenne ei ole samanlainen, kun vaikka DS ja BB on, siksi on ihan naurettavaa sanoa, että no soulslike teki tämänkin ensin ja hehe kun minua naurattaa, että kehdataan mainostaa, ettei pidellä pelaajaa kädestä. Ja vaikka siellä kuinka on aikaa ja ojaa rajaamassa ja ohjaamassa etenemistä niin on se siitä huolimatta selkeästi laajempi alue mitä tutkia. Ja eroaa merkittävästi myös sillä, miten paljon tuolla on NPC, erilaisia tehtäviä, pieniä ja isoja ja yleisesti tutkittavaa.
No, oma tiivistykseni on että tämä on pelillisesti kyllä pitkälti soulslike mutta ilmeisesti ilman kunnollista hahmonkehitystä.
Missä kohtaa tossa sanot, että peli TUNTUU SINUSTA soulslikeltä? "Tämä on pelillisesti kyllä pitkälti soulslike" kertoo kyllä jotain ihan muuta.
Kenttärakenteesta olen nimenomaan sanonut että se poikkeaa soulseista, joten miksi otat sen mukaan ikään kuin olisin sanonut muuta?
Siksi koska sillä kenttärakenteella on merkitystä siihen onko se navigointiapujen, tarjottimella tarjoilun ja käsistäpitelyn puuttuminen uusi juttu vai ei. Jos peli on paljon lineraarisempi kenttärakenteeltaan, kuten vaikka soulsliket yleisesti on, niin ei tietenkään se ole uusi juttu, että nuo asiat puuttuu, koska niitä ei niissä tarvita. Pelaaja osaa kyllä kulkea sitä lineaarista putkea pitkin ilman noitakin asioita. Mutta tässä missä kentät ovat tuollaisia mini openworldeja (eikä ojat tai aidat jossain kohdin tarkoita ettei olisi) niin tuo on harvinaisempi juttu. Ehkä ainoat esimerkit mitä keksin on BOTW, TOTK, Elden Ring ja Atomfall viimeaikaisista peleistä. Jos tämä peli olisi Ubisoftin tekemä niin valikosta löytyisi tehtävä lista ja kaikki mahdollinen tulisi sinne listatuksi, sivu ja päätehtävinä.
Jos sinä et tajua että miten jollekin voi tulla soulsit tästä mieleen, niin minä en taas tajua että miten ei voi.
Ymmärrän minä hyvinkin mutta ensimmäisestä viestistäsi ainakin minä sain vahvasti sellaisen kuvan, että tämän on mielestäsi soulslike pienillä muutoksilla.
PELI LÄPI ! : Olipa hyvä peli kokonaisuudessaan, en jäänyt kaipaamaan vihujen erilaisuutta, mulle oli ihan tarpeeks että samoja valkoöttiäisiä oli muutama erilainen ja niiden metkut oppi tuntemaan hyvin, ja tämä oli tän pelin tarina, nämä öttiäiset.

Maailma oli törkeen upee ja mielenkiinto jaksoi kantaa maaliin saakka. 25h siinä meni, lukuisat sivujutut jäi tekemättä koska raavin päätä ihan tarpeeks jo pelkän päätehtävän kanssa, vaikka tuli niitä sivujuttujakin monia tehtyä muttei läheskään kaikkia. Välillä oli onnistuneisuuden tunteita ku hiffas jonkun kovan jutun! Mutta myönnettäköön että kaks kertaa katoin vähän apuja koska olin niin pihalla enkä halunnut jättää kesken. Helposti 9/10!
Pystyykö läpipeluun jälkeen kuinka kattavasti vielä käydä koluamassa peliä jos jotain on jäänyt tekemättä?

Pystyykö läpipeluun jälkeen kuinka kattavasti vielä käydä koluamassa peliä jos jotain on jäänyt tekemättä?
Ei, pysty ottaa vaa viimesen tallenteen vikalle alueelle ennen finaalia. Tietääkseni täs on myös joitain sivujuttuja mitkä missaa ku meet tarpeeks pitkälle pelissä, ellet ole niitä siihe mennes tehny. No missasin aika huolella noita.

edit: Tai siis en tiiä, periaattees voi jos otat vaa aikasemman tallenteen ja meet tekee, mut en ite välttämättä jaksa enää pelin päättymisen jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Onko se miekka, sillä itekkin painellu menemään. Pistetään ukot pinoon. :D
Kyllä! Ja kyllä. :D

Mitäs vikaa hahmon tukassa, hieno ku mikä. :)

Eilen kesti tunnin pari kun ratkoin yhen pulman, vaikka ei se nyt vaikee ollu. Olis ajatuksen kanssa lukenu ne vihjeet, niin olis menny huomattavasti vähemmän aikaa.

Jotain kukkia pitäis seuraavaksi hommata, mut sivujuttuja oon nyt tehny.

Nyt jo!! o_O :oops: Eiks tää peli julkastu eilen tai jotain? :D Oletin että kun ei mappia ja kauheesti kaikkee tutkittavaa että vähintään 100h eepos.

Mitäs vikaa hahmon tukassa, hieno ku mikä. :)

No toi tukka on just semmonen mitä näkee kaikilla tiktok "pretty boy, lipasen kielellä huulia" videoissa jossa tukka pörröllä ja tehää jotain tyhmiä ilmeitä ja jostain syystä se saa mut hieman vihaiseksi ja näyttää hemmetin typerältä. :D (puolivitsillä tässä kirjoitan) Ei nyt ehkä vihaiseksi, tai ehkä vähän kuitenkin, tai sit itse on sitä sukupolvee että sen tukan pitää näyttää ihan tavalliselta eikä tommonen pörrötetty permanentti. Sit kun on viel cool Adam Jensen ääni yhdistettynä tommoseen tiktok permanentti pörröafroon nii ei pysty!

Että hyvä vaan että se huppu on sentään äijällä päässä lähes aina, tyhmän näköistä kun tommoses maailmanlopun mystisissä ympäristöissä juoksis toi tukka lepattaen. ;):p (varmuuden vuoksi hymiöt että puolivitsillä) että ei se tukka nyt ole syy miksen tätä peliä ostaisi, mutta jos ei olisi tota huppua syvällä päässä niin kyllä fiilis laskis huomattavasti. :p

Nyt jo!! o_O :oops: Eiks tää peli julkastu eilen tai jotain? :D Oletin että kun ei mappia ja kauheesti kaikkee tutkittavaa että vähintään 100h eepos.
Ennakko, siis voi tää olla 100h peli, itse menin lähinnä päätarinaa ja tein ne sivut mitkä kohille osu. Tuntu että mulla on nippu avaimia ja juttuja niin sekasin ettei enää mitää hajua minne kuuluis, olis karsee etsintä, itse päätarinassakin on niin paljon pelattavaa ja päänraapimista, että jäi sitten senki takia. Eikä ollu yks tai kaks kertaa ku luulin tekevänikin jotain sivujuttua mut puzzle oliki tehtävän kannalta tärkeä.

Pakko vähän kritisoida tuota opastamattomuutta. Siellä kun on usein sellaista arvailua, että onkohan tämä kyseinen esine nyt se, mitä se joku hahmo kaipaa vai onko se vasta tulossa muualta. Laitan spoilereihin vaikka ei mikään iso juttu olekaan: kuolleiden läheisten erilaisia kamoja tuntuu monikin kaipailevan, enemmän tai vähemmän suoraan, mutta melko arvailuksi jää että mikä kelpaa tai kuuluu kenellekin. Sitten taas yksi hahmo puhui siihen malliin että Rebecca olisi ollut uhrien joukossa mutta tämähän löytyi ullakolta. No, ehkä se meinasi sitten eri tavalla kärsivänä olemista kuolemisen sijaan mutta välillä hieman kieltämättä kyllästyttänyt että menee osittain arvailuksi. Ei tuota onneksi paljoa ole ja muuten on selkeää, kunhan lukee ne löytyneet asiakirjat ja muut. Ja taisi siinä eräässä kirjeessä joku vinkki olla että kenelle se kuuluu mutta kun ei tainnut olla siitä hahmosta mitään nimeä ylhäällä (saati muistissa) niin ei sitä osannut yhdistää siihen.

Ja sekin että peli pitää todella tarkkaa muistikirjaa monista asioista mutta ei sitten kauhean tarkasti missään muodossa tarkenna että missä vaikka joku lukittu ovi on. Menee sitten muistin varassa harhailuksi ellei pidä jotain listaa itsellä pelin ohessa. Mitä oikeasti taidan alkaa pitämään, ettei tarvitse turhaan juosta paikkojen välillä tarkistamassa että oliko joku asia siellä vai täällä. "Muistikirja" ei sitten toisaalta tunnu pätevän enää sivutehtäviin, joista saattaa jäädä niin olennaisia tietoja merkkaamatta. En suoraan sanottuna voi muistaa että minkä niminen hahmo oli ja ketä tämä kaipaili, jos sitä ei merkata ylös. Eikä siinä jos peli luottaisi ihan kaikessa pelaajaan (jolloin voisi asennoitua oikealla tavalla) mutta kun pääosin se taas pitää tosi tarkasti kirjaa infosta, mitä on kerännyt. Vähän samaa vikaa mitä KCD2:ssa että hahmot voi puhua kiireellisyydestä mutta välillä ei oikeasti ole kiire ja välillä on. Eli harmittaa että on joku juttu tai mekaniikka, joka sitten toimii eri tavalla pitkin peliä: Hell is Usissa siis se, että osittain todella tarkkaa infoa pidetään automaattisesti ylhäällä mutta osaltaan ei edes hahmojen nimiä jää ylös. Jos tietäisin että hahmon nimi on Seppo ja löydän kirjeen josta puhutaan Seposta, niin varmaan osaisin yhdistää paremmin kuin arvailla että oliko se Seppo tullut jo vastaan ja jos oli, niin missähän se nyt olikaan.

Yhä siis arvostan tuota pelaajan hoksottimiin luottamista mutta en panisi pahakseni jos sitä avitettaisiin jollain tapaa. Joissain peleissä on ollut sitä että on voinut itse merkata asioita vaikka karttaan tai vastaavaan, joko kuvakkeella tai jopa tekstimuodossa. Sellainen sopisi tosi hyvin tähän, sillä kyllähän itsekin varmasti sellaista harrastaisin jos tuolla tilanteessa oikeasti olisin: mahdollisimman paljon infoa talteen että ei tarvitse juosta paikan päälle muistia virkistämään.
Tuntu että mulla on nippu avaimia ja juttuja niin sekasin ettei enää mitää hajua minne kuuluis, olis karsee etsintä, itse päätarinassakin on niin paljon pelattavaa ja päänraapimista, että jäi sitten senki takia. Eikä ollu yks tai kaks kertaa ku luulin tekevänikin jotain sivujuttua mut puzzle oliki tehtävän kannalta tärkeä.
Tätä fiilistä on tullut jo aika aikaisin kun on kaikkea palikkaa ja avainta, joiden kohdetta ei tiedä. Sitten moniin tarvitsee useamman esineen että pääsee eteenpäin ja se paikkakin olisi pitänyt löytyä. Niitä taas on usein monta avaamattomina, joten yritäpä siinä muistella että mitä oli, missä ja minkälaista.

Tässäkin kohtaa toki pientä vihjettä on itse esineissä mutta kun peli kuitenkin pitää kirjaa asioista, niin olisiko se ollut joku ongelma laajentaa kattamaan myös nämä? Outoa myös että pelihahmo/peli pitää kirjaa 90 % asioista mutta sitten osa on ihan leväperäistä hommaa, mitä infon tallentamiseen tulee. Jos siellä kerran on "datapad" olemassa, jota peli myös käyttää, niin miksi joissain kohtaa pitää himmailla? Valmiita vastauksia, reittejä ja opasteita ei edelleenkää tarvittaisi mutta se tieto, minkä on jo saanut, voisi sinne tallentua ettei tarvitse juosta asiaa tarkistamaan.

Laitan spoilereihin vaikka ei mikään iso juttu olekaan: kuolleiden läheisten erilaisia kamoja tuntuu monikin kaipailevan, enemmän tai vähemmän suoraan, mutta melko arvailuksi jää että mikä kelpaa tai kuuluu kenellekin. Sitten taas yksi hahmo puhui siihen malliin että Rebecca olisi ollut uhrien joukossa mutta tämähän löytyi ullakolta. No, ehkä se meinasi sitten eri tavalla kärsivänä olemista kuolemisen sijaan mutta välillä hieman kieltämättä kyllästyttänyt että menee osittain arvailuksi. Ei tuota onneksi paljoa ole ja muuten on selkeää, kunhan lukee ne löytyneet asiakirjat ja muut. Ja taisi siinä eräässä kirjeessä joku vinkki olla että kenelle se kuuluu mutta kun ei tainnut olla siitä hahmosta mitään nimeä ylhäällä (saati muistissa) niin ei sitä osannut yhdistää siihen.
Ei noissa ollut mitään epäselvää, kun luki nootit ja kuunteli NPC:n juttuja. Varsinkaan Rebeccan kanssa ei ollut mitään epäselvyyttä mistä löytyy ja että on vielä hengissä.

Siitä tosin samaa mieltä, että joku pieni muistijälki voisi jäädä noista ”hyvistä teoistakin” nyt jää vain sumea ikoni, että tällainen on aloitettu. Tosin on se myös omalla tavallaan hieno hetki, kun muistaa jo aikaa sitten pelissä tapahtuneen jutun ja hoksaa yhdistää sen vaikka jonkin noten juttuun. Lisää sitä fiilistä, että ei voi vaan mennä nollat taulussa ja katsoa tehtävälistalta mitä nyt vielä on tekemättä.

Ei noissa ollut mitään epäselvää, kun luki nootit ja kuunteli NPC:n juttuja. Varsinkaan Rebeccan kanssa ei ollut mitään epäselvyyttä mistä löytyy ja että on vielä hengissä.
No en väitä täysin vastaan koska pitäisi tarkistaa miten sekin eräs kirje-homma meni mutta kyseenalaistan sen verran, että mielestäni peli ei kuitenkaan kaikessa asioita niin tarkasti pidä yllä mitä monessa muussa.

Rebacan kohdalla kyse taas oli vain siitä, että eräs toinen hahmo viittasi nimeen kuin tämä olisi kuollut. Eli ei se nyt mitenkään täysin selvää ollut että onko elossa vaikka hahmosta ensin mainittu näin olettaakin. Ei olisi eka kerta että pelissä etsitään hahmoa, joka onkin jo kuollut vaikka toisin luullaan. Ja siinä kohtaa kun tulee toinen hahmo itkemään Rebecan kohtaloa, niin aika loogista ajatella että onko se sittenkin jo menetetty tapaus.

Kyllähän sitä saisi kuurosokea olla ettei Rebacan sijaintia ja oletettua selviytymistä tietäisi sen ekan hahmon perusteella mutta minä kun löysin heti perään toisen hahmon, joka valitteli Rebeccan kohtaloa muiden nimien joukossa. Mutta kuten siellä mutuilin, niin ehkä kyse ei ollut kuoleman vaan ennemminkin surkean kohtalon suremista.

Siitä tosin samaa mieltä, että joku pieni muistijälki voisi jäädä noista ”hyvistä teoistakin” nyt jää vain sumea ikoni, että tällainen on aloitettu. Tosin on se myös omalla tavallaan hieno hetki, kun muistaa jo aikaa sitten pelissä tapahtuneen jutun ja hoksaa yhdistää sen vaikka jonkin noten juttuun. Lisää sitä fiilistä, että ei voi vaan mennä nollat taulussa ja katsoa tehtävälistalta mitä nyt vielä on tekemättä.
Juuri tätä siis tarkoitan. Sen ikonin ohessa voisi olla edes asiaan liittyvän hahmon nimi ja tärkeimmät infot siitä, mitä on keskusteltu.

Se yksi hahmo, jonka tehtävään liittyy kirje, mainitsi pari nimeä eikä niitä jäänyt mihinkään mielestäni ylös. Eikä myöskään hahmon omaa nimeä, joten miten sen kirjeen pystyi yhdistämään tuohon hommaan kun esineestäkään ei ollut mitään tarkennetta, eli ei tiedetty että kyse on juuri kirjeestä (ja sen mukana olevasta tavarasta).

Minulla noista unohdetuista tehtävistä ei tule hienoja fiiliksiä vaan enemmänkin sellainen "ai niin, tämäkin oli, no nyt se on tehty/edistetty". Menee jotenkin passiivisesti sitten ohi/eteenpäin, mitä käy niissä peleissä, joissa on miljoona tehtävää yhtäaikaa auki ja yhtäkkiä tulee "mission complete" kun vahingossa tekee jotain edistystä. Niihin ei siis oikein kunnolla keskity tai pysy kärryillä kun ne unohtuu helposti taustalle.

Mul on semmonen tunne et jos mä joskus tän hommaan niin pitää suomalaisesta kirjakaupasta hakee joku muistivihko johon sit kirjaan aina ylös kaikki avaimet ja jutskat ym mitä sit selaan että mikä nyt kuuluika mihinki ja mihin nyt sit seuraavaksi jne. Ei tämä välttämättä olis huono idea ja tulis ainakin hieman erilaista pelaamista. :p

Rebacan kohdalla kyse taas oli vain siitä, että eräs toinen hahmo viittasi nimeen kuin tämä olisi kuollut. Eli ei se nyt mitenkään täysin selvää ollut että onko elossa vaikka hahmosta ensin mainittu näin olettaakin. Ei olisi eka kerta että pelissä etsitään hahmoa, joka onkin jo kuollut vaikka toisin luullaan. Ja siinä kohtaa kun tulee toinen hahmo itkemään Rebecan kohtaloa, niin aika loogista ajatella että onko se sittenkin jo menetetty tapaus.
Tai sitten tämä toinen henkilö LUULI Rebecan kuolleen. Jälleen yksi esimerkki tämän pelin hienoudesta tuolta osin.
Se yksi hahmo, jonka tehtävään liittyy kirje, mainitsi pari nimeä eikä niitä jäänyt mihinkään mielestäni ylös. Eikä myöskään hahmon omaa nimeä, joten miten sen kirjeen pystyi yhdistämään tuohon hommaan kun esineestäkään ei ollut mitään tarkennetta, eli ei tiedetty että kyse on juuri kirjeestä (ja sen mukana olevasta tavarasta).

Minulla noista unohdetuista tehtävistä ei tule hienoja fiiliksiä vaan enemmänkin sellainen "ai niin, tämäkin oli, no nyt se on tehty/edistetty". Menee jotenkin passiivisesti sitten ohi/eteenpäin, mitä käy niissä peleissä, joissa on miljoona tehtävää yhtäaikaa auki ja yhtäkkiä tulee "mission complete" kun vahingossa tekee jotain edistystä. Niihin ei siis oikein kunnolla keskity tai pysy kärryillä kun ne unohtuu helposti taustalle.
Ehkä et keskity tarpeeksi siihen mitä luet ja koet pelissä. Tuossa kohtaa nimet täsmäsi ja myös kontekstista hoksasi heti, että tämä kuuluu sille. Myöskin se tilanne missä tuon ekan tyypin tapasi oli niin kamala, että jäi hyvin mieleen. Itellä syttyi lamppu heti tuon kirjeen löydettyäni, että tämä kuuluu sille vaikka olin pööpöillyt välissä vaikka ja missä. Tässä on juurikin hyvä esimerkki siitä, että tähän pitää keskittyä ja uppoutua tuohon maailmaan kunnolla. Jos tätä vain suorittaa tehtävälistamaisesti niin varmasti menee kaikki ohi.

Mul on semmonen tunne et jos mä joskus tän hommaan niin pitää suomalaisesta kirjakaupasta hakee joku muistivihko johon sit kirjaan aina ylös kaikki avaimet ja jutskat ym mitä sit selaan että mikä nyt kuuluika mihinki ja mihin nyt sit seuraavaksi jne. Ei tämä välttämättä olis huono idea ja tulis ainakin hieman erilaista pelaamista. :p
Varmasti toimii, ainakin mulla olis toiminu, koska ihan kouluajoilta asti ongelma ettei mikään jää päähän vaikka kuinka ois keskittyny :D

Tai sitten tämä toinen henkilö LUULI Rebecan kuolleen. Jälleen yksi esimerkki tämän pelin hienoudesta tuolta osin.
Niin, kyllä minullakin aivot sen verran toimii että tämä oli myös yksi asioista, joka tuli sitten mieleen. Ylipäänsä tuohon Rebeccaan keskittyminen on nyt kuitenkin vähän turhaa koska se ei ollut se, jossa nimet olisi menneet sekaisin vaan se oli vain maininta että myös tällaista tuli vastaan. Selvitin sen myös siinä alle 5 minuutissa, joten ei tuo ollut tosiaan mikään asia, jossa olisi jumittanut tai ollut hukassa.

Ehkä et keskity tarpeeksi siihen mitä luet ja koet pelissä. Tuossa kohtaa nimet täsmäsi ja myös kontekstista hoksasi heti, että tämä kuuluu sille. Myöskin se tilanne missä tuon ekan tyypin tapasi oli niin kamala, että jäi hyvin mieleen. Itellä syttyi lamppu heti tuon kirjeen löydettyäni, että tämä kuuluu sille vaikka olin pööpöillyt välissä vaikka ja missä. Tässä on juurikin hyvä esimerkki siitä, että tähän pitää keskittyä ja uppoutua tuohon maailmaan kunnolla. Jos tätä vain suorittaa tehtävälistamaisesti niin varmasti menee kaikki ohi.
No kiva että sinulla jäi mieleen kun minulla ei yleensäkään jää nimet mieleen oikeassakaan elämässä, niin miten ne kuvitteellisilla hahmoilla jäisi. Tuo vihjailu tai arvailu taas siitä että en keskittyisi tai vain suorittaisin on toisen sanomisten aliarvioimista. Se kohta mistä nyt on muutenkin kyse, oli uuden alueen alussa ja erillisenä, mieleen painuvana tilanteena, josta ei vain jääneet nimet mieleen. Minkäs minä sille voin. Siinä ei ole kyse mistään suorittamisesta tai etten keskittyisi. Todella tympeää edes lähteä tuollaista vihjailemaan heti kun joku ei satu olemaan samaa mieltä jostain.

Ylipäänsäkin minulle jää paremmin mieleen asiat ja tilanteet kuin ihmisten nimet. Muistin siis kyllä sen tapahtuneen ja paikan erittäin hyvin mutta ei mitään hajua minkä nimisistä tyypeistä oli kyse. Sinun näkemyksesi siis kuitenkin ilmeisesti on, että kyse on pelkästään pelaajan omasta viasta eikä pelissä jo olevaa systeemiä voisi hieman vielä hioa niin että se laittaisi edes hieman perustietoja ylös näistä pienemmistä asioista?

Pahin peli nimien ja hahmojen muistamisessa on ollut Horizon Forbidden West. Jotenkin niin epämuistettavia hahmoja ja nimiä että mikään ei jäänyt kunnolla mieleen. Tosin tuo unohdettavuus kattoi kyllä enemmänkin koko peliä eikä vain hahmoja ja nimiä. Mutta joka tapauksessa: ei liene asiallista lähteä epäilemään pelaajan pelitapoja jos ei nyt satu samalla tapaa jäämään nimet tai hahmot mieleen.

Ja jos tuo suorittamiseen viittaaminen tulee kaikesta muusta, mistä olen toisaalla kirjoitellut, niin ne pelien nuohoukset tulee vasta sitten kun kaikki oleellinen on tehty. Plus että kyllä asioihin voi keskittyä ja samalla myös suorittaa kaiken. Nimenomaan siinä koen olevani tarkkana että varmasti ei mene mitään ohi. Kyse ei ole todellakaan siitä että juoksisin sokeana peliä vain läpi.

Mutta yleensä ottaen olen kyllä tykännyt pelin tavasta jaella infoa. Ei olisi iso juttu tuota vielä sulavoittaa hieman lisää, varsinkin kun se on jo tehty ja jostain syystä päätetty osasta asioista jättää pois. Aiemmin jo sanoin että taidan pitää omia muistiinpanoja koska tiedän ettei nämä (nimet pääasiassa) jää itsellä päähän muuten. Toki poikkeuksiakin on, sillä Rebecan kohdalla se oli mielessä koska se homma oli siinä juuri aktiivisesti menossa. Tuo aiemmin mainittu taas tuli alueen alussa ja sen jälkeen ehti tehdä vajaa kymmenen puzzlea, tehtävää ja kaikenlaista taistelusta tutkimiseen, joten onko edes ihme jos ei sieltä se nimi ihan kantanut siihen asti kun lopulta tuli kirje vastaan.

Viimeksi muokattu:
Niin, kyllä minullakin aivot sen verran toimii että tämä oli myös yksi asioista, joka tuli sitten mieleen. Ylipäänsä tuohon Rebeccaan keskittyminen on nyt kuitenkin vähän turhaa koska se ei ollut se, jossa nimet olisi menneet sekaisin vaan se oli vain maininta että myös tällaista tuli vastaan. Selvitin sen myös siinä alle 5 minuutissa, joten ei tuo ollut tosiaan mikään asia, jossa olisi jumittanut tai ollut hukassa.
Huoh. Itse sinä tuon Rebecan mainitsit ja sitä ihmettelit. Miksei siihen nyt olisi saanut vastata? Eikö muka ole loogista, että toinen hahmo pelissä ei tiedä tuon hahmon kohtaloa ja toinen tietää paremmin?
No kiva että sinulla jäi mieleen kun minulla ei yleensäkään jää nimet mieleen oikeassakaan elämässä, niin miten ne kuvitteellisilla hahmoilla jäisi. Tuo vihjailu tai arvailu taas siitä että en keskittyisi tai vain suorittaisin on toisen sanomisten aliarvioimista. Se kohta mistä nyt on muutenkin kyse, oli uuden alueen alussa ja erillisenä, mieleen painuvana tilanteena, josta ei vain jääneet nimet mieleen. Minkäs minä sille voin. Siinä ei ole kyse mistään suorittamisesta tai etten keskittyisi. Todella tympeää edes lähteä tuollaista vihjailemaan heti kun joku ei satu olemaan samaa mieltä jostain.
No ei tuossa pelkkien nimienkään varassa tarvinnut kyllä mennä. Aika selkestä tuon näki viestin sisällöistäkin mihin liittyy.

Mitä aliarviointia se on jos kysyn, että maltatko keskittyä ja eihän mene suorittamalla? Olen huomannut muista ketjuista ja olet tainnut itsekin sanoa, että olet sen tyylinen pelaaja. Ja juurihan sanoin, että olen samaa mieltä, että noi nimet jne pieni tieto voisi kertyä noihin ”hyviin tekoihin” samaan tapaan, kun nuo päätehtävänkin tutkimukset. Eli samaa mieltä olen, että voisi jäädä jonnekki talteen mutta yhtäkkiä olenkin eri mieltä, kun vain sanoin, että en itse kokenut noita yhtään epäselviksi.

Ylös Bottom