Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Konsolien hinnat eivät laske vaikka mitä ominaisuuksia niistä poistaa, eivätkä pelien hinnat myöskään jos julkaisijat saavat täyden vapauden päättää hinnoittelusta ja jakelusta. Lopulta kaikki on vain vuokralla.

Onneksi musiikissa ja leffoissa on nähty nousu fyysisen myynnin kannalta ja nyt on vain toivottava, että stop killing games -liike saa EU:n pakottamaan pitämään fyysisen median elossa.

Muuten taiteen ja kuluttajien oikeuksien puolesta ollaan kauheassa paikassa hyvin pian.

Viimeksi muokattu:
Welcome to the future. aint nice

Ja ei koske vaan pelialaa. Vaan myös muita taiteentekijöitä. Musiikki, elokuvat yms

MS Game Pass lienee hyvä esimerkki, niin paljon kun siitä nautinkin

Joku spotify? levy-yhtiöt tekee mitä haluaa, ja paljon jää artistile käteen :D Eikös tästä ole joku sketskikin että artisti maksaa ? :D

Mutta toi on tulevaisuus, kuluttajat haluaa 'nyt heti' tuotetta xyz. ja nää pystyy se antamaan. Oli sitten uusin joku uusi peli tms leffa. Ei noita kiinnosta että joku jonkun fyysisen kopion haluaa hyllyyn. Ihan vaan koska tommosset on niitten näkövinkkelistä jotain keräilijä friikkejä - eli marginaaliporukkaa
Samoilla jäljillä ollaan. Aika samalla tavalla näen tulevaisuuden. Myönnettävä toki on, että olin itsekin yhdessä vaiheessa suorastaan jopa fanaattinen fyysisten pelien (ja leffojen) keräilijä, ja noista ajoista muistuttavat vieläkin useat hyllyt, jotka ovat levyjä pullollaan kahdessa eri huoneessa. Jossain vaiheessa iskikin se realismi kasvoille - ei minulla ole yhtään enempää mahdollisuutta kerätä enää tuota muovikrääsää asuntooni, vaikka ihan tilavassa neljän huoneen kämpässä asunkin. Samalla tuli myös se ahaa-elämys, että en saa sitä fyysisten kappaleiden kokoelmaani mukaan arkkuun tai uurnaan sitten aikanaan. En toki saa sitä digikokoelmaakaan, mutta silti, siinä meni oikeastaan se viimeinenkin syy kerätä tuota muovikrääsää, kun totesin, että jälkikasvu jo karsastaa ja ihmettelee fyysisten kappaleiden olemassaoloa, ja haluaa pelata pelinsä helposti ja vaivattomasti samalta konsolilla löydettävissä olevasta digikirjastosta. Itsekin arvostan tuota vaivattomuutta, mutta vielä tärkeämpää henkilökohtaisesti on se, ettei yhtään enempää ole halua kerätä nurkkiin tuota muovikrääsää enää.

Kommenttejani ei pidä silti lukea niin, että nimenomaan vastustaisin fyysisten kappaleiden olemassaoloa. Tilanne on kuitenkin kuvailemani juuri itselleni, eli en fyysisiä kappaleita tarvitse tai kaipaa. On kuitenkin mielestäni hyvä, että vaihtoehtoja löytyy, mikäli fyysisenä pelinsä ostavia jatkossakin löytyy riittävästi. Realismi toki sanoo minulle, että tuossa taitaa olla käymässä saman tyyppisesti, kuin on käynyt jo musiikin ja elokuvien suhteen. Itselleni olisi sitten tosin iso harmi, jos pelifirmat päätyvät jossain vaiheessa siihen, että kaikki pelit julkaistaan vain ja ainoastaan striimauspalveluissa. Omat kokemukseni striimauksen laadusta pelikäytössä ovat aivan sysipaskat. Kolmella eri nopeimmalla mahdollisella yhteydellä olen kokeillut ja todennut pelien olevan joka kerta sen viiveen kanssa pelikelvottomia. Saattaa olla, että olen tuon viiveen suhteen keskimääräistä herkempi, mutta on tuossa striimauksessa pelikäytössä muutkin sudenkuoppansa, kuten always online-vaatimus, sekä kaikkien nettiratkaisujen ikuinen epäluotettavuus. Sinänsä en kylläkään oikein usko siihen etteikö olisi silti mahdollista ladata omalle laitteelleen pelejä noista pelikirjastoista. Onhan sama mahdollista sekä musiikissa että leffoissa. Sillä kun mahdollistetaan, että viihteensä voi nauttia mahdollisimman hyvin myös tilanteissa, joissa netti ei toimi tai ei muuten vaan ole käytettävissä.

Viimeksi muokattu:
ei minulla ole yhtään enempää mahdollisuutta kerätä enää tuota muovikrääsää. siinä meni oikeastaan se viimeinenkin syy kerätä tuota muovikrääsää, mutta vielä tärkeämpää henkilökohtaisesti on se, ettei yhtään enempää ole halua kerätä nurkkiin tuota muovikrääsää enää.

Ootko nyt ihan varma ettei ole enää halua kerätä sitä muovikrääsää? ;) :p

Ootko nyt ihan varma ettei ole enää halua kerätä sitä muovikrääsää? ;) :p
En keksi parempaakaan termiä kuvaamaan sitä, kuinka paljon huonompi kuvio tuo fyysinen versio peleissä on. Siis ainakin omalta kannaltani näin. Eli toistuu varmasti tuo termin käyttö lähes aina, kun puhun fyysisistä peleistä. Tai ylipäätään fyysisessä muodossa olevasta viihteestä. :D

Olette varmaan huomannut kuinka esim. citymarketeissa joskus aikanaan olí pari kymmenmetristä seinää varattu leffoille ja musiikille? Nyt hyvä jos löytyy metrin pätkä varattuna noille, musiikkia tainnut nähdä enää ollenkaan? En kyllä ole katsellutkaan niin voi olla että on vaan jäänyt rekisteröimättä.

Jos joku luulee että tuo trendi tulee muuttumaan valtavirrassa (esim. cittarit ja prismat yms) niin aika houruissaan on. Tämä on väistämätöntä.
Pelit on ihan yksi ja sama asia kun leffat ja musiikki. Media muiden joukossa mitä on tuottavampaa ajella diginä.

Olette varmaan huomannut kuinka esim. citymarketeissa joskus aikanaan olí pari kymmenmetristä seinää varattu leffoille ja musiikille? Nyt hyvä jos löytyy metrin pätkä varattuna noille, musiikkia tainnut nähdä enää ollenkaan? En kyllä ole katsellutkaan niin voi olla että on vaan jäänyt rekisteröimättä.

Jos joku luulee että tuo trendi tulee muuttumaan valtavirrassa (esim. cittarit ja prismat yms) niin aika houruissaan on. Tämä on väistämätöntä.
Pelit on ihan yksi ja sama asia kun leffat ja musiikki. Media muiden joukossa mitä on tuottavampaa ajella diginä.

Ai että niitä aekoja ku meni anttilan "euron alelaarikoreja" kaivaa pohjia myöten että jospa löytyis jotain aarteita, kyllähän sieltä aina joku leffa jos toinenki lähti mukaan, aikaa ennen netflix ym suoratoistopalveluja. Sama oli peleissä ku oli tosiaan metritolkulla hyllyjä ja koreja, nyt siel on just joku väsynyt masentunut nurkka jossa tyylii 5 eri peliä.

Leffojen suhteen, olen lähes 99,99% siirtynyt digipuolelle, mutta siinä tuntuu koko ala muutenkin menevän enemmän ja vauhdilla siihen suoratoistoon, tyylii huippuohjaajat Scorsesesta lähtien ovat hyväksyneet että leffa-ala on muuttunut eikä perinteisesti niin paljon leffoja tehää enää teattereihin, tai jos tehää ne on hyvin lyhyen aikaa teattereissa ja sit onkin kaikkialla suoratoistopalveluissa ja levyillä, ku ennen joku todella menestynyt leffa saattoi olla teatterilevityksessä 3kk ennen kun oli toivoa nähää sitä VHS/DVD/Bluray.

Musiikin suhteen nykyään kiinnostaa keräilymielessä enimmäkseen LP levyt vaikka esim jostain hyvän pelin soundtrackistä, pelien osalta vielä pyrin pysymään tiukasti fyysisessä, mutta siinäkin myös enimmäkseen lähinnä jos on joku indiepeli jossa lähes varmasti se koko peli on siinä levyllä ja parhaimmas tapaukses valmiina ilman day1 ym patcheja, myös suuren luokan AAA pelit, vaikka niissä joissakin kismittääki se että levyllä on vain avain, ja näin köyhänä fyysinen on itsestäänselvyys kun niitä tulee vietyä joitakin vaihdossa.

Mutta en ole käsi raamatulla vannoutunut vain ja ainoastaan fyysisten ostaja, riippuu pitkälti pelistä, joku live service tyyliin division/destinyt jne, olen ostanut ja tulen ostamaan jatkossa suosiolla suoraan diginä kun niitten arvo parin vuoden päästä ei ole edes sen markan arvoisia. Joten tämmösten pelien osalta voi puhua jo muovikrääsästä, mutta varsinkin retro/arvokkaimmat pelit eivät kuulu muovikrääsä pinoon. :D

Olette varmaan huomannut kuinka esim. citymarketeissa joskus aikanaan olí pari kymmenmetristä seinää varattu leffoille ja musiikille? Nyt hyvä jos löytyy metrin pätkä varattuna noille
Myykö joku cittari vielä pelejä :O hetki sit aukes cittari toho alas niin eipä sielä ole peliaiheista ku muutama ohjain.

Ei varmaan kukaan luulee että samanlaista kulta aikaa enää tulee fyysisille mitä oli, mutta tällä pienellä elpymisellä mitä on tapahtunut ainakin leffojen osalta niin saadaan vähän lisäaikaa ennenkuin fyysinen media kuolee.

Ai että niitä aekoja ku meni anttilan "euron alelaarikoreja" kaivaa pohjia myöten että jospa löytyis jotain aarteita, kyllähän sieltä aina joku leffa jos toinenki lähti mukaan, aikaa ennen netflix ym suoratoistopalveluja. Sama oli peleissä ku oli tosiaan metritolkulla hyllyjä ja koreja, nyt siel on just joku väsynyt masentunut nurkka jossa tyylii 5 eri peliä.

Leffojen suhteen, olen lähes 99,99% siirtynyt digipuolelle, mutta siinä tuntuu koko ala muutenkin menevän enemmän ja vauhdilla siihen suoratoistoon, tyylii huippuohjaajat Scorsesesta lähtien ovat hyväksyneet että leffa-ala on muuttunut eikä perinteisesti niin paljon leffoja tehää enää teattereihin, tai jos tehää ne on hyvin lyhyen aikaa teattereissa ja sit onkin kaikkialla suoratoistopalveluissa ja levyillä, ku ennen joku todella menestynyt leffa saattoi olla teatterilevityksessä 3kk ennen kun oli toivoa nähää sitä VHS/DVD/Bluray.

Musiikin suhteen nykyään kiinnostaa keräilymielessä enimmäkseen LP levyt vaikka esim jostain hyvän pelin soundtrackistä, pelien osalta vielä pyrin pysymään tiukasti fyysisessä, mutta siinäkin myös enimmäkseen lähinnä jos on joku indiepeli jossa lähes varmasti se koko peli on siinä levyllä ja parhaimmas tapaukses valmiina ilman day1 ym patcheja, myös suuren luokan AAA pelit, vaikka niissä joissakin kismittääki se että levyllä on vain avain, ja näin köyhänä fyysinen on itsestäänselvyys kun niitä tulee vietyä joitakin vaihdossa.

Mutta en ole käsi raamatulla vannoutunut vain ja ainoastaan fyysisten ostaja, riippuu pitkälti pelistä, joku live service tyyliin division/destinyt jne, olen ostanut ja tulen ostamaan jatkossa suosiolla suoraan diginä kun niitten arvo parin vuoden päästä ei ole edes sen markan arvoisia. Joten tämmösten pelien osalta voi puhua jo muovikrääsästä, mutta varsinkin retro/arvokkaimmat pelit eivät kuulu muovikrääsä pinoon. :D
En sekoksi väitä että niitä ostaa, mutta jos uskoo trendin muuttuvan…

Muovikrääsä sana itselle tulee myös yhä useammin mieleen, kun katson noita muutamaa Pleikka ja Xbox pelejä, joita en ole saanut myytyä. Kaikki pitäisi saada melkein ilmaiseksi, muuten kukaan ei huoli. Tai ainakin tältä tuntuu.

Digiin siis olen täysin siirtynyt, myös PS5:lla. PC toki on nyt pääalusta, jolla tulee eniten pelattua. Ja kuten myös toisessa ketjussa sanoin, että tuskin tulee pitkään aikaan hommattua enää uutta konsolia. Joten senkin puolesta pakkokin tyytyä digiin.

Muovikrääsä sana itselle tulee myös yhä useammin mieleen, kun katson noita muutamaa Pleikka ja Xbox pelejä, joita en ole saanut myytyä. Kaikki pitäisi saada melkein ilmaiseksi, muuten kukaan ei huoli. Tai ainakin tältä tuntuu.

Digiin siis olen täysin siirtynyt, myös PS5:lla. PC toki on nyt pääalusta, jolla tulee eniten pelattua. Ja kuten myös toisessa ketjussa sanoin, että tuskin tulee pitkään aikaan hommattua enää uutta konsolia. Joten senkin puolesta pakkokin tyytyä digiin.

Pari kertaa itelki käyny niin, joitakin harvinaisempia pelejä rahapulas joskus yrittäny myydä, ei viiti ihan puoli ilmaseks myydä, sit ku ei suostu laskee hintaa nii on "raha ahne paska". Enkä pyydä mitään älytöntä ylihintaa edes. Helpompi sit kuskata niitä pelikauppoihin ym, ei ehkä saa ihan niin hyvin mitä joku yksityinen maksais, mut toisaalta se yksityinen ei haluu maksaa mitään paitsi jotain ehkä pennejä. :(

Hyvinkään ja Riihimäen Prismoja tulee käytettyä viikoittain pääkauppana, vähän fiiliksestä riippuu, kumpaan tulee ajettua, ja huomannut olen, että tuntuu olevan vähän kauppiaasta kiinni, kuinka sitä fyysisten levyjen(pelit ja leffat) hyllyä hoidetaan. Hyvinkään hyllyt ovat olleet puolityhjät jo jonkun aikaa ja tuli siitä ohimennen myyjältä kysyttyä joku muutama kuukausi sitten. Vastaus oli, etteivät ihmiset enää oikein osta niitä, joten panostusta on vähennetty ja senhetkinen 'visio' tuntui olevan, että tarkkaan miettivät, mitä tuotteita ottavat hyllyyn ja aina vain pienempiä määriä. Ilmeisesti näkemys oli, että 'homma loppuu tyystin', jos kauppa ei käy. Ihmeteltiin siinä myyjän kanssa, että mikseivät ihmiset halua ostaa sitä peliä kauppareissun yhteydessä hintaan 65-70 euroa, vaan maksavat mieluummin digitaalisesta 80 euroa. Riihimäen puolella en ole samaa kyselyä tehnyt, koska hyllyt ovat huomattavassa määrin täydempiä, ei oikeistaan tyhjiä välejä ollenkaan. Siellä oletettavasti kauppa käy paremmin, tavaraa tulee ja menee. Toivottavasti näin jatkossakin, jottei tästä kotikulmilta fyysiset poistu marketeista kokonaan.

Molemmille tavoille on paikkansa ja kilpailu kahden jakelukanavan välillä takaa sen, etteivät hinnat riistäydy ihan käsistä. Itse olen viime vuosina ostanut molempia ja molemmilla tavoilla on omat hyvät puolensa. Molemmille tavoille on paikkansa, joten koitetaan pitää huoli siitä, että molemmat tavat pysyvät tulevaisuudessakin. Se on meidän kaikkien kuluttajien etu.

Mä olen ostanut pelit jo vuosia pelkästään diginä ihan vaan sen takia ettei tartte keräillä niitä koko olkkaria täyteen eikä myöskään tarvitse vaihdella levyjä. Poikkeus tulee joskus julkaisupelien kohdalla, kun hintaero voi olla liian houkutteleva, mut lähtökohtaisesti mulle on aika sama maksanko pelistä 10e enemmän/vähemmän. Niin paljoa ei pelejä tule vuodessa ostettua, varsinkaan normaalihinnalla. Mitään keräilyarvoa niillä ei mulle ole eikä myöskään mielenkiintoa lähteä myymään.

Mutta hyvä, jos fyysisiä on niille, jotka niitä haluavat.

Kun oliskin vaan 10€ hintaeroa digin ja fyysisen välillä... Esim. juuri julkaistu Resident Evil Requiem maksaa PS Storessa 79,90€ ja mä sain se Torista napattua hintaan 50€. Säästöä nopeasti laskettuna 37%.

Tässä sukupolvessa olen säästänyt jo useita satoja euroja ihan vaan kiinnittämällä huomiota siihen, mistä ja miten pelini ostan. Välttämällä digiä ja ostaamalla pelit vasta jälkijunassa on se paras tapa, että voin tätä harrastusta tässä laajuudessa harrastamaan.

Kun oliskin vaan 10€ hintaeroa digin ja fyysisen välillä... Esim. juuri julkaistu Resident Evil Requiem maksaa PS Storessa 79,90€ ja mä sain se Torista napattua hintaan 50€. Säästöä nopeasti laskettuna 37%.

Tässä sukupolvessa olen säästänyt jo useita satoja euroja ihan vaan kiinnittämällä huomiota siihen, mistä ja miten pelini ostan. Välttämällä digiä ja ostaamalla pelit vasta jälkijunassa on se paras tapa, että voin tätä harrastusta tässä laajuudessa harrastamaan.
Jos ei ole kiire pelejä saada niin kyllä ne digitkin tuntuviin alennuksiin tulee myöhemmin. Vähä mielenkiintoinen logiikka, että verrataan uuden digin hintaa käytetyn fyysisen hintaan. Toki joudut odottamaan alennusta kauemmin, kun käytettyä peliä mutta jos olet valmis odottamaan niin saat sinä sen diginkin halvemmalla.

Tarinavetoiset pelit on ihan hyvä ostaa fyysisinä, koska niiden kanssa jälleenmyyntiarvo tuntuu pysyvän pidempään hyvänä. Niiden kanssa ei myöskään ole niin kiire, koska se tarina ei sillä tavalla vanhene, kunhan pitää huolen, ettei odottaessa sopivan hintaista tarjousta spoilaannu. Vuosittaisissa urheilupeleissä ja vastaavissa sitä jälleenmyyntiarvoa ei oikeastaan ole ja jos haluaa nauttia pelistä koko sen relevanttiuden ajan, eli kun peli saa sisältöä, niin sen joutuu ostamaan julkaisussa. Silloin se on melkein sama, kun ostaa diginä. Varsinkin, jos tietää pelaavansa paljon, niin ei tarvitse levyn kanssa säätää.

Itse suosin aikaisemmin urheilupelienkin kanssa fyysistä, kun GameStopin aikaan yleensä sai edellisvuoden versiosta jonkun 15-20 euroa vielä hyvitystä, kun vaihtoi uuteen, mutta enää edes tuollaisia hyvityksiä ei saa, joten olen mennyt GS:n poistumisen jälkeen melkolailla diginä urheilupelien kanssa.

Kyllä ne erot on usein uutenakin siellä 20e hujakoilla, nämä mitkä storessa 79e, fyysisten takia säästäny satoja euroja, vaikka raha ei suurin syy olekkaa, vaan tykkään omistaa jotain, vaihella kaverien, siskon kanssa ni aina ei maksa uusi peli mitään ku vaihtaa ristiin eikä osta samoja pelejä :)

Vähä mielenkiintoinen logiikka, että verrataan uuden digin hintaa käytetyn fyysisen hintaan.

Täysin pätevä logiikka. Kun verrataan hintoja, katsotaan tietysti, mitä TÄLLÄ HETKELLÄ on tarjolla eikä mitään spekulatiivisia hintoja jostain tulevaisuudesta. Jos haluaa pelata tänään RE Requiemin PS5-versiota, halvimmalla pääsee valitsemalla fyysisen.

Fyysisellä on lisäksi jälleenmyyntiarvo. Kun Ressa on rykäisty läpi, voin sen laittaa takaisin kiertoon vaikka 40€:lla, ja tasan varmasti saan myydyksi.

Ylös Bottom