Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc
Oletan pojittelun koskevan minua, koska nimessäkin mokoma on mainittu. En ole ainakaan itse allekirjoittanut mitään sitovaa sopimusta, jossa lupaan kirjoittaa Helixistä kuten kirjoitan Steam Machinesta. Toivottavasti ei kukaan muukaan.

Helix tulee suurella todennäköisyydellä olemaan liian kallis laite, aivan kuten kaikki konsolit, käsikonsolit ja Steam Machine ovat jo tälläkin hetkellä. Microsoft itse on käyttänyt Helixistä sanaa konsoli, jolloin se asettuu hieman eri kategoriaan kuin esimerkiksi tämä Steam Machine. Konsolithan ovat perinteisesti PC:tä halvempia, koska tili tehdään omalla kaupalla. Kuluttajat odottavat lähtökohtaisesti siis kilpailukykyisempää hintaa.

Ainakin osan PC-peleistä on luvattu toimivan Helixillä, mutta vielä ei taida olla tiedossa, että onko kyseessä jokin kuratoitu lista nimikkeistä vai kaikki isommista nimikkeistä kolmen sentin hentai-visual noveleihin. Konsoli-termin käyttö laitteen yhteydessä saa ainakin minut epäilemään, että kyseessä ei ole niin avoin laite kuin vastaava PC olisi. Ei sillä, etteikö laite todellisuudessa olisi juurikin PC, jolla sitten emuloidaan Xbox-konsolin pelejä. Microsoftilla ei ole sellaista pakkoakaan tässä vaiheessa laskea oman kaupan varaan, koska puolet suosituista peleistä on jo ostettu omaan talliin. Enkä usko, että oletetun korkealla hinnalla laite myisi muutenkaan niin massiivisia määriä, että sellainen olisi mahdollistakaan. Microsoft-tilien ja Game Pass-tilaajien määrässä kai siellä menestystä mitataan. Mutta tosiaan, aika vähän meillä mitään tarkkoja tietoja laitteesta vielä on.

Jos nyt vertaan Steam Machinesta nostamiani pointteja esiin, niin moni varmasti tulee pätemään myös Helixin kohdalla: "energiatehokkuus, laitteen koko, hiljaisuus, käyttömukavuus, yksinkertainen muokattavuus jne."
 
Microsoft itse on käyttänyt Helixistä sanaa konsoli, jolloin se asettuu hieman eri kategoriaan kuin esimerkiksi tämä Steam Machine. Konsolithan ovat perinteisesti PC:tä halvempia, koska tili tehdään omalla kaupalla. Kuluttajat odottavat lähtökohtaisesti siis kilpailukykyisempää hintaa.
Joo taitaa olla ihan verotus juttu PC isommat kuin viihde elektroniikassa.


Oletan pojittelun koskevan minua, koska nimessäkin mokoma on mainittu. En ole ainakaan itse allekirjoittanut mitään sitovaa sopimusta, jossa lupaan kirjoittaa Helixistä kuten kirjoitan Steam Machinesta. Toivottavasti ei kukaan muukaan.

Oli tuolla toisaalla ketjussa puhetta tupla standardeista niin sen takia kyselin miten toimitaan ja määritellään jatkossa. Ilmeisesti siis jatkekaan niinkuin tähänkin asti. Eli tuplat paukkuen.
 
Itselläni ei ole kristallipalloa, mutta todennäköisesti Helixiä kritisoidaan ihan sillä samalla tavalla kuin Steam Machineakin. Niistä asioista, joilla on merkitystä kirjoittajalle. Kyllähän sen voi halutessaan tulkita vaikka tuplastandardiksi sitten. Katsotaan nyt, että mitä sieltä tulee, ennen kuin aletaan arvailemaan että mihin suuntaan tuplastandardit osoittavat. Voihan se kääntyä niinkin, että korkea hinta on ok, koska tietokoneessa on Xbox-tarra.
 
Varsinkin tuo koko on sellainen, että itse kasaamalla on hankalampi pistää paremmaksi samaan rahaan. Tehokkaamman saa kasailtua, mutta se menee väkisin jo hieman kookkaammaksi. Ylipäätään PC:n kasailu juuri nyt on hintavaa, itsekin joutunut lykkäämään päivittelyä kun karannut hinnat aivan käsistä.
Peliläppäreistä on todella hyviä tarjouksia nykypäivänä. Tässäkin joka osa-alueella roimasti enemmän tehoa ja tallennustilaakin tuplat hintaan 999€. Toki meteliä peliläppärit pitävät eli siinä ottaa huomattavasti takkiin.

 
Peliläppäreistä on todella hyviä tarjouksia nykypäivänä. Tässäkin joka osa-alueella roimasti enemmän tehoa ja tallennustilaakin tuplat hintaan 999€. Toki meteliä peliläppärit pitävät eli siinä ottaa huomattavasti takkiin.

Peliläppärien vertailu pöytäkoneisiin on aina vähän myös hankalaa, koska noi kannettavien näytönohjaimet eivät ole yksi yhteen pöytäkonemallien kanssa, vaan ovat keskimäärin noin 20% heikompia.
 
Se, mikä erottaa Valven tässä kolmesta konsolivalmistajasta ja perinteisistä PC-valmistajista on huonompi tilanne komponenttitoimittajien kanssa. Muilla on usein pitkät ja isomman mittakaavan sopimukset, koska laitemäärät ovat jotain ihan muuta. Tässä tilanteessa Valve joutuu siis vähän keräilemään niitä osia mitä on jäljellä ja maksamaan niistä muita korkeamman hinnan. Siitä en osaa sanoa, että miten suuri tämä ero on.
 
Eipä lähtenyt tietokone enää käyntiin, kolme kuukautta oli edellisestä käynnistämisestä. Kaivoin varastosta esiin vanhan koneen, joka oli 1,5 vuotta käyttämättä. Yllättäen hyvin toimii kone edelleen. American Truck Simulatoria 4K-resolla (75% skaalaus). GeForce GTX 980Ti jaksaa pyörittää, vaikka on vuodelta 2015!

Tämän vanhan koneen poweri on sen verran tehokas, että pitää varmaan siirtää uudempaan koneeseen. Molemmat masiinat on toki Windows 10 koneita, mutta tuo uudempi kone on kuitenkin PS5:sta hieman tehokkaampi. Käyttö sillä PC:llä oli kyllä aika vähäistä, kun konsolia pelailen joka päivä.
 
Hyvä pojat. Näin me tehdään kunhan muistetaan tämä sitten tulevan Xbox project Helixin kanssa. Hinnat sitten vertautuu itse koottavien PC hintoihin. Windows PC kun tuo helix tulee olemaan.
Jos Helix tosiaan on tosiaan yhtä avoin mitä Steam Machine (mitä epäilen) niin pakkohan hinnan on olla korkeampi kun ei ole yksinoikeus storea tuomassa takaisin rautasubventointia. Toisaalta 95-99% Steam Machinen käyttäjistä käyttänee Steamin kirjastoa, joten periaatteessa Steam olisi voinut laitetta vähän subventoidakkin.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta mitenhän kuluttajat suhtautuvat jos Microsoft toisi täysin avoimen laitteen ilman rautasubventointia ja Sony tarjoaisi samaan aikaan yksinoikeus storella höystettyä subventoitua PS6:sta. Voisin kuvitella että kuluttajat helposti valitsisivat jälkimmäisen.
 
Jos Helix tosiaan on tosiaan yhtä avoin mitä Steam Machine (mitä epäilen) niin pakkohan hinnan on olla korkeampi kun ei ole yksinoikeus storea tuomassa takaisin rautasubventointia. Toisaalta 95-99% Steam Machinen käyttäjistä käyttänee Steamin kirjastoa, joten periaatteessa Steam olisi voinut laitetta vähän subventoidakkin.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta mitenhän kuluttajat suhtautuvat jos Microsoft toisi täysin avoimen laitteen ilman rautasubventointia ja Sony tarjoaisi samaan aikaan yksinoikeus storella höystettyä subventoitua PS6:sta. Voisin kuvitella että kuluttajat helposti valitsisivat jälkimmäisen.
Kyllähän tuo microsoftin kone tulee olemaan se the olohuone pc. Tosin hinta kyllä tulee olemaan kova jos eivät kauhealla tappiolla myy. Voisi kuvitella että 1500€ kieppeillä ehkä jos ei jopa enemmän.
 
En näe että Steam Machinen varsinainen ongelma on hinta. Tai siis pelkästään hinta. Vaan se mitä sillä hinnalla saa. Moni maksaa kaikennäköisistä tietokoneista yli tuhatta euroa harvasen päivä, mutta silloin odotusarvo on että potkuakin löytyy kunnolla.

Nyt Steam Machinen valtit ovat samansuuntaiset kuin perinteisillä konsoleilla, mutta jos laite jää tehoissa kuusi vuotta sitten julkaistujen laitteiden jalkoihin ja on silti useamman satasen kalliimpi, niin siinä se ongelma on.

Enkä siis sano että laite olisi huono, vaan päinvastoin. Juuri tällaisia olohuonetietokoneita toivoisi näkevän enemmänkin. Tietysti omaan käyttöön tarvitsisin Windowsia, mutta kaipa senkin saisi Steam Machineen asennettua. Tai miksei saisi, kun se on PC. Kivan näköinen pikkukuutio se on, mutta tosiaan tuolla hinnalla liian alitehoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Enkä siis sano että laite olisi huono, vaan päinvastoin. Juuri tällaisia olohuonetietokoneita toivoisi näkevän enemmänkin. Tietysti omaan käyttöön tarvitsisin Windowsia, mutta kaipa senkin saisi Steam Machineen asennettua. Tai miksei saisi, kun se on PC. Kivan näköinen pikkukuutio se on, mutta tosiaan tuolla hinnalla liian alitehoinen.
En ole ITX-koteloita seurannut lainkaan, mutta tuota hintaa voinee ainakin itselleen selittää pienellä koolla ja hiljaisuudella. Voi tietysti olla että julkaisun jälkimainingeissa tulee markkinoille hieman vastaavia ITX-koteloita, ellei jo olekkin. Ja mikäli tuolle Steam Machinelle alkaa ilmaantua optimoituja pelejä, niin ainakin ihan pienimmät tehonlisät voinee kuitata sillä, että eroa ei käytännössä ole.

Kuinka monelle nämä sitten ovat oleellisia, en osaa sanoa.
 
En näe että Steam Machinen varsinainen ongelma on hinta. Tai siis pelkästään hinta. Vaan se mitä sillä hinnalla saa. Moni maksaa kaikennäköisistä tietokoneista yli tuhatta euroa harvasen päivä, mutta silloin odotusarvo on että potkuakin löytyy kunnolla.

Nyt Steam Machinen valttit on samansuuntaiset kuin perinteisillä konsoleilla, mutta jos laite jää tehoissa kuusi vuotta sitten julkaistujen laitteiden jalkoihin ja on silti useamman satasen kalliimpi, niin siinä se ongelma on.

Enkä siis sano että laite olisi huono, vaan päinvastoin. Juuri tällaisia olohuonetietokoneita toivoisi näkevän enemmänkin. Tietysti omaan käyttöön tarvitsisin Windowsia, mutta kaipa senkin saisi Steam Machineen asennettua. Tai miksei saisi, kun se on PC. Kivan näköinen pikkukuutio se on, mutta tosiaan tuolla hinnalla liian alitehoinen.
Sinällään se hinta on ongelma kun odottaisi tuon hintaisen konsolin pyörittävän uusimpia pelejä, mutta ne raskaimmat pelit pyörivät aika heikosti.
 
Sinällään se hinta on ongelma kun odottaisi tuon hintaisen konsolin pyörittävän uusimpia pelejä, mutta ne raskaimmat pelit pyörivät aika heikosti.
Niin siis hinta on ongelma suhteessa tehoihin. Se on ihan totta. Tarkoitin sitä etten näe reilun tuhannen euron hintaa itsessään ongelmana. Sellaisia hintoja kun maksetaan pelitietokoneista ihan jatkuvasti.
 
Suorituskyky tässä tosiaan ainakin itselle on se isoin ongelma ei varsinaisesti se hinta. No nyt odotellaan minkälaiset speksit Helix lyö pöytään ja millä hinnalla.
 
Niin siis hinta on ongelma suhteessa tehoihin. Se on ihan totta. Tarkoitin sitä etten näe reilun tuhannen euron hintaa itsessään ongelmana. Sellaisia hintoja kun maksetaan pelitietokoneista ihan jatkuvasti.
Niin siinä mielessä hinta ei ole ongelma kyllä. Ps6 ja uusi boksi kuitenkin varmasti maksavat paljon päälle tonnin, jos muistipula ei kerkiä siihen mennessä helpottumaan.
 
Konsolit tulevat aina olemaan halvempia, johtuen hintasubventoinnista. Vastapainoksi ne ovat ainakin toistaiseksi perustuneet täysin suljettuun laitteistoon, jossa ollaan pakotettuja yhden valmistajan tarjoamaan storeen.

Ja tähän on nyt tullut muutosta kaikenlaisten hybridi-PC viritelmien ansiosta, kun sekä Steam OS että vihdoin myös Microsoftin Xbox Full Screen ovat pyrkineet luomaan käyttäjälle konsolimaisen kokemuksen ja yhtenäinen rauta helpottaa pelien optimointia, mutta valmistajat antavat siltikin kuluttajalle mahdollisuuden ladata eri kaupoista pelinsä. Best of both worlds.

Ja nyt kun on kuukausia itsekin pelaillut MSI Clawlla ja tutustunut hintatasoon PC-pelien kanssa, niin yhtäkkiä se raudan subventointi meidän pelaajien kukkarolla ei tunnukaan enää niin halvalta. Ihan minkä tahansa pelin saa halvemmalla PC:lle, koska PC:lla digikaupat joutuvat kilpailemaan keskenään.

Toki MSI Claw oli reilun 300€ hintaan aika halpa kokeilu tähän maailmaan, en missään nimessä yli 1000€ hintaan olisi lähtenyt kokeilemaan.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta mitenhän kuluttajat suhtautuvat jos Microsoft toisi täysin avoimen laitteen ilman rautasubventointia ja Sony tarjoaisi samaan aikaan yksinoikeus storella höystettyä subventoitua PS6:sta. Voisin kuvitella että kuluttajat helposti valitsisivat jälkimmäisen.

Itse uskoisin, että vaikka roolit olisi toisinpäin, niin PS6 myisi enemmän. Massamarkkinoille PlayStation on ihan eri luokan brändi kuin Xbox on.

Mutta juuri nyt Valve ja Microsoft voivat tosiaan ihan omien tuotteidensa kanssa punnita, että onko tämä subventointi mahdollista tiputtaa vai ei. Sony juuri peruutti kokonaan pois PC-markkinoilta, joten heidän osaltaan lähitulevaisuus on selvä ja se perustuu edelleen tähän tuttuun malliin. Myy tappiolla ja ota siivut takaisin kaupankäynnistä.

Jos Microsoft lopulta uskaltautuu rikkomaan tämän rajan ja mahdollistaa muiden kauppojen saapumisen omalle konsolilleen, niin se olisi kuitenkin huomattavasti isompi asia alalle kuin tämä Valven Steam laitteisto on.

Eikä tosiaan "täyteen hintaan" myytävä subventoimaton konsoli todennäköisesti kyllä mitään massamarkkinoita saavuta, mutta toivottavasti tässä teho-hinnoittelu yhtälö olisi tarpeeksi sopiva sekä Valvella että Microsoftilla, ettei nyt ihan täysi floppi tapahtuisi. Tämä suunta vie alaa mielenkiintoiseen suuntaan.

Voihan se kääntyä niinkin, että korkea hinta on ok, koska tietokoneessa on Xbox-tarra.

Jos ei ymmärrä miksi konsoleita myydään tappiolla, niin ei tule koskaan ymmärtämään tätä kuviota.

Toivottavasti ihmiset tosiaan ainakin täällä harrastajakuplassa ymmärtävät eron raudan tarroista huolimatta. Jos Microsoft antaa muidenkin myydä pelejään omalla konsolillaan, niin se tulee kyllä näkymään hinnassa.
 
Ja nyt kun on kuukausia itsekin pelaillut MSI Clawlla ja tutustunut hintatasoon PC-pelien kanssa, niin yhtäkkiä se raudan subventointi meidän pelaajien kukkarolla ei tunnukaan enää niin halvalta. Ihan minkä tahansa pelin saa halvemmalla PC:lle, koska PC:lla digikaupat joutuvat kilpailemaan keskenään.
Jeps, kun itsekkin siirryin PC pelaajaksi 2021 vuoden alusta, tuli melkein huijattu olo, että tuli pelattua konsoleilla 20 vuotta. Tällaisena pelien suurostajana saan konsolien alemman hinnan hetkessä takaisin pelihinnoissa. Puhumattakaan siitä että harva malttaa pelata vain yhdellä konsolilla ja jokainen vaatii vielä omat erilliset lisäohjaimensa.
 
Jeps, kun itsekkin siirryin PC pelaajaksi 2021 vuoden alusta, tuli melkein huijattu olo, että tuli pelattua konsoleilla 20 vuotta.

Tämä fiilis on usein ollut, kun on tässäkin sukupolvessa omistanut kaikki konsolit ja yhtäkkiä PC:lle saa jatkuvasti muutamalla eurolla tai ilmaiseksi kiinnostavaa pelattavaa, joka on ollut konsoleilla ostoslistalla.

Toki olen myös miettinyt, että miten jotkut välikädet pystyvät myymään niin halvalla Steamin koodeja. Onko nämä Enebat ja muut välikädet saaneet koodit myyntiin osana jotain bundleja vai miten tämä toimii? Juuri ostin alle kahdella eurolla Eiyuden Chronicle: Hundred Heroesin ja suoraan Steamista tämä olisi juuri nyt ollut 70% alennuksella 14,99€.
 
Microsoftin ostettua Call of Dutyt ja kumppanit on entistä vähemmän merkitystä omalla kaupalla, kunhan pelejä vaan myydään tarpeeksi. Siksi MS:llä on varaa lähteä kokeilemaan hieman erilaista lähestymistapaa, kun esimerkiksi Game Pass on ollut lähinnä omaan jalkaan ampumista ja konsoli ei ole kiinnostanut kuluttajia tarpeeksi. Microsoftin lisääntynyt läsnäolo PC-pelimarkkinoilla ei ole mitään uutta, eikä käytännössä monopoliasemassa oleva käyttöjärjestelmä tarvitse yhtään lisää cheerleadereita.

Steam Machinen paras ominaisuus on sen mukana tuleva käyttöjärjestelmä, joka antaa oikeasti kuluttajille jonkin muun vaihtoehdon kuin Windows. Se hyödyttää myös lukuisia muita Linux-jakeluita. Tämä on paljon hyödyllisempi, mullistavampi ja kannatettavampi kehitys. Paljonhan täälläkin unelmoidaan sen kuuluisan kilpailun perään, ja tässä nyt olisi sitä ytimeltään kotimaista alkuperää olevassa paketissa.
 
Ylös Bottom