Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sukupuolen määritteleminen ulkoisten sukupuolielinten kautta voi olla selkeämpää, mutta se johtaa vakaviin mielenterveysongelmiin ja itsemurhiin, joita aika usein lääketieteessä ja muutenkin ihmistieteissä ja yhteiskunnassa pyritään pikemminkin ehkäisemään. Valitettavasti asioita ei voi aina tehdä "helpoimman" tai yksinkertaisimman kautta, jos halutaan paras lopputulos. Ennen esimerkiksi vammaiset saatettiin tappaa heti syntymän jälkeen ja ajateltiin, että se on heille helpompaa, koska vammaisen elämän katsottiin olevan kurja ja pelkkää kärsimystä. Samalla tavalla voidaan ajatella, että kovalla koulimisella Annelin kaltainen nainen, jolla on kikkeli, saadaan miehistettyä ja ongelma ratkeaa sillä tavalla. Sitten, jos tappaa itsensä, ei ollut tarpeeksi miehekäs selviämään kovassa maailmassa.

Jos sukupuoli ei määräydy esim. jalkovälin perusteella, edelleen jää ilmaan se kysymys, että mikä on tämä "nainen", joka Anneli väittää olevansa. Kuulostaa pelkältä merkityksettömältä sanalta. Nykyään kun pukeutuminenkaan ei juuri erota miehiä naisista.

Minusta Annelin voisi antaa olla sellainen kuin on, ilman mitään koulimisia. Mieluummin koulisi yhteiskuntaa tuntemaan sympatiaa Annelia kohtaan. Onhan maailmassa lyhytkasvuisiakin, joiden elämä saattaa olla vielä haasteellisempaa kuin anneleilla, ei maailmaa silti voida järjestellä niin että lyhytkasvuiset ylettäisivät kaikkialle. Tosin varmaan heidänkin haasteensa ansaitsisivat enemmän huomiota.

Jos, se olisi merkityksetön, se ei nostaisi Annelin itsemurhariskiä. Minua pyydettiin kirjoittamaan niin, että kaikki pystyvät ymmärtämään. Tein sen ja nyt vaaditaan sitten selityksiä monimutkaisille asioille. Se ei onnistu kovinkaan hyvin, jos ei voi käyttää vaikeaa ja abstraktia kieltä, koska asiat ovat valitettavasti monimutkaisia.

Sukupuolisensitiivinen kasvatus ja sukupuoliasioiden itsemääräämisoikeus ovat sellaisia asioita, joilla Annelin annetaan olla sellainen kuin hän on. jos Annelilla on itse oikeus määrittää sukupuolisuutensa, hän ei yhtä helposti ahdistu ja jos hänellä on vapaa mahdollisuus sukupuolenkorjaushoitoihin, hän voi elää loppuelämän onnellisena. Fasistinen sukupuolivähemmistöjen vainoaminen ja sukupuolirooleihin pakottaminen ovat sellaisia asioita, jotka heikentävät Annelin asemaa ja lisäävät hänen itsemurhariskiään.

Lyhytkasvuisia auttaa se, että pyritään esteettömyyteen ja toteutetaan YK:n vammaisyleissopimusta. Anneli on myös lyhytkasvuinen. Paljon voidaan tehdä esteettömyyden eteen ottamalla vammaiset ihmiset huomioon suunnitteluvaiheessa ja kuuntelemalla heidän näkemyksiään. Jos Annelin näkemyksiä kuunnellaan työpaikalla ja kun hän liikkuu kaupungilla ja käyttää palveluita, hänen elämänsä on helpompaa. Monet mukautukset auttavat myös muita kuin lyhytkasvuisia. Esteettömästä ympäristöstä on hyötyä usein myös muille kuin heille, jotka kärsivät esteellisestä ympäristöstä eniten. Esimerkiksi aistiyliherkkien huomioiminen tekee myös muille miellyttävämmän ympäristön. Suomi on ratifioinut vammaisyleissopimuksen ja se on integroitu Suomen lainsäädäntöön, mutta silti sen toteutuminen ei ole läheskään täydellistä. Asenne, että kaikkea ei voi tehdä, miksi edes yrittää, johtaa siihen, että vammaisten ihmisten asema ei koskaan parane.

Viimeksi muokattu:
Minusta Annelin voisi antaa olla sellainen kuin on, ilman mitään koulimisia.
Mutta Annelihan pyrkii itse olemaan sellainen kun on. Se nyt vaan vaatii "koulimista." Ja kun Anneli pyrkii olemaan itse sellainen kun on, se ei sitten kuitenkaan kelpaa. Miksi et sano vain, että SINÄ haluat Annelin olevan mitä on, etkä halua, että Anneli on mitä hän on.

Mutta Annelihan pyrkii itse olemaan sellainen kun on. Se nyt vaan vaatii "koulimista." Ja kun Anneli pyrkii olemaan itse sellainen kun on, se ei sitten kuitenkaan kelpaa. Miksi et sano vain, että SINÄ haluat Annelin olevan mitä on, etkä halua, että Anneli on mitä hän on.
En ole varma ymmärränkö tätä keskustelua enää (tai vieläkään). Mitä Anneli sitten oikein on? Anneli voi mieltää itsensä miljoonalla eri tavalla. Mieltämällä itensä naiseksi hän valitsee niistä yhden. Sitten tulee se ongelma, että mikä se on se "nainen" joksi hän itsenä mieltää. Jos Anneli olisi minulle joku tärkeä ihminen, en varmastikaan haluaisi että hän muodostaisi pakkomiellettä mieltämällä itsensä jollain yhdellä, äärimmäisen, epämääräisellä tavalla.

Sukupuoli ei ole mikään valinta, niin kuin voi valita vaatteensa.
Olen samaa mieltä, enkä ole muuta väittänyt. Mutta jos sukupuoli ei perustu siihen mitä on jalkojen välissä, niin sitten täytyy tarkkaan määritellä mikä on nainen ja mikä on mies. Jos määritelmät jäävät epämääräisiksi ja abstrakteiksi, emmekä pääse yhteisymmärrykseen, niin kuka päättää mikä tai kuka on nainen/mies?

Viimeksi muokattu:
Mutta jos sukupuoli ei perustu siihen mitä on jalkojen välissä, niin sitten täytyy tarkkaan määritellä mikä on nainen ja mikä on mies.
Mitä jos syntyy ilman värkkejä? Ei löydy mitään? Tai jos syntyy molempien kanssa? Tai onko pienimunainen mies vähemmän mies kuin isomunainen? Mietin vaan jos kerta kaikki määritellään jalkovälissä olevan mukaan...

Tämä itseasiassa onkin hauska ajatusleikki.
On tämä nykyinen systeemi missä sukupuoli määritellään fyysisten ominaisuuksien mukaan mitä on syntymässään saanut.
Voisiko teoriassa olla myös vaihtoehtoinen systeemi ettei sukupuolta määriteltäisi lainkaan ihmisen putkaessa tähän maailmaan vaan ihminen saisi sen sitten itse määritellä kun on... Olin sanomassa sukukypsä, mutta en oikein tiedä kuinka hyvin se sopii tähän ajatusleikkiin :D Ehkä joku itsemääräämisikäinen tms voisi toimia paremmin? Tai ihan vaan aikuinen.

Paitsi että olen lukenut että pojat keskimäärin kehittyy henkisesti hitaammin kuin tytöt niin tytöillä toi oikeus olisi vaikka 18v ja pojilla 20v.
Mutta hetkinen, kun ne ei ole tyttöjä eikä poikia vielä tuolloin? Meneepä hankalaksi :D

Ylös Bottom