Vastaus: Yhteenveto verkkokaupoissa asioimisesta
Ihan tiedoksi kaikille:
Itseäni huijasi Sami Tirronen -nimellä toimiva henkilö, joka käyttää sähköpostiosoitetta
jeppe69@suomi24.fi.
Hän otti yhteyttä suomi24-torin yhteydessä.
Hän oli myymässä pelikonsolikokoelmaansa suurella summalla, joka kuitenkin oli konsoleista suht halpa, siihen sisältyi mm. Neo-Geota ja muuta harvinaista, joten olisi pitänyt aavistaa.
Maksu tuli suorittaa etukäteen. Mitään pakettia ei silti koskaan tullut. Matkahuolto ei tiennyt asiasta mitään. Kun otin "Tirroseen" (ilmeisesti salanimi) yhteyttä, hän sanoi olevansa ulkomailla ja että hän oli saanut matkahuollolta viestin, että minä olisin jo noutanut paketin. Hän sitten meinasi minua haastaa oikeuteen huijauksesta

.
Sähköpostiin hän ei myöhemmin enää vastannut. Olin jopa kysynyt häneltä yhteystiedot etukäteen, koska kauppa tuntui epäluotettavalta (en voinut uskoa, että jostain saisin kaikki konsolit, jotka minulta puuttuivat - ja enemmänkin!), mutta ne paljastuivat valetiedoiksi. Soitin hänen kännykkäänsä, mutta kyseessä oli jokin prepaid-numero ja hänellä oli niitä useampia.
Soitin tietysti poliisille. Antamieni tietojen perusteella he kai löysivät henkilön. Poliisi sanoi sakottavansa henkilöä yms, mutta en saanut omia rahojani takaisin, koska ne kuuluivat valtiolle tuossa tilanteessa (?). Olisin saanut ne takaisin jos olisin vienyt asian oikeuteen, mutta kuluja olisi tullut minulle enemmän kuin voittoja, joten annoin asian olla.
Niin että jos joskus törmäätte tuonnimiseen henkilöön, älkää hemmetissä menkö tekemään kauppoja. Kyseessä on pelikonsoleihin erikoistunut huijausalan harrastaja, jolla on eri nimellä pankkitilejä, puhelinnumeroita ja vaikka mitä. Ja suosittelen varmistamaan ihmisten puhelinnumeron ENNEN rahojen siirtoa. Tämä oli pahin virhe, minkä tein. Jos olisin heti alussa kokeillut hänen numeroaan, olisin tajunnut huijauksen.