Onkos tämä nyt klassinen väärin ostettu tai kun ei ole käytetty Sony-rahaa niin se on automaattisesti väärin? Sony on kuitenkin kuuluisampi kuin MS siitä että se suoraa maksaa pelin yksinoikeudeksi itselleen mutta tämä kuitenkin on ilmeisesti parempi tapa?
Vastasin kyllä tähän jo ylempänä mutta jos vastataan samaan malliin kuin kysytään, niin vastaus on kyllä eli "MS ostaa väärin".
Minun näkemys on oikeasti se, että jos joku yksittäinen peli tai lisäri ostetaan, niin se on vähemmän kuin koko studion koko tuotanto. Näkemyksiini kuuluu toki myös se, että yksinoikeudet lähtökohtaisesti perseestä kuluttajille mutta onhan näissä nyt selviä eroja että miten hommaa voi tehdä.
Ja koska nämä aina menee siihen, että mihin leiriin kukakin kuuluu, niin pahimpaan konsolisota-aikaan pelasin nimenomaan Xboxilla. Sen alamäki on surullinen asia koska kilpailua kaivattaisiin. Mitään sidoksia ei kuitenkaan ole mihinkään leiriin, joten voin ihan hyvin haukkua tai kehua molempia osapuolia kun aihetta on. Ja minun mielestä MS on viime aikoina tehnyt paskempia ostoliikkeitä ja ainakin oma käsitys Sonyn ostoista on se, että ovat ostaneet pelejä tai studioita, jotka olen ainakin itse jo muutenkin mieltänyt Sonyn alustalle vähintään suuntautuneiksi.
Joo, mutta sitä yritin selventää, että Xboxin (tai oikeastaan Microsoftin) kohdalla paluu yksinoikeuksiin tuskin tarkoittaa missään pahimmassakaan tapauksessa sitä, että kaikki on yksinoikeuksia.
Ja minä taas käsittelin tätä juuri sen kautta että JOS niihin kunnolla palattaisiin, niin helpompi ja todennäköisempi heidän siellä olisi käyttää jo ostettuja ja tunnettuja nimikkeitä. Eikä MS ole tähänkään mennessä tunnettu siitä että kehittäisi omia uusia nimikkeitä. Samat vanhat Forzat ja Halot ja Gearsit siellä on vetämässä, jotka oli osittain jo ekalla Xboxilla. Toki Nintendoa voisi kritisoida samasta vielä pahemmin.

Toisaalta Nintendolle annan itse tuon "anteeksi" sen vuoksi että noiden nimikkeiden alla tehdään innovaatioita eikä ne ole vain sitä samaa osasta toiseen.
Jännä mikä jännä ja silti totta.
Niin, siis oletko katsonut mille alustalle ne on pelejä julkaisseet?

Tuo esimerkki on niin huono argumentti kuin olla ja voi.
Tuo on nimenomaan esimerkki studiosta, joka ns. "kuului" Sonylle jo ennen kuin ostivat sitä. Se ei ole jännä vaan enemmänkin ironista.
En väittänyt, etteikö Microsoft olisi ostanut enemmän kuin Sony. Vaan molemmat sitä ovat tehneet.
Eli onko pointtina nyt tosiaan vain se, että molemmat on ostaneet ja yksityiskohdista viis?
Sisältyy, mutta se on kyllä niin kaukainen uhkakuva, että olisi todella erikoista jos toteutuisi.
No mutta eihän me voida kuin spekuloida ja tuossa minun skenaariossani se uhka on olemassa. En minäkään siihen usko MS:n nykymeiningin takia mutta ajatusleikin tasolla MS:n meiningissä ne uhkat on isommat. Siis jos yksinoikeuksiin ihan kunnolla palattaisiin.
Toki, mutta toisaalta Xbox 360 kukoistuksen aikaan Microsoft osti ajallisia yksinoikeuksia tai julkaisi joidenkin toisten tekemiä pelejä. Kai se on sitten pienempi paha, mutta ei sekään nyt varsinaisesti mitään orgaanista kasvua ollut. Itseasiassa Xbox 360 aikoina Microsoftilla oli aika vähän omia studioita, jotka pelejä kehittivät. Toki tekivät hyviä pelejä, mutta omien studioiden tuotanto ei nyt määrällisesti tainnut olla mitenkään älytön. Sen sijaan Xbox oli aggressiivisempi ostamaan yksinoikeuksia.
No hommaa olisi voinut jatkaa ja ajan myötä näitä nimikkeitä ja studioita olisi voinut pitää luontevasti jo osana Xboxia.
Täysin orgaanista kasvua nyt taitaa aika vähän ollakaan mutta kuten jo totesin, on vaikka joku Imsomniac Games loistava esimerkki studiosta, joka tuntuu jo ennen ostoa kuuluvan alustalle. Samoin kuin Naughty Dog, joka teki pleikkarin maskottinakin tunnetun Crashin.
Toisaalta sitten taas se oli Epic, joka teki Gears of Warin, eikä se ole ikinä ollut MS:n studio. Itse kyllä mieltäisin Epicin paremmin MS:n studioksi kuin Sonyn, jos se jomman kumman pitäisi olla. Bungielle taas ihan sama. Syynä se, ettei Halo ole ikinä innostanut itseäni isommin. Objektiivisesti toki täysin ns. "MS-studio".
Nämä on siis myös hieman fiilisjuttuja. Tyhmähän sitä olisi jos väittäisi ettei Bethesa ole osa Xboxia. Se ei vain itselle tunnu siltä. Ja monet näistä perusteluista ei välttämättä liity täysin siihen, mitä studio on millekin alustalle tehnyt, vaan siihen, mitä sen pelejä studiolta on itse pelannut ja millä alustalla.
Tosin edelleen se Imsomniac Games on ihan puhdas Sony-studio. Jo ennen ostoa. Väittäisin siis että ihan objektiivisestikin.
Totta kai sillä on väliä, mutta ei se tee toisesta orgaanista ja toisesta jotain muuta. Silloinhan pienempiä studioita voisi ostella läjäpäin ja olla vaan että kun ei ole iso ostos, niin kaikki ok.
En kai ole orgaanisesta puhunutkaan vaan siitä miten asiat miellän. Eikä kyse ollut studioiden ostosta vaan siitä, että ensin on niitä pelejä alustalla, minkä jälkeen ostetaan studio oheen. Näinhän kävi myös Housemarquen kanssa, mikä oli myös mielestäni luontevampi siirtymä kuin Bethesdan ja vastaavien ostaminen MS:n huomaan. Sen repertuaari on itse asiassa hyvin samankaltainen kuin Imsomniacilla: hyvin Playstation-painotteinen mitä lähemmäs nykyaikaa tullaan.