Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos ensin kirjoitat että "lainailua kolme perheenjäsenen kesken", mihin vastaan, niin kyllä se lisätäsmennys muuttaa tilanteen erilaiseksi eli tekee siitä "lisäskenaarion".

Vähän sama kuin kysyisi ensin että "pääseekö mopolla harrastuksiin?", johon saa vastauksen että "totta kai" mutta sitten lisää että "tarkoitin että puolessa tunnissa 50 kilometrin päähän" niin kyllähän se muuttuu ihan eri asiaksi sen tarkennuksen tai täsmennyksen jälkeen. Sen jälkeen vastaus olisikin että ei ainakaan ilman viritystä ja laillisesti.

En ole epäillyt skenaariotasi, itse jätit tarkentamatta. Minä vastasin siihen että voiko lainata kolmen perheenjäsenen kesken. Ei tässä täsmennyksessä mitään vaikeasti sisäistettävää ole, jätit vain sen aluksi täsmentämättä. Ei sen kummempaa.

Ja välimatkalla on väliä jos kerran puhut siitä ehtiikö pelin lainata viikonlopuksi. Samoin sillä, että kuinka usein vieraillaan. Jos on vaikka perjantaina vierailut ja välimatka 10 km, niin onnistuu huomattavasti helpommin kuin 1000 km ja kerran kuussa vierailut. Eli todellakin on skenaarion variaatioilla merkitystä että miten se fyysisen lainailu luonnistuu.

Totta kai muuttujilla on väliä. Itsehän sinä ensin jätit ne pois ja sitten valitat kun en ottanut niitä huomioon. :D

Töissä teen jonkin verran taulukkolaskentaa ja yksittäisillä muuttujilla on asioihin aika helvetisti väliä, varsinkin mitä monimukaisempia asioita lasketaan tai vertaillaan. Sinun alkuperäinen kysymyksesi oli hyvin yksinkertainen mutta täsmennyksilläsi muutit tilanteen täysin. Ihan turha sen jälkeen kritisoida että on muka ymmärretty väärin.

Ai jaha. :D Minä vastasin siihen mitä kirjoitit. Ei se lukijan vika ole että ei ole selvännäkijä ja tiedä koko skenaariota kilometreineen kaikkineen.
Pyydän anteeksi. Ei sitä tajua kiihkoissaan selittäessä ettei lukija tiedä ja tietenkään voikaan ymmärtää alkuparametreja jos niitä ole edes kerrottu. My bad. Mutta joo, meidän kupletissa tosiaan joku haluu pelata nyt abc peliä niin toi on ollut annettu etu. Ja annetuista eduista on vaikea luopua.

Kuten vaikka että pitää ihan lähteä ajelemeaan jonnekin peliä hakemaan sillä ns 'möröllä' (yhdellä tyttären miehellä toi Chevy Van - sentään pienemmällä moottorimallilla varustettuna. Ole kun se 4.8l versio vai oliko se siitä keskeltä 5.7l? Ei tuolla väliksi, siinä vasta vuoden ekoauto. huoh..) vs. että nyt family sharet kuntoon kun tekisi mieli pelata tätä tai tuota

Viimeksi muokattu:
Tässä laskelmia peliteollisuuden hiilijalanjäljestä, selkeästi ennakoidaan digitallisuuden kasvua.

Tässä vielä vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseen pelaajille:

"
Good news – you can absolutely make a difference. You can be a more sustainable gamer by making smarter choices when you purchase and play, including:

*Switching off your PC/consoles when not in use
*Buying digital games instead of physical copies
*Only upgrading to a new console when necessary
*Avoiding unnecessary accessories and extras
"

Pyydän anteeksi. Ei sitä tajua kiihkoissaan selittäessä ettei lukija tiedä ja tietenkään voikaan ymmärtää alkuparametreja jos niitä ole edes kerrottu. My bad. Mutta joo, meidän kupletissa tosiaan joku haluu pelata nyt abc peliä niin toi on ollut annettu etu. Ja annetuista eduista on vaikea luopua.
Joo, eipä mitään. Eikä minulla mitään vasta-argumentteja siihen tarkennukseen ole, Game Sharet tuossa kohtaa parempi ilman mitään puheita.
Tässä vielä vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseen pelaajille:

"
Good news – you can absolutely make a difference. You can be a more sustainable gamer by making smarter choices when you purchase and play, including:

*Switching off your PC/consoles when not in use
*Buying digital games instead of physical copies
*Only upgrading to a new console when necessary
*Avoiding unnecessary accessories and extras"
Heh, noista ehkä ainoastaan tuo digi-ostaminen on pelaajille helppo ruksi:

Monet tuntuu pitävän laitteet päällä automaattisten päivitysten takia, joten siihen ei tule ruksia.

Lisälaitteita ja muuta myös ostellaan mutta ehkä vähän 50/50 että onko ne "unnecessary" vai ei: varmasti paljon ostellaan esim. ohjaimia vain koska halvalla saa kaappiin, joten ehkä enemmän veikkaan että tulee ei-niin-tarpeellista ostelua myös.

Ja sitten se, että ei päivittäisi uuteena konsoliin kuin vasta kun tarpeellista? :D Mikä on "tarpeellista"? Pelaajille tarpeellista on se, että on uutta rautaa. Mitä muita syitä siihen tarvitsee? Pelit pyörii paremmin ja on ehkä pelejä, joita se vanha rauta ei pyöritä.

Itse en pidä mitään sähkönsäästötiloja laitteissa päällä. Minä sammutan ne kokonaan, joten en tarvitse mitään "standby"- tai muitakaan virransäästöhommia tms. Ärsyttävän hankalaksi on tehty monissa laitteissa se että niistä saa oikeasti edes virrat pois. Xboxillakin oli ennen siinä pikasammutusvalikossa mutta jo kauan se on ollut siirretynä sinne asetusvalikon alle. Ymmärtääkseni se ohjaimen pitkällä painamisella tulevan valikon "sammuta" menee johonkin standby-tilaan tai vastaavaan, mikä on myös vähän harhaanjohtavaa. Jotkin läppärit tekee samaa että Windowsin "sammuta" ei sammuta konetta oikeasti vaan se sammutus pitää vaihtaa jostain valikoiden uumenista oikeaksi, ellei ollut jopa BIOS:n kautta.

Viimeksi muokattu:
En keksinyt paremmin aiheeseen sopivaa ketjua, joten laitan tänne.

Tämä sopisi myös johonkin mielenpahoitusketjuun, sillä fyysisten Xbox Series X -pelien tilanne on harmittava. Kyllähän niitä saa alan erikoisliikkeistä, varsinkin yleisimpiä julkaisuja, mutta heti kun haluaa jonkin vähänkin erikoisemman pelin, josta kuitenkin tietää että fyysinen on olemassa, niin menee aikamoiseksi etsimiseksi. Euroopassa tilanne on vieläpä huonompi kuin Jenkeissä, joten olen jo jokusen kerran joutunut importtaamaan Xbox pelejä rapakon takaa.

Tämän viestin oikeastaan kirvoitti eilen julkaistu ja omalla odotuslistalla alkuvuoden kiinnostavin peli Fatal Frame II Crimson Butterfly Remake. Pelistä on olemassa fyysinen Xbox versio, mutta sitä ei monesta liikkeestä löydy. Lähdin etsimään ihan normaalisti VPD:stä ja Coolshopista. Sitten Konsolinet ja Gigantti. Sitten Pelimies. PS5 ja Switch 2 versioita löytyy kohtuu hyvin. Xbox versiota ei ollenkaan. Onneksi tajusin vilkaista vielä Puolenkuunpelit. Siellä oli hurjat kolme kappaletta Xbox versioita hyllyssä, mutta hinta selvästi kalliimpi kuin pelin muilla versioilla. Olin siis valinnan edessä. Haluanko tukea suomalaista liikettä ja maksaa pelistä 64,90€ vai lähdenkö ulkomaan kauppoihin metsästämään. Äänestin sitten lompakollani sen puolesta, että Puolenkuunpelit tilaa jatkossakin hyllyyn Xbox pelejä ja laitoin tilauksen menemään.

Fatal Frame II Crimson Butterfly Remake ei missään nimessä ole ainoa peli, minkä kanssa on tällaisia ongelmia. Yakuzat, Daemon X Machina: Titanic Scion, Suikoden 1 & 2 remaster ja Lunar Remastered Collection muutamia mainitakseni. Onneksi silti näistä peleistä on edes ylipäätään fyysiset versiot Xboxille ja niin kauan niitä aion ostaa kun vain jotain kautta se on mahdollista, mutta tympäisee se silti, kun välillä joutuu ihan erilaiselle aarteenetsimisreissulle, kuin jos valinta olisi PS5 tai Switch versio.

Loppuun se, että ymmärrän kyllä olevani vähemmistössä ylipäätään fyysisten pelien ostamisella (vs. digi), mutta myös valitsemalla juurikin fyysisen Xbox version muiden alustojen sijaan. Ei minun kuitenkaan auta kuin tukea tätä toimintaa niin kauan kuin se on mahdollista. :)

Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa viime kesänä myytyä kaikki vanhat pelit pois mitä ajan saatossa oli kerääntynyt itselle. Jotain 3000-4000€ väliin niistä sai kaiken kaikkiaan, digipelejä kun ostaa niin niistähän ei voi koskaan mitään takaisin saada.

digipelejä kun ostaa niin niistähän ei voi koskaan mitään takaisin saada.
Myyn pelejä säännöllisesti, mutta ostan myös. Ostan enemmän kuin myyn, joten kokoelman määrä kasvaa kokoajan. Yksi syy fyysisen suosimiseen on juurikin tuo jälleenmyyntiarvo. Sillä mahdollistaa useamman pelin kokemisen "samaan rahaan". Tietysti on pelejä, joita en halua myydä, mutta se vaihtoehto on silti kiva olla olemassa.

Tuli tuossa viime kesänä myytyä kaikki vanhat pelit pois mitä ajan saatossa oli kerääntynyt itselle. Jotain 3000-4000€ väliin niistä sai kaiken kaikkiaan, digipelejä kun ostaa niin niistähän ei voi koskaan mitään takaisin saada.

Möitkö koko satsin kerrallaa vai pienis eris? Ite laskin about saman arvon mun peleille jos nyt lähtis myymään, mutta se on vain arvio, ohan siel seassa arvokkaitakin harvinaisuuksia, mutta tuskin kukaan yksityinen henkilö koko satsia ostais kerrallaa nii se pitäis sit kuskata johonkin pelikauppaan jossain kottikärrys. :D

Ongelma tulee vastaan kun koitetaan pelaa samaan aikaan samaa peliä vai olenko nyt väärässä?
Ainakin meidän taloudessa fyysinen on iso ongelma moninpelien yhdessä pelaamisen suhteen. Me kun pelaamme 12-vuotiaan poikani kanssa varsin paljon yhdessä pelejä niin, että olemme eri huoneissa ja pelaamme peliä co-oppina. Tämä onnistuu hyvin omistamalla vain yhden digiversion pelistä, mutta jos olisikin fyysinen kappale pelistä, niin sitten meidän pitäisikin omistaa kaksi kappaletta. Kaikin puolin ekologisempi ja myös meille ekonomisempi kuvio, kun pelaamme tuolla yhdellä digiversiolla samaan aikaan yhdessä samaa peliä. Nintendolla systeemi onkin sitten niin kirotun jäykkä, että vastaavien pelien pelaaminen yhdessä vaatii aina pelin kahteen kertaan ostamisen, oli kyseessä digiversio tai fyysinen versio.

Viime aikoina poika on tykännyt pelata iskän kanssa Destiny kakkosta, kun into vähän loppui Elden Ringiin. Siinä kun alkoi tulla erityisen pahoja invadereita. Varmaan sitäkin vielä jossain vaiheessa kuitenkin jatketaan. Yli puoleen väliin on sentään jo pelattu. Split Fiction jäi myös kesken loppupuolelle, kun jotkut kentät olivat poikani makuun liian turhauttavia. It Takes Twossa ei vastaavia turhautumisia tullut, joten siksi se on ollut hänelle mieleisempi peli. Ja niin on itse asiassa ollut minullekin. Joka tapauksessa tämä moninpelien pelaaminen samassa taloudessa on yksi asia, joka automaattisesti korostaa minulle digiversion positiivisia puolia fyysisten kappaleiden yli.

Viimeksi muokattu:
Ainakin meidän taloudessa fyysinen on iso ongelma moninpelien yhdessä pelaamisen suhteen. Me kun pelaamme 12-vuotiaan poikani kanssa varsin paljon yhdessä pelejä niin, että olemme eri huoneissa ja pelaamme peliä co-oppina. Tämä onnistuu hyvin omistamalla vain yhden digiversion pelistä, mutta jos olisikin fyysinen kappale pelistä, niin sitten meidän pitäisikin omistaa kaksi kappaletta. Kaikin puolin ekologisempi ja myös meille ekonomisempi kuvio, kun pelaamme tuolla yhdellä digiversiolla samaan aikaan yhdessä samaa peliä. Nintendolla systeemi onkin sitten niin kirotun jäykkä, että vastaavien pelien pelaaminen yhdessä vaatii aina pelin kahteen kertaan ostamisen, oli kyseessä digiversio tai fyysinen versio.

Viime aikoina poika on tykännyt pelata iskän kanssa Destiny kakkosta, kun into vähän loppui Elden Ringiin. Siinä kun alkoi tulla erityisen pahoja invadereita. Varmaan sitäkin vielä jossain vaiheessa kuitenkin jatketaan. Yli puoleen väliin on sentään jo pelattu. Split Fiction jäi myös kesken loppupuolelle, kun jotkut kentät olivat poikani makuun liian turhauttavia. It Takes Twossa ei vastaavia turhautumisia tullut, joten siksi se on ollut hänelle mieleisempi peli. Ja niin on itse asiassa ollut minullekin. Joka tapauksessa tämä moninpelien pelaaminen samassa taloudessa on yksi asia, joka automaattisesti korostaa minulle digiversion positiivisia puolia fyysisten kappaleiden yli.
Mikäli digitaalinen versio antaa oikeuden jakaa co-opin, niin näin tekee mitä todennäköisimmin myös fyysinen versio. Esimerkiksi Nintendon omat julkaisut toimivat juurikin niin, että omistaja voi kutsua muut pelaamaan.

Möitkö koko satsin kerrallaa vai pienis eris? Ite laskin about saman arvon mun peleille jos nyt lähtis myymään, mutta se on vain arvio, ohan siel seassa arvokkaitakin harvinaisuuksia, mutta tuskin kukaan yksityinen henkilö koko satsia ostais kerrallaa nii se pitäis sit kuskata johonkin pelikauppaan jossain kottikärrys. :D
Sekä että. Arvokkaammat yksilöt yksittäin ja sitten taas ns. "roskapelit" laitoin konsolien kylkiäisiksi houkuttimiksi.

Mikäli digitaalinen versio antaa oikeuden jakaa co-opin, niin näin tekee mitä todennäköisimmin myös fyysinen versio. Esimerkiksi Nintendon omat julkaisut toimivat juurikin niin, että omistaja voi kutsua muut pelaamaan.
Pleikkarilla ja boxilla ei tuo ainakaan onnistu. Jos haluat co-oppina päästä pelaamaan fyysisen pelin kanssa, niin peli pitää ostaa kahteen kertaan. Toki joitain harvinaisia poikkeuksia on, kuten esim. It Takes Two tai Split Fiction. Mutta nyt tarkoitan sitä pelaamista, että kun laittaa poikani huoneen konsoliin minun profiilini ja kyseisen konsolin minun profiilillani ensisijaiseksi konsoliksi, niin sitten pystyn pelaamaan kuitenkin omalla profiilillani olohuoneen konsolilla ihan jokaikiset pelit, jotka olen ostanut, vaikka konsoli on määritelty olohuoneessa minulle toissijaiseksi konsoliksi. Poikani voi siis pelata silloin omasta huoneestaan omalla profiilillaan kaikki moninpelit, jotka ovat minun profiilillani ladattu kyseiselle konsolille, ja ovat siis minun profiilillani ostettuja. Tämä kyseinen kuvio ei todellakaan onnistu fyysisen kappaleen kanssa. Ja kyseinen kuvio ei myöskään onnistu ainakaan niissä Nintendon peleissä, joilla olemme hommaa yrittäneet.

Pleikkarilla ja boxilla ei tuo ainakaan onnistu. Jos haluat co-oppina päästä pelaamaan fyysisen pelin kanssa, niin peli pitää ostaa kahteen kertaan. Toki joitain harvinaisia poikkeuksia on, kuten esim. It Takes Two tai Split Fiction. Mutta nyt tarkoitan sitä pelaamista, että kun laittaa poikani huoneen konsoliin minun profiilini ja kyseisen konsolin minun profiilillani ensisijaiseksi konsoliksi, niin sitten pystyn pelaamaan omalla profiilillani olohuoneen konsolilla pelit jotka olen ostanut, vaikka konsoli on määritelty olohuoneessa minulle toissijaiseksi konsoliksi. Poikani voi siis pelata sillon omasta huoneestaan omalla profiililtaan kaikki moninpelitpelit, jotka ovat minun profiilillani ladattu kyseiselle konsolille, ja ovat siis minun profiilillani ostettuja. Tämä kyseinen kuvio ei todellakaan onnistu fyysisen kappaleen kanssa. Ja kyseinen kuvio ei myöskään onnistu ainakaan niissä Nintendon peleissä, joilla olemme homma yrittäneet.
Toki, jos siis haluaa temppuilla profiilien kanssa, mikä ei ole vielä estetty Sonyn toimesta, niin se on mahdollista. Miten pitkään on täysi mysteeri, eikä ainakaan minusta sellainen myyntivaltti, joka edustaisi jollain tavalla digitaalisen ylivertaisuutta. Samalla tavalla yritettiin pitkään väittää, että digitaaliset ovat parempia, kun digitaalisia kappaleita pystyi ongelmitta ostamaan ulkomaisista kaupoista. Nyt niitä on rajoitettu ja rajoitetaan entisestään käyttöehtoihin vedoten.

Mutta esimerkiksi tällä hetkellä Sonyn käyttöehdot sanelevat, että moinen console sharing on OK yhdellä laitteella ja sekin heidän määrittämällä tavalla. Muista tulee bannia, jos jää kiinni. Sitten on pahempi paikka, kun kaikki digitaaliset hankinnat ovat rajoitettu tilille, jolla ei tee paljoakaan.

Toki, jos siis haluaa temppuilla profiilien kanssa, mikä ei ole vielä estetty Sonyn toimesta, niin se on mahdollista. Miten pitkään on täysi mysteeri, eikä ainakaan minusta sellainen myyntivaltti, joka edustaisi jollain tavalla digitaalisen ylivertaisuutta. Samalla tavalla yritettiin pitkään väittää, että digitaaliset ovat parempia, kun digitaalisia kappaleita pystyi ongelmitta ostamaan ulkomaisista kaupoista. Nyt niitä on rajoitettu ja rajoitetaan entisestään käyttöehtoihin vedoten.

Mutta esimerkiksi tällä hetkellä Sonyn käyttöehdot sanelevat, että moinen console sharing on OK yhdellä laitteella ja sekin heidän määrittämällä tavalla. Muista tulee bannia, jos jää kiinni. Sitten on pahempi paikka, kun kaikki digitaaliset hankinnat ovat rajoitettu tilille, jolla ei tee paljoakaan.
Kyllä tuo samassa taloudessa on ihan sallittu juttu, että pelataan tuolla yhdellä kappaleella moninpelit, ja toki yksinpelitkin. Eikä siinä mitään kummempia temppuiluja ole tarvinnut tehdä. Kerran tehdä nuo profiiliasennukset konsoleille, ja sitten toki muistaa ladata ja asentaa nimenomaan minun profiilillani pojan konsoleille ne pelit mitä yhdessä onlinessa pelaamme, tai mitä hän sitten muutoin itsekseen haluaa konsoleillaan pelata. Sama kuvio on ollut mahdollinen jo toistakymmentä vuotta sekä boxilla että pleikkarilla. Eivätköhän olisi sen jo tähän mennessä estäneet, jos katsoisivat sen jostain syystä tarpeelliseksi.

Viimeksi muokattu:

Sen sijaan Xboxilla tuo on ihan normaali käytäntö, jotta saman perheen sisällä jokaisen tunnukselle ei tarvitse ostaa pelejä erikseen. Eli kyllä tässä tilanteessa digi toimii hieman paremmin kuin fyysinen versio. Ainakin siis Xboxilla.

Sen sijaan Xboxilla tuo on ihan normaali käytäntö, jotta saman perheen sisällä jokaisen tunnukselle ei tarvitse ostaa pelejä erikseen. Eli kyllä tässä tilanteessa digi toimii hieman paremmin kuin fyysinen versio. Ainakin siis Xboxilla.
Ihan samalla tavalla toimii pleikkarillakin. Nintendolla noin ei kuitenkaan pysty tekemään. Tai ainakaan itse en ole siihen keinoa löytänyt.

Kyllä tuo samassa taloudessa on ihan sallittu juttu, että pelataan tuolla yhdellä kappaleella moninpelit, ja toki yksinpelitkin. Eikä siinä mitään kummempia temppuiluja ole tarvinnut tehdä. Kerran tehdä nuo profiiliasennukset konsoleille, ja sitten toki muistaa ladata ja asentaa nimenomaan minun profiilillani pojan konsoleille ne pelit mitä yhdessä onlinessa pelaamme, tai kitä hän sitten muutoin itsekseen haluaa konsoleillaan pelata. Sama kuvio on ollut mahdollinen jo toistakymmentä vuotta sekä boxilla että pleikkarilla. Eivätköhän olisi sen jo tähän mennessä estäneet, jos katsoisivat sen jostain syystä tarpeelliseksi.
Piti mennä tarkistamaan oikein omalta konsolilta, miksi tuo Gameshare mielestäni toimi fyysisten osalta. Ainakin vanhat Yakuza-pelit, jotka omistan fyysisenä ovat tuolla Gamesharen puolella puolison koneella. Tosin osa niistä on myös PS Plus julkaisuja. Sen sijaan esimerkiksi uudempi Wukong ei näyttäisi toimivan. Eli ainakin PS4-puolella näyttäisi toimineen myös fyysisten osalta, kunhan on vaan asennettuna konsolille. Olisihan se pirunmoinen harmi, jos tämä ei enää nykyisellä konsolilla toimisi, vaikka harvoin tuota tulee käytettyä.

Kaikin puolin ekologisempi ja myös meille ekonomisempi kuvio, kun pelaamme tuolla yhdellä digiversiolla samaan aikaan yhdessä samaa peliä.
Tämä on kyllä iso plussa digille. Toivotaan että pysyy jatkossakin tällaisena. Itsellä ei tosin käyttöä kun ei pelata lapsen kanssa muita samoja pelejä kuin Fortniteä ja se on ilmainen joka tapauksessa. Moninpelejä ei muuten sitten pelatakaan ja jos on kaksinpelejä, niin ne on usein Nintendon Marioita ja muita, jotka toimii yhdellä laitteella eikä muuta vaihtoehtoa edes ole.

Nintendolla systeemi onkin sitten niin kirotun jäykkä, että vastaavien pelien pelaaminen yhdessä vaatii aina pelin kahteen kertaan ostamisen, oli kyseessä digiversio tai fyysinen versio.
Ainakin 3DS:llä olen törmännyt pariinkin peliin, joita voi pelata ilman että toisen konsolin omistajalla on peliä. Vaatinee kuitenkin tuen peliltä eikä toimi minkä tahansa pelin kanssa, joten on se siis suppeampi ja lähinnä joitain poikkeuksia löytyy. Tosin ei siellä edes kauheasti taida mitään moninpelejä olla edes Nintendolla. :D

Split Fiction jäi myös kesken loppupuolelle, kun jotkut kentät olivat poikani makuun liian turhauttavia. It Takes Twossa ei vastaavia turhautumisia tullut, joten siksi se on ollut hänelle mieleisempi peli. Ja niin on itse asiassa ollut minullekin. Joka tapauksessa tämä moninpelien pelaaminen samassa taloudessa on yksi asia, joka automaattisesti korostaa minulle digiversion positiivisia puolia fyysisten kappaleiden yli.
Nämä kaksi esimerkkiä kuitenkin taitavat toimia hyvin (tai jopa ainoastaan) yhdellä ruudulla? Molemmat löytyy mutta yhä on hakusessa sopiva hetki pelata puolison kanssa. Kohta on lapsi jo sen ikäinen että voi sen kanssakin pelata. :D Joskin ainakin It Takes Two taitaa teemoiltaan olla nimenomaan parisuhdepeli. Split Fictionin voisi oikeastaan pelatakin pojan kanssa kun ei tuo toinen aikuinen löydä peliaikaa. Tosin aika haipakkaa muutenkin arki, joten en ihmettele.

Fyysinen media korahtelee viimeisiänsä. ihan sama kuinka paljon me itketään asian perään.

Julkaisijan kannalta pelkästään järkevää.

En näe mitään järkeä seuraavan sukupolven konsoleilla enää edes tukea moista.

Kuluttaja kysyy miksi? Tuottaja sanoo että loppuu se pelien trokaaminen + konsolin hinta on pienempi ko tartte moista vehjestä sinne laittaa. Äärimmäisen helppoa matematiikkaa.

Fyysisten ostajana olisi ikävää jos viimeinen naula tulisi arkkuun. Tykkään jopa katsella hyllystä pelien koteloita. Ennen saatiin mukaan vielä värillinen ohjekirjakin. Ai niitä aikoja. En vaan digistä saa samaa fiilistä mutta pääasia että saa sentään pelata, oli se sit digi tai fyysinen.

Fyysisten ostajana olisi ikävää jos viimeinen naula tulisi arkkuun. Tykkään jopa katsella hyllystä pelien koteloita. Ennen saatiin mukaan vielä värillinen ohjekirjakin. Ai niitä aikoja. En vaan digistä saa samaa fiilistä mutta pääasia että saa sentään pelata, oli se sit digi tai fyysinen.
Welcome to the future. aint nice

Ja ei koske vaan pelialaa. Vaan myös muita taiteentekijöitä. Musiikki, elokuvat yms

MS Game Pass lienee hyvä esimerkki, niin paljon kun siitä nautinkin

Joku spotify? levy-yhtiöt tekee mitä haluaa, ja paljon jää artistile käteen :D Eikös tästä ole joku sketskikin että artisti maksaa ? :D

Mutta toi on tulevaisuus, kuluttajat haluaa 'nyt heti' tuotetta xyz. ja nää pystyy se antamaan. Oli sitten uusin joku uusi peli tms leffa. Ei noita kiinnosta että joku jonkun fyysisen kopion haluaa hyllyyn. Ihan vaan koska tommosset on niitten näkövinkkelistä jotain keräilijä friikkejä - eli marginaaliporukkaa

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom