No ei kyllä ole. KCD2, Death Stranding 2, Tsushima, yms. Ja jopa Cyberpunk saatiin lopulta korjattua. Ei ole yhtään sellaista mitä Bethesdan open worldit on. Itse ainakin ymmärrän valituksen kun Bethesdahan on oikein tunnettu siitä että open worldit on purkkarautalankavirityksiä.
Niin kuin jo kirjoitin, on olemassa paljon open worldeja, joissa ei vastaavasti ole ongelmia. Jos Starfieldissä on vielä tässä vaiheessa on ongelmia, niin todellakin voi valittaa, sillä on tässä ollut aikaa jo ihan riittävästi saada peli kuntoon.
Toki pelaajien luulisi tietävän mitä Bethesdalta odottaa - ja osa siitä on jopa niiden "viehätystä" - mutta yhtä lailla asian kritiikin luulisi olevan ymmärrettävää eikä mitään "oma vika"-settiä - varsinkin kun niin monet open worldit ei samalla lailla ongelmallisia ole kuin Bethesdan.
Outer Worlds oli hyvä esimerkki siitä mitä saadaan aikaiseksi kun tehdään ns. Bethesda-peli toimivasti. Ei ollut mitään ongelmia ainakaan itsellä mutta saman studion Fallout New Vegas on taas tyypillinen Bethesda-peli bugeineen. Toki OW ei ollut open world mutta itse veikkaan että enemmän oli tekemistä pelimoottorin vaihdolla.
Voi tietysti ottaa asenteen että Bethesdan tietyllä pelimoottorilla tehdyt pelit on bugisia ja elää sen kanssa mutta ihan yhtä ok näkemys on kritisoida sitä että tuon moottorin käyttöä vain jatketaan ja jatketaan vaikka peleissä on aina sitten sen takia ongelmia.
Yksikään mainitsemasi open world peli ei ole laajuudeltaan ja muuttujiltaan läheskään sitä mittaluokkaa, kuin Bethesdan pelit. Tämä toki kaikella kunnioituksella, koska nuo kaikki ovat toki sinänsä hienoja pelejä. Bethesdan peleissä ei riitä 200 tuntia koluamaan kaikkea sisältöä mitä niistä löytyy. Ja ne sivutehtävätkään eivät todellakaan ole yhtä geneerisiä, kuin noissa kaikissa muissa peleissä. Siellä on syy ja seuraus suhteita ja valintojen tekemistä ihan eri tasolla, kuin muissa mainituissa peleissä.
En silti sano, ettei noissa muissakin peleissä valintoja ole, mutta silti ei lähellekään sitä määrää mitä Bethesdan peleissä löytyy. Olen tehnyt esim. Cyberpunkissa lisäriä lukuunottamatta ihan kaiken mahdollisen, ja samaa pätee myös Ghost of Tsushimaan. Cyberpunkissa tuohon meni juurikin se 200 pelituntia, ja Tsushimassa meni n. 150 tuntia. Fallout 4:ää ja Skyrimiä on kumpaakin tullut vedettyä yli 400 tuntia, eikä läheskään kaikkea ole vielä tullut nähtyä ja koettua. Starfieldiäkin olen pelannut yli 200 tuntia näkemättä vielä läheskään kaikkea mitä pelistä löytyy. Jos roolipeli kiinnostaa minua, koluan sen yleensä ajan myötä lähes kokonaan. Bethesdan pelit ovat tosiaan laajuutensa ja muuttujiensa osalta ihan eri levelillä kuin muut roolipelit tai avoimen maailman pelit, enkä sinänsä tällä viittaa automaattisesti siihen, että olisivat sen verran parempia kuin muut pelit, mutta niiden tekemiseen menee enemmän aikaa ja valtavan muuttujamäärän takia bugejakin tukee väistämättä helpommin kuin muissa peleissä.
Mutta hyvin bugeja on sitten ajan myötä korjattu Bethesdankin peleihin. Ainakaan itse en ole kokenut yhtäkään niistä pelikelvottomaksi - edes julkaisussa. En toki ole ollenkaan herkkis bugien kanssa, joten tietyllä tapaa minulla on eri lähtökohdatkin, kuin joillain muilla pelaajilla. Hyvin olen kaikista mainituista peleistä pystynyt nauttimaan heti julkaisusta alkaen, vaikka kaikissa noissa on bugeja sinänsä ollut. Myös kovasti pitämässäsi KCD2:ssa. Tämänkin sanon kaikella kunnioituksella, koska olen itsekin pitänyt pelistä todella paljon ja pelannut sitä lisäreineen jo yli 150 tuntia pääsemättä päätarinaakaan ihan vielä loppuun. Olisi toki mahdollista läpäistä päätarina varsin pian, jos haluaisin, mutta tutkin mielelläni koko pelimaailman ennen sitä. Tuossakin hienossa pelimaailmassa on alkanut kuitenkin sisältö tuntumaan aika geneeriseltä, verrattuna Bethesdan peleihin, eikä sitä todennäköisesti ole enää paljoa kokematta. Ihan eri mittaluokasta puhtuaan tässäkin tapauksessa, kun verrataan Bethesdan peleihin.
Ja joku Outer Worlds ei todellakaan kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Se on muutaman kymmenen tunnin pikkupeli verrattuna kaikkiin muihin mainittuihin peleihin. Sisällöltään ja kompleksisuudessaan ei siis ole lähellekään noiden muidenkaan pelien tasoa, saatikka, että olisi murto-osaakaan Bethesdan pelien sisällöstä ja muuttujista.
Sen vielä totean, että kyllä tuo Starfieldin bugisuus vaikuttaisi olevan nyt nimenomaan tuon Pleikkari-porttauksen ongelma. Sen olen huomannut, että pleikkarille portatuissa peleissä tuppaa olemaan enemmän ongelmia kuin boxin versioissa. Ylipäätään oma kokemukseni on, että pleikkari (minulla PS5 Pro) on huomattavasti herkempi kaatumisille ja virhetilanteille, kuin boxi (minulla XSX). Ainakin itselleni tulee pleikkaripeleissä ylipäätään huomattavasti useammin totaalisia kaatumisia kuin boxilla. Molemmilla konsoleilla pelaan suunnilleen yhtä paljon. Kun vertailuun ottaa mukaan vielä Switchin, niin on todettava, että sillä en muista pelin edes koskaan kaatuneen. Toki en pelaa sillä koskaan porttauksia, vaan ainoastaan Nintendon omien studioiden pelejä. Ja Nintendolla pitää sitten muistaa myös se, että pelit ovat ohjelmalliselta kooltaan pikkupelejä verrattaessa pleikkariin ja boxiin, joten vastaavaa määrää muuttujia ei oikein voi ollakaan kuin pleikkarin ja boxin peleissä. Suorituskyvyssäkään ei edes haeta peleissä samalla tavalla rajoja, kuin pleikkarilla ja boxilla, joten sekin vaikuttanee bugien ja kaatumisten vähäisyyteen.