Nyt kaipais asiantuntijoita. Tässä nyt on retronälkä herännyt, ainoa retrovempain minkä olen onnistunut säilyttää on PSP, olen tässä nyt haalinut hieman psp pelejä varastoon ja lisää tulossa jne.
Joo voihan sitä nykyään kaiken maailman muilla keinoilla pelata vanhoja klassikoita, mutta osa sitä retroilua on se alkuperäinen laite eikä 3000 euron pc jossa emulaattoreita. Okei sitten takas asiaan.
Muistikortilla joitakin klassikkoja kuten Resident Evil 2 ja Silent Hill 1 ym jotka aikoinaan tuli ostettua PS3 storesta ja siiretty PSP.lle. Tässä yks päivä ajattelin alkaa pelaa Silent Hilliä mutta tulee teksti "this content has time limit tjsp". Noh sehän on tietenkin se kuuluisaa lisenssien tarkastusaika että omistanko vielä vai enkö ja oletko sinä nyt varmasti oikea henkilö. Eli en pääse pelaa ennen kun olen saanut vehkeen onlineen ja uusinut lisenssit tai jottain.
Ongelma on nyt siinä etten saa PSPeetä enää wifiin, koska vempain on jo retroa ja siinä se wifi on varmaa näitä maailman ensimmäisiä wifilöitä että kun skannaan lähellä olevat wifiverkot, se löytää kyl ne mutta lukee "not supported". Joskus vielä aikaa ennen kun tuli uusi modeemi ja valokuitu niin pääsin sillä ongelmitta siihen wifiin. Kokeilin myös puhelmien hotspottia mut sekin on ilmeisesti sen verran uusi että ei psp sitäkään "supporttaa".
Eli nämä muistikortilla olevat pelit voi heittää roskiin mut en vielä raaski, jos nyt joku keino viel löytyis. Internetissä yrittänyt löytää ratkasuja, niitähän on, esim että sen modeemin turvasäätöjä tai jotain pitää laskee niin että se muinaisjäänne psp pääsee siihen wifiin, siinä sit tulee ongelmat että se ei kuulemma ole turvallista. Ei varmaa haittaa jos sen tekee vain siksi aikaa et saa ne lisenssit, ongelma nyt on vaan siinä etten ymmärrä oikee näistä modeemi asetuksista mittää ja pelkään et rikon vielä kaiken tässä talossa.
Sit yksi vaihtoehto olisi et olis joku kellertävä vanha pönikkä jossain kellarissa ihan vain tämmösiä antiikkeja varten jossa ei niin modernit internetit jne.

Tai joku vanhempi puhelin, iphone6s ei sekään mikään niin uusi ole, internetis oli jotain ohjeita että siinä voi jotain säätää sitä hotspottia poistamalla jotain joka sit tukee sitä psp.n ikivanhaa wifiä tai jotain mut en mä kyl semmosta löytänyt, mut kuten sanoin olen ihan käsi näis hommis jos pitää tehää vähänki jotain monimutkaisempaa kun avata selain.
En mä nyt osaa tätä sen paremmin selittää, mut taas hyvä esimerkki mitä käy digitaaliselle sisällölle, UMD pelit senkus lykkää vehkeeseen ja pelaamaan. Sekään ei kuulemma enää onnistu että menisin PS3.lla onlineen ja lataisin ne mun ostamat ps1 klassikot uudelleen psp.lle, koska siinä poistettiin se ominaisuus et niitä vois siirtää USB kaapelilla psp.lle, jotenkin wifin kautta nekin jos ovat yheyksis tai jotain, mutta kun en pääse sillä psp.lle wifiin.
Tosi monimutkaista, ei täs muuten tarvetta ole saada sitä psp.tä wifiin, muuta ku et sais ne lisenssit uusittua, en mä silloinkaa kertaakaan mihinkään nettiin sillä mennyt kun psp eli sitä kulta-aikaa. Ekan kerran kytkin sen wifiin vuonna oisko 2017, ja sekin ihan vain huvin ja viihteen vuoksi et "no mitäs kaikkee jännää täs sit on". Sainpahan ainakin sen viimeisimmän firmware päivityksen, et kai siitä jotain hyötyäkin oli.
Joo tulipa tekstiä, kiitos jos jaksoit tähän asti lukea koko tekstin, jos jollain on jotain keinoja mitä minäkin ymmärrän niin ois tosi jees.