Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake [Hype ja hankintahekumointi]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olge
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Alan Wake

En ole varma miten "tällä hetkellä" määritellään (kuuluuko siihen esim. KZ2, RE5 tms?), mutta mun mielestä hyviä pelejä on niin paljon, etten ehdi niitä pelata (myönnän, että pelaan myös selkeästi vanhempia pelejä - nyt frendin kanssa kesken mm. Vegas 2 co-oppina). Todellisia huippuklassikkoja ei tietenkään ole niin paljon, mutta "hyviä pelejä" kyllä mun mielestä on. Usein mulle riittää se "hyvä peli", sillä vähän samaan tyyliin mennään kuin mm. leffojenkin kanssa: Monet ovat viihdyttäviä yms ilman että ne kuitenkaan ovat klassikko-matskua.

Tällä hetkellä; viimeisen vuoden sisään. KZ2 tympeä ja tylsä jossa ihan ok moninpeli, RE5 vuoden huonoimpia tekeleitä jne. Yleisesti viihdyttäviä ja edes hyviä pelejä on ollut todella vähissä mielestäni.

En tiedä onko nyt kukaan ihan moisia sanonut. Kaiken mitä olen nähnyt ja kuullut (myönnetään, se ei ole kauhean paljon kun vuosia on mennyt) viittaa siihen, että hieno, tunnelmallinen ja laadukas peli olisi tulossa. Mutta ei kai sitä voi tietää ennenkuin itse pelaa.. Ainakin tuo tyyli (painostavaa jännitystä - ripaus ehkä kauhua), paikka (pikkukaupunki) ja Remedyn maine tuntuu nyt enemmän positiiviselta kuin negatiiviselta. Silent Hill meets Twin Peaks meets Stephen King. Huonommistakin lähtökohdista voisi lähteä.

Myönnetään hienoinen kärjistys, mutta kun selaa tämän koko ketjun läpi ja jokainen viesti on likipitäen tyyliä "wau!" "odotan kuin kuuta nousevaa!" "parhautta!" jne, niin vähän antaa sellaisen kuvan että porukka on jotenkin kolme vuotta vanhojen kuvien pauloissa. Remedyn mainetta en nyt muutenkaan ymmärrä, kuten tuli mainittua. Yksi semi-ok ajopeli 90-luvulla ja yksi älyttömän yliarvostettu putkijuoksu räiskintä jolle tehtiin parempi jatko-osa eri firman toimesta, millä se sitten saavuttikin sen laajemman suosion.

Amen. Juuri tasan mun pelifilosofia. Pieni pikseli siellä täällä, vähän tylsähkö kenttä siellä täällä, ohjaus ei "täydellinen", dialogi naivia, äänissä ei munaa.. Who cares! ;)

Tuota taas en ymmärrä sitten ollenkaan. Eli kontrollit saa olla huonot, dialogia kehnoa ja äänet päin mäntyä ja kentät itseään toistavia mutta silti on hauskaa? Ei mene kalloon. Äskettäin sain itseni pelaamaan Force Unleashediä, jossa kuitenkin oli potentiaalia vaikka mihin, no lopputulos oli juuri käsittämättömän huonojen kontrollien, kamalan tarinan ja ääninäyttelyn sekä umpisurkean kenttäsuunnittelun jäljiltä tuskaa pelata. Ainoa syy pelata koko tekele läpi oli päästä nauramaan miten heikoksi koko homma meni kohtaus kohtaukselta.

Juuri näin. Oma "konsolilehmä" on yleensä ojassa tai sitten vain haetaan jatkuvasti sitä "seuraava loistopeliä" (eikä edes jakseta pelata sitä mitä aiemmin hehkutettiin).

Omistan molemmat konsolit töiden puolesta ja pelejä tulee pelattua juuri ajanvietteeksi eikä minkään messiaspelin perässä, mutta yksinkertainen tilanne on se etten ole jatkuvasta julkaisurumbasta huolimatta törmännyt kuin juuri niihin neljään/viiteen hyvään tai edes viihdytävään peliin vuodessa, saati sitten klassikoihin.

Mutta tämä karkaa nyt niin rankasti topicista että palataanhan takaisin Alan Wakeen. Jos sitä nyt ikinä edes julkaistaan.

Ei pahalla mutta sä et varmaan positiivisimman ihmisen palkintoja pokkaile. No pessimisti ei pety, ei muuta kun leukaa rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. ;)

Tosin itsekin kuulun enemmän niihin epäilijöihin, kun suu vaahdossa hehkuttajiin. Hienolle näyttää ja kuullostaa kyllä, on sitä tehnyt jo pitkään mutta pelko jäytää sisustaa. Pelko siitä, että peli onkin lopulta pirun hieno mutta samalla yksinkertainen, lyhyt ja tylsä. En tiedä mistä tämä pelko kumpuaa mutta luulen, että Remedyn tavalla julkaista uutta tietoa on osansa. Onhan se kiva tietää, että Remedyn pojat ovat käyneet jossain pienessä kyläpahasessa jenkkilässä ottamassa miljoonia kuvia siltojen tiilistä, jotta ne varmasti näyttäisi oikeilta pelissä mutta ei sekään haittaisi, jos itse pelistä näkisi kunnon pelikuvaa. Demosta tai kokonaisesta pelistä en ole viitsinyt edes haihatella. Jospa se sitten joskus...

Veikkaan että AW ilmestyy 2010 jouluksi. GT5 ilmestynee 2011 ensimäisellä neljänneksellä, Duke taasen ei koskaan. :mad:

Myönnetään hienoinen kärjistys, mutta kun selaa tämän koko ketjun läpi ja jokainen viesti on likipitäen tyyliä "wau!" "odotan kuin kuuta nousevaa!" "parhautta!" jne, niin vähän antaa sellaisen kuvan että porukka on jotenkin kolme vuotta vanhojen kuvien pauloissa. Remedyn mainetta en nyt muutenkaan ymmärrä, kuten tuli mainittua. Yksi semi-ok ajopeli 90-luvulla ja yksi älyttömän yliarvostettu putkijuoksu räiskintä jolle tehtiin parempi jatko-osa eri firman toimesta, millä se sitten saavuttikin sen laajemman suosion.

Eri firman toimesta? Remedy Entertainment on kummatkin Max Paynet kehittänyt.

Mielipiteethän ovat mielipiteitä, mutta mielestäni Remedy ei ole tehnyt vielä yhtään huonoa peliä. Missään muissa peleissä ei ole käytetty yhtä hyvin Film Noiria kuin Maxeissa. Muutenkin esimerkiksi Maxin unien perusteella odotan Alan Waken onnistuvan. Ainoa suurempi pelko on sama kuin KK 78'lla: pelin lyhyys.

Remedyn mainetta en nyt muutenkaan ymmärrä, kuten tuli mainittua. Yksi semi-ok ajopeli 90-luvulla ja yksi älyttömän yliarvostettu putkijuoksu räiskintä jolle tehtiin parempi jatko-osa eri firman toimesta, millä se sitten saavuttikin sen laajemman suosion.

Niin, mielipiteitä on niin ihanan paljon, joten kaikki eivät tietenkään ole samaa mieltä näistä. Hyvä kuitenkin, että tuo Remedyn työstämä jatko-osa maistui paremmin ;)

Ja jos omaa mielipidettä pitää yrittää nostaa yleisen mielipiteen yläpuolelle ja väittää peliä "älyttömän yliarvostetuksi", niin ei siinä mitään, kunhan siitä ei tee mitään numeroa. Henkilökohtaisesti pidän erittäin paljon Max Paynesta, joka oli erinomaisen tarinansa ansiosta todella viihdyttävä tekele ja mielestäni edelleenkin yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, mutta en jaksa omaa näkemystäni julistaa Totuutena.

Max Payne & Max Payne 2: The Fall of Max Payne ovat molemmat saaneet Gamerankingsiin sellaisen 86% / 89% (Xbox/PC) keskiarvon, mikä kuitenkin kertoo, että keskimääräisesti ihan laadukas tekele on kysymyksessä - ainakin niiden noin 60 arvostelijan mielestä.

Ja tästä päästäänkin itse aiheeseen, eli mikä tekee Alan Wakesta odottamisen arvoisen. No, kaikesta huolimatta ennakkoastelmat tuolle pelille ovat hyvät (pieni kaupunki, psykologinen kauhu, Remedy tekemässä peliä ...) ja kun kerran Suomessa ollaan, niin "omien poikien" juttua tulee seurattua normaalia suuremmalla luottamuksella. Eikä tosiaankaan tämän genren pelejä ole liikaa ja kun omiin kautta aikojen suosikkilistaukseen menee myös Silent Hill 2, niin vähemmän yllättäen peliäkin tulee odotettua. Ei jaksa tietenkään vielä huudella jeesuspelin perään, mutta kyllä itse haluan nähdä mitä laatutiimi saa aikaan mielenkiintoisesta aiheesta ja vasta sitten lopullinen tekele pelikoneessa tehdä niitä johtopäätöksiä.

Summa summarum: etukäteen hehkutus on turhaa, vähintäänkin yhtä turhaa kuin etukäteen lyttäys.

Tuota taas en ymmärrä sitten ollenkaan. Eli kontrollit saa olla huonot, dialogia kehnoa ja äänet päin mäntyä ja kentät itseään toistavia mutta silti on hauskaa? Ei mene kalloon.

Se on kumma, että vaikka laittaa hymiötä ja sen sellaista, niin tekstiä luetaan kuin piru raamattua.. Siis pointti oli, että pienet "kauneusvirheet" siellä täällä eivät ainakaan minua haittaa, koska mulle pelit ovat kokonaisuuksia. En takerru yhteen tai kahteen pikkuasiaan, vaan pelaan peliä omaan tahtiin ja teen sitten jossain vaiheessa omat johtopäätökseni ja mielipiteeni. Joku "8/10" arvosana (eli mulle "joitain kauneusvirheitä on") ei ole mulle ollenkaan "huono peli" (ei lähelläkään), sillä en ole lähtenyt tuohon älyttömään arvosteluasteikko-tuijotteluun muutenkaan (eli 9-10/10 on ainoa arvosana "hyvälle pelille").

Tottakai (niinkuin muutkin) ajattelen välillä (joissain peleissä selkeästi usemmin kuin toisissa), että "tuo olisi voinut olla parempi", "tuo olisi voinut olla erilainen", "ei tämä peli ihan ole mun juttu" ym ym, mutta ei se taas tarkoita etten pelaisi peliä läpi tai etten pitäisi siitä ollenkaan. Mulle ei ole vain "huonoja" ja "loistavia" pelejä vaan kaikkia sävyjä siellä välissä. Joka peli on tavallaan "tapauskohtainen". Forumeilla yleistetään jatkuvasti (niinkuin sullakin: "ei ole kuin pari hyvää peliä markkinoilla") ja "truth is out there". Mutta tämä mun mielipide.

Kuten olen sanonut, niin mulle pelit ja esim. leffat ovat tavallaan samalla viivalla. Välillä on ihan jees pelata peliä tai katsoa leffaa, vaikkei se olisi "mestariteos". Tai vaikka se olisi aika keskinkertainen. Maksanko sitten 70e joka pelistäni? En todellakaan. Katsonko siis joka elokuvan leffassa tai ostan DVD/Blu-rayn? En todellakaan.

..mutta yksinkertainen tilanne on se etten ole jatkuvasta julkaisurumbasta huolimatta törmännyt kuin juuri niihin neljään/viiteen hyvään tai edes viihdytävään peliin vuodessa, saati sitten klassikoihin.

Jep, ei siinä mitään, arvostan mielipiteitä kun niitä aikuismaisesti esitetään. Kyse on kuitenkin lopulta aika pitkälti myös niistä "makuasioista", eli ei kuitenkaan kannata ajatella että kaikki muut ovat noin kriittisiä (tai että kaikkien muiden pitäisikään olla noin kriittisiä).

Mun mielestä joku KZ2 on aika lähelle "räiskinnän mestariteos" tai ainakin aivan selkeä 9/10-peli (ei se täydellinen ollut). Sun mielestä se on "tympeä ja tylsä jossa ihan ok moninpeli". Eli tähän tapaanhan se vähän sitten menee. Jo pelkästään meidän välillä on "kaksi mielipidettä" ja tavallaan "kaksi totuutta". Ja sitten tuhansien ihmisten mielipiteet päälle. Ja lopulta: Truth is out there.

Mutta joo, back to Wake. ;)

PS. Max Payne -fani täälläkin! Tosi ok pelejä mun mielestä molemmat ja hyvät muistot niiden pelaamisesta päälle.

Tällä hetkellä; viimeisen vuoden sisään. KZ2 tympeä ja tylsä jossa ihan ok moninpeli, RE5 vuoden huonoimpia tekeleitä jne. Yleisesti viihdyttäviä ja edes hyviä pelejä on ollut todella vähissä mielestäni.

Ah..kerrankin, joku joka on samaa mieltä tästä asiasta kanssani! En edes sanoisi että RE5 on tämän vuoden huonoimpia, mutta hypeensä nähden tämän sukupolven ehkä suurin pommi.

Peli vielä alkaa suht viihdyttävästi mutta mitä pidemmälle se menee, sen huonommaksi se tulee. Uskomattoman surkeaa skriptausta kuten esimerkiksi aivan loppupomotaistelussa, totaalisen naurettava ja umpisurkea juoni, ääninäyttely nyt on sentään edes keskinkertainen. Jos tämän pelin nimi olisi ollut African Zombie Nightmare ja sillä ei olisi mitään tekemistä Resident Evil-pelisarjan kanssa, olisiko tämä mennyt hyvin kaupaksi? Ei missään tapauksessa. Harvoin tulee peliä vastaan jonka pelaaminen suorastaan ärsyttää, ainoa keino millä tämän pelin sai kahlattua loppuun oli se että sitä väänsi kaverin kanssa yhteistyönä läpi.

Tämä siis vain offtopiccina, mitä tulee Alan Wakeen niin paha mennä sanomaan mitään. Pari kälyistä traileria, pelistä ei mitään tietoa ja näyttääkö peli edes tuolta enää miltä se näytti viime trailerin aikana? Pimennossa olevista peleistä odotan paljon enemmän L.A. Noiren ilmestymistä, jos se jonain päivänä päivänvalon näkee.

Hyvä muistaa, että Suomessa resurssit ovat rajalliset. Sen takia on luonnollista, että pelillä voi kestää selvästi kauemmin, kuin jollain EA:n tiimillä jossa on 20x enemmän vääntäjiä. Tämän lisäksi kun tehdään peli tyhjästä, eikä mitään päivitystä, niin varmasti kestää.

Jos vain kokoajan kehitystä tapahtuu, niin mielestäni todella outoa, että jotkut itkevät että "pelin kehittäminen kestänyt liian kauan". Toki ymmärrän tässä nykyisessä "heti kaikki nyt minulle"-kulttuurissa tuon valituksen, mutta joku raja silti.

Jos vain kokoajan kehitystä tapahtuu, niin mielestäni todella outoa, että jotkut itkevät että "pelin kehittäminen kestänyt liian kauan". Toki ymmärrän tässä nykyisessä "heti kaikki nyt minulle"-kulttuurissa tuon valituksen, mutta joku raja silti.

Eiköhän tässä ole taustalla se, että Remedy hypetti peliä ja kovia sanoja (pajua) syötti aikoinaan kun ne julkisti, että tämä on työn alla. En sitten tiedä, mutta mielestäni jos peliä on alettu tekemään silloin kun Next-Gen oli uutta ja näin vuonna 2009 se on vieläkin "vaiheessa", alkaa se olemaan liian kauan. Varsinkin kun vastapainoksi saadaan 10-12h pelattavuutta vailla mitään uudelleenpeluuarvoa (vrt. Max Paynet).

Peli voi olla suomalainen ("jee") ja ehkä hyvä ja ehkä jopa tulla valmiiksi.. Ja en ihan allekirjoita tuota "koko ajan kehitystä tapahtuu". Ellet sitten itse sitä kehitä. Kyllähän Duke Nukem Foreverinkin suhteen "tapahtui koko ajan kaikkea". :D

Kyllä se peli sieltä tulee, ja kyllä se myös koko ajan kehittyy. Eikös Max Paynekin vienny jonkin aikaa ennen kuin se tuli ulos. Alan Waken foorumeilta saa lisätietoa kaikista siihen liittyvistä asioista.

Alan Waken foorumeilta saa lisätietoa kaikista siihen liittyvistä asioista.
En nyt voi mitenkään väittää, että foorumin aktiivilukijoihin kuuluisin, mutta silloin kun olen ks. foorumilla käynyt, niin eipä sieltä kyllä mitään saa irti. :rolleyes: Fanit yrittävät spekuloida, mutta paha on spekuloida kun mitään varsinaista uutta tietoa ei ole tullut kuukausiin.

En nyt voi mitenkään väittää, että foorumin aktiivilukijoihin kuuluisin, mutta silloin kun olen ks. foorumilla käynyt, niin eipä sieltä kyllä mitään saa irti. :rolleyes: Fanit yrittävät spekuloida, mutta paha on spekuloida kun mitään varsinaista uutta tietoa ei ole tullut kuukausiin.

Joo en ole itekkään mikään aktiivilukija, mutta kyllä sieltä muistaakseni FAQ löytyy, johon on kerätty kaikki tiedot mitä siitä nyt tiedetään. Joo ja aika spekulaatiohan se on fanien kesken siellä.

Sattui silmään, ei suomalaiset ilmeisesti ainoita ole, jotka peliä jaksavat odottaa:

Eurogamers Most Wanted

Toivotaan todella, että E3:ssa uutta tietoa alkaa tihkumaan.

Hyvä muistaa, että Suomessa resurssit ovat rajalliset. Sen takia on luonnollista, että pelillä voi kestää selvästi kauemmin, kuin jollain EA:n tiimillä jossa on 20x enemmän vääntäjiä. Tämän lisäksi kun tehdään peli tyhjästä, eikä mitään päivitystä, niin varmasti kestää.

Ei kyllä voida puhua rajallisista resursseista. Kun firman takana MS ja ottaa huomioon kuinka paljon MS:kin on tätä hypennyt, niin pakko olettaa että resursseista ei ole pulaa.

Milloin tämän pelin julkaisua puuhailtiin alunperin, jouluksi 2007 vai vielä aikaisemmin.

Ei kyllä voida puhua rajallisista resursseista. Kun firman takana MS ja ottaa huomioon kuinka paljon MS:kin on tätä hypennyt, niin pakko olettaa että resursseista ei ole pulaa.

Milloin tämän pelin julkaisua puuhailtiin alunperin, jouluksi 2007 vai vielä aikaisemmin.

rajalliset siinä mielessä että jos peliä on vain 30 ihmistä tekemässä kun yleensä noissa on semmoset 60-150 ihmistä

Sattui silmään, ei suomalaiset ilmeisesti ainoita ole, jotka peliä jaksavat odottaa:

Eurogamers Most Wanted

Ohoh! Jopa hieman yllättävä listaus. Alan Weikkihän kyykyttää Haloa ja Mass Effectiä ja ties mitä huippunimikkeitä.

Toivotaan etteivät suuret ennakko-odotukset käänny pelille haitalliseksi. Hyvä pelihän sieltä pakostikin tulee, mutta se ei taida tässä tapauksessa ihan riittää.

Eurogamers Most Wanted

Tuon listan kun lukaisi läpi, täytyy onneksi todeta ettei kuulu oma pelimaku näköjään samaan luokkaan mitä Eurogamerin väen. Muutenkin koko usko tuohon listaan on jotenkin häilyvä, koska sijalta 29 löytyy Duke Nukem Forever (ihan kuin tätä olisi koskaan ollutkaan tulossa) ja sen sellaista.

Toivottavasti kumminkin Remedyllä olisi mitä näyttää. Katsoin kyllä nuo vanhat trailerit muistin verestämiseksi ja hyvältähän ne näyttää (mitä nyt grafiikka aika palikkamaisen oloista nykypäivän standardeilla). Toivottavasti tästä tulee hyvä peli, mutta offlinena, ilman uudelleenpelausta... jotenkin tuntuu kummalta pistää 50 kiinni. 30 hengen tiimi kerta sitä työstää, niin toivottavasti ei tule Max Payneja tehtyä, eli toistoa toiston perään. Niin paljon kun tykkäsinkin noista peleistä tunnelmaltaan, alkoi ne vaan maistumaan puulta puolessa välin.

Onhan Remedy nyt näyttänyt mihin kykenee, olisi myös suotavaa että tuo näytetty kyvykkyys samalla realisoituisi johonkin hieman konkreettisempaan kuin pelkkiin videoihin ja perinteiseen hypettämiseen. Kumminkin jos meinaa, että tulee 2009 lopulla/2010 alussa, niin siellä onkin jo kovan luokan vastustajia tiedossa. Mass Effect 2, jotain Call of Dutya (tjms. FPS) ja muuta kovaa nimikettä. Ettei vaan ihmiset kääntäisi luottokorttejaan kohti "varmaa hittiä". Odotellaan E3-messuja.

Odotellaan E3-messuja.

Eiköhän siellä odotukset "palkita", näin ainakin vilpittömästi toivon. Joku uusi "video" tai "trailer" ei kyllä tosin riitä, sillä nyt pitää olla jo pelattavaakin matskua. Vähintään. Ja eiköhän raportit sitten kerro miltä tuo pelattava matsku mahd. näyttää.

Remedy - do the right thing! ;)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom