Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sukupuolen määritteleminen ulkoisten sukupuolielinten kautta voi olla selkeämpää, mutta se johtaa vakaviin mielenterveysongelmiin ja itsemurhiin, joita aika usein lääketieteessä ja muutenkin ihmistieteissä ja yhteiskunnassa pyritään pikemminkin ehkäisemään. Valitettavasti asioita ei voi aina tehdä "helpoimman" tai yksinkertaisimman kautta, jos halutaan paras lopputulos. Ennen esimerkiksi vammaiset saatettiin tappaa heti syntymän jälkeen ja ajateltiin, että se on heille helpompaa, koska vammaisen elämän katsottiin olevan kurja ja pelkkää kärsimystä. Samalla tavalla voidaan ajatella, että kovalla koulimisella Annelin kaltainen nainen, jolla on kikkeli, saadaan miehistettyä ja ongelma ratkeaa sillä tavalla. Sitten, jos tappaa itsensä, ei ollut tarpeeksi miehekäs selviämään kovassa maailmassa.

Jos sukupuoli ei määräydy esim. jalkovälin perusteella, edelleen jää ilmaan se kysymys, että mikä on tämä "nainen", joka Anneli väittää olevansa. Kuulostaa pelkältä merkityksettömältä sanalta. Nykyään kun pukeutuminenkaan ei juuri erota miehiä naisista.

Minusta Annelin voisi antaa olla sellainen kuin on, ilman mitään koulimisia. Mieluummin koulisi yhteiskuntaa tuntemaan sympatiaa Annelia kohtaan. Onhan maailmassa lyhytkasvuisiakin, joiden elämä saattaa olla vielä haasteellisempaa kuin anneleilla, ei maailmaa silti voida järjestellä niin että lyhytkasvuiset ylettäisivät kaikkialle. Tosin varmaan heidänkin haasteensa ansaitsisivat enemmän huomiota.

Jos, se olisi merkityksetön, se ei nostaisi Annelin itsemurhariskiä. Minua pyydettiin kirjoittamaan niin, että kaikki pystyvät ymmärtämään. Tein sen ja nyt vaaditaan sitten selityksiä monimutkaisille asioille. Se ei onnistu kovinkaan hyvin, jos ei voi käyttää vaikeaa ja abstraktia kieltä, koska asiat ovat valitettavasti monimutkaisia.

Sukupuolisensitiivinen kasvatus ja sukupuoliasioiden itsemääräämisoikeus ovat sellaisia asioita, joilla Annelin annetaan olla sellainen kuin hän on. jos Annelilla on itse oikeus määrittää sukupuolisuutensa, hän ei yhtä helposti ahdistu ja jos hänellä on vapaa mahdollisuus sukupuolenkorjaushoitoihin, hän voi elää loppuelämän onnellisena. Fasistinen sukupuolivähemmistöjen vainoaminen ja sukupuolirooleihin pakottaminen ovat sellaisia asioita, jotka heikentävät Annelin asemaa ja lisäävät hänen itsemurhariskiään.

Lyhytkasvuisia auttaa se, että pyritään esteettömyyteen ja toteutetaan YK:n vammaisyleissopimusta. Anneli on myös lyhytkasvuinen. Paljon voidaan tehdä esteettömyyden eteen ottamalla vammaiset ihmiset huomioon suunnitteluvaiheessa ja kuuntelemalla heidän näkemyksiään. Jos Annelin näkemyksiä kuunnellaan työpaikalla ja kun hän liikkuu kaupungilla ja käyttää palveluita, hänen elämänsä on helpompaa. Monet mukautukset auttavat myös muita kuin lyhytkasvuisia. Esteettömästä ympäristöstä on hyötyä usein myös muille kuin heille, jotka kärsivät esteellisestä ympäristöstä eniten. Esimerkiksi aistiyliherkkien huomioiminen tekee myös muille miellyttävämmän ympäristön. Suomi on ratifioinut vammaisyleissopimuksen ja se on integroitu Suomen lainsäädäntöön, mutta silti sen toteutuminen ei ole läheskään täydellistä. Asenne, että kaikkea ei voi tehdä, miksi edes yrittää, johtaa siihen, että vammaisten ihmisten asema ei koskaan parane.

Viimeksi muokattu:
Minusta Annelin voisi antaa olla sellainen kuin on, ilman mitään koulimisia.
Mutta Annelihan pyrkii itse olemaan sellainen kun on. Se nyt vaan vaatii "koulimista." Ja kun Anneli pyrkii olemaan itse sellainen kun on, se ei sitten kuitenkaan kelpaa. Miksi et sano vain, että SINÄ haluat Annelin olevan mitä on, etkä halua, että Anneli on mitä hän on.

Mutta Annelihan pyrkii itse olemaan sellainen kun on. Se nyt vaan vaatii "koulimista." Ja kun Anneli pyrkii olemaan itse sellainen kun on, se ei sitten kuitenkaan kelpaa. Miksi et sano vain, että SINÄ haluat Annelin olevan mitä on, etkä halua, että Anneli on mitä hän on.
En ole varma ymmärränkö tätä keskustelua enää (tai vieläkään). Mitä Anneli sitten oikein on? Anneli voi mieltää itsensä miljoonalla eri tavalla. Mieltämällä itensä naiseksi hän valitsee niistä yhden. Sitten tulee se ongelma, että mikä se on se "nainen" joksi hän itsenä mieltää. Jos Anneli olisi minulle joku tärkeä ihminen, en varmastikaan haluaisi että hän muodostaisi pakkomiellettä mieltämällä itsensä jollain yhdellä, äärimmäisen, epämääräisellä tavalla.

Sukupuoli ei ole mikään valinta, niin kuin voi valita vaatteensa.
Olen samaa mieltä, enkä ole muuta väittänyt. Mutta jos sukupuoli ei perustu siihen mitä on jalkojen välissä, niin sitten täytyy tarkkaan määritellä mikä on nainen ja mikä on mies. Jos määritelmät jäävät epämääräisiksi ja abstrakteiksi, emmekä pääse yhteisymmärrykseen, niin kuka päättää mikä tai kuka on nainen/mies?

Viimeksi muokattu:
Mutta jos sukupuoli ei perustu siihen mitä on jalkojen välissä, niin sitten täytyy tarkkaan määritellä mikä on nainen ja mikä on mies.
Mitä jos syntyy ilman värkkejä? Ei löydy mitään? Tai jos syntyy molempien kanssa? Tai onko pienimunainen mies vähemmän mies kuin isomunainen? Mietin vaan jos kerta kaikki määritellään jalkovälissä olevan mukaan...

Tämä itseasiassa onkin hauska ajatusleikki.
On tämä nykyinen systeemi missä sukupuoli määritellään fyysisten ominaisuuksien mukaan mitä on syntymässään saanut.
Voisiko teoriassa olla myös vaihtoehtoinen systeemi ettei sukupuolta määriteltäisi lainkaan ihmisen putkaessa tähän maailmaan vaan ihminen saisi sen sitten itse määritellä kun on... Olin sanomassa sukukypsä, mutta en oikein tiedä kuinka hyvin se sopii tähän ajatusleikkiin :D Ehkä joku itsemääräämisikäinen tms voisi toimia paremmin? Tai ihan vaan aikuinen.

Paitsi että olen lukenut että pojat keskimäärin kehittyy henkisesti hitaammin kuin tytöt niin tytöillä toi oikeus olisi vaikka 18v ja pojilla 20v.
Mutta hetkinen, kun ne ei ole tyttöjä eikä poikia vielä tuolloin? Meneepä hankalaksi :D

Mitä jos syntyy ilman värkkejä? Ei löydy mitään? Tai jos syntyy molempien kanssa? Tai onko pienimunainen mies vähemmän mies kuin isomunainen? Mietin vaan jos kerta kaikki määritellään jalkovälissä olevan mukaan...
Liittyyhän sukupuoleen kromosomit ja muut sisäiset rakenteet, joista voi päätellä kumpaa sukupuolta on. Ne rajatapaukset on tietysti vaikeita, en kiistä. Mutta se että on rajatapauksia ei tarkoita että perinteinen jako miehiin/naisiin olisi huono. Jos jonkun vanhemmat ovat eri maista, esim toinen Suomesta ja toinen Kuubasta, kotoisin ja henkilö on asunut kummassakin maassa, niin siinä on aika vaikeaa päättää kumpaan kulttuuriin kuuluu. Molempiin tietysti. Mutta ei tuommoiset rajatapaukset tarkoita etteikö suomalaisia ja kuubalaisia olisi olemassa.

Mutta jos itse saa määritellä nämä asiat, niin silloin se muuttuu ns. vaatteidenvaihdoksi. Ehkä se selkeille rajatapauksille sallittakoon.

Kromosomien avulla ei voi päätellä sukupuolta siinä määrin, että tulos vastaisi koettua sukupuolta. Kromosomimääritys vastaa useimmiten ulkoisten sukupuolielinten perusteella tehtyä määritelmää. Useimmilla transsukupuolisilla naisilla on miehen kromosomit ja sama päinvastoin. Ainoa tapa määrittää sukupuoli inhimillisesti on itsemääritykseen perustuva. Sekään ei ole yksinkertaista, koska sukupuolen korjaushoitoja ei saa tehdä ilman tarkkoja tutkimuksia ja kriteerejä virheiden välttämiseksi.

Kyllä, on olemassa perusteita, joiden mukaan ihmisen olisi ihan mahdollista päättää itse onko musta vai valkoinen, onko lapsi vai aikuinen, onko nainen vai mies yms. Fyysinen, sosiaalinen, kulttuurinen taso jne. Mutta esimerkiksi tuossa sukupuoliasiassa, ei ole ihan täysin triviaalia mikä on mies ja mikä on nainen. Se on ihmiselämän kannalta jopa kohtuullisen merkittävää. Jos ihminen on biologinen mies, mutta kokee itsensä naiseksi, hän käytännössä kokee, että on saanut alkunsa X-sukupuolisesta siittiösolusta, että hänellä pitäisi olla naisen sukuelimet, kyky tulla raskaaksi jne. Hänellä ei näitä luonnollisestikaan löydy, koska hän ei ole oikeasti nainen, vaan hänellä on ristiriita/häiriö sukupuoli-identiteetissään. Ja juu, ei näitä ominaisuuksia löydy ihan jokaiselta oikealtakaan naiselta, mutta ne kuuluvat naisen primääreihin sukupuoliominaisuuksiin.

Transihmistä voi varmasti auttaa tuntemaan kehonsa sen kehonkuvanhäiriön mukaiseksi, ja elämään lähempänä omaa näkemystään mm. kajoavilla lääketieteellisillä hoidoilla. Samaan tyyliin avun voi tarjota mm. anorektikolle antamalla tehokkaampia laihdutusvinkkejä, tai skitsofreenikolle toteamalla, että kyllä ne kuulemasi äänet ovat ihan oikeita. En itse näe näitä mahdollisia auttamiskeinoja itsestäänselvinä auttamistapoina, vaikka ne voivatkin varmaan joittenkin kohdalla tarjota helpotusta.

Minulla ei ole mitään tutkimustietoa tarjota tähän väliin, mutta mielestäni tämä radikaalin transideologian hypettäminen on ollut aivan omiaan luomaan lisää niitä aivan turhia mielenterveysongelmia lapsille, nuorille ja toki ihan aikuisillekin. Väitän että omassa lapsuudessa ja nuoruudessa sukupuoliahdistus oli hyvin hyvin paljon harvinaisempaa kuin se on nykyään, ihan kiitos sen, että transajattelusta on tullut muoti-ilmiö jota tungetaan etenkin somessa aivan valtavat määrät.

Niin, kun olin nuori transseksuaalisuudesta ei puhuttu ja erilaiset hakattiin hiljaisiksi. Itsemurhat olivat yleisiä. Ala-asteella yleisin haukkumasana oli homo. Kyllä nyt on niin väärin, kun seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä puhutaan asiallisesti, eikä vain pilkata ja hakata.

Niin, kun olin nuori transseksuaalisuudesta ei puhuttu ja erilaiset hakattiin hiljaisiksi. Itsemurhat olivat yleisiä. Ala-asteella yleisin haukkumasana oli homo. Kyllä nyt on niin väärin, kun seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä puhutaan asiallisesti, eikä vain pilkata ja hakata.
Onneksi maailma on muuttunut ja vieläkin muuttumistilassa parempaan - täydellistä? No, kuten missään muussakaan asiassa - siitä on turha unelmoida

Niin, valitettavasti maailma on nyt alkanut muuttua uudelleen pahempaan suuntaan ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa heikennetään ja vihanlietsominen heitä vastaan on yleistynyt. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on säädetty satoja syrjiviä lakeja sillä verukkeella, että tyttöjen urheilu-unelmat ovat vaarassa muuten romuttua, kun on reilusti alle promillen todennäköisyys, että he kohtaavat transnaisen urheilukentällä. Olemme palaamassa takaisin siihen, minkä luultiin olevan jo taaksejäänyttä elämää. Tutkimustiedon sijaan vallalla on maallikkoajattelijoiden kansantuomioistuimet ja laskelmoivat poliitikot heittävät vettä myllyyn. Kiihkoilijat ja papisto saavat puheenvuoron. Lääkärit, psykologit ja muut asiantuntijat sivuutetaan.

Ylös Bottom