Ihan hyvin tuon Starfieldin pystyi jo kolme vuotta sitten pelaamaan läpi XSX:llä ilman sen suurempia bugiongelmia. Harmi toki, että pleikkarilla on noin paljon ongelmia. Viestissäsi näkyy sinänsä oikein hyvin katkeruutesi Microsoftia kohtaan. En usko, että samaa vuodatusta tulisi sinulta, jos MS ei olisi aikoinaan ostanut Bethesdaa pois kuleksimasta.
Sanallakaan en puhunut tai vihjannut mitään Microsoftiin tai Xboxiin liittyvää, eli kyllä nämä jutut ovat ihan oman mielikuvituksesi tuotetta. Ihan itse nämä 'katkeruudet' ja konsolisotailut nyt tänne toit. Pyydän ja toivon, että lopetat, ennen kuin aloitat yhtään enempää. Eivät kuulu tähän ketjuun, eivätkä omasta mielestäni ainakaan tuohon äänensävyyn edes koko foorumille. Minua eivät kiinnosta nämä alta lipan kuittailut ja kuvittelut tippaakaan, eli minusta et tappelukaveria nyt saa.
Turha sitä on sinänsä ihmetellä, että massiivisen laajoissa avoimen maailman peleissä, joissa on ihan helvetillisen paljon muuttujia, niin on sitten myös varsin paljon bugeja. Niin se on aina ollut ja tulee aina olemaankin. Toisille tämä tuntuu olevan isokin ongelma. Toiset taas ymmärtävät tilanteen ja pelaavat pelejä eteenpäin ilman hiekkaa kalsareissa. Ja jos taas bugit häiritsevät liikaa, niin pelejä ei oikein kannata julkkarissa ostaakaan. Ainakaan avoimen maailman pelejä. Ja jos julkkarissa pelin menee kuitenkin ostamaan, ja peli paljastuu liian bugiseksi omaan makuun, niin ei muuta kuin peli tauolle odottelemaan päivityksiä, ja pelaamaan muita pelejä. Turha sitä on bugeja jäädä itkemään.
En oikein ymmärrä tekosyytä sille, että open worldeille pitäisi antaa jotenkin enemmän anteeksi tai enemmän siimaa bugien suhteen. On niitä tullut pelattua ilman bugeja ja kaatumisiakin niin monia, ettei tuo tekosyy kyllä itselle uppoa. Hämähäkkimiehet ja Horizonit esimerkiksi olen pelannut lävitse ilman yhtäkään 'lentävää hevosta taivaalla' tai kaatumista, joista Bethesdan pelit ovat aika tunnettuja, ihan meemeiksi asti. Löytyypä noita täysin toimivia open worldeja multiplattareidenkin puolelta, jos Sonyn pelit eivät kelpaa. AC: Valhalla, Hogwarts Legacy ilman mitään ongelmia ja semi-open-world Dragon Age: The Veilguard ilman ongelmia kahdesti. Kaikki nämä olen kokenut ilman yhtäkään kaatumista, ilman yhtäkään rikki mennyttä questia.
Bethesdan pelit ovat itselle oikein tuttuja PS3-ajoilta asti. Sieltä asti ollaan jouduttu 'hyväksymään' nämä kaatuilut, lentävät hahmot, rikki menevät questit, joita ei saa suoritettua välttämättä loppuun mitenkään ja niin edelleen. Skyrimissä oli jossain päivitysversiossa sellainen 'kiva' pelin rikkova bugi, että menemällä hahmolla veteen ja sukeltamalla veden alle peli jumiutui aina. Ihan siis riippumatta siitä, missä kohtaa maailmaa tätä uppeluksiin menoa kokeili. Korjautui se sitten jossain myöhemmässä päivityksessä, mutta aika peliä rikkova bugi oli kuitenkin, joka vaikeutti oleellisesti pelissä liikkumista ja paikkojen tutkimista. Jossain tuon generaation Bethesda-tuotoksessa oli myös vakava tallennusbugi, joka korruptoi tallennuksen, kun tiedosto ylitti tietyn koon. En muista, oliko Skyrim, vaiko joku Fallout. Ja tähän tietysti päälle vielä ne 'satunnaiset' kaatumiset, joille ei koskaan löytynyt mitään varsinaista syytä.
Jos peli kaatuu toistuvasti jossain tietyssä kohdassa, tai suorituskyky kyykkää 'totaalisesti' jossain tietyssä kaupungissa tai vastaavassa, niin kyllähän se peli on silloin ainakin siltä osin rikki. Joku voi asian 'hyväksyä', joku toinen kuluttaja odottaa maksamansa tuotteen toimivan kunnolla. Tai toimivan ainakin niin, ettei pelissä eteneminen tyssää johonkin ohjelmointivirheeseen tai suorituskykyongelmiin. Itse olen sen verran tarkka ja vaativa kuluttaja, että ostan pelin pelatakseni sitä heti silloin, kun sen ostan. En maksa rikkinäisestä tai 'ehkä korjataan joskus kuntoon'-tason tuotteesta. Osalle kelpaa ja riittää keskinkertainen ja 'osin toimiva' tuote, osa haluaa rahalleen kunnolla vastinetta. Ehkä olen tosiaan noiden yllä mainitsemieni esimerkkipelien kohdalla tottunut liian hyvälle sitten. Sonyn ja sen studioiden vika, kun tekevät niin hyviä ja erityisesti niin hyvin toimivia pelejä.
Tämä tästä tällä kertaa. Sen verran mennään ohi Starfieldin aiheen, ettei jankuteta tästä nyt tämän enempää. Modeilta ei mene hermot ja meillä kaikilla jää enemmän aikaa itse siihen pelaamiseen. En myöskään lähde mukaan yhtään minkäänlaiseen vinoiluun tai henkilökohtaiseen nokitteluun. Säästytään kaikki monelta harmilta, kun lopetetaan sellaiset, ennen kuin kunnolla ehditään aloittaa.