Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

Vastaus: Armeijassa

19 ja olen maalta kotoisin. Kaksi vuotta asunut kaupungissa koulun ja työn takia. Ja meillä on kotona kyllä ihan puukiuaskin ja sen sytytys onnistuu. Puitakin on hakattu ihan vapaaehtoisesti. Kertaakaan ei ole kyllä tullut tilannetta eteen, jossa olisi ollut hyötyä noista "taidoista".

Eli olet vakavasti sitä mieltä ettei ihmisen tarvitse osata nuotiota sytyttää? Itselläni on kyllä ollut lukemattomia kertoja hyötyä tulen teosta yms yms.
 
Vastaus: Armeijassa

Eli olet vakavasti sitä mieltä ettei ihmisen tarvitse osata nuotiota sytyttää?

Kyllä olen.

Itselläni on kyllä ollut lukemattomia kertoja hyötyä tulen teosta yms yms.

Montako kertaa olen sattumalta joutunut sellaiseen tilanteeseen? Mietis nyt kaupunkilaisia. Mitä ihmettä ne niillä taidoilla tekee? Ei ne joudu tahtomattaan sellaiseen tilanteeseen. Jos joku lähtee Lappiin samoilemaan, on hän varmasti opetellut nuo mainitsemasi hyödyllisest taidot. Ei sinne lähde kuka tahansa ihminen ihan kylmiltään.

Vähän meni kyllä offtopiciksi tämä keskustelu. Turhaahan tämä jauhanta on, sillä kukaan ei kuitenkaan vaihda mielipidettään. Turhaa kinastelua vain. :)
 
Vastaus: Armeijassa

Eli sinä rintamalle jouduttuasi heittäisit rynkyn veks ja sanoisit kavereillesi, että "ei kiinnosta". Ampukoot mut jos haluavat?

Toistan, että tämä ajatusleikki on täysin mieletön. Vaikka suostuisin vetämään liipasimesta, ei se siltikään tee mitään korjatakseen suurinta ongelmaani yleisen asevelvollisuuden kanssa: sen moraalittomuutta. Ei myöskään siitä, mitä minä tekisin tai jättäisin tekemättä voi tehdä minkäänlaista johtopäätöstä, että nykyinen vässykkäreservi olisi jotenkin parempi kuin tarjoamani vaihtoehto.

En tainnut missään väittää, että näitä uhkaisisi vankeus. Vastasin lainaukseen, jossa sinä puhuit työn teosta ja verojen maksusta.
Saa sitä päätään vähän vaivata, ennenkuin painaa "lähetä vastaus"-nappulaa

Nyt en ymmärrä. Kun sanoin, että on epäreilua, että vain miehet käyvät armeijan, perustelit sitä sillä, että naisten täytyy synnyttää. Kun huomautin, että ketään ei aseella uhaten pakoteta pukkaamaan pienokaisia, tarina muuttuu. Tarkennatko, kiitos.

Kyllä, se on totuus. Jos osaat esittää tuon asian tarpeeksi ponnekkaasti ja tarvittaessa tarpeeksi monta kertaa, niin se myös toteutuu.
Taas se, että tuvassa peiton alla hiljaa mutisee asiasta ja kiroaa pahaa maailmaa, ei vie asiaa yhtään eteenpäin.

Jos haluat keskustella, kannattaa tehdä se mieluummin loogisin argumentein kuin yrittäen psykoanalysoida henkilöä, josta tiedät noin kahden viestin verran.

jagge86 sanoi:
SÄÄLITTÄVÄÄ KITINÄÄ KASVAKAA AIKUISIKSI JA MENKÄÄ ARMEIJAAN!

Jos todella pystyt alusta alkaen kaatamaan hirven, nylkemään sen ja mitä kaikkea nyt tarviikaan tehdä ennen kuin saa syötävää (eihän tällainen kaupungissa ikänsä asunut libertaarihippi tarkemmin tiedä), niin more power to you. Minä en ole koskaan sellaisia taitoja tarvinnut, enkä tule tarvitsemaan. Sen sijaan armeijassa ei muuten opeteta niitä hyödyllisiä taitoja, jotka ovat varsin kriittisiä niin maalaisille kuin kaupunkilaisillekin myöhemmin elämässä, kuten pyykkäystä, ruoanlaittoa ja omilla aivoilla ajattelua. Ihmeellistä, että tuollaista holhousta pidetään jonain miehisyysriittinä.

Sinulle suosittelisin myös vähän sivistyneempää lähestymistapaa keskusteluun, varsinkin jos nimimerkkisi päättävät numerot tarkoittavat syntymävuottasi.
 
Vastaus: Armeijassa

Oletko ikinä käynyt asfaltti viidakon ulkopuolella? Minkä ikäinen olet? Jos alle 3 vuotta niin ymmärrän että et ole ikinä tulen teko taitoa tarvinnut. Ei joka paikassa ole sähkösaunaa ja hellaa! Lähdeppä viikoksi lappiin erä kämpälle ja sano sitten että ei tulen teko taitoa tarvita.
Voisi tehdä hyvää sinullekkin?

Tiesitkö että emme elä enää 1700-vuosisataa? Ei tuollaisia erätaitoja tarvitse mihinkään ellei varta vasten aloita eräharrastusta jolloin niille löytyy käyttöä. Voisin sanoa etten oppinut intissä muuta kuin lusmuilemaan sekä välttelemään vastuuta ja näiden taitojen hyödyllisyydestä voidaan olla montaa mieltä.

Vaikuttaisi siltä tätä ketjua lukemalla että olen ainoa joka on käynyt intin ja pitää sitä turhana paskana. Aikalailla pasifisti olen ajatuksieni puolesta ja minua ei saisi ampumaan toista ihmistä vain jonkun ideologian puolustamisen vuoksi. Intin kävin koska sieltä selvisi lyhyemmällä ajalla kuin sivarista ja lähisuvun painostus sitä vaati. Jos nyt saisin päättää niin voi olla että menisin sivariin riippuen hommista mitä sieltä sattuisi löytymään. Joku kirjastohomma esim. kuulostaisi ihan mukavalta ja varmasti tuossa oppisikin enemmän kuin armeijassa.
 
Vastaus: Armeijassa

Eli olet vakavasti sitä mieltä ettei ihmisen tarvitse osata nuotiota sytyttää? Itselläni on kyllä ollut lukemattomia kertoja hyötyä tulen teosta yms yms.

Samaa ajatusleikkiä voidaan jatkaa niin, että kaikki jotka eivät osaa käyttää tietokonetta oikein, passitetaan nörttileirille opettelemaan nyky-yhteiskunnan perustaidot, ettei ihan sormi mene suuhun. Eipähän tarvitse kuunnella pappojen valitusta kun kaikkialla on vain koneita eikä naapurin Eijaa palvelemassa. (huom: ajatusleikki)

Samaa linjaa jatkaisin viinankäyttöleirillä (2kk), empatiakurssilla (3kk) ja vanhemmuus-opistolla (12kk). (huom: vakava naama)
 
Vastaus: Armeijassa

Sitten ollaan ihmeissään jos sota tulee kun esimerkiksi lämpimiä taloja ei välttämättä enään ole niin miten nämä selviävät jotka ei osaa tulta tehdä? Ei tiedetä mitään muita ruoan hankinta keinoja kuin se lähikauppa? Tai sitten kun se ituhippi lähtee metsään vastustamaan metsästystä ja kaatamaan hirvitorneja ja eksyy sinne? Mitenkäs sieltä nyt osaakaan pois kun ei ole ikinä kompassia nähnyt eikä maastossa liikkunut?

Armeijan pitää olla pakollinen jo pelkästään sen takia että siellä oppii PALJON vättämättömiä asioita joita läheskään jokainen suomalainen nuori ei tänä päivänä osaa(taitavat tulla lähinnä helsingistä ja muista suurista kaupungeista nämä luuserit).

9kk olin intissä ja voin sanoa, että ei siellä tulentekoa opeteta saatikka kompassin käyttöä. Kerran taisin sytyttää kamiinan ja that´s it. Tulta piti tietty vahtia kipinässä, mutta eiköhän jokainen osaa sinne sen pari oksaa heittää. Kompassi oli kyllä aina mukana mutta kukaan ei sitä käyttänyt, kun osaa sitä maalaisjärjelläkin suunnistaa. Ja kompassin käyttöä kyllä opetetaan jo ala-asteella, missä kyllä kaikki nämä "ituhipit" on käynyt.
 
Vastaus: Armeijassa

Edellä esitetyt puolustelut asevoimien puolesta lähentelevät taas sellaista kiertelemisen ja kaartelemisen tasoa, että niitä on vaikea havaita aidoiksi argumenteiksi militanttisen aatteen puolesta. Miten synnytys (ihanin asia pariskunnalle, tärkein maailmalle) esimerkiksi liittyy masinoituun ja pakotettuun asepolitiikkaan? Samalla periaatteella "Vanhusten tulee siirtyä joskus eläkkeelle", "Lasten on pakko (!) käydä koulua" ja "Hammaslääkärillä käynti säännöllisin väliajoin on suositeltavaa" saavat samanlaisen negatiivisen sävyn. Mutta; kyseiset esimerkit, kuten synnytyskin, ovat nimenomaan vapauksia ja mahdollisuuksia - eivät suinkaan pakotteita tai yksilöille haitallisia.

Toki armeijakin voi saada tällaisen halutun instituution ja hyödyllisen leirin leiman, mutta aiheen erikoisluontoisuuden huomioiden armeijan itsestäänselvyys ja ihanuus useimmille nuorille universaalisti on silti erittäin epävakaa ajatus, jos sitä vertaa vaikkapa avioparin mahdollisuuten saada lapsi. Ts. kukaan tuskin syleillen astuu isänmaansa "palvelukseen", sen sijaan koulutus, vanhemmuus ja sananvapaus ovat periaatteita, joita on universaalisesti vaalittu. Kaikki tahtovat niitä, poikkeuksena pösilöt.

Tässäkin ketjussa argumentaatiovirheet - ad hominem sukuineen - osoittavat, että suurin osa keskustelijoista tarvitsisi vaikkapa lauselogiikan tai filosofian peruskurssin alleen. Sen verran hämäriä teesejä täällä lentelee.
 
Vastaus: Armeijassa

Sen sijaan armeijassa ei muuten opeteta niitä hyödyllisiä taitoja, jotka ovat varsin kriittisiä niin maalaisille kuin kaupunkilaisillekin myöhemmin elämässä, kuten pyykkäystä, ruoanlaittoa ja omilla aivoilla ajattelua. Ihmeellistä, että tuollaista holhousta pidetään jonain miehisyysriittinä.

Kaikkia näitä olen armeijassa tehnyt. Tuokin riippuu paljon yksiköstä, ei tykkimiehille sun muille paljon mitään opeteta. Meidän yksikössä + aliupseerikoulussa sai opetusta, aselajin lisäksi, esimerkiksi liikunnan pitämiseen, punttisalitreeniin, suunnistukseen, tulentekoon ja ruoanlaittoon (trangialla). Tietokonettakin käytettiin opiskelussa.

Edellä mainitut asiat voi toki eräissä yksiköissä välttää sluibaamisella.
 
Vastaus: Armeijassa

Orinin postille tuli nyökyteltyä aika lailla, mutta tämä jäi kaivelemaan...



Ovatko lapsettomiksi tahallaan jäävät pösilöitä?

Eivät, mutta koska luettelin monta asiaa, poimi "ovat" myös tuon mukaan. Tosin, mielestäni henkilö on pösilö (vaikka ei siis itse tahtoisi lasta), mikäli tahtoo, etteivät muut tahdo tai voi saada lasta. Mutta yksityinen henkilö voi itse toki päättää, jatkaako sukuaan vai ei.
 
Vastaus: Armeijassa

Luin noita alkupään viestejä ja tottahan se on, että jos on päättäny että menee armeijaan ja asenne kohdillaan niin ei varmasti mikään ongelma. Ja jokainenhan tekee omat ratkaisunsa käykö vai ei, itse kävin :)
 
Vastaus: Armeijassa

Nyt en ymmärrä. Kun sanoin, että on epäreilua, että vain miehet käyvät armeijan, perustelit sitä sillä, että naisten täytyy synnyttää. Kun huomautin, että ketään ei aseella uhaten pakoteta pukkaamaan pienokaisia, tarina muuttuu. Tarkennatko, kiitos.
Valitit, miten et vuoteen voinut tehda toita taikka maksaa veroja. Vastasin siihen, etta sama kohtalo on naisilla. Ymmarratko?



Jos haluat keskustella, kannattaa tehdä se mieluummin loogisin argumentein kuin yrittäen psykoanalysoida henkilöä, josta tiedät noin kahden viestin verran.
Samat terveiset voisi lahettaa myos sinne ;)
 
Vastaus: Armeijassa

Valitit, miten et vuoteen voinut tehda toita taikka maksaa veroja. Vastasin siihen, etta sama kohtalo on naisilla. Ymmarratko?

Selvä. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että yhtään naista ei vieläkään pakoteta vankeusrangaistuksen uhalla lisääntymään ja täyttämään maata.

Samat terveiset voisi lahettaa myos sinne ;)

Osoitatko minulle missä kohdin sorruin tuollaisiin "olit varmaan joku hiljainen hiiri, etkä osannut tuoda vain asiaasi esille" -tyyliseen argumentointiin. Et edes tiedä kuinka kauan palvelin.
 
Vastaus: Armeijassa

Osoitatko minulle missä kohdin sorruin tuollaisiin "olit varmaan joku hiljainen hiiri, etkä osannut tuoda vain asiaasi esille" -tyyliseen argumentointiin.
Taas se, että tuvassa peiton alla hiljaa mutisee asiasta ja kiroaa pahaa maailmaa, ei vie asiaa yhtään eteenpäin.
Aika pahanlaatuinen lukihäiriö taitaa olla siellä suunnassa ;)
Enhän missään kohtaa kirjoittanut, että sinä olisit näin tehnyt. Vai sanoinko?
Meneekö tämä nyt sen piikkiin, että tahalleen ymmärretään väärin, jotta saisi väittelyä aikaan?
Et edes tiedä kuinka kauan palvelin.
Olen muutasta postauksesta ymmärtänyt, että vuoden olisit ollut?
 
Vastaus: Armeijassa

Aika pahanlaatuinen lukihäiriö taitaa olla siellä suunnassa ;)
Enhän missään kohtaa kirjoittanut, että sinä olisit näin tehnyt. Vai sanoinko?
Meneekö tämä nyt sen piikkiin, että tahalleen ymmärretään väärin, jotta saisi väittelyä aikaan?

Minä ymmärsin asian näin:

Premissi 1: Jokainen, joka uskaltaa sanoa, että haluaa pois puolessa vuodessa pääsee.
Premissi 2: Minä en päässyt kotiin kuuden kuukauden kohdalla.

Minkäslaisen johtopäätöksen tekisit noiden kahden väitteen pohjalta?

Olen muutasta postauksesta ymmärtänyt, että vuoden olisit ollut?

Close, but no cigar. Ajattele positiivisesti, enää kolme vaihtoehtoa. Toisaalta arvailun sijaan voisit koittaa vaikka vastailla noihin muihin esittämiini argumentteihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Voihan virka-apu 27.6.-3.7.. Onneksi kohta voi poistua 13 päivän lomille.
 
Vastaus: Armeijassa

Close, but no cigar. Ajattele positiivisesti, enää kolme vaihtoehtoa. Toisaalta arvailun sijaan voisit koittaa vaikka vastailla noihin muihin esittämiini argumentteihin.
No, jos lykkää opintojen päättymiseen asti sitten menettää (myös rakkaalle Suomen valtiolle!) tuottavan vuoden työtä ja ihanaa veronmaksamista. Niin tai näin, aikaa meni minun näkökulmastani hukkaan.
Tuosta nyt voi lukea, että olet menettänyt vuoden siellä?
Mitäs muita argumentteja olet esittänyt, joihin haluat minun (ilmeisesti mielestäsi erittäin tärkeän;)) mielipiteen?
Minä ymmärsin asian näin:
Tuohon tämä koko homma nivoutuukin. "Minä ymmärsin näin"..."No mutta kun minä tarkoitin näin"...
 
Ylös Bottom