Mutta ei valmistaja voi vaikuttaa tuohon muistin hintaan. Hyvä esimerkki on se että 32GB muistikitti maksoi 105€ vielä 2025 ja nyt sama setti maksaa halvimmillaan 450€.
1000€ sai hetki sitten vielä hyvän peli PC:n, nyt vastaavasta joutuu maksamaan 2000€-2500€.
Sitä alle tonnin pleikkaria ei vain ole mitenkään enää mahdollista valmistaa ja varmasti tulee vielä PS5 pro nousemaan tonnin hintaan.
Ei sillä ole mitään merkitystä että mistä hinta muodostuu. Jos se on korkea, niin se on korkea ja se vaikuttaa siinä kohtaa kun potentiaalinen ostaja sitä tuotetta harkitsee. Ei kukaan siellä mieti että "no, tämä johtuu asiasta X ja Y, joten voinkin maksaa pyydetyn summan" vaan siellä mietitään että "onpa kallis".
Erikseen on sitten harrastajat, jotka tietää paremmin että hintatasot ja syyt sekä haluaa harrastaa, joten välineethän siihen tarvitaan. Se perusjamppa ei mieti asiaa noin vaan se valitsee sen tuotteen melko varmasti niin että katsoo mitä pelilaitteita on tarjolla ja mitä ne maksaa. Lapsille jos vielä ostaa, niin Switch saa varmasti myös suositteluja myyjien puolesta ja kun hintakin on halvempi, niin aika todennäköistä että se on helpompi mukaan napata. Eikä ole edes mitenkään huono valinta.
Onhan nyt muutenkin ilmeisesti sellaista tilannetta käsillä että jarrutellaan tuotteiden lanseerausta. Eikö Applellakin ole jotain puhelimia odottamassa muisteja tms? Jossain tuollaiseen taisin ohimennen törmätä. Tämäkin tukee omaa ajatusta siitä että ei valmistajatkaan halua tuotteita myyntiin millä hinnalla tahansa.
Kuluttajia ei kiinnosta vaikka hinnan takana olisi looginen syy. Heitä kiinnostaa ensisijaisesti mikä se hinta on. Sen jälkeen voi miettiä että onko se oma tarve sen hinnan oikeuttava. Yhä useammalla edes täällä pelifoorumeilla ei enää tunnu olevan, varsinkaan muiden muutosten myötä. Samaan aikaan kun itse laitteet on kalliimpia kuin koskaan, tulevat pelitkin olemaan vähemmän omistuksessa ja digitaalisena kalliimpia hankkia koska niistä ei saa myynnissä takaisin tai ostettua käytettynä yms.
Tämän järkeilyn jälkeen voisi jopa ajatella että mitä enemmän tästä on perillä, niin sitä vähemmän se kallis konsoli kiinnostaa: pitäisi maksaa merkittävästi enemmän silloin kun asiat menee paskempaan suuntaan (eli mm. vaihtoehdot vähenee).
Mutta kuten jo sanoin, niin en tiedä paljonko tuollaisia "perusjannuja" on, jotka ei osta konsolia itselleen vaan pelkästään lapsille. Varsinkin niin ettei lapsellakaan olisi mitään toiveita laitteesta, eli voisi vapaasti vain valita pelikonsolin sen mukaan, mitä on tarjolla ja millä hinnalla. Itsehän en ole ostanut yhtään pelikonsolia lapsille kun ne kaikki olen jo itse ostanut ja ne voi niillä pelata. Pelejäkään en ole ostanut erikseen lapsille kun siellä on hyllyt täynnä Marioita, Yosheja ja muita. Tai no, Minecraftin ostin kun sitä toivottiin enkä itse ole siitä koskaan niin innostunut.
Ja itse olen siis tosiaan siinä tilanteessa että tiedän vallan hyvin mikä tilanne on raudan hinnoissa nykyään. Ei se silti muuta sitä seikkaa että en ole kauhean mielelläni maksamassa merkittävästi isompaa summaa kuin aiemminkaan. Okei, ostin Ps5 Pro:n ja se oli levyaseman kanssa lähelle tonnia. Mutta se oli tosiaan vielä alle tonnin (merkittävä psykologinen raja) ja siinä oli lisälaite, eli levyasema, hintaa nostamassa ja laitetta monipuolistamassa fyysisten toistoon. Nyt pitäisikin maksaa enemmän eikä ole enää levyasemaa? Aika kovia teoksia pitää olla tarjolla että lähden noiden "valttikorttien" perusteella PS6:sta ostamaan.