Kyllä, on olemassa perusteita, joiden mukaan ihmisen olisi ihan mahdollista päättää itse onko musta vai valkoinen, onko lapsi vai aikuinen, onko nainen vai mies yms. Fyysinen, sosiaalinen, kulttuurinen taso jne. Mutta esimerkiksi tuossa sukupuoliasiassa, ei ole ihan täysin triviaalia mikä on mies ja mikä on nainen. Se on ihmiselämän kannalta jopa kohtuullisen merkittävää. Jos ihminen on biologinen mies, mutta kokee itsensä naiseksi, hän käytännössä kokee, että on saanut alkunsa X-sukupuolisesta siittiösolusta, että hänellä pitäisi olla naisen sukuelimet, kyky tulla raskaaksi jne. Hänellä ei näitä luonnollisestikaan löydy, koska hän ei ole oikeasti nainen, vaan hänellä on ristiriita/häiriö sukupuoli-identiteetissään. Ja juu, ei näitä ominaisuuksia löydy ihan jokaiselta oikealtakaan naiselta, mutta ne kuuluvat naisen primääreihin sukupuoliominaisuuksiin.
Transihmistä voi varmasti auttaa tuntemaan kehonsa sen kehonkuvanhäiriön mukaiseksi, ja elämään lähempänä omaa näkemystään mm. kajoavilla lääketieteellisillä hoidoilla. Samaan tyyliin avun voi tarjota mm. anorektikolle antamalla tehokkaampia laihdutusvinkkejä, tai skitsofreenikolle toteamalla, että kyllä ne kuulemasi äänet ovat ihan oikeita. En itse näe näitä mahdollisia auttamiskeinoja itsestäänselvinä auttamistapoina, vaikka ne voivatkin varmaan joittenkin kohdalla tarjota helpotusta.
Minulla ei ole mitään tutkimustietoa tarjota tähän väliin, mutta mielestäni tämä radikaalin transideologian hypettäminen on ollut aivan omiaan luomaan lisää niitä aivan turhia mielenterveysongelmia lapsille, nuorille ja toki ihan aikuisillekin. Väitän että omassa lapsuudessa ja nuoruudessa sukupuoliahdistus oli hyvin hyvin paljon harvinaisempaa kuin se on nykyään, ihan kiitos sen, että transajattelusta on tullut muoti-ilmiö jota tungetaan etenkin somessa aivan valtavat määrät.