Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ketutuskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henkettu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tästä ei vieläkään taida olla mitään kattavia tutkimuksia kun taas siitä on aivan tarpeeksi dataa kuinka sokeri tuhoaa hampaita.
Mä olen juonut light juomia 90 luvulta asti ja vielä ollaan hengissä tälleen 45 vuotiaana.
Viimeksi hammaslääkärissäkin ainoa vika mikä hampaista löytyi oli osittain irronnut paikka ja sanoinkin kuinka tämä on ilmeisesti todiste siitä, että energia juomat ei tuhoa hampaita kuten väitetään johon lääkäri totesi kuinka on siellä nähty aika pahojakin vaurioita kun niitä on juotu päivittäin johon sanoin, että juon minäkin niitä vähintään yhden joka päivä, mutta mä juon sokerittomia.
Minulle riittää haittavaikutuksista se että se maistuu ihan helvetin paskalle. En sinänsä ottanut kantaa siihen onko aspartaami tai muut makeutusaineet pahoja tai pahempia mutta en usko niiden mitään terveyttä edistäviä ainakaan olevan, joten jos pitää valita että juonko helvetisti aspartaamia tai muuta sisältäviä "laitteja" vaiko hillitysti sokerilla maustettuja, niin valitsen ehdottomasti sokerilliset jo maun vuoksi. Ei siis sen että sokerijuomat olisi jotenkin hyviä vaan sen että makeutusaineilla maustetut on niin karseita. Kumpaakaan "tyyppiä" en siis itse juurikaan juo. Juon pääasiassa vettä, jonka lisäksi pari kuppia kahvia päivässä. Hyvin satunnaisesti olutta ja lonkeroa, joka tosin sekin on ihan hiton äklöä sokerinsa vuoksi.

Monesti kuulee että nykyajan energiajuomien litkimistä ei saisi muka kritisoida jos itse juo kahvia. Itse juon sitä kaksi kuppia päivässä ja sekin vaaleinta paahtoa, joten saan varmaan kritisoida? :D

Join joskus energiajuomia lyhyen hetken ajan, vähän kuin kokeillakseni. Ei jäänyt tavaksi enkä huomannut siinä mitään sellaista, miksi pitäisi niiden juomista jatkaa. Tuokin "kokeilu" johtui vain siitä että sitä Euroshopperin legendaarista energiajuomaa sai niin halvalla. Ja jotta ei tule mitään "ei kai tuota paskaa nyt kukaan joisikaan"-argumentteja, niin olen minä Batteryja ja muitakin maistellut vuosien mittaan mm. R-Kioskin ilmaisnäytteistä yms. Ihan samanlaista kuraa ne omaan makuuni on kaikki olleet ja mikä tärkeintä, en ole nähnyt syytä jatkaa niihin rahojen laittamista kun en niistä mitään irti saanut.

Viimeksi muokattu:
Mä olen noita energiajuomia imutellut 'aamuisin' nyt kun on mennyt unirytmi ihan mullin mallin - korvannut siis aamukahvin moisella tökötillä. Ni sitä kun ole tajuissaan ko vaimo aamukaffet keittelee. Sokerittomissa sentään olen pitäytynyt. Muutenkin sen verran juotavissa katsellut että 100% lisäaineettomia täysmehuja jo jotain makeaa tekee mieli.

Samaa mieltä Pellen kanssa että turha sitä on dokailla tieten tahtoen sokeria kehoonsa jos on 'korvaaviakin' tuotteita.

Mä olen juonut light juomia 90 luvulta asti ja vielä ollaan hengissä tälleen 45 vuotiaana.
Viimeksi hammaslääkärissäkin ainoa vika mikä hampaista löytyi oli osittain irronnut paikka ja sanoinkin kuinka tämä on ilmeisesti todiste siitä, että energia juomat ei tuhoa hampaita kuten väitetään johon lääkäri totesi kuinka on siellä nähty aika pahojakin vaurioita kun niitä on juotu päivittäin johon sanoin, että juon minäkin niitä vähintään yhden joka päivä, mutta mä juon sokerittomia.
Mites kun itse olen juonut sokerilimuja sieltä 90-luvulta asti, eikä minulla ole ollut yhden yhtä reikääkään noin reilu nelikymppiseen mennessä? Ollut tapana sieltä asti syödä sipsipussi ja 1,5l limukkaa lauantaiherkkuna ja joskus keskiviikon saunaherkkuna. Onko se siis todiste, että sokerilimut ei tuhoa hampaita niinkuin väitetään? :D

Vai voisiko vain olla, että joidenkin hampaat kestää rankaisua enemmän, kun toisten, eikä yhden ihmisen reiättömyys ole minkään tason todiste mistään.

Samaa mieltä Pellen kanssa että turha sitä on dokailla tieten tahtoen sokeria kehoonsa jos on 'korvaaviakin' tuotteita.
Itse en taas tajua että miksi pitäisi juoda kumpaakaan. Ihan kuin sokerijuomia olisi pakko saada kulutettua, mutta kun niissä on sokeria, niin pitääkin olla korvaavia sen sijaan että jättäisi molemmat paskat juomatta.

Sanon yhä saman kuin jo aiemmin: kohtuus kaikessa ja voi valita aika vapaasti kumpaa juo. Nuo light-juomat on yhä mielestäni kehitetty enemmän tai vähemmän sen kautta että kuluttajat voisi kuluttaa niitä mahdollisimman paljon. Varsinkin siinä kohtaa kun sokerijuomien ikävistä vaikutuksista alettiin enemmän varoitella, niin piti äkkiä saada tilalle jotain "terveellisempää" vaihtoehtoa. Tai joo, onhan ne luultavasti terveellisempiä vetää litrakaupalla kuin sokeri mutta ärsyttävä puhua "terveellisestä" tällaisten tuotteiden kohdalla millään tapaa.

Toki myös joku kahvikin lienee huono juttu jos sitä juo samoissa määrin kuin energiajuomia tai limukkaa mutta missä vaiheessa tämä on mennyt siihen että näitä pitää juoda hirveitä määriä? Itse join lapsena limukkaa mutta se oli ns. karkkipäivän tai viikonlopun herkku eikä sitä mitä energiajuomat on nykylapsille, että juodaan enemmän mitä kovimmat kahvinlitkijät juo kahvia: monta tölkkiä päivässä.

Ainakin itse aion pitää omalle jälkikasvulle näistä kurin sillä tapaa että limukat on erikoisjuomia eikä mitään joka päivä juotavia. Kahvia ja energiajuomia eivät tarvitse koska ne on aikuisten juomia kofeiininsa takia. Jos ei energia muka nuorella riitä niin elämäntavat ja lepoaika kuntoon. Lapset varsinkaan ei näitä litkuja tarvitse kun ei niitä oikeasti tarvitsisi aikuisetkaan.

Kohtahan sitä voi vetää piriä samalla logiikalla että jaksaa. Eikä ole sokeria. Paljon järkevämpi vaihtoehto näiden piristeiden sijaan on elämänhallinta. Jotain on mielestäni vialla jos pitää vetää jatkuvasti energiajuomia. Sama kahvin kohdalla. Itselle kahvi on enemmän tapa kuin pakko, joten puhun nimenomaan niistä ihmisistä, jotka "tarvitsevat" nuo juomansa. Voin ihan hyvin olla juomattakin koska en sitä oikeasti tarvitse.

Ja siis edelleen: kohtuukäyttö on ok (en nyt puhu tuosta vähemmän vakavasti heitetystä piristä) mutta kun monet puhuvat näistä aina sillä tapaa että sitä PITÄÄ saada tai ei jaksa tai "lähde päivä käyntiin" yms.

Viimeksi muokattu:
Itse en taas tajua että miksi pitäisi juoda kumpaakaan. Ihan kuin sokerijuomia olisi pakko saada kulutettua, mutta kun niissä on sokeria, niin pitääkin olla korvaavia sen sijaan että jättäisi molemmat paskat juomatta.

Sanon yhä saman kuin jo aiemmin: kohtuus kaikessa ja voi valita aika vapaasti kumpaa juo. Nuo light-juomat on yhä mielestäni kehitetty enemmän tai vähemmän sen kautta että kuluttajat voisi kuluttaa niitä mahdollisimman paljon. Varsinkin siinä kohtaa kun sokerijuomien ikävistä vaikutuksista alettiin enemmän varoitella, niin piti äkkiä saada tilalle jotain "terveellisempää" vaihtoehtoa. Tai joo, onhan ne luultavasti terveellisempiä vetää litrakaupalla kuin sokeri mutta ärsyttävä puhua "terveellisestä" tällaisten tuotteiden kohdalla millään tapaa.

Toki myös joku kahvikin lienee huono juttu jos sitä juo samoissa määrin kuin energiajuomia tai limukkaa mutta missä vaiheessa tämä on mennyt siihen että näitä pitää juoda hirveitä määriä? Itse join lapsena limukkaa mutta se oli ns. karkkipäivän tai viikonlopun herkku eikä sitä mitä energiajuomat on nykylapsille, että juodaan enemmän mitä kovimmat kahvinlitkijät juo kahvia: monta tölkkiä päivässä.

Ainakin itse aion pitää omalle jälkikasvulle näistä kurin sillä tapaa että limukat on erikoisjuomia eikä mitään joka päivä juotavia. Kahvia ja energiajuomia eivät tarvitse koska ne on aikuisten juomia kofeiininsa takia. Jos ei energia muka nuorella riitä niin elämäntavat ja lepoaika kuntoon. Lapset varsinkaan ei näitä litkuja tarvitse kun ei niitä oikeasti tarvitsisi aikuisetkaan.

Kohtahan sitä voi vetää piriä samalla logiikalla että jaksaa. Eikä ole sokeria. Paljon järkevämpi vaihtoehto näiden piristeiden sijaan on elämänhallinta. Jotain on mielestäni vialla jos pitää vetää jatkuvasti energiajuomia. Sama kahvin kohdalla. Itselle kahvi on enemmän tapa kuin pakko, joten puhun nimenomaan niistä ihmisistä, jotka "tarvitsevat" nuo juomansa. Voin ihan hyvin olla juomattakin koska en sitä oikeasti tarvitse.

Ja siis edelleen: kohtuukäyttö on ok (en nyt puhu tuosta vähemmän vakavasti heitetystä piristä) mutta kun monet puhuvat näistä aina sillä tapaa että sitä PITÄÄ saada tai ei jaksa tai "lähde päivä käyntiin" yms.
Eikai kukaan näitä pakota juomaan? Kai näitä kumpiakin juodaan sen takia, että niistä tykätään? Paremmalta limukka maistuu mitä vesi vaikka tiedänkin, että vesi on terveellistä ja limukka ei.

Luovuin kofeiinista muutama vuosi sitten kokonaan ja olen ollut sen jälkeen paljon virkeämpi. Nyt olen sen verran lipsunut, että välillä juon kofeiinillista teetä. Sama oli myös alkoholin kanssa, olin monta vuotta juomatta ja nyt juon silloin tällöin. Alkoholin kanssa on helppo lipsua kohtuuttomaan käyttöön niin, että menee yöunet ja seuraavana päivänä on paha olla. Nähdäkseni ei ole järkevää tuhlata kokonaista päivää elämästä voidakseen olla muutaman tunnin ajan sekavassa tilassa. Kofeiini ei ala samalla tavalla lipsumaan, mutta siitä tulee nykyään huono olo heti kun on liikaa veressä. Minusta ei kyllä kannata juoda melkein mitään muuta kuin vettä, mutta jokainen menee tavallaan. Kaikenlaiset juomat olisi kehitelty turhaan, jos kukaan ei niistä nauttisi. Muutaman vuoden tauon jälkeen esimerkiksi olut maistuu ihan eri tavalla kuin ennen. Joskus nuorena saattoi juoda monta tölkkiä samaa merkkiä nopeasti että pääsisi humalaan. Nyt tuollainen on ehkä vastenmielisintä ikinä. Jos miettii kannattaako mässyttää keinotekoisia makeutusaineita, sokeria, päihteitä tai piristeitä niin yleensä ottaen ei kannattaisi, mutta jonkinlainen siivu elämästä jäisi kokematta, jos ei ole niitä koskaan edes kokeillut. Olin myös monta vuotta syömättä salmiakkia ja sen jälkeen ensimmäisillä kerroilla se oli uskomattoman koukuttava kokemus. Salmiakkihan on täysin haitallista ihmiselle myös eikä sitä pitäisi kenenkään syödä.

Toki myös joku kahvikin lienee huono juttu jos sitä juo samoissa määrin kuin energiajuomia tai limukkaa mutta missä vaiheessa tämä on mennyt siihen että näitä pitää juoda hirveitä määriä?
Kahvihan on oikeasti terveellistä kohtuudella käytettynä. Siitä on paljon hyötyä. Toisin kuin energiajuomista ja limuista. Kahvissa on vain se huono puoli, että jos olet taipuvainen ahdistukseen ja/tai paniikkihäiriöihin, kahvi voi nämä laukaista. Siksi olen itse vähentänyt yhteen kuppiin päivässä. Muuten juon nykyään vain teetä.

Kahvista (kofeiinista itseasiassa) semmmoinen tarina ihan omasta henkilökohtaiselta kokemukselta että silloin joskus ennen vuotta 2000 tms mitä nyt olikaan ja intissä, jossain mettässä oltiin viikonpäivät tms ja saatu kahvia vissiin 3-4 päivään niin sain aikamoisen päänsäryn tyyliin toinen tai kolmas päivä. Sain Buranaa muttei se oikein auttanut lainkaan.

Sitten just joku 5. päivä vai mikä nyt oli, niin saatiin kahvia ja päänsärky katosi. Silloin tajusin että kysehän on siis kofeiiniriippuvuudesta. En ole noita 'aamukahveja' jättänyt sen jälkeen enkä nyt sillain suoraan näe tarvetta jättääkkään.

Kahvia dokaillut joka aamu jostain 12v saakka.

Uskokoot ken tahtoo - ei ole multa pois jos ei usko. Toi kuulostaa kyllä vähän hullulta mutta näin vaan on omalla kohdalla.

Viimeksi muokattu:
Kahvista (kofeiinista itseasiassa) semmmoinen tarina ihan omasta henkilökohtaiselta kokemukselta että silloin joskus ennen vuotta 2000 tms mitä nyt olikaan ja intissä, jossain mettässä oltiin viikonpäivät tms ja saatu kahvia vissiin 3-4 päivään niin sain aikamoisen päänsäryn tyyliin toinen tai kolmas päivä. Sain Buranaa muttei se oikein auttanut lainkaan.

Sitten just joku 5. päivä vai mikä nyt oli, niin saatiin kahvia ja päänsärky katosi. Silloin tajusin että kysehän on siis kofeiiniriippuvuudesta. En ole noita 'aamukahveja' jättänyt sen jälkeen enkä nyt sillain suoraan näe tarvetta jättääkkään.

Uskokoot ken tahtoo - ei ole multa pois jos ei usko. Toi kuulostaa kyllä vähän hullulta mutta näin vaan on omalla kohdalla.
Itse aloitin kahvin juomisen 4-vuotiaana. Joskus vedin helposti pari pannua päivässä savukkeen kera. Itselle ei tullut koskaan tuota riippuvuutta, mutta äidilläni oli; jos ei saanut kahvia, pää tuli kipeäksi. Jännää oli että jos hän ei saanut kahvia, laukaisi se hänellä migreenin. Hän siis sairasti migreeniä lapsesta asti. Pikkusiskolla sama.

^ Sulta tais unohtua vähintään ykkönen tosta nelosen edestä sillä sä et varmasti ole 4 vuotiaana juonut kahta pannullista kahvia päivässä jostain röökin poltosta nyt puhumattakaan.
14 vuotiaalta tuon voin uskoa sillä oma serkku oli samanlainen.

Tai sitten viestin muotoilu vaan hämäsi.

Täällä sama homma. Päänsärkyä jos ei puol pannua kahvia saa aamulla. Kahvi herättää aamulla, päivällä päikkäreiden jälkeen ja pistää illalla nukuttamaan, jos illalla juo. Minunmielestä ihmisellä kuuluu olla ainakin yksi pahe. Me elämme täällä vain kerran ja jos joku haluaa elää kuin siveydensipuli niin eläköön. Minusta silloin ihminen menettää jotain hyvin kaunista kun ei ole paheita.

Kyllä kahvia tullut koitettua lopetella. Ainakin vähentää. Koitan jos aamulla sen kupin tai kaksi ja siihen jää. Pepsi maxin kun sais vielä pois niin olis varmaan ihan hyvä juttu. Tupakan nykäsin pois vajaa kaksi vuotta sitten, polttelin sieltä noin 17 vuotiaasta asti noin 40 vuotiaaksi. Mutta ei sitä kaikkea kyllä kannata lopettaa, taitaa tämä ikäki sen tehdä että nyt skarpataan ja kaikki lopetetaan

Edit. Tupakka on nykyään niin hemmetin kallista että sen lopettaminen oli helppo perustella jo sillä. Jos vertaa kun joskus iso aski maksoi reilu 3€.

Täällä sama homma. Päänsärkyä jos ei puol pannua kahvia saa aamulla. Kahvi herättää aamulla, päivällä päikkäreiden jälkeen ja pistää illalla nukuttamaan, jos illalla juo. Minunmielestä ihmisellä kuuluu olla ainakin yksi pahe. Me elämme täällä vain kerran ja jos joku haluaa elää kuin siveydensipuli niin eläköön. Minusta silloin ihminen menettää jotain hyvin kaunista kun ei ole paheita.
Ei kai kahvi nyt pahe ole, kun ei ole koukuttava pelaaminenkaan. ;) :p
Ja kahvista en kyllä luovu. Jossain iltapäivälehdessä sanottiin, että kahvi jopa pienentää riskiä sairastua paksu- ja peräsuolisyöpään.

Haha, mä tunnustan olevani hedonisti isolla Hlla :D Paheet ja ja toiset paheet. Lopultahan meille vaan sanotaan ja on opetettu miten pitää elää.

Siis vähän niinko että joku on sinulle jo kertonut etukäteen sinun elämän pääpiirteet ja suunnan. Vähän tämmöstä filosofista pohdiskelua ja en mäkään valtavirrasta poikkea. Mutta joskus miettinyt just tuota ja joku kofeiiniriippuvuus lienee aika pähkinöitä isossa kuvassa.

Eikai kukaan näitä pakota juomaan? Kai näitä kumpiakin juodaan sen takia, että niistä tykätään? Paremmalta limukka maistuu mitä vesi vaikka tiedänkin, että vesi on terveellistä ja limukka ei.
En väittänytkään että joku pakottaisi. Puhuin myös kohtuukäytöstä ja ns. "pakosta" erikseen. Ja kun sanon että "pakko", niin se on yleensä sen juojan itse sanoma/myöntä pakko eikä kenenkään muun. Itse olen ainakin kuullut kyllästymiseen asti sitä, miten henkilön pitää saada kahvia/tupakkaa/energiajuomaa/tms että jaksaa/herää/tms.

Eihän tässä ole mitään, mitä ei uskoisi. Itselle tulee jo kahden kupin juomisesta per päivä sama päänsärky. Ja juon tosiaan sitä laimeinta ykköspaahtoa ja vieläpä reilulla (kaura)maidolla. Ilmeisesti se päänsärky vain joillekin tulee ja ainakaan itsellä ei tarvitse olla edes iso se normimäärä että sen välistä jääminen aiheuttaa päänsärkyä.

Minunmielestä ihmisellä kuuluu olla ainakin yksi pahe. Me elämme täällä vain kerran ja jos joku haluaa elää kuin siveydensipuli niin eläköön. Minusta silloin ihminen menettää jotain hyvin kaunista kun ei ole paheita.
Itsehän en niinkään kritisoi paheita vaan sitä, missä määrin sitä pahetta ihmiset harrastaa. Kohtuu kaikessa ja voi vetää vaikka monia paheita. Vähän kahvia, vähän alkoholia, vähän karkkia yms. Miksi pitäisi vain vetää yhtä ainetta hirveitä määriä kun voi nauttia kaikesta (itselleen maistuvasta) sopivasti?

Se on se määrä, mikä itseäni näissä usein ihmetyttää eikä se, että näitä nauttii.

^ Sulta tais unohtua vähintään ykkönen tosta nelosen edestä sillä sä et varmasti ole 4 vuotiaana juonut kahta pannullista kahvia päivässä jostain röökin poltosta nyt puhumattakaan.
14 vuotiaalta tuon voin uskoa sillä oma serkku oli samanlainen.

Tai sitten viestin muotoilu vaan hämäsi.
Haha joo, siis aloitin kahvin juonnin 4-vuotiaana, tupakka tuli kuvioihin 10-vuotiaana ja sitten yläasteen aikana alkoi tuo kahvi ja savuke -rumba. Se oli pitkään tapa. Aamupalanakin oli yli kymmenen vuotta vain rööki ja kahvi. :D

Ylös Bottom