Vastaus: Alan Wake
Tuota taas en ymmärrä sitten ollenkaan. Eli kontrollit saa olla huonot, dialogia kehnoa ja äänet päin mäntyä ja kentät itseään toistavia mutta silti on hauskaa? Ei mene kalloon.
Se on kumma, että vaikka laittaa hymiötä ja sen sellaista, niin tekstiä luetaan kuin piru raamattua.. Siis pointti oli, että pienet "kauneusvirheet" siellä täällä eivät ainakaan minua haittaa, koska mulle pelit ovat kokonaisuuksia. En takerru yhteen tai kahteen pikkuasiaan, vaan pelaan peliä omaan tahtiin ja teen sitten jossain vaiheessa omat johtopäätökseni ja mielipiteeni. Joku "8/10" arvosana (eli mulle "joitain kauneusvirheitä on") ei ole mulle ollenkaan "huono peli" (ei lähelläkään), sillä en ole lähtenyt tuohon älyttömään arvosteluasteikko-tuijotteluun muutenkaan (eli 9-10/10 on ainoa arvosana "hyvälle pelille").
Tottakai (niinkuin muutkin) ajattelen välillä (joissain peleissä selkeästi usemmin kuin toisissa), että "tuo olisi voinut olla parempi", "tuo olisi voinut olla erilainen", "ei tämä peli ihan ole mun juttu" ym ym, mutta ei se taas tarkoita etten pelaisi peliä läpi tai etten pitäisi siitä ollenkaan. Mulle ei ole vain "huonoja" ja "loistavia" pelejä vaan kaikkia sävyjä siellä välissä. Joka peli on tavallaan "tapauskohtainen". Forumeilla yleistetään jatkuvasti (niinkuin sullakin: "ei ole kuin pari hyvää peliä markkinoilla") ja "truth is out there". Mutta tämä mun mielipide.
Kuten olen sanonut, niin mulle pelit ja esim. leffat ovat tavallaan samalla viivalla. Välillä on ihan jees pelata peliä tai katsoa leffaa, vaikkei se olisi "mestariteos". Tai vaikka se olisi aika keskinkertainen. Maksanko sitten 70e joka pelistäni? En todellakaan. Katsonko siis joka elokuvan leffassa tai ostan DVD/Blu-rayn? En todellakaan.
..mutta yksinkertainen tilanne on se etten ole jatkuvasta julkaisurumbasta huolimatta törmännyt kuin juuri niihin neljään/viiteen hyvään tai edes viihdytävään peliin vuodessa, saati sitten klassikoihin.
Jep, ei siinä mitään, arvostan mielipiteitä kun niitä aikuismaisesti esitetään. Kyse on kuitenkin lopulta aika pitkälti myös niistä "makuasioista", eli ei kuitenkaan kannata ajatella että kaikki muut ovat noin kriittisiä (tai että kaikkien muiden pitäisikään olla noin kriittisiä).
Mun mielestä joku KZ2 on aika lähelle "räiskinnän mestariteos" tai ainakin aivan selkeä 9/10-peli (ei se täydellinen ollut). Sun mielestä se on "tympeä ja tylsä jossa ihan ok moninpeli". Eli tähän tapaanhan se vähän sitten menee. Jo pelkästään meidän välillä on "kaksi mielipidettä" ja tavallaan "kaksi totuutta". Ja sitten tuhansien ihmisten mielipiteet päälle. Ja lopulta: Truth is out there.
Mutta joo, back to Wake.
PS. Max Payne -fani täälläkin! Tosi ok pelejä mun mielestä molemmat ja hyvät muistot niiden pelaamisesta päälle.