Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laatusarjat televisiossa ja muualla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kohta tulee jo Simpsonien 800. jakso. Simpsonit on kyllä yksi kaikkien aikojen parhaista sarjoista, nytkin kun tätä kirjoitan niin tossa telkkarissa Simpsonit pyörii.

Vihdoinkin! The Simpsons Movie 2 on tulossa 2027!

Olen katsonut Alien Earth sarjasta ensimmäisen jakson ja vieläkin on toinen jakso katsomatta kun ei sytyttänyt ei millään tavalla. Joissain kohdissa teki mieli hypätä eteenpäin kun oli jotenkin niin tylsä. Tuskin tulee tätä sarjaa katsottua.
Juu, kolmannessa jaksossa menen nyt itse, mutta pakko todeta ainakin tähän mennessä, että massiivisen kova pettymys. Todella tylsää menoa, ja juoni on kyllä todella onneton ja teennäinen kaiken kaikkiaan. Ihan löperösti tehty kokonaisuus, josta puuttuu kaikki se tunnelma, jota Alien-elokuvissa on parhaimmillaan koettu. Melkoista huippukovan IP:n väärinkäyttöä, jonka katsominen on turhauttanut sitä enemmän, mitä pidemmälle olen katsonut. Kaikenlaista kakkelia sitä väännetäänkin kasaan, dollareiden/eurojen kuvat silmissä kiiltäen…

Lisäys:

Juu, ei kyllä lähde nyt ollenkaan tämä Alien: Earth - ei sitten ollenkaan! Neljättä jaksoa mennään loppupuolella, ja onhan tämä siis todellakin huono sarja! Ei olekaan näin huonoa sarjaa tullut katsottua pitkään aikaan. Toki varmaan osittain johtuu siitä, että odotukset olivat jotain ihan muuta kuin tällainen teennäistä lässytystä kilokaupalla sisältävä sekava kyhäelmä. Myötähäpeää aiheuttavia kohtauksia sekä ärsyttäviä hahmojakin on näkynyt jo niin paljon, että onhan tässä kyseessä todellinen kalkkunasarja! Oivoi, mikä valtava pettymys! :( VMP! :mad:

Viimeksi muokattu:
Juu, kolmannessa jaksossa menen nyt itse, mutta pakko todeta ainakin tähän mennessä, että massiivisen kova pettymys. Todella tylsää menoa, ja juoni on kyllä todella onneton ja teennäinen kaiken kaikkiaan. Ihan löperösti tehty kokonaisuus, josta puuttuu kaikki se tunnelma, jota Alien-elokuvissa on parhaimmillaan koettu. Melkoista huippukovan IP:n väärinkäyttöä, jonka katsominen on turhauttanut sitä enemmän, mitä pidemmälle olen katsonut. Kaikenlaista kakkelia sitä väännetäänkin kasaan, dollareiden/eurojen kuvat silmissä kiiltäen…

Lisäys:

Juu, ei kyllä lähde nyt ollenkaan tämä Alien: Earth - ei sitten ollenkaan! Neljättä jaksoa mennään loppupuolella, ja onhan tämä siis todellakin huono sarja! Ei olekaan näin huonoa sarjaa tullut katsottua pitkään aikaan. Toki varmaan osittain johtuu siitä, että odotukset olivat jotain ihan muuta kuin tällainen teennäistä lässytystä kilokaupalla sisältävä sekava kyhäelmä. Myötähäpeää aiheuttavia kohtauksia sekä ärsyttäviä hahmojakin on näkynyt jo niin paljon, että onhan tässä kyseessä todellinen kalkkunasarja! Oivoi, mikä valtava pettymys! :( VMP! :mad:
Ikävä sanoa, mutta mitä pidemmälle kausi etenee niin huonommaksi menee. Yksi vuoden pahimmista pettymyksistä tämä jööti.

Kannattaa ainakin se 5 jakso kattoa Alien Earthistä, kun se on aikalailla sitä mitä sarjan olisi pitänyt olla. tosin sen jälkeen kun on sen nähnyt niin sama vaikka lopettaa sarja koska sarja ei enää toivo 5 jakson loistokkuudesta, ja kyllä vaikka 5 jakso olikin kova mutta itse sarja on huonoin sarja mitä olen tänä vuonna katsellut, samalla se on myöskin ainut huono sarja mitä katsellut.

Kannattaa ainakin se 5 jakso kattoa Alien Earthistä, kun se on aikalailla sitä mitä sarjan olisi pitänyt olla. tosin sen jälkeen kun on sen nähnyt niin sama vaikka lopettaa sarja koska sarja ei enää toivo 5 jakson loistokkuudesta, ja kyllä vaikka 5 jakso olikin kova mutta itse sarja on huonoin sarja mitä olen tänä vuonna katsellut, samalla se on myöskin ainut huono sarja mitä katsellut.
Vitosjakso nyt katsottu Alien: Earthista, ja olihan tuo toki paras jakso sarjassa tähän mennessä vaikka ei tuokaan jakso nyt silti varsinaisesti tajuntaani räjäyttänyt. Oli kuitenkin tosiaan varsinaisten Alien-elokuvien tunnelmaa jo ainakin jossain määrin. Jos sitten tämän jälkeen on taas sitä paskaa ja turhauttavaa lässytystä onnettomalla juonenkehityksellä, niin enpä tiedä saanko itseni motivoitua katsomaan sarjan ensimmäisen kauden loppuun, saatikka katsomaan mahdollista tulevaa toista kautta, jos sellaista edes on tulossa jossain vaiheessa. Ei jäisi sinänsä harmittamaan, jos ei koskaan sellaista tulekaan, jos laatu on tosiaankin ekan kauden loppuunkin asti tuota roskaa mitä kausi on suurimmaksi osaksi ollut.

Mä kyllä tykkäsin ihan tuosta Alien sarjasta ja toivottavasti sais vielä jatko kausia, paitsi
tota Alienin muuttumista lemmikiksi ei olisi tarvinnut olla
.

Mulla kyllä muutenkin aika erilainen leffa/sarja maku, ainakin jos vertaa muihin ketkä netissä kirjoittelee. Hyvänä esimerkkinä vaikka eka Alien leffa ja vaikka t2 joita monet pitää genrensä parhaina, niin en ite sitä hienoutta osaa noissa leffoissa nähdä vaikka ne ihan hyviä onkin

Viimeksi muokannut moderaattori:
Mä kyllä tykkäsin ihan tuosta Alien sarjasta ja toivottavasti sais vielä jatko kausia, paitsi
tota Alienin muuttumista lemmikiksi ei olisi tarvinnut olla
.

Mulla kyllä muutenkin aika erilainen leffa/sarja maku, ainakin jos vertaa muihin ketkä netissä kirjoittelee. Hyvänä esimerkkinä vaikka eka Alien leffa ja vaikka t2 joita monet pitää genrensä parhaina, niin en ite sitä hienoutta osaa noissa leffoissa nähdä vaikka ne ihan hyviä onkin
Itse en tosiaan nyt tuosta sarjasta pitänyt alkuunkaan, vaikka siinä toki joitain ihan kiinnostaviakin juttuja oli, kuten nuo uudet monsterit. Niistä tuli ihan uutta mielenkiintoa, ja toivat myös sellaista creepyä uhkan tunnetta. Alienin rooli oli kuitenkin sarjassa outo ja huono, ja lisäksi en pitänyt ollenkaan hahmoista sekä käsikirjoituksesta noin yleisesti.

Olen samaa mieltä kyllä kanssasi esim. tuon ensimmäisen Alien-elokuvan erinomaisuuden kyseenalaistamisesta. Ei se huonokaan elokuva toki minunkaan mielestäni ole, mutta ei nouse mitenkään legendaariseksi ainakaan enää, koska yksinkertaisesti noin vanhalla tekniikalla tehty scifi-/kauhuelokuva ei enää näytä uskottavalta. Enkä pidä elokuvan tarinaakaan mitenkään legendaarisen hyvänä, vaikka tosiaan ihan ok katsottavaa senkin puolesta kuitenkin on.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuli Chief of War katottua AppleTV+:lla, niin olipas yllättävän laadukas sarja. Nähty paljon vaivaa kun puhutaan Hawaijin kieltä ja ohjelmassa näkyvät puuveistokset on ihan itse tehtyjä. Muutaman jakson lopussa on kurkistus kulissien taakse ja ne kannattaa katsoa. En oo toista samanlaista sarjaa nähny ja lähes kaikki näyttelijät ovat tyyneltä valtamereltä, nii ei oo wokella ainakaan pilattu.

Eka Alien on paras elokuva koskaan ja Alien Earth -sarja varmaan yks paskimmista sarjoista ikinä. Aivan luokaton käsikirjoitus.

Slow Horses muuten jatkuu ja kaks jaksoo vissiin jo tullu.

Jos joku täällä kaipaa jotain ihanan söpöä katseltavaa, niin suosittelen Netflixin My Melody & Kuromi -sarjaa. Tää sarja sopii lapsille sekä aikuisille ja on tosiaan niin söpö, että sattuu :3 Jaksot on mukavan lyhyitä, joten niitä ehtii hyvin katsomaan!

Eka jakso Alien: Earthiä katsottu ja... Sehän oli varsin lupaava. Tykkäsin heti paljon enemmän kun ei ole niitä puhkikuluneita alieneita juoksemassa ruudulla vaan on jotain muuta juttua tuosta maailmasta. Synteettisten ja Weyland-Yutanin meiningit kiinnostaa heittämällä enemmän. Tosin onhan se varma että tämäkin homma on pakko mennä taas siihen että mustat mörököllit juoksee ahtaissa käytävissä ihmisten perässä. Huoh.

Sekinhän tässä tietysti on, kuten kauhuleffoissa aina, että alku on parasta kun ei olla vielä siinä juoksemisvaiheessa vaan on jotain jännitettäkin ilmassa.

Tuntuu että mitä enemmän Alien-aiheista viihdettä katsoo, niin sitä tylsemmäksi tuo mörökölli muuttuu. Kauhussa kuitenkin se mysteeri on iso osa sitä, miksi jännittää tai pelottaa.

Mutta mielenkiinnolla kyllä katselen että mihin suuntaan sarja tästä lähtee.

tulipa katseltua nyt vihdoin tuo alice in borderlands 3 kausi ja pakko sanoa että olihan se pettymys, ei se huono ollut, mutta 2 ekaa kautta oli loistavia, ja vielä kun katsoin tosiaan kaudet uusiksi niin niistä tuli vielä parempia ja hahmoihin kiintyi vielä enemmän, niin odotukset 3 kautta kohtaan kasvoivat liian suuriksi, kun vihdoin pääsin sen aloittamaan, ja odotin että nään vielä enemmän tuttuja hahmoja peleissä mukana. sen päähenkilöitä ja muutamaa muuta sivuhenkilöä, lukuunottamatta 3 kausi käydään aikalailla täysin uudella porukalla, ja tuo porukka ei millään päässyt alkuperäisen porukan ja Castin tasolle. uudet pelit oli sen sijaan ihan hyviä, kokonaisuutena tästä 3 kaudesta tuli sellainen alternative ending fiilis muutenkin.

isoin harmitus kyllä tulee siitä että jos tästäkin tehdään jenkki versio, niinkun eräs scene ehkä vähä antoi sellaista ymmärtää EI EI ja vielä kerran EI!, no toivottavasti se tarkoitti jotain muuta. mikä on myöskin hyvin mahdollista Squid Gamesta vielä jenkkiversion ymmärrän mutta jos tästä tehdään jenkkiversio niin jää hyvin suurella todennäköisyydellä se kokonaan kattomatta, ellei siihen saada sitten aivan huippu cast ja tyyliin omia suosikkinäyttelijöitä mukaan, sitten sitä voi harkita.

Viimeksi muokattu:
Nyt takana viisi jaksoa Alien: Earthia ja ei tämä nyt niin paska tai huono ole mitä täällä on haukuttu. Ei tosin mitään maata mullistavan hienoakaan mutta näin scifi-fanina menee varsin hyvin. En tajua mikä tässä muka niin monien mielestä niin erikoisen huonoa on. Ehkä tietysti jos pitää olla jatkuvasti se mörkö ruudulla heilumassa niin ok mutta onhan se jo niin väsynyttä ja kulunutta että mukava nähdä jotain muutakin välillä.

Siis sarjanko olisi pitänyt olla vain sitä samaa mitä elokuvatkin on tai yrittää olla? Eikö olisi siinä kohtaa ollut sama jättää koko sarja tekemättä ja myydä niitä elokuvia uusiksi jos kerran aina kelpaa vain se sama.

Pari miinusta voin toki heitellä sarjan logiikasta:

Miksi (se yksi) synteettinen lamaantuu täysin kun ne hyönteiset syöksee vähän happoa (tai vastaavaa) naamalle? Varsinkin lapsen "ohjaksissa" oleva synteettinen olento varmasti heiluisi ja riehuisi enemmän kuin vähän. Huutaisi varmasti myös. Ja miksi koko synteettinen megakeho hajoaa käytännössä täysin kun sen naaman pinnalla on ehkä puolet jotain happoa?

Ja sitten siitä mistä olen pitänyt:

Aina itseäni jaksaa kiinnostaa scifin kysymykset olemuksesta ja siitä, onko tietoisuus enää sama olento jos se siirretään keinotekoiseen kehoon tai vastaavaa. Joidenkin mielestä ehkä tylsää ja lööperiä tms. mutta itseäni ainakin on kiinnostanut aina enemmän muu kuin möröt juoksemassa ruudulla - varsinkin jos ne möröt on jo niin nähty. Tosin vitosjakso oli minunkin mielestäni parempaa Alienia, osittain nimenomaan sen takia että itse otus oli jopa vähän sivuroolissa kaiken muun juonittelun ja olentojen lisäksi.

Ai niin, silmä-örmelö varsinkin lampaan asussa on jotain kuumottavinta pitkään aikaan. Näkisin että hyvällä kässärillä siitä saataisiin ainakin meikäläistä paljon enemmän kiinnostavampi alien-kauhu kuin Alien on koskaan ollut.

Pakko kyllä kehua tätä Taskia ollut ihan hemmetin hyvä, taas jälleen kerran yksi laatu sarja HBO:lta, kyseessä on tosiaan Mare of Easttownnin tekijöiden uusi sarja joten sinänsä se ei ole yllätys, laatua taas luvassa.

sarja tosiaan kertoo moottoripyörä jengin ja ryöstökoplan kahnauksesta, jota sitten alkaa tutkimaan tarkemmin Mark Ruffalon johtama FBI erikoisryhmä, johon kuuluu hänen lisäkseen 4 muuta jäsentä, yksi näistä on esim Fabian Frankel joka on esim nähty House of Dragonsin Sir Christon Cole roolissa. loistava sarja ja loistava cast harmi, että seuraavaa jaksoa saa nyt odotella sinne 12 päivään asti.

Viimeksi muokattu:
Nyt takana viisi jaksoa Alien: Earthia ja ei tämä nyt niin paska tai huono ole mitä täällä on haukuttu. Ei tosin mitään maata mullistavan hienoakaan mutta näin scifi-fanina menee varsin hyvin. En tajua mikä tässä muka niin monien mielestä niin erikoisen huonoa on. Ehkä tietysti jos pitää olla jatkuvasti se mörkö ruudulla heilumassa niin ok mutta onhan se jo niin väsynyttä ja kulunutta että mukava nähdä jotain muutakin välillä.

Siis sarjanko olisi pitänyt olla vain sitä samaa mitä elokuvatkin on tai yrittää olla? Eikö olisi siinä kohtaa ollut sama jättää koko sarja tekemättä ja myydä niitä elokuvia uusiksi jos kerran aina kelpaa vain se sama.

Pari miinusta voin toki heitellä sarjan logiikasta:

Miksi (se yksi) synteettinen lamaantuu täysin kun ne hyönteiset syöksee vähän happoa (tai vastaavaa) naamalle? Varsinkin lapsen "ohjaksissa" oleva synteettinen olento varmasti heiluisi ja riehuisi enemmän kuin vähän. Huutaisi varmasti myös. Ja miksi koko synteettinen megakeho hajoaa käytännössä täysin kun sen naaman pinnalla on ehkä puolet jotain happoa?

Ja sitten siitä mistä olen pitänyt:

Aina itseäni jaksaa kiinnostaa scifin kysymykset olemuksesta ja siitä, onko tietoisuus enää sama olento jos se siirretään keinotekoiseen kehoon tai vastaavaa. Joidenkin mielestä ehkä tylsää ja lööperiä tms. mutta itseäni ainakin on kiinnostanut aina enemmän muu kuin möröt juoksemassa ruudulla - varsinkin jos ne möröt on jo niin nähty. Tosin vitosjakso oli minunkin mielestäni parempaa Alienia, osittain nimenomaan sen takia että itse otus oli jopa vähän sivuroolissa kaiken muun juonittelun ja olentojen lisäksi.

Ai niin, silmä-örmelö varsinkin lampaan asussa on jotain kuumottavinta pitkään aikaan. Näkisin että hyvällä kässärillä siitä saataisiin ainakin meikäläistä paljon enemmän kiinnostavampi alien-kauhu kuin Alien on koskaan ollut.
Olen täältä kattellut näitä reaktioita. Odottelen että on koko kausi ulkona ennenkuin aloitan.
Kiitos kaikille teille että noita spoiler tägejä olette muistaneet käyttää. Ja kiitos kun olette jakaneet mielipiteitänne :)

Kovasti edelleen odotan näkeväni sarjan vaikka on toki odotusarvot vähän tässä laskeneet kun lueskellut mm. täältä näitä mielipiteitä.

Olen täältä kattellut näitä reaktioita. Odottelen että on koko kausi ulkona ennenkuin aloitan.
Kiitos kaikille teille että noita spoiler tägejä olette muistaneet käyttää. Ja kiitos kun olette jakaneet mielipiteitänne :)

Kovasti edelleen odotan näkeväni sarjan vaikka on toki odotusarvot vähän tässä laskeneet kun lueskellut mm. täältä näitä mielipiteitä.
Koko kausi on jo ulkona. Siinä on vain 8 jaksoa. Pari viimeistä jaksoa olivat kyllä itselleni aika pohjanoteerauksia. Minun ongelmani sarjassa ei toki ole se, että Alienia ei juurikaan näy, vaan sen rooli, sekä se, että hahmot ovat kaikkiaan aikamoisia tolloja, ja käsikirjoituksen logiikka huitelee missä milloinkin. Hyvin lapsellisen tuntuisia juonikuvioita on rakennettu. Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö tavallaan jollakin lailla lapsellista ehkä ole sekin, että katsoo avaruusöllimölleistä kertovia elokuvia, kun ei sellaisten olemassaolosta ole mitään todisteita. En kuitenkaan pidä sinänsä mielikuvitusta ja sen käyttöä nimenomaan negatiivisesti lapsellisena asiana, vaan sitä, jos se mielikuvituksen käyttö perustuu sellaiseen epäjohdonmukaisuuteen sekä suorastaan falskiuteen tarinassa ja sen yksittäisissä tapahtumissa. Nämä ongelmat Alien: Earthissa toteutuvat ikävän usein, joten en pystynyt sarjaa hyvänä pitämään, vaikka siinä joitain hyviäkin oivalluksia oli.

Se silmäotus on kyllä hieno keksintö ja tuo ihan omanlaisensa uhkaavan fiiliksen sarjaan, esillä ollessaan. Ja nuo muutkin uudet monsterit ovat sinänsä ihan mielenkiintoisia. Harmi vaan, että aikalailla noihin jäivät ne hyvät puolet sarjasta. Hahmot olivat todella ärsyttäviä ja epäloogisia, enkä nyt tarkoita pelkästään niitä lapsihahmoja, vaan tämä koskee jokaista näkemääni hahmoa. Mielestäni käsikirjoitus on kaikkiaan kovin heikkoa tasoa ja se näkyy sitten myös siinä, millaisiksi hahmot on luotu.

Tuo sarjan käsikirjoittaja, Noah Hawley, yrittää kovasti olla näppärä käsikirjoituksiensa kanssa, mutta sortuu valitettavan usein sellaiseen hölmöön mukahienoon pohdiskeluun, joka on kuitenkin epäloogisuuksia ja epäolennaisuuksia pullollaan. Hänen oivalluksensa toimivat hetkittäin hänen käsikirjoittamassaan Fargo-sarjassa, mutta siinäkin parhaiten parilla ensimmäisellä kaudella. Katsoin juuri neljännen kauden Fargosta, eikä sen käsikirjoitus myöskään ollut oikein makuuni. Ei silti yhtä heikkoa tasoa ollut, kuin mielestäni Alien: Earthin eka kausi oli.

Viimeksi muokattu:
Laittelen nyt lisää kun koko sarja katsottu, eli Alien: Earth.

Olihan se tietysti vähän pöljää että tässä vaiheessa Alienieita löytyy joku kieli, jolla voikin Alienin kesyttää. Sitten se vieläpä vain maagisesti onnistuu yhdeltä synteettiseltä eikä muilta, ilman että tätäkään taidettiin mitenkään erikseen selittää. Toisaalta myös pidin siitä että Alien ei ole vain mieletön tappokone, vaan se ymmärtää ja on vähintään koiran tasolla älykkyydessä. Toisaalta jää myös vähän auki että miksi Alien haluaa kenenkään kanssa olla kavereita, ellei kyse ole siitä että se on syntyessään/pienenä leimaantunut hahmoon. Tosin miksei se sitten leimaannu kaikkiin, jotka syntyessään näkee? Tavallaan Alienin pitää olla se "mieletön" tappokone, joka tappaa kaiken mutta toisaalta taas sillä on aina ollut myös lauma/pesäkäyttäytyminen, joten ei se voi täysin sitäkään olla. Puolensa ja toisensa siis tällä todellakin.

Ehkä typerin juttu oli se, että se "poikamiljönääri" oli KUUSIVUOTIAANA rakentanut ihmisen kaltaisen synteettisen. Siis miten helvetissä ja millä työkaluilla? Ajatuksena se oli semiok mutta vähän vanhempi olisi voinut olla sekä avata sitä että miten se käytännössä onnistuu ja mitä se vaatii. Onko tyyppi siis pyöritellyt kaikki sisuskalut, jänteet, luut ja muut täysin tyhjästä vai onko kyse vain jonkin DIY-osien ohjelmointi olennoksi? Vajailla tiedoilla tuo tuntuu vain typerältä vaikka kuinka ideana olisikin ok.

Edelleen tykkäsin siitä miten saatiin pohdiskelua minuudesta kun siirretään/kopioidaan tietoisuuksia. Itselle jäi epäselväksi että elivätkö lapset vielä siirron jälkeenkin vai kuolivatko siirtoon? Jos elivät, niin homma on ihan eri koska sittenhän tietoisuus on vain kopioitu. Toisaalta vaikka kyse olisi siirrosta, jolloin alkuperäinen tyhjenee, jää siltikin pohdittavaksi että onko olento silti enää se sama Keijo tai Sirpa (en muista nyt niiden hahmojen oikeita nimiä).

Pohdin myös että mitä on lapsuus? Eikö se ole käytännössä sitä kun hermoyhteydet ja aivot ei ole tarpeeksi kehittyneet? Jos tämän tietoisuuden siis siirtää alustalle, jossa nämä on enemmän kuin aikuisella, niin eikö "lapsuuskin" sitten häviäisi sillä hetkellä pois? Kaikki tavallaan selkeytyisi kerralla. Samoin koska puuttuu hormonit ja muut, niin lapsuus, nuoruus ja moni muu jäisi täysin pois. Tätä ei ehkä tarpeeksi edes käyty läpi sarjassa ja olisi voinut varsinkin tuota mielen "laajenemista" tutkia enemmän, sillä kuten kirjoitin, niin onhan nuo synteettisten kehojen "datayhteydet" varmaan merkittävästi laajemmat/kehittyneemmät mitä ihmislapsella. Hukattu potentiaali siis tässä kohtaa mutta toki tajuan ettei tällaista ehkä käydä niin tarkasti läpi jossain Alienissa.

Iso plussa joka tapauksessa siitä että huomio meni enemmän kaikkeen muuhunkin kuin Alieniin. Erityisesti synteettisiin olentoihin, Weyland-Yutaniin ja muihin yrityksiin ja juonitteluihin sekä uusiin, tuoreisiin olentoihin.

Kakkoskaudelle sitten enemmän lammasta ja silmäolentoa sillä tapaa, ettei pilata heti sen mysteeriä tehdä siitä uutta Alienia (eli olentoa, jonka kaikki mystisyys ja pelkokerroin viedään pois kun siitä tietää jo kaiken). Sen lisäksi sitten kunnolla sitä "kuka/mikä oikeasti olen"-pohdiskelua synteettisten osalta sekä näiden suhdetta ihmisiin, kyborgeihin ja muihin vastaaviin. Sekä tietysti ne yritysjuonittelut myös mutta ilman mitään "olin kuusivuotias kun tein mahdottomia taikoja"-käänteitä, kiitos.

Kaikesta kritiikistäni huolimatta minä heittäisin tälle sarjalle arvosanaksi jopa 7/10. Ei ehkä Alienin ystäville mutta scifistä tykkäävänä itse kyllä viihdyin oikein mainiosti. Parempaakin olen (scifiä) katsonut mutta myös paljon huonompaakin.

Ai niin, katselin myös toisen sarjan. Wayward. En suosittele. Menee aika hukkaan. Spoilereissa tarkemmin.

Ensinnäkään sarja ei tunnu tietävän mitä se on. Luodaan kuvaa ahdistavasta ja pelottavasta laitoksesta ja sitten lyödään teinikomedian kuvastoa rokkimusiikin kera päälle kun tulee kapina laitoksessa. Päähahmo ei osaa muita ilmeitä kuin peura ajovaloissa eikä vakuuta poliisin roolissa. Loppuratkaisussa on outo kohtaus, joka tuntuu kuin unelta koska on niin irrallinen: päähahmo lähtee ensin autoon mukaan karkumatkalle mutta onkin kohta taas kotonaan ja teini jatkaa yksin matkaa. Yleensä ottaen joidenkin hahmojen motiivit ja päänliikkeet vaihtelee täysin mielivaltaisesti. Kaupunki on täysin sen lahkonjohtajan vallassa mutta sitten tulee tämän oppilas joka vain kääntää kaikki tätä vastaan. Luodaan kuvaa siitä että ehkä lahko onkin oikeassa, korjatessaan tappajan mieltä mutta lahko kuitenkin itse tappaa nuoria metsään. Hirveää sähellystä ja kohellusta joka suuntaan eikä homma pysyä hallussa.

Lähtökohta ja idea oli hyvä, toteutus paska. Olisin itse jättänyt kaikki huumori ja nuorisorokki-kohtaukset pois ja tehnyt sarjan laitoksesta oikeasti ahdistavan paikan enkä mitään "onpa kauheaa, ne tappaa meidät" -> bileet ja pizzaa -vaihtelua. Lisäksi hommassa on ihan liikaa kaikkea mitä ei avata tai tutkita tarpeeksi, ikään kuin mysteereitä mysteerien vuoksi.

Sarjalla on identeetti pahasti hukassa eikä se saa tarinaansakaan kerrottua kunnolla. Ei tunnu tietävän mitä haluaisi tehdä: joo, tää päähahmo karkaa mutta eipä se karkaakaan. Sama homma nuorten kanssa: nää karkaa mutta eipä karkaakaan. Lopulta yksi lähtee ja muut jää, missä jää auki ihan helvetisti asioita. Ja koska kyse on minisarjasta, niin siinä se. Ei vastauksia mihinkään mikä jäi auki.

Arvosana IMDB:ssä ~5. Ihan syystä. Ilmeisesti moni tuntuu joko haukkuvan tai olettavan haukkujen johtuvan transnäyttelijästä mutta kyllä tuo sarja oli paska ihan muutenkin. Toki näyttelijä ei minustakaan rooliinsa sopinut mutta se ei johtunut suoranaisesti sukupuoliasioista. Enemmän ongelmia oli tarinassa, ohjauksessa ja sarjan tyylissä, jossa ei tiennyt onko se komediaa, draamaa vai trilleriä.

Harmi vaan, että aikalailla noihin jäivät ne hyvät puolet sarjasta. Hahmot olivat todella ärsyttäviä ja epäloogisia, enkä nyt tarkoita pelkästään niitä lapsihahmoja, vaan tämä koskee jokaista näkemääni hahmoa. Mielestäni käsikirjoitus on kaikkiaan kovin heikkoa tasoa ja se näkyy sitten myös siinä, millaisiksi hahmot on luotu.
Haluatko avata, mieluusti spoilereissa, että minkä koit ärsyttävän ja epäloogisena? En hae inttämistä mutta kun en itse taas kokenut että tällaista ärsyttävyyttä tai epäloogisuutta olisi mitenkään erityisesti noussut esille tai ollut mainittavasti. Alien-viihteessä menee omissa kirjoissa jopa parhaimmistoon, olkoonkin ettei niitä kahta leffaa tai Alien: Isolation -peliä edelle.

Tuo sarjan käsikirjoittaja, Noah Hawley, yrittää kovasti olla näppärä käsikirjoituksiensa kanssa, mutta sortuu valitettavan usein sellaiseen hölmöön mukahienoon pohdiskeluun, joka on kuitenkin epäloogisuuksia ja epäolennaisuuksia pullollaan.
Mikä Alien: Earthissä siis oli epäloogista tai epäolennaista?

Viimeksi muokattu:
Laittelen nyt lisää kun koko sarja katsottu, eli Alien: Earth.

Olihan se tietysti vähän pöljää että tässä vaiheessa Alienieita löytyy joku kieli, jolla voikin Alienin kesyttää. Sitten se vieläpä vain maagisesti onnistuu yhdeltä synteettiseltä eikä muilta, ilman että tätäkään taidettiin mitenkään erikseen selittää. Toisaalta myös pidin siitä että Alien ei ole vain mieletön tappokone, vaan se ymmärtää ja on vähintään koiran tasolla älykkyydessä. Toisaalta jää myös vähän auki että miksi Alien haluaa kenenkään kanssa olla kavereita, ellei kyse ole siitä että se on syntyessään/pienenä leimaantunut hahmoon. Tosin miksei se sitten leimaannu kaikkiin, jotka syntyessään näkee? Tavallaan Alienin pitää olla se "mieletön" tappokone, joka tappaa kaiken mutta toisaalta taas sillä on aina ollut myös lauma/pesäkäyttäytyminen, joten ei se voi täysin sitäkään olla. Puolensa ja toisensa siis tällä todellakin.

Ehkä typerin juttu oli se, että se "poikamiljönääri" oli KUUSIVUOTIAANA rakentanut ihmisen kaltaisen synteettisen. Siis miten helvetissä ja millä työkaluilla? Ajatuksena se oli semiok mutta vähän vanhempi olisi voinut olla sekä avata sitä että miten se käytännössä onnistuu ja mitä se vaatii. Onko tyyppi siis pyöritellyt kaikki sisuskalut, jänteet, luut ja muut täysin tyhjästä vai onko kyse vain jonkin DIY-osien ohjelmointi olennoksi? Vajailla tiedoilla tuo tuntuu vain typerältä vaikka kuinka ideana olisikin ok.

Edelleen tykkäsin siitä miten saatiin pohdiskelua minuudesta kun siirretään/kopioidaan tietoisuuksia. Itselle jäi epäselväksi että elivätkö lapset vielä siirron jälkeenkin vai kuolivatko siirtoon? Jos elivät, niin homma on ihan eri koska sittenhän tietoisuus on vain kopioitu. Toisaalta vaikka kyse olisi siirrosta, jolloin alkuperäinen tyhjenee, jää siltikin pohdittavaksi että onko olento silti enää se sama Keijo tai Sirpa (en muista nyt niiden hahmojen oikeita nimiä).

Pohdin myös että mitä on lapsuus? Eikö se ole käytännössä sitä kun hermoyhteydet ja aivot ei ole tarpeeksi kehittyneet? Jos tämän tietoisuuden siis siirtää alustalle, jossa nämä on enemmän kuin aikuisella, niin eikö "lapsuuskin" sitten häviäisi sillä hetkellä pois? Kaikki tavallaan selkeytyisi kerralla. Samoin koska puuttuu hormonit ja muut, niin lapsuus, nuoruus ja moni muu jäisi täysin pois. Tätä ei ehkä tarpeeksi edes käyty läpi sarjassa ja olisi voinut varsinkin tuota mielen "laajenemista" tutkia enemmän, sillä kuten kirjoitin, niin onhan nuo synteettisten kehojen "datayhteydet" varmaan merkittävästi laajemmat/kehittyneemmät mitä ihmislapsella. Hukattu potentiaali siis tässä kohtaa mutta toki tajuan ettei tällaista ehkä käydä niin tarkasti läpi jossain Alienissa.

Iso plussa joka tapauksessa siitä että huomio meni enemmän kaikkeen muuhunkin kuin Alieniin. Erityisesti synteettisiin olentoihin, Weyland-Yutaniin ja muihin yrityksiin ja juonitteluihin sekä uusiin, tuoreisiin olentoihin.

Kakkoskaudelle sitten enemmän lammasta ja silmäolentoa sillä tapaa, ettei pilata heti sen mysteeriä tehdä siitä uutta Alienia (eli olentoa, jonka kaikki mystisyys ja pelkokerroin viedään pois kun siitä tietää jo kaiken). Sen lisäksi sitten kunnolla sitä "kuka/mikä oikeasti olen"-pohdiskelua synteettisten osalta sekä näiden suhdetta ihmisiin, kyborgeihin ja muihin vastaaviin. Sekä tietysti ne yritysjuonittelut myös mutta ilman mitään "olin kuusivuotias kun tein mahdottomia taikoja"-käänteitä, kiitos.

Kaikesta kritiikistäni huolimatta minä heittäisin tälle sarjalle arvosanaksi jopa 8/10. Ei ehkä Alienin ystäville mutta scifistä tykkäävänä itse kyllä viihdyin oikein mainiosti. Parempaakin olen (scifiä) katsonut mutta myös paljon huonompaakin.

Ai niin, katselin myös toisen sarjan. Wayward. En suosittele. Menee aika hukkaan. Spoilereissa tarkemmin.

Ensinnäkään sarja ei tunnu tietävän mitä se on. Luodaan kuvaa ahdistavasta ja pelottavasta laitoksesta ja sitten lyödään teinikomedian kuvastoa rokkimusiikin kera päälle kun tulee kapina laitoksessa. Päähahmo ei osaa muita ilmeitä kuin peura ajovaloissa eikä vakuuta poliisin roolissa. Loppuratkaisussa on outo kohtaus, joka tuntuu kuin unelta koska on niin irrallinen: päähahmo lähtee ensin autoon mukaan karkumatkalle mutta onkin kohta taas kotonaan ja teini jatkaa yksin matkaa. Yleensä ottaen joidenkin hahmojen motiivit ja päänliikkeet vaihtelee täysin mielivaltaisesti. Kaupunki on täysin sen lahkonjohtajan vallassa mutta sitten tulee tämän oppilas joka vain kääntää kaikki tätä vastaan. Luodaan kuvaa siitä että ehkä lahko onkin oikeassa, korjatessaan tappajan mieltä mutta lahko kuitenkin itse tappaa nuoria metsään. Hirveää sähellystä ja kohellusta joka suuntaan eikä homma pysyä hallussa.

Lähtökohta ja idea oli hyvä, toteutus paska. Olisin itse jättänyt kaikki huumori ja nuorisorokki-kohtaukset pois ja tehnyt sarjan laitoksesta oikeasti ahdistavan paikan enkä mitään "onpa kauheaa, ne tappaa meidät" -> bileet ja pizzaa -vaihtelua. Lisäksi hommassa on ihan liikaa kaikkea mitä ei avata tai tutkita tarpeeksi, ikään kuin mysteereitä mysteerien vuoksi.

Sarjalla on identeetti pahasti hukassa eikä se saa tarinaansakaan kerrottua kunnolla. Ei tunnu tietävän mitä haluaisi tehdä: joo, tää päähahmo karkaa mutta eipä se karkaakaan. Sama homma nuorten kanssa: nää karkaa mutta eipä karkaakaan. Lopulta yksi lähtee ja muut jää, missä jää auki ihan helvetisti asioita. Ja koska kyse on minisarjasta, niin siinä se. Ei vastauksia mihinkään mikä jäi auki.

Arvosana IMDB:ssä ~5. Ihan syystä. Ilmeisesti moni tuntuu joko haukkuvan tai olettavan haukkujen johtuvan transnäyttelijästä mutta kyllä tuo sarja oli paska ihan muutenkin. Toki näyttelijä ei minustakaan rooliinsa sopinut mutta se ei johtunut suoranaisesti sukupuoliasioista. Enemmän ongelmia oli tarinassa, ohjauksessa ja sarjan tyylissä, jossa ei tiennyt onko se komediaa, draamaa vai trilleriä.

Haluatko avata, mieluusti spoilereissa, että minkä koit ärsyttävän ja epäloogisena? En hae inttämistä mutta kun en itse taas kokenut että tällaista ärsyttävyyttä tai epäloogisuutta olisi mitenkään erityisesti noussut esille tai ollut mainittavasti. Alien-viihteessä menee omissa kirjoissa jopa parhaimmistoon, olkoonkin ettei niitä kahta leffaa tai Alien: Isolation -peliä edelle.

Mikä Alien: Earthissä siis oli epäloogista tai epäolennaista?
En nyt lähde tähän. Näin nyt kuitenkin koin aivan todella monen asian. Ei ole ihan pari asiaa ainoastaan. Ja en ole ainoa, joka on näin kokenut. Hyvä jos sinulle maistui, mutta minulle oli vitosen tai nelosen (asteikolla 1-10) arvosanan sarja. Sanotaan nyt vaikka arvosana siitä välistä, eli 4,5.

Nyt takana viisi jaksoa Alien: Earthia ja ei tämä nyt niin paska tai huono ole mitä täällä on haukuttu. Ei tosin mitään maata mullistavan hienoakaan mutta näin scifi-fanina menee varsin hyvin. En tajua mikä tässä muka niin monien mielestä niin erikoisen huonoa on.
Suurimmat ongelmat olivat mulle huono käsikirjoitus ja tunnelma tai sen puute. Ja ne kappaleet joka jakson lopussa viimeistään paskoo tunnelman. Jos ekaa Alien leffaa miettii, niin siinähän on ihan helvetin hyvin onnistuttu tunnelman luomisessa, eikä se Alien ruudulla kovin usein näy. Elokuva alkaa mukavan hitaasti ja se tunnelma on sellanen mitä uusissa elokuvissa/sarjoissa ei ole, eikä sellaisia enää osata tehdä.

Suurimmat ongelmat olivat mulle huono käsikirjoitus ja tunnelma tai sen puute. Ja ne kappaleet joka jakson lopussa viimeistään paskoo tunnelman. Jos ekaa Alien leffaa miettii, niin siinähän on ihan helvetin hyvin onnistuttu tunnelman luomisessa, eikä se Alien ruudulla kovin usein näy. Elokuva alkaa mukavan hitaasti ja se tunnelma on sellanen mitä uusissa elokuvissa/sarjoissa ei ole, eikä sellaisia enää osata tehdä.
No jaa, itsellä ei kai sitten ollut rima niin korkealla kun kyllä tuo ainakin suuren osan elokuvista voitti. Ne kun lässähti viimeistään siinä kohtaa kun Alien ja ihmiset juoksi hippasilla - kuten aina. Sarjassa sentään oli jotain tuorettakin eikä vain yritetty toistaa vanhaa uusiksi. Sitten ilmeisesti eniten kehuja saa se jakso, joka on kuin Alien-pastissi. No joo, hyvä minunkin mielestäni mutta aika tylsää että vain se sama ja moneen otteeseen nähty kelpaa.

Ja se, miksi ei "osata" enää tehdä samaa johtuu siitä että Alien on jo nähty. Miksi se ketään jännittää kun tiedetään mikä se on ja miten se toimii? Ykkösen ja kakkosen kohdalla kaikki oli uutta ja jännittävää. Ei sitä voi toistaa kuin muistin tyhjentämällä tai yrittämällä jotain uutta.

Ylös Bottom