Niin, siis en puhunut siitä että miten paljon otus näkyy per elokuva vaan että sitä on nähty niin paljon eri medioissa aina leffoista lähtien sarjakuviin, kirjoihin ja nyt peleihin asti, että kenen mielestä se on enää jotenkin kauhuelokuvien vaatimalla tavalla se tuntematon uhka, mitä se oli niissä ensimmäisissä elokuvissa.
Kakkosessahan on nimenomaan ensimmäistä kertaa se Aliens-toiminta mutta kun se on nähnyt kerran, niin en tajua miksi sitä samaa pitäisi tehdä aina jatkossakin. Itse katsoisin siinä kohtaa mieluummin Aliensin kuin jonkun teoksen, joka yrittää vain epätoivoisesti päästä samaan.
Voi sen Aliensin toki uusiksi tehdä jos haluaa mutta en oikein näe järkeä. Ei suurin osa uudistuksista tai aiheen laajennoksistakaan todellakaan ole nappiin osuneet mutta enemmän arvostan sitäkin yritystä kuin tehdä vain lisää samaa ilman mitään omaa annettavaa.
Tähän väliin täytyy todeta että kolmonen on mielestäni vähän aliarvostettu leffa. Sehän on vähän taas enemmän ykköseen kallistuva teos jossa on paljon kuitenkin mausteita kakkosesta. Jos tässä jonkun noista katselisi uusiksi niin tekisi mieli katsoa nimenomaan kolmonen, eli että onko se jotenkin kahta aiempaa huonompi leffa. Toisaalta voisi olla ihan jees katsella koko trilogia kun kerran pääsin vauhtiin Covenantin, Romuluksen ja Earthin kautta. Muutenkin ne on tullut katsottua vain jostain 4:3-suhteen pikkutöllöstä pentuna/nuorena (ja saatu toisesta osasta kohtuu pahat traumat) ja sen jälkeen lähinnä pätkiä kun näkynyt tv:ssä.
Eka Alien oli varmasti juuri kökköytensä eli budjettinsa vuoksi niin onnistunut. Jos olisivat saaneet mässäillä isommalla budjetilla niin se olento olisi varmasti heilunut ruudulla paljon enemmän ja jännityksestä olisi leikattu suurin osa pois. Se onkin varmasti yksi malliesimerkeistä miten luovuus kukkii rajoissa. Sehän noissa uudemmissa yrityksissä meneekin usein pieleen että mässäillään (usein vieläpä CGI-)mörököllillä ja rauhallisempaa ja jännittävämpää osuutta on lähinnä pakollinen alku.
Itselleni Alien: Earth toimi siksi etten edes ajatellut että katson viihdettä Aliensista. Se oli minulle "vain" scifiä, jossa oli mukana Alien. Siinä mielessä nimi olisi voinut olla vaikka joku Weyland-Yutani tms. mutta eihän se kiinnostaisi kuten Alien-nimike kiinnostaa. Lisäksi kun Alien ei ole ikinä ollut erityisen rakas, niin ei kiinnosta pätkääkään mitä ne sillä tekee. Plus että ei ne leffatkaan oikein tunnu noudattelevan kauhean yhteneväistä linjaa siinä millainen otus se Alien lopulta on jne. Piti siis ihan googlailla että miksi tämä Earth muka on niin paska ja päädyin lukemaan että aika lailla joka leffassakin tuntuu olevan eri säännöt vaikka sille miten otus kehittyy jne. Siinä mielessä siis vähän pöljä ainakaan pelätä "loren" puolesta kun siitä ei ole huolehdittu aiemminkaan. Tuntuu että nuo on aina vähän omia tulkintoja asiasta, minä siis minäkin Earthin otin, kuten yleensä aina kaiken viihteen, ellen nyt satu olemaan itse jotenkin erityisen vihkiytynyt asiaan. Yleensä aiheen syvempi tunteminen lähinnä huonontaa kokemusta kun huomaa kaikki virheet: tieto lisää tuskaa siis.