Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ulkoiset sukupuolielimet määräytyy tietysti biologian mukaan, mitkä kromosomit sinulle tuli. Syntymässä nyt kuitenkaan sen takia aleta seulomaan että mitä paria löytyy jos voidaan todeta onko lapsella penis vaiko emätin. Kromosomit sanoo myös löytyykö kohtua jossa kantaa jälkeläistä

Etkä pahemmin voi vauvalta kysyä kumpaa nyt haluaisit olla.

Väittäisin että ne itsemurhaongelmat tulee ihan jostain muualta kuin siitä että laitettiinko lapselle merkintä poika tai tyttö. Jos syntyy pojaksi niin Anneli tuskin on Anneli vaan Aapo. Vanhemmatkaan eivät voi päättää että vauva on muuten Anneli. Aapo voi sitten ajan kuluessa alkaa kokemaan että olisiko sittenkin Anneli. Itsemurhariskit ja ongelmat kasaantuu siinä kohtaa, ei syntymässä, jos Anneli ei saa tukea tilalleen vaan perhe, ystävät ja yhteiskunta painostaa Annelia olemaan Aapo. Uskon vahvasti, että kun päästään enemmän siihen sukupolveen jolle nämä asiat on ok, niin ongelmat katoavat, vanha kansa on aika ahdasmielistä.

Oma poika, nyt 4v, saa vapaasti leikkiä Frozenin Elsaa tai Postimies Patea. Minulle riittää että hän on onnellinen. Toivon luovani sellaisen turvallisen ympäristön hänelle että joku päivä hän kokee voivansa tulla ihan suoraan esittelemään mahdollisen poikakaverinsa tai vaikkapa kertomaan että kokee olevansa nainen. Minä tuen aina vaikka yhteiskunta ei.
Oletko painostanut häntä kutsumalla häntä pojaksi?

Vai olisiki pitänyt kutsua häntä ihmiseksi, henkilöksi, lapseksi, muunsukupuoliskse ettei tule ulkoista manipulaatiota mukaan seksuaalisen identiteetin tunnistamiseksi?
Kromosomit eivät ole niin tarkkoja aina ja kombinaatioita on kahden sijaan lukuisia muitakin, jotka ovat tosin harvinaisempia. ennen syntymää kehittyy sukupuolielinten ja kromosomien lisäksi myös mm. aivot, joiden kehitys ei kulje täysin samaan tahtiin noiden muiden kanssa. Viime vuosina on ollut paljon tutkimusta, jonka mukaan transsukupuolisten aivot kehittyvät samalla tavalla kuin sen sukupuolen, jonka he kokevat omakseen. Osa on taas päätynyt siihen, että transsukupuolisten aivot poikkeavat sekä tyypillisistä miesten että naisten aivoista. Tämä antaa viitteitä siihen, eettä kuten vaikkapa autismi, transsukupuolisuus olisikin synnynnäinen ominaisuus, jolle on neurobiologiset perusteet. Aiemmin autismi luokiteltiin skitsofrenian muodoksi ja se nähtiin mielisairautena, Suomessa vielä pitempään kuin muualla. Siitä syystä autisteja hoidettiin väärin ja he kärsivät siitä yleensä koko ikänsä. Se on myöskin yksi syy, miksi en lähtisi hoitamaan transsukupuolisuutta mielenterveysongelmana. Se olisi puoskarointia. Mielenterveysongelmia kuitenkin syntyy oireina siitä, että ihmisiä ei osata auttaa oikein. En tiedä sitten, mihin lopulta päädytään aivotutkimuksessa, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että koettu sukupuoli tulisi joskus myöhemmin elämässä tai että sitä voisi valita tai vaihtaa. Kaikki tällaiset väitteet ovat siis perustelemattomia ja siksi vastuuttomia. Toisten elämän ronkkiminen ilman kunnon tietoa ulkoapäin päsmäröimällä ei ole kovin eettistä. Usein hyväntahtoiset auttajat ovat tehneet eniten vahinkoa.
Tarkoitat sanoa ettei ole mitään tutkimuksia antamaan yksiselitteisiä vastauksia? Vähän niinko tuossa onko miesten naisten urheilulajeissa crossgender? On tutkimuksia molemmin päin muttei mitään 'smokin gun' kumpaankaan suuntaan?

Jos tiede ei ole päätynyt yksimieliseen totuuteen, meille jää vaan jossittelu - ja siten lopulta: mielipide

Viimeksi muokattu:
No yritetään yksinkertaisemmin vielä kerran. Olipa kerran Anneli. Kun Anneli syntyi, kätilö huomasi, että Annelilla oli jalkojen välissä kikkeli. Anneli oli kuitenkin syntyessään nainen, koska hänen neurobiologiansa oli naisen neurobiologia, vaikka hänellä oli kikkeli, joka on miehen sukupuolielin. Annelin hormonitoiminta oli myös samankaltainen kuin miehen hormonitoiminta. Anneli koki olonsa epämukavaksi, koska hänellä oli miehen kikkeli ja miehen hormonitoiminta, mutta hän koki itsensä naiseksi. Anneli jutteli asiasta lääkärille, joka sanoi, että Annelilla voi olla harvinainen lääketieteellinen tilanne, että hänen hormonitoimintansa ja sukupuolielimensä eivät vastaa hänen todellista sukupuoltaan, joka on nykytiedon alkanut kehittymään jo ennen syntymää eikä ole täysin sidoksissa sukupuolielinten ja hormonien kehittymiseen. Anneli saa lääkäriltä hoitoa, jonka jälkeen hänen tilanteensa paranee, kun hän ei koe enää ahdistusta ja vierautta kehossaan. Annelille tehdyt sukupuolenkorjaushoidot auttoivat hänet tuntemaan, että hänen kehollinen kokemuksensa vastaa nyt sitä sukupuolta, johon hän oli syntynyt.
Ihan turhaan yrität kun ei tuo juttusi tunnu mihinkään muuttuvan ja toistelet samaa ristiriitaa.

Kyse ei edes ole siitä ettenkö ainakin osittain ymmärtäisi mitä sanot mutta silti se sinun käyttämäsi lause on niin helvetin ristiriitainen että siinä ei ole mitään järkeä.

Edelleen: miten joku voi kokea olevansa nainen tai mies jos kerran nainen tai mies on vain keksitty/määritelty olemistapa, joka ei (ilmeisesti mielestäsi) edes liity sukupuolielimiin?

Tähän vielä päälle se, että sanomasi mukaan voi syntyä "oikeaan sukupuoleen" vaikka päätyisi sukupuolenkorjaukseen. Onko näissä käyttämissäsi termeissä jotain pielessä vai miksi tässä edelleen on se ongelma, että jotain mikä ei ilmeisesti ole väärin, pitääkin korjata?

Ja jos ihminen kerran päätyy sukupuolenkorjaukseen, niin eikö hän nimenomaan liitä sukupuolensa sukupuolielimeen? Ovatko he väärässä ja sinä oikeassa, vai mistä tässä on kyse?

Edelleen minä koen että jos joku kokee sukupuolenkorjauksen tarpeelliseksi, on jotain korjattavaa ja täten tämä ihminen ei ole kokenut olleensa syntymässään sitä mitä kokee, joten hän ei mitenkään voi olla jo syntymässään sitä, mitä sukupuolenkorjauksella tavoittelee. Ei tätä enää tämän yksinkertaisemmin voi mielestäni ilmaista.

Voin sanoa että mikäli kokisin olevani toista sukupuolta kuin olen, kokisin nimenomaan syntyneeni väärään sukupuoleen, varsinkin jos kokisin sukupuolenkorjauksen olevan vastaus kyseiseen tilanteeseen.

Näin ollen on naurettavaa väittää että sukupuolenkorjaukseen päätyvä ihminen olisi syntynyt oikeaan sukupuoleen. Ellei sitten koe että sukupuoli on täysin riippumaton sukupuolielimistä, mitä pidän myös naurettavana ajatuksena.

PS. Teetkö tekstejäsi jonkun AI:n kanssa kun ne on samantyylistä huttua mitä niiltä saa vaikka haluaisi vain yksinkertaisen ja ytimekkään vastauksen? Viitaten lähinnä niihin aiempiin viesteihin, joissa jaariteltiin kaikkea aineesta energioihin.

Viimeksi muokattu:
Itse pyysit, että selittäisin yksinkertaisemmin. Turha kitistä, jos tein sen mitä pyysit. Yksinkertaisemmin en pysty selittämään, joten voit itse perehtyä aiheeseen, jos se tuntuu vaikealta ymmärtää. Sukupuolenkorjaushoidoilla ei esimerkiksi tarkoiteta sukupuolen korjaamista siinä mielessä, että sukupuolta korjattaisiin, kuten näytät sen ymmärtävän. Siinä korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä vastaamaan ihmisen todellista sukupuolta, joka perustuu hänen kokemukseensa. Voit aloittaa opiskelun vaikka tästä: Sukupuolen korjausprosessi - Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus https://share.google/6Ij27Gv5xFMfFFe0x

Viimeksi muokattu:
Itse pyysit, että selittäisin yksinkertaisemmin. Turha kitistä, jos tein sen mitä pyysit.Y ksinkertaisemmin en pysty selittämään, joten voit itse perehtyä aiheeseen, jos se tuntuu vaikealta ymmärtää.
Jätit toki sen turhan jauhamisen vähemmälle mutta ydinpointtisi oli yhä sama etkä millään lailla vastannut kohtiin, joissa esitin kysymyksiä.

Oletan siis ettei sinulla yksinkertaisesti ole niihin vastauksia. Ainoa mitä sinulla on antaa on "tutki itse" ja se aiempi jauhanta, jossa pyöriteltiin asiaa turhan syvällisesti melkein atomitasolta lähtien.

Sukupuolenkorjaushoidoilla ei esimerkiksi tarkoiteta sukupuolen korjaamista siinä mielessä, että sukupuolta korjattaisiin, kuten näytät sen ymmärtävän. Siinä korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä vastaamaan ihmisen todellista sukupuolta, joka perustuu hänen kokemukseensa.
Niin? Sukupuoleen liittyvät piirteet ovat mielestäni juurikin osa sukupuolta ja sen kertoo jo sanat "sukupuoleen liittyvät piirteet". Kuinka ristiriitaista tekstiä voikaan kirjoittaa ja silti väittää muuta. Tässä alkaa myös jo epäilemään että osaatko suomen kieltä kun nuo sanat itsessään jo kertovat että kyse on jostain, mikä liittyy sukupuoleen.

Lisäksi minun ei edes tarvitse ymmärtää sukupuolen korjaamista millään tietyllä tavalla ja silti se väittämäsi on ristiriitainen. Sinä väität että on syntynyt oikeaan sukupuoleen (eli ei ole mitään korjattavaa) mutta silti päädytään sukupuolenkorjauksiin. Se on aika ristiriitainen väite edelleen ja sitä olet tässä toistellut monella eri tavalla, kuitenkaan sitä mitenkään oikeasti selittäen.

En ymmärrä miten ilmeisesti "sukupuoli" ja "sukupuoleen liittyvät piirteet" on muka erillisiä asioita eikä ne piirteet, jotka liittyy sukupuoleen, olekaan sukupuoleen kuuluvia asioita, kuten piirteitä, jotka sukupuoleen liittyvät. Sitä sinä kuitenkin ilmeisesti tässä nyt tahdot sanoa.

Mitä enemmän tätä pyörittelee ja miettii, niin sitä varmemmaksi tulen että noissa jutuissasi ei ole mitään järkeä. Ettet vain ole trollaamassa? Lue nyt oikeasti tämä uusiksi:

Sukupuolenkorjaushoidoilla ei esimerkiksi tarkoiteta sukupuolen korjaamista siinä mielessä, että sukupuolta korjattaisiin, kuten näytät sen ymmärtävän. Siinä korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä vastaamaan ihmisen todellista sukupuolta, joka perustuu hänen kokemukseensa.
Ensimmäisessä lauseessa sanotaan että "sukupuolenkorjaushoidot eivät ole korjaamista" ja toisessa lauseessa sanotaan että "korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä", niin mitä ihmettä? Eikö tuossa muka ole ihan räikeä ristiriita, joka ei liity millään lailla edes siihen, miten minä tai kukaan muukaan sen korjaamisen ymmärtää? Sanot että korjaaminen ei ole korjaamista vaan se on korjaamista ja sitten sanot että minun pitää vain tutkia itse lisää koska en ymmärrä? Ei kiitos jos sen jälkeen alan toistamaan jotain yhtä älytöntä.

Ja ihan vain huomiona: minä nimenomaan koen että korjauksilla pyritään saamaan piirteet vastaamaan koettua sukupuolta. Ristiriita pysyy siitä huolimatta, sillä sanomassasi ei vain oli mitään järkeä.

En oikeasti enää usko että olet tosissasi tässä. Menin trolliin.

Viimeksi muokattu:
Jos asiat on jo selitetty useammalla eri tavalla, etkä niitä tajunnut, tuskin tajuat, jos selitän niitä taas uudestaan. Jotenkin tuntuu, että haluat vain vänkyröidä ja ihan miten vaan, vänkyröi pois, jos saat siitä tyydytystä. Ei se minua haittaa. Minua tämä aihe kiinnostaa sen vuoksi, että haluan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä ja siksi olen aiheeseen perehtynyt.

Jos asiat on jo selitetty useammalla eri tavalla, etkä niitä tajunnut, tuskin tajuat, jos selitän niitä taas uudestaan. Jotenkin tuntuu, että haluat vain vänkyröidä ja ihan miten vaan, vänkyröi pois, jos saat siitä tyydytystä. Ei se minua haittaa. Minua tämä aihe kiinnostaa sen vuoksi, että haluan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä ja siksi olen aiheeseen perehtynyt.
Voin kyllä myöntää ettei sinun selityksilläsi ole kauheasti pystynyt ymmärrystä laajentamaan.

Huvikseni en vänkää, vaan silloin kun koen aihetta siihen. Koen myös ettet oikeasti halua asiaan vastata koska sivuutit jokaikisen kysymyksen mitä esitin ja ohjasit vain tutkimaan asiaa itse samaan tapaan kuin salaliittoteoreetikot kysyttäessä tarkennuksia: siellä se vastaus on netissä, pitää vain löytää. Tai sitten se klassikko että "et vain tajua".

Voin myös sanoa ettet sinä täällä näitä ristiriitaisia höpötyksiäsi jakelemalla auta yhtään ketään, varsinkaan tuolla asenteella.

Tavastasi selittää asioita tulee mieleen lähinnä besserwisser kuin tahto auttaa.

No näissä keskusteluissa minua ei ensisijaisesti motivoi halu auttaa jotain tiettyä henkilöä ymmärtämään asioita, vaan toiveena on lisätä yleistä ymmärrystä ja laajentaa ihmisten käsityksiä. Lähinnä se kohdistuu itseeni, koska opin asioita selittämällä niitä muille ja voin sitten hyödyntää oppimaani tulevaisuudessa.

Minäkin tipuin vähän kärryiltä kun keskustelu meni energiatasoihin ja atomeihin. Oliko se niin, että Anneli on kyllä syntynyt oikeaan sukupuoleen, mutta molekyylimassa on väärä? Molekyylimassaa voi sitten lisätä tai poistaa?

Niin lähdin viestissä 2161 selittämään, miksi mielestäni koettu sukupuoli on yhtä lailla materiaalisen maailman ilmiö kuin biologinen sukupuoli. Se oli siis vastaus Strooperin esittämään väitteeseen, että ulkoisesti määritelty sukupuoli olisi jotenkin fyysistä ja siten todellisempaa. Tiedän, että monille pitkien keskustelujen seuraaminen on haasteellista. Keskustelun kannalta sillä selityksellä on kuitenkin kaksi merkittävää elementtiä. Sen avulla voin torjua väitteet, että koettu sukupuoli olisi vain mielipide tai jokin henkinen juttu. Toisaalta se tuo esille sen maailmankuvallisen näkökulman, josta tällaisia asioita tutkimuksessa usein tarkastellaan. Halusin myös erottaa fysiikan maailman, joka kostuu aineesta ja energiasta, biologian ja varsinkin ihmistieteiden operationaalisesta alasta. Tavoitteenani oli siis kohdistaa keskustelu sinne, missä se on mielekästä ja osoittaa, ettei ulkoisesti määritetty sukupuoli ole mitenkään konkreettisemmalla tasolla kuin neurobiologinen sukupuoli tai edes koettu sukupuoli. Koettu sukupuolikaan ei ole yksilön valinta.

Ylös Bottom