Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On aika vaikeaa päästä sukupuolenkorjaushoitoihin. Ei sinne mennä huvikseen.
Sukupuolenkorjausleikkaus ei tietääkseni poista minun miehen fysiikkaani? Mielelläni olisin väärässä mutta pelkäänpä ettei oikein onnistu.
Naisilla taas itseasiassa osittain onnistuu, hormonihoidoilla pystytään kasvattamaan lihaksia ja pääsemään lähemmäs syntyperäisten miesten fysiikkaa.
Halusin sanoa ettei sitä tapahdu, piste, mutta koska minulla ei ollut käsillä 100% varmaa tietoa ettei esimerkiksi jotain ääritapauksia ole jossain käynyt, niin käytin todennäköisesti korrektimpaa kuvausta.

Koska transsukupuolisia urheilijoita on maailmanlaajuisesti alta prosentin murto-osan verran, ei ole vaikea arvioida miten pienistä luvusta puhutaan muutenkin.

Kyseessä on vain äärioikeiston olkiukko, jota on käytetty hysterian vellomiseen samalla kun vähemmistöjen oikeuksia poljetaan urakalla.
Ööh. Joskus kun vellottiin tässä samassa aiheessa ni oliko siellä pari maailmanmestaruutta ja joku mikä lie EU tms. mestaruus kyseessä. (syntyperäinen mies voittamassa naistensarjassa). Eli ei mitään pubiliigan tikanheittoa.
Vaikka olisikin kyse vain ns. marginaalitapauksista ei se muuta sitä mihinkään että epätasa-arvo on tapahtunut.
Muistaakseni nämä hopeamitalistitneidit/rouvat siitä olikin käärmeissään - ja ihan syystä.

Vituttaisi minuakin aika suunnattomasti laittaa vuosia koko elämästä tähdäten johonkin tiettyyn hetkeen ja sitten joku vitun alien tulee ja heittelee shakkinappulat pitkin pöytää ja julistautuu voittajaksi. Ja maailma ympärillä hyväksyy sen.

P.s. mistään öykkäröinnistä tiedä tuon taivaallista mutta epäkohdasta. Puhun epäkohdasta. Onko epäkohta väärin vai ei? @FleeingNevada jo sanoi että on epäkohta mutta ei siitä tarvitse välittää. Koska marginaalista paskartelua. Samaan aikaa täällä vouhkotetaan kuinka vähemmistöjä syrjitään.

Viimeksi muokattu:
Kato ku ne vähemmistöt ovat niin pelottavia. Miten vähemmistöt voivat olla kenellekään uhka, en tajua. Se on vissiin vaan helpompaa öykkäröidä menemään.

Hyvähän se on että vähemmistöjen oikeuksia puolustetaan. Ja voivathan ne vähemmistöt joillekin öykkäreille olla uhkakin. Itse olen silti sitä mieltä että näissä(kin) asioissa olisi tärkeää pysyä totuudessa, eikä yrittää selittää tieteellisiä tosiasioita joksikin muuksi. Jos valehtelemme pienissä asioissa, pian alamme valehtelemaan isoissakin. Poliittisissa piireissä niitä valheita riittää joka suunnalla.

Ööh. Joskus kun vellottiin tässä samassa aiheessa ni oliko siellä pari maailmanmestaruutta ja joku mikä lie EU tms. mestaruus kyseessä. (syntyperäinen mies voittamassa naistensarjassa). Eli ei mitään pubiliigan tikanheittoa.
Vaikka olisikin kyse vain ns. marginaalitapauksista ei se muuta sitä mihinkään että epätasa-arvo on tapahtunut.
Muistaakseni nämä hopeamitalistitneidit/rouvat siitä olikin käärmeissään - ja ihan syystä.

Vituttaisi minuakin aika suunnattomasti laittaa vuosia koko elämästä tähdäten johonkin tiettyyn hetkeen ja sitten joku vitun alien tulee ja heittelee shakkinappulat pitkin pöytää ja julistautuu voittajaksi. Ja maailma ympärillä hyväksyy sen.
Ei. Ei ollut. Tämän takia täällä jatkuvasti nostan esille paikallisten trollien silmitöntä valehtelua. Aiheesta heitettiin jatkuvaa äärioikeiston propagandaa, jolla ei ollut todellisuus pohjaa. Kun asiasta kyseiset tyypit jäivät kiinni, alkoi uhriutuminen ja maalitolppien siirtely ja aiheen vaihtaminen.

Mutta tässä sen vaikutuksen näkee. Porukka muistaa mitä haluaa.

Ei. Ei ollut. Tämän takia täällä jatkuvasti nostan esille paikallisten trollien silmitöntä valehtelua. Aiheesta heitettiin jatkuvaa äärioikeiston propagandaa, jolla ei ollut todellisuus pohjaa. Kun asiasta kyseiset tyypit jäivät kiinni, alkoi uhriutuminen ja maalitolppien siirtely ja aiheen vaihtaminen.

Mutta tässä sen vaikutuksen näkee. Porukka muistaa mitä haluaa.
Ei tässä mitään hämäriä muistikuvia tarvita. Senkus kaivelee ne linkit.
Laitoin ne (oliko ihan wikiä myöten) joskus tuolla aiemmin noihin mainitsemiini mestaruuksiin. En niitä ala kaivelemaan uudestaan. Te, kenellä on jaksamista saa kaivaa noi tästä ketjusta.

En ole täällä (tai muuallakaan) nähnyt kenenkään kumonneen niitä 'fact check' tyyliin. Usein noiden tommoisten valheiden kumoamiseen ei kummoista Sherlock Holmesia tarvita. Varsinkaan kun puhutaan noinkin julkisista saavutuksista kuin MM/EM mestaruudet.

Harmittaa että se oli Trump kun sattu tuomaan tuon epäkohdan julkisuuteen. Ja vielä sillä omalla perstyylillään. Jos olisi ollut joku olympiakomiteasta ja olisin täällä samaa mieltä niin mua ainakaan leimattaisi Trump faniksi tms miltä minusta vähän tuntuu kun takerruin yhteen hänen esille tuomista asioista.

Ei tässä mitään hämäriä muistikuvia tarvita. Senkus kaivelee ne linkit.
Laitoin ne (oliko ihan wikiä myöten) joskus tuolla aiemmin noihin mainitsemiini mestaruuksiin. En niitä ala kaivelemaan uudestaan. Te, kenellä on jaksamista saa kaivaa noi tästä ketjusta.

En ole täällä (tai muuallakaan) nähnyt kenenkään kumonneen niitä 'fact check' tyyliin. Usein noiden tommoisten valheiden kumoamiseen ei kummoista Sherlock Holmesia tarvita. Varsinkaan kun puhutaan noinkin julkisista saavutuksista kuin MM/EM mestaruudet.

Harmittaa että se oli Trump kun sattu tuomaan tuon epäkohdan julkisuuteen. Ja vielä sillä omalla perstyylillään. Jos olisi ollut joku olympiakomiteasta ja olisin täällä samaa mieltä niin mua ainakaan leimattaisi Trump faniksi tms miltä minusta vähän tuntuu kun takerruin yhteen hänen esille tuomista asioista.
Yksikään transurheilija ei ole voittanut olympialaisissa, ellei lasketa yhtä ei-binaarista henkilöä, joka pelaa Kanadan jalkapallojoukkueessa. Tämä on todettu jo monta kertaa valheeksi ja jos jotenkin kokee, että porukka leimaa sinut johonkin ihmisoikeuksia polkevaan ryhmään, niin eiköhän siihen vaikuta tämä sama valheiden ja hysterian kohdistaminen vähemmistöön.

John Oliver teki aiheesta tyhjentävän selvityksen myös.

Yksikään transurheilija ei ole voittanut olympialaisissa, ellei lasketa yhtä ei-binaarista henkilöä, joka pelaa Kanadan jalkapallojoukkueessa. Tämä on todettu jo monta kertaa valheeksi ja jos jotenkin kokee, että porukka leimaa sinut johonkin ihmisoikeuksia polkevaan ryhmään, niin eiköhän siihen vaikuta tämä sama valheiden ja hysterian kohdistaminen vähemmistöön.

John Oliver teki aiheesta tyhjentävän selvityksen myös.

Joo. Mainitsin olympiakomitean kuvitteellisessa vertauksessa että jos olisikin sieltä tuo otettu esiin.

Kun puhuin syntyperäisten miesten saavutuksista naisten sarjoissa en sanonut mitään olympialaisista. Vaan MM/EM tason saavutuksista: "Varsinkaan kun puhutaan noinkin julkisista saavutuksista kuin MM/EM mestaruudet."
Niissä on suuri ero.
Mutta hyvä kun toit tuon esille, onko kenelläkään tietoa onko olympiakomitea vielä reagoinut etteikö moisia 'marginaalitapauksia' voisi sattua olympiatasollakin? Sitten jos sattuu, niin se on ihan ok?
Kyseessä on vain äärioikeiston olkiukko, jota on käytetty hysterian vellomiseen samalla kun vähemmistöjen oikeuksia poljetaan urakalla.
Minä mitään hysteriaa näe missään? Ehkä en lue tarpeeksi uutisia.
porukka leimaa sinut johonkin ihmisoikeuksia polkevaan ryhmään, niin eiköhän siihen vaikuta tämä sama valheiden ja hysterian kohdistaminen vähemmistöön.
Arvostan paljon kirjoituksiasi ja henkilönä myös mutta tämän minä otan hieman henkilökohtaisena loukkauksena.
Johan minä sanoin sivu taaksepäin että mies joka muutti itsensä naiseksi menee ja ottelee miesten nyrkkeilysarjassa on minusta täysin ok. Samaan syssyyn vielä mainitsin että kukin olkoon mitä on ja että minä mikään ole ketään siitä tuomitsemaan.

Miten minusta saa väännettyä vähemmistöjen sortajan jos olen ok moisen kanssa? Eikö tämä alkujaan miespuolinen henkilö ole vähemmistä kun on tehnyt sukupuolenmuutoshässäkät ja on nykyään virallisesti nainen?
Tai että olenko ok homojen kanssa? Joo, yllätys, olen kyllä, semmoinenkin on kaveripiirissä. Lepsuja parikin. Ei mua kiinnosta mitä ovat, mukavia ovat kuitenkin. Minua kiinnostaa täällä, ja tässä keskustelussa PELKÄSTÄÄN onko tasa-arvoista että fyysisesti peremmilta alkuarvoiltaan oleva urospuolinen Homo Sapiens vetää turpiin vähemmän fyysisiä naaraspuolisia Homo Sapienseja huippu-urheilutasolla (joojoojoo, ei sentäs olympiatasolla, vielä ainakaan, mutta MM on aika kova saavutus sekin, eikö?)

Viimeksi muokattu:
On tuo asia ainakin onnistuttu helvetin ärsyttävästi omimaan jonkin tietyn porukan "talliin". Minunkin järki sanoo että jos syntyjään mies menee naisten sarjaan, voi hänellä olla melko suurella todennäköisyydellä alkuperäisestä sukupuolestaan johtuvia etuja.

Yleisesti totta kai tahdon että kaikki olisi samalla viivalla ihmisarvon ja muun suhteen mutta kun kyse on KILPAILUSTA, niin siinä täytyisi olla järkevät sarjat, millä ihmiset toisiaan vastaan kisaavat. Muuten on ihan sama laittaa sitten ihan erilaisia ihmisiä kisaamaan vastakkain, eli vaikka 60-kiloiset 200-kiloisia vastaan jne.

Jos tuon näkee syrjimisenä tai vähemmistöjä loukkaavana niin sitten sama ongelma on koko urheilussa jo miesten ja naisten erottamisessa eri sarjoihin. Ihmisiähän tässä kuitenkin kaikki ollaan - samalla viivalla ja tasavertaisia, riippumatta onko kyse urheilusuorituksesta vai yleisistä asioista.

Minusta siis tuntuu että tämän asian ongelma ei taaskaan ole itse asia, vaan se, kuka sen nostaa esille. Ikävä kyllä se on Trump ja vastaavat, jotka tämänkin on muiden vähemmistöjen asioiden kanssa nostaneet esille. Sama ongelma kuin se, että kaikki maahanmuuttoon liittyvät ikävät asiat liitetään aina persuihin, sillä monien mielestä mitään ikävää ei voi löytää maahanmuutosta ellei ole persu - ainakin siis ääritapauksissa tuntuu meininki tuota olevan. Sen takia näistä asioista kantaa ottamiseen tulee iso kynnys ettei leimaannu johonkin porukkaan.

Ja porukkaan leimaantumisesta: mitään en ole ikinä niin paljon inhonnut kuin ihmisten pakollista tapaa lokeroida ihmisiä. Monet itseään tasa-arvon ja muun hyvän puolustajana pitävät ovat ensimmäisiä jotka pistävät porukkaa lokeroihin ja ryhmiin.

Itse toivoisin että ihmiset voisi ensisijaisesti olla vain ihmisiä toisilleen eikä ihonvärejä, sukupuolia ja kaikkea vielä ärsyttävämpiä lokeroita ja ryhmiä, kuten vassareita ja rasisteja.

Minunkin järki sanoo että jos syntyjään mies menee naisten sarjaan, voi hänellä olla melko suurella todennäköisyydellä alkuperäisestä sukupuolestaan johtuvia etuja.
Toisaalta olisi kiva, jos tästä alettaisiin aktiivisesti tehdä ongelmaa vasta sitten, jos tällaista oikeasti tapahtuu.

Toisaalta olisi kiva, jos tästä alettaisiin aktiivisesti tehdä ongelmaa vasta sitten, jos tällaista oikeasti tapahtuu.
Eikö sitä jatkuvasti toitoteta että vähemmistöt pitää huomioida, joten voisi olla ihan ok ennakoiden miettiä säännöt ja luokittelut tällaiseen eikä herätä vasta sitten jos/kun tilanne on päällä. Mielestäni on kaikkien etu että jos on pakko kilpailla (en ole kiinnostunut urheilusta yhtään itse) niin tehdään siihen valmiiksi säännöt eikä olla sitten sormi suussa kun tulee uusia osallistujia, jotka eivät suoraan mene valmiisiin kilpailuluokkiin.

Itsehän olen kilpailuista sitä mieltä että jos haluttaisiin oikeasti tasaväkistä kilpailua ja sarjoja/luokkia niin pelkkä "miehet/naiset"-jaottelukin on riittämätön. Paskinta se homma on ala-asteella kun laitetaan lapset kilpailemaan luokkatasolla vaikka siellä voi olla järkyttäviä eroja kehityksessä kun toinen on päätä pidempi toista tai yhdellä on jo murrosikä menossa kun toinen on lapsen fysiikalla varustettu. Sitten kaiken huippuna se että saattaa olla joku 1.–3.-luokkalaisten hiihtokilpailu, ihan kuin siinä ykkösluokkalaisilla olisi jotain mahdollisuutta voittoon kun vastassa on paljon isompia kolmosia.

Ja joo, "ei voitto ole tärkein" on kiva mantra mutta ihmisten käyttäytyminen on ihan muuta urheilun osalta ja lapsesta lähtien oppii että se on nimenomaan voitto joka merkitsee. Kivoja sanoja mutta totuus on ihan muuta. Olen itse varsinkin omien lasten kohdalla harmitellut että kaikki liikunta on aina johonkin voittoihin ja ammattimaisuuteen tähtäämistä eikä liikuntaa liikunnan ilosta tunnu juuri löytyvän. Siihen kaupan päälle se että homma on usein helvetin kallista kun ei voi harrastaa kuin jossain helvetin sarjoissa lisenssimaksuineen kaikkineen jne. Jokaisesta lapsesta myös tunnutaan yrittävän leipoa jotain uusia Ronaldoja ja vastaavia.

Joo, enemmän tai vähemmän traumoja (koulu)liikunnasta on.

Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: Zak

Totta, puhuin paskaa, eihän tuolla mitään EM tai MM mitaleita ole. Masters tason pyöräilyä edes voi laskea oikeaksi urheiluksi. Tai painonnostoa.
Olin vähän laiskajaakko kysäisin chatgtpltä, meni ehkä 30 sekuntia. Wikilinkit ohessa.
  • Lia Thomas — voitti NCAA Division I -mestaruuden naisten 500 jaardin vapaauinnissa (2022). Tämä teki hänestä ensimmäisen avoimesti transsukupuolisen urheilijan, joka voitti NCAA:n Division I -yksilömestaruuden. Wikipedia+1
  • CeCé Telfer — voitti NCAA Division II:n naisten 400 m aidat (2019), ja hänet usein mainitaan ensimmäisenä trans-urheilijana, joka voitti NCAA:n naisten yksilökilpailun. Wikipedia
  • Veronica Ivy (ent. Rachel McKinnon) — voitti UCI Masters Track Cycling World Championshipin naisten sprintissä ikäluokassa 35–44 (2018), eli Masters-tason maailmanmestaruuden. Wikipedia+1
  • Laurel Hubbard — voitti kansainvälisiä painonnoston kilpailuja (mm. Australian International 2017) ja kaksi kultaa Tyynenmeren peleissä 2019; hän myös oli ensimmäinen avoimesti transsukuinen nainen joka valittiin edustamaan maataan painonnostoon olympialaisissa (Tokio 2020/2021), vaikkei siellä saanut nostoa päälle. Wikipedia+1
  • Renée Richards — 1970–80-luvuilla saavutti menestystä naisten tenniksessä: muun muassa US Openin nelinpelin finaali (1977) ja 35-vuotiaiden naisten yksinpelin voitto (1979). Hän oli keskeinen tapaus sukupuoli- ja pääsykäytännöissä tennikseen. Wikipedia+1
  • Fallon Fox — transsukupuolinen vapaaottelija, joka voitti useita ammatillisia otteluita naisten sarjassa (ammattilais- MMA-voitot). Hänen tapauksensa herättivät paljon keskustelua turvallisuudesta ja säännöistä kamppailulajeissa. Wikipedia+1

Huom. yllä on vain muutamia tunnetuimpia esimerkkejä — tapaukset ovat laaja-alaisia (yliopistokisoista Masters- ja kansainvälisiin kilpailuihin) ja urheilujärjestöjen säännöt sekä oikeudelliset ratkaisut ovat muuttuneet viime vuosina, joten kelpoisuus- ja kilpailuoikeudet voivat vaihdella lajin, tason ja ajan mukaan. Jos haluat, voin laittaa nämä kronologisesti, lajitunnin tarkemmin tai etsiä lisää esimerkkejä.

Eli en ihan nyt kärjistäisi asiaa niin etteikö tuota tapahtuisi oikeasti ollenkaan..

• Like
Reactions: Zak
On eri asia, tapahtuuko jotain ollenkaan verrattuna siihen, onko se merkittävä ongelma. Nyt kun ympäristö on tuhoutumassa ja maailmanjärjestys hajoamassa, naisten urheilu ei pitäisi olla politiikan kärkiteema. Maailmassa tapahtuu isompia ja pahempia vääryyksiä. Itse asia on monimutkainen, eikä siihen löydy kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Monimutkaisten ja sensitiivisten asioiden nostaminen politiikan keppihevosiksi ei ole sekään mielestäni eettisesti kestävää.

On eri asia, tapahtuuko jotain ollenkaan verrattuna siihen, onko se merkittävä ongelma. Nyt kun ympäristö on tuhoutumassa ja maailmanjärjestys hajoamassa, naisten urheilu ei pitäisi olla politiikan kärkiteema. Maailmassa tapahtuu isompia ja pahempia vääryyksiä. Itse asia on monimutkainen, eikä siihen löydy kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Monimutkaisten ja sensitiivisten asioiden nostaminen politiikan keppihevosiksi ei ole sekään mielestäni eettisesti kestävää.
Tarkoitatko sanoa ettei sinusta ole mielekästä keskustella tästä aiheesta? Koska esim. ilmastonlämpeneminen.
Eikö tuolla tavalla voitaisi lopettaa kaikki keskustelu paitsi teemat mitkä sinusta on tärkeämpiä?

Hieman koen myös että ollaal populisti politiikan liukkaalla pinnalla mikä yleensä tarkoittaa jotain pahennusta ja myhäilyä aikaan saavaa kommentointia mikä lisätään oman vähemmän suositun agendan kylkiäiseksi jotta saadaan laajempaa kannatusta ja massat laulamaan kuorossa että näinhän se juuri on...
Itse asiat harvoin kuitenkaan mitenkään liittyvät varsinaiseen politikointiin vaan ainoastaan massojen syleilyyn.

Tarkoitatko sanoa ettei sinusta ole mielekästä keskustella tästä aiheesta? Koska esim. ilmastonlämpeneminen.
Eikö tuolla tavalla voitaisi lopettaa kaikki keskustelu paitsi teemat mitkä sinusta on tärkeämpiä?
On eri asia keskustella asiasta kuin nostaa sen politiikan kärkiteemaksi ja kyllä, maailmassa on tällä hetkellä muutama sellainen ongelma, joiden hoitaminen on tärkeämpää kuin kaikkien muiden asioiden hoitaminen yhteensä, koska ne uhkaavat ihmiskunnan ja osittain koko elämän säilymistä planeetalla. Siihen nähden naisten urheilu on sivuseikka, josta voi kyllä keskustella ihan vapaasti, mutta joka ei uhkaa ihmiskunnan selviytymistä. Esimerkiksi toisin kuin aiemmin, meidän itänaapurimme uhkaa nykyään ydinaseiden käytöllä säännöllisesti. Ydinsota häiritsee jopa naisten urheilua enemmän kuin transsukupuolisten mahdollisuus osallistua. Ilmaston lämpeneminen uhkaa muuttaa viljavimmat alueet autiomaaksi. Globaali nälänhätä on haitallisempaa naisten urheilulle kuin transsukupuolisten mahdollisuus osallistua. Vähän sama omassakin elämässä, jos talossa on alkanut pieni tulipalo, postimerkkikokoelman järjestäminen ei ole prioriteetti.

On eri asia keskustella asiasta kuin nostaa sen politiikan kärkiteemaksi ja kyllä, maailmassa on tällä hetkellä muutama sellainen ongelma, joiden hoitaminen on tärkeämpää kuin kaikkien muiden asioiden hoitaminen yhteensä, koska ne uhkaavat ihmiskunnan ja osittain koko elämän säilymistä planeetalla. Siihen nähden naisten urheilu on sivuseikka, josta voi kyllä keskustella ihan vapaasti, mutta joka ei uhkaa ihmiskunnan selviytymistä. Esimerkiksi toisin kuin aiemmin, meidän itänaapurimme uhkaa nykyään ydinaseiden käytöllä säännöllisesti. Ydinsota häiritsee jopa naisten urheilua enemmän kuin transsukupuolisten mahdollisuus osallistua. Ilmaston lämpeneminen uhkaa muuttaa viljavimmat alueet autiomaaksi. Globaali nälänhätä on haitallisempaa naisten urheilulle kuin transsukupuolisten mahdollisuus osallistua. Vähän sama omassakin elämässä, jos talossa on alkanut pieni tulipalo, postimerkkikokoelman järjestäminen ei ole prioriteetti.
Jaa, no en politiikasta ole täällä tästä aiheesta keskustellut. Lainaan tästä hiukan itse itseäni:

"Minua kiinnostaa täällä, ja tässä keskustelussa PELKÄSTÄÄN onko tasa-arvoista että fyysisesti peremmilta alkuarvoiltaan oleva urospuolinen Homo Sapiens vetää turpiin vähemmän fyysisiä naaraspuolisia Homo Sapienseja huippu-urheilutasolla (joojoojoo, ei sentäs olympiatasolla, vielä ainakaan, mutta MM on aika kova saavutus sekin, eikö?)"

Taidan tosiaan olla erilainen keskustelija kun jouduin ongelmiin myös silloin kun kritisoin tiettyjen mielenosoittajien metodeja. En olisi kuulemma saanut keskittyä keskustelemaan pelkistä metodeista sulkien muun tauhkan keskustelun ulkopuolelle..

No, jätän tämän kun oma keskustelun yritys karkaa ihan next level juttuihin kuten politiikkaan, venäjän maailman invaasioon ja maailmanloppuun. Oma mielipiteeni on että huippu-urheilussa syntyjään samansukupuoliset ihmiseläimet taistelkoot keskenään (tasa-arvon nimissä!). Oma mielipiteeni ei siis sisällä tähän asiaan liittyvää politiikkaa (koska en näe tätä poliittisena kysymyksenä) tai mitään muutakaan mistä täällä kihistään. Toki hyvä keskustelun aihe sekin että kuka ajaa ja mitä agendoja / maailmanlopun hysteriat - mutta ei minua varten.

Muutenkin elämässä keskityn pieniin asioihin ja aina oikein näe isoa kuvaa. Hyvä puoli tuossa on että sitä on ihminen onnellinen pienistäkin asioista! :)

Viimeksi muokattu:
Olet oikeassa. Totta. Ehkä suurelle naisurheilukeskustelulle pitäisi laittaa pystyyn oma ketjunsa :D
Se on myös poliittista niin kauan kuin se on kärkiteemana USA:n vaaleissa ja muuallakin maailmassa ihmiset äänestävät estääkseen transsukupuolisia osallistumasta naisten sarjaan samaan aikaan kun maailma tuhoutuu ympärillä. Olen samaa mieltä kanssasi, että sen ei pitäisi olla poliittista, jos nyt oikein tulkitsin mielipiteesi. Sehän tässä maailmassa on vikana, että propagandan vuoksi tärkeät asiat jäävät sivuosaan ja asiosta tehdään huomion saamiseksi poliittisia.

Totta, puhuin paskaa, eihän tuolla mitään EM tai MM mitaleita ole. Masters tason pyöräilyä edes voi laskea oikeaksi urheiluksi. Tai painonnostoa.
Olin vähän laiskajaakko kysäisin chatgtpltä, meni ehkä 30 sekuntia. Wikilinkit ohessa.
  • Lia Thomas — voitti NCAA Division I -mestaruuden naisten 500 jaardin vapaauinnissa (2022). Tämä teki hänestä ensimmäisen avoimesti transsukupuolisen urheilijan, joka voitti NCAA:n Division I -yksilömestaruuden. Wikipedia+1
  • CeCé Telfer — voitti NCAA Division II:n naisten 400 m aidat (2019), ja hänet usein mainitaan ensimmäisenä trans-urheilijana, joka voitti NCAA:n naisten yksilökilpailun. Wikipedia
  • Veronica Ivy (ent. Rachel McKinnon) — voitti UCI Masters Track Cycling World Championshipin naisten sprintissä ikäluokassa 35–44 (2018), eli Masters-tason maailmanmestaruuden. Wikipedia+1
  • Laurel Hubbard — voitti kansainvälisiä painonnoston kilpailuja (mm. Australian International 2017) ja kaksi kultaa Tyynenmeren peleissä 2019; hän myös oli ensimmäinen avoimesti transsukuinen nainen joka valittiin edustamaan maataan painonnostoon olympialaisissa (Tokio 2020/2021), vaikkei siellä saanut nostoa päälle. Wikipedia+1
  • Renée Richards — 1970–80-luvuilla saavutti menestystä naisten tenniksessä: muun muassa US Openin nelinpelin finaali (1977) ja 35-vuotiaiden naisten yksinpelin voitto (1979). Hän oli keskeinen tapaus sukupuoli- ja pääsykäytännöissä tennikseen. Wikipedia+1
  • Fallon Fox — transsukupuolinen vapaaottelija, joka voitti useita ammatillisia otteluita naisten sarjassa (ammattilais- MMA-voitot). Hänen tapauksensa herättivät paljon keskustelua turvallisuudesta ja säännöistä kamppailulajeissa. Wikipedia+1

Huom. yllä on vain muutamia tunnetuimpia esimerkkejä — tapaukset ovat laaja-alaisia (yliopistokisoista Masters- ja kansainvälisiin kilpailuihin) ja urheilujärjestöjen säännöt sekä oikeudelliset ratkaisut ovat muuttuneet viime vuosina, joten kelpoisuus- ja kilpailuoikeudet voivat vaihdella lajin, tason ja ajan mukaan. Jos haluat, voin laittaa nämä kronologisesti, lajitunnin tarkemmin tai etsiä lisää esimerkkejä.

Eli en ihan nyt kärjistäisi asiaa niin etteikö tuota tapahtuisi oikeasti ollenkaan..
Näistä muistaakseni valtaosa, ellei kaikki, käytiin läpi jo viimeksi kun teikäläiset kävi tätä transfoobista huutamista täällä.

Lia Thomas oli vuosien ajan hormonihoidossa ennen siirtymistään, jolloin hän menetti huomattavan määrän lihasmassaa ja hänen aikansa uinnissa tippui yli 15 sekunnilla hänen parhaasta suorituksesta. Hän hävisi vuosia kisoja, kunnes voitti yhden, jolloin voitti yhden korkeakoulujen välisen kisan ja sai äärioikeiston vihat niskoileen.

CeCe Telfer samoin osoitti kaikissa testeissä, että oli menettänyt lihasmassaa ja oli testosteronin tasoiltaan alhaisempi kuin muut kilpailijat. Hän hävisi kolme korkeakoulujen mestaruuksista ja voitti yhden. Tästäkin taas vihat niskaan.

Ivy, samoin, oli täysin kaikissa kilpailun vaatimissa tuloksissa hormonien ja testosteronin kohdalla. Hän voitti yhden kisan ja hävisi liudan muita.

Hubbard aloitti siirtymisensä 2012 ja kilpaili ensimmäisen kerran vasta kuusi vuota myöhemmin, kunnes hän oli reilusti alta vaatimusten. Hän voitti kaksi nostoa ja hävisi muut. Tämän jälkeen hän loukkaantui ja oli kaksi vuotta penkillä, kunnes palasi ja voitti yhden avoimen kisan, mutta ei päässyt siitä eteenpäin. Olympialaisissa hän tuli viimeiseksi.

Fallon Fox samaten kävi läpi kaikki testit ja tutkinnat. Hän voitti muutamia matseja ja hävisi liudan muita. Kun asiaa tutkittiin, UCLA tutkijat jopa antoivat lausunnon, että siirtymän tehneillä on heikompi lihasmassa kuin syntyperäisillä henkilöillä.

Osa näistä henkilöistä on mainittu jo tuossa John Oliverin videolla sillä jälleen huomauttaisin, että esimerkiksi noissa korkeakoulujen kisoissa on yli 510 000 kilpailijaa. Heistä alle 10 on transihmisiä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kolme on voittanut kerran, yksi näistä keilauksessa.

Olympialaisissa kisaajia on sitäkin enemmän ja transurheilijoita vieläkin vähemmän.

Viimeisimpien tilastojen mukaan siis 0.002% kilpailijoista korkeakoulujen tasolla on transihmisiä. Olympialaisissa se luku on 0.001%. Kun puhutaan transihmisten voitoista, puhutaan murto-osan murto-osasta prosentillisesti.

Eli seuraavan kerran kun itketään krokotiilinkyyneliä siitä, miksi leimaudutaan johonkin leiriin, niin ehkä se johtuu siitä, että tämä koko "tästä pitää keskustella!" höpötys on niin järkyttävän ylimitoitettua ja lähestulkoon täysin transfoobisten tyyppien aiheuttamaa hysteriaa. Se on ollut osa nykyisen yhdysvaltalaisen fasisti-hallituksen tekosyytä pistää läpi yli 745 anti-trans lakia pelkästään tänä vuonna.

Hubbard aloitti siirtymisensä 2012 ja kilpaili ensimmäisen kerran vasta kuusi vuota myöhemmin, kunnes hän oli reilusti alta vaatimusten. Hän voitti kaksi nostoa ja hävisi muut. Tämän jälkeen hän loukkaantui ja oli kaksi vuotta penkillä, kunnes palasi ja voitti yhden avoimen kisan, mutta ei päässyt siitä eteenpäin. Olympialaisissa hän tuli viimeiseksi.

Fallon Fox samaten kävi läpi kaikki testit ja tutkinnat. Hän voitti muutamia matseja ja hävisi liudan muita. Kun asiaa tutkittiin, UCLA tutkijat jopa antoivat lausunnon, että siirtymän tehneillä on heikompi lihasmassa kuin syntyperäisillä henkilöillä.
Tuo tarkoittaa että joko sinä tai Wiki on väärässä ainakin noissa parissa tapauksessa:

Screenshot 2025-10-24 at 11.55.04.png
Painonnosto on muuten sellainen urheilulaji että yhdellä nostolla ei voiteta kultaa vaan mitalin saamiseen tarvitaan useampi nosto (minimissään 2)

Screenshot 2025-10-24 at 11.51.26.png

Ei ne nyt ihan noin surkeita olleet kun annat ymmärtää.

Ylös Bottom