Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua konsolien suoratoistopalveluista (Netflix, Viaplay, Amazon, HBO, Disney+) sisältö, ongelmat

Itse maksoin 9,49€ juuri, joten ei se ainakaan minulle maksa 20€/kk.
Tuo kallein koskettaa sitä parasta laatua; 4K/HDR. Itse otin kerran halvimman ja ei sitä omalla töllöllä pystynyt katsomaan. Kuvanlaatu oli aivan karmeaa. Jos haluat katsoa leffat ja sarjat parhaalla laadulla, kuten uusimmat tuotannot on tarkoitettu, maksat sen 20€/kk.

Samaa paskaa kuin operaattoreilla että on joku "halpa" (koska se ei ole sitä oikeasti) vaihtoehto, joka on oikeasti olemassa vain saadakseen seuraavat vaihtoehdot helpommilta valinnoilta, koska "eihän tuo parempi maksa kuin X verran enemmän ja on järkevämpi".
Naulan kantaan. Olen juuri vaihtamassa operaattoria, eikä nykyisellä tai tulevallakaan ole sellaista täydellistä vaihtoehtoa itselle. Rajattoman paketin tilalle kelpaisi joku pienempi rajattu paketti ja netin nopeus voisi olla mallia peruna. No eipä ole sellaista enää olemassakaan.

Viaplayn paketit ovat tyyppiesimerkki samasta hommasta. Jos haluat katsoa änäriä, joudut ottamaan sen kalleimman paketin. Siinä tulee sitten väkisin mukana sarjat ja leffat, joita ei tule kuitenkaan katsottua lainkaan. Kaikki mahdolliset urheilulajit hevospoolosta kuurupiiloon on myös otettava mukaan. Sain jonkun aikaa tuota tarjoushinnalla tilattua juurikin änärin vuoksi, mutta täyttä hintaa en todellakaan ala maksamaan. Jääköön sitten vaikka katsomatta.

Ja mikään ei edes parane, sillä yhä tuolla on tuo helvetin ärsyttävä tapa hinnoittelussa. Tekeekö kukaan tuolla ensimmäisellä tasolla mitään vai onko se - kuten järkeilen - olemassa vain jotta saadaan vaikuttamaan hinnoittelu monipuolisemmalta ja paremmalta? Samaa paskaa kuin operaattoreilla että on joku "halpa" (koska se ei ole sitä oikeasti) vaihtoehto, joka on oikeasti olemassa vain saadakseen seuraavat vaihtoehdot helpommilta valinnoilta, koska "eihän tuo parempi maksa kuin X verran enemmän ja on järkevämpi".

Miksei hinnoittelu voi perustua siihen että montako laitetta tarvitsee ja millä laadulla? Ruksi ruutuun ja ne vaikuttaa loppuhintaan. Ja jälleen tämä sama ongelma on myös liittymissä: missään ei voi valita sellaista pakettia, mikä oikeasti vastaisi omia tarpeita ja olisi sen mukaan hinnoiteltu: kaikki on rajatonta ja meganopeutta koska "kuluttajat vaatii tätä" (ja tämä "vaatimus" tulee siitä, ettei muita vaihtoehtoja oikeasti juuri ole).
Yksi "uudehko" ärsyttävä juttu näissä suoratoistoissa on se, että yhtäkkiä ei voikaan katsoa millä laitteella vaan ja mistä vaan. Täytyy siirtää "koti" esim. mökille, että Viaplayn urheilut näkyy. Ja sitten taas siirtää takaisin kotiin kun sinne menee. Mitä jos osa perheestä jäisikin kotiin? Kyllä se saisi kuitenkin olla niin että sitten kun maksaa premium hintaa, niin olisi katseluoikeuksia riittävälle määrälle laitteita, ettei tällaista kikkailua tarvita. Niin ja tietysti että esim. samaa urheilulähetystä voisi katsoa useammalta laitteelta.

Puhelinliittymässä tarvitsisin mahdollisimman nopean ja rajattoman netin (mieluiten ihan reilusti dataa myös ulkomailla), mutta noin kolme tekstiviestiä ja viisi minuuttia puheaikaa per kuukausi. Toki nettihän näissä varmasti eniten maksaa, mutta ainakin tuntuu siltä että kaikki nopean datan liittymät ovat aina myös rajattomalla puheajalla ja tekstiviesteillä. Joten ihan totta. Olisi kiva kun tuon saisi tarkkaan valita.

Ei minulle 1080p tuota tuskaa. Eihän Netflix edes ollut 4K, kun olen tätä alkanut tilaamaan. Minä katselen edelleen joskus myös DVD:n ihan tyytyväisenä ja saatan kuunnella kasetilta musiikkia. Meitä ihmisiä on tosiaan moneen junaan.
Kuuntelen itsekin kasetilta musiikkia, myös vinyyliltä. Katselen itse myös VHS:iä ja DVD:itä. Silti mielestäni Netflixin kuvanlaatu on aivan hirveä halvimmalla tilauksella. Pointti oli se, että vaikka sinä et maksa 20€/kk, joku toinen kyllä maksaa. Vaikka sinulle riittää tuo laatu, toiselle ei riitä.

Ja itse irtisanoin juuri Netflixin tilauksen. Katsoo jos tulee Telialta joskus hyvä tarjous taas.

Tämähän siis tosiaan oli se oma alkuperäinen pointti, kun kerrottiin Netflixin maksavan 20€/kk, mutta tosiaan, toimii molempiin suuntiin luonnollisesti.
Kannattaa silti miettiä asiaa vähän laajemmin kuin vain sen kannalta että itselle riittää joku 720p. Ei minulla toki ole tietoa miten moni tuohon tyytyy mutta vähän veikkailisin että suurin osa käyttäjistä tilaa nimenomaan niitä kahta kallimpaa vaihtoehtoa. Uskaltaisin jopa väittää että se kallein vaihtoehto on vähintään suhteessa* suosituin.

* = siinä mielessä että sen takanahan on useampi käyttäjä.

Olen ymmärtänyt että teinit katsovat netflixiä vain puhelimellaan niin niitä varten varmaankin tuo halvin jäsenyys on.
Ai? Minä taas olen järkeillyt että teinit roikkuisi vanhempien kalliimmissa tilauksissa eikä tilaisi itse yhtään mitään. Tosin onhan sekin mahdollista - varsinkin näillä hinnoilla - että tilataan vain teinille sitä halvinta eikä muuta ollenkaan.

Ja siis toki kohderyhmänä tuo voikin olla totta mutta tosiaan uskoisin että teinit ei itse omilla rahoillaan noita tilaa ja siinä kohtaa jos tuota tilataan, on järkevämpi jakaa kalliimman tilauksen tunnus.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom