Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämänaamuinen Helsingin sanomat on omistanut kulttuuriosionsa etusivun videopelaamiselle. Jussi Ahlrothin jutussa käsitellään nuorten miesten keskuudessa nykyään varsin yleistä videopeliharrastusta yhden haastateltavan voimin. Peliharrastajalle jutulla ei ole juuri annettavaa, mutta onhan se mukava että aihetta kuitenkin käsitellään kulttuuri-ilmiönä. Asiantuntijahaastateltavat ovat ne vakiot. Jutun keskeinen osuus on luettavissa Verkkohesarista:

30-vuotias freelance-kääntäjä Hakulinen on nykyisin aika tavanomainen pelaaja. Hakulinen pelaa juuri sen verran kuin keskiverto nuori miespelaaja, vajaa kymmenen tuntia viikossa. Hän pelaa melkein joka päivä.

Pelaaminen on hänelle aika yksinkertainen asia. Pääasia on, että on mukavaa.

"En valitse peliä, joka vaatii hirveästi motorista osaamista. Jos johonkin kohtaan jää jumiin, se tarkoittaa että peli jää pelaamatta."

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Yh%C3%A4+useampi+kolmikymppinen+pelaa+videopelej%C3%A4/1135242055714

Kainalojuttuina on muutama peliarvostelu tämänvuotisista jouluhiteistä, päällimmäisenä Fallout 3.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Perjantainen Turun sanomat päästi Kari Salmisen tajunnanvirran taas valloilleen:

Kirja on samalla tavalla epäonnistunut kuin muutkin mediaväkivaltaa ruotivat psykologiset kirjat. Ne ottavat kyllä vaarin menetelmistä, koetilanteista ja ihmisistä, mutta eivät tunne pelejä, elokuvia ja tv-ohjelmia.

Pelilehtien irti mun leluista -yhdistys syyllistyy tietoiseen vääristelyyn. Kuvista teoiksi tarjoaa vastapainon. Tutkimukset osoittavat, että pelit todella aiheuttavat aggressiivista käytöstä. Tämä olisi hyvä tunnustaa ja mennä sillä tiedolla eteenpäin.

Psykologit kun ovat ihmismielen insinöörejä, eivät ainakaan aggressiotutkimuksissaan vakavasti otettavia tutkijoita. Jos tutkija ei osaa määritellä ja eritellä kohdetta, jonka oletettuja vaikutuksia hän tutkii, olla tieteen tuolla puolen.

Sama ongelma vaivaa pelipsykologeja. Pelit vaikuttavat, mutta ennen kuin voidaan tutkia, millaiset pelit vaikuttavat ja miten, pitää tuntea myös lähdeaineisto. Ennen sitä ei asiasta ei voi tehdä yhteiskunnallisia johtopäätöksiä.

"Arvostelussa" oli siis seuraavanlainen julkaisu:

Craig A. Anderson, Douglas A. Gentile, Katherine E. Buckley: Kuvista teoiksi. Väkivaltapelien vaikutukset lapsiin ja nuoriin. Suom. Pekka Pakkala. Like 2008. 264 s.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tänään oli Aamulehden mielipidesivulla erään filosofian tohtorin kirjoitus, jossa oli juttua pelien hyödyntämisestä oppimisen tukena. Ohessa oli iso kuva Super Mario Worldista sivun keskellä, lämmitti sydäntä. =)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ärsyttää sellainen että syytetään pelejä, musiikkia ja elokuvia nuorten ongelmista. Esim. ne koulu ampumiset ym. Tuli jutuissa esiin "väkivalta" pelit. Se on PASKAPUHETTA, että sellainen olisi pelien vika. Eivät vaan perhana tajua itse, sitä että ovat tehneet virheen, koska nuoret ei saa tarpeeksi apua ongelmiin. Idiootit syytää rahaa kaikkeen muuhun kyllä, mutta ei sellaiseen mihin pitäisi! Esim. nuorille ei ole tarpeeksi apua tarjolla. Taikka eivät sitten jaksa tutkia asioita sen tarkemmin, määräävät vaan lääkettä taikka jotakin muuta paskaa ja sanovat, että mee kotiis ei sinua mikään vaivaa. Itse ainakin olen tuota mieltä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ärsyttää sellainen että syytetään pelejä, musiikkia ja elokuvia nuorten ongelmista. Esim. ne koulu ampumiset ym. Tuli jutuissa esiin "väkivalta" pelit. Se on PASKAPUHETTA, että sellainen olisi pelien vika. Eivät vaan perhana tajua itse, sitä että ovat tehneet virheen, koska nuoret ei saa tarpeeksi apua ongelmiin. Idiootit syytää rahaa kaikkeen muuhun kyllä, mutta ei sellaiseen mihin pitäisi! Esim. nuorille ei ole tarpeeksi apua tarjolla. Taikka eivät sitten jaksa tutkia asioita sen tarkemmin, määräävät vaan lääkettä taikka jotakin muuta paskaa ja sanovat, että mee kotiis ei sinua mikään vaivaa. Itse ainakin olen tuota mieltä.
/soothe
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Taisi olla jenkeistä tapaus tältä viikolta, jossa 6-vuotias poika oli perheen lastenhoitajan nukuttaessa nuorinta, napannut isännän auton ja lähtenyt ajamaan kohti koulua. Lähes perille oli päässyt ennenkuin tolppaan törmännyt, jopa liikennevalot oli onnistunut ajamaan oikein.

Kuulusteluissa oli kertonut ottaneen ajo-opin peleistä, yhtenä niistä 'pahamaineinen' GTA.. Isä näytti kaikesta huolimatta olevan aika ylpeä jälkikasvun kyvykkyydestä :)

(automaatilla nyt oppii ihan varmaan jo ihan vanhempien esimerkistä)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Taisi olla jenkeistä tapaus tältä viikolta, jossa 6-vuotias poika oli perheen lastenhoitajan nukuttaessa nuorinta, napannut isännän auton ja lähtenyt ajamaan kohti koulua. Lähes perille oli päässyt ennenkuin tolppaan törmännyt, jopa liikennevalot oli onnistunut ajamaan oikein.

Kuulusteluissa oli kertonut ottaneen ajo-opin peleistä, yhtenä niistä 'pahamaineinen' GTA.. Isä näytti kaikesta huolimatta olevan aika ylpeä jälkikasvun kyvykkyydestä :)

(automaatilla nyt oppii ihan varmaan jo ihan vanhempien esimerkistä)

Tässä vielä linkki uutiseen: http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5iKKETCuXgBnZdJiuCYCqcRYR6w0gD95HS7K00
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Obama vie Wiin Valkoiseen taloon

Washingtonin Valkoisessa talossa heiluvat pian Nintendo Wiin ohjaimet.

Yhdysvaltain tuleva presidentti Barack Obama kertoi New York Timesille viime viikolla harjoitelleensa keilailua tyttäriensä joululahjakonsolilla.

Barack ja Michelle Obamalla on kaksi tytärtä, jotka ovat syntyneet vuosina 1998 ja 2001.

Keilailuharjoittelu huvittaa amerikkalaisia, sillä Obama haparoi kokeillessaan keilailua vaalikampanjansa aikana.

Lähde: www.hs.fi

Jossain haastattelussa Obama mainitsi pelanneensa viimeksi videopelejä joskus Ping Pongin aikakaudella, eli taidetaan mennä sinne lähemmäs 30 vuoden taakse.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Games Journalist in Suspected Murder Suicide
Jason Montes, 33, of Sacramento was found dead by police at the home of his estranged wife in Concord, California on Sunday, January 11.
Muunmuassa IGN-pelisivuston palveluksessa ollut Jason Montes on päässyt lööppeihin.

Lähde: Edge-Online

Melkoisen surullinen tapaus tämäkin, eiköhän tässä vedetä taas pelit ja koko peliala mukaan vyyhtiin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hesarissa hieno artikkeli virtuaalimaailmoista ja jälleen kyseessä Second Life. Siitä pätkä tänne:

Paikka jossa juuri kävin, on Second Life, interaktiivinen kolmiulotteinen virtuaalinen maailma. Tietokoneohjelman loi San Franciscossa sijaitseva Linden Lab viisi vuotta sitten.

Sinne kirjautuvat miljoonat käyttäjät voivat seurustella hahmojen kanssa. He käyvät konserteissa ja katselevat taidenäyttelyitä tai rakentavat virtuaalista taloaan. Myös shoppailu on suosittua. Monet yritykset mainostavat Second Lifessa.

Uusi aluevaltaus Second Lifessa on koulutus. Linden Lab tarjoaa oppilaitoksille maata Second Lifesta ale-hintaan.

Yliopistot ja muut koulutuslaitokset ovat ostaneet yhteisiä tontteja ja saaria. Tonteilleen he luovat tiloja opetusta ja tutkimusta varten.

Esimerkiksi yhdysvaltalainen Harvard Law School on jo vuosia tarjonnut kursseja Second Lifessa. Opiskelijat osallistuvat verkossa esimerkiksi simuloituun oikeudenkäyntiin.

Suomen eOppimiskeskus osti oman saarensa Second Lifesta keväällä 2008.

Keinomeressä kelluva EduFinland mahdollistaa sen, että myös yksityiset suomalaiset koulut pääsevät Second Lifeen.

EduFinland jälleenvuokraa maata opetukseen ja tutkimukseen 1590 eurolla kuussa.

Helsingin Yliopisto vuokraa nyt kahta tonttia EduFinlandilta. Toista hallinnoi Opetusteknologiakeskus. Toinen on tietojenkäsittelytieteen ja maantieteen laitosten aluetta.

Opetusteknologian keskuksen asiantuntija Sami Andberg kertoo, että aluevaltaus on vielä uteliaisuutta. Second Life ei vielä ole palvelu, jota yliopisto tukee virallisesti.

Rahaa on käytetty 50 euron kuukausivuokran lisäksi vain muutama euro rakentamiseen. Tontti on kaikkien yliopistolaisten vapaassa käytössä.

Andberg näkee Second Lifessa mahdollisuuksia "reaaliaikaisena ryhmätyön ohjelmistona", joka soveltuu pienkokouksiin.

Juttu kokonaisuudessaan: http://www.hs.fi

Mielenkiintoisia näköaloja oppimiseen. Oppilaat on mahdollista viedä historian tunnilla vaikka kolmiulotteisiin tiloihin, eikä tarvitse tyytyä vain tylsään kuvaan oppikirjan sivulla. Tästä esimerkkinä oli jutun alussa kuva Sikstuksen kappelista, jossa oppilaat ihailevat sen kuuluja freskoja.

Playstation Homessa saanut osallistua jo ihan viralliseen "pienkokoukseen", jossa Euroopan beta-puolen pomo halusi kysellä meiltä mielipiteitä ja ideoita. Jokainen vuorollaan pystyi asiansa kertomaan, joko ihan äänellä tai sitten tekstillä. Hyvin informatiivinen tilaisuus, jossa todellakin oli katto korkealla ja seinät leveällä. Kun edetään ihan annettujen puheenvuorojen mukaan, vältetään myös turhaa päälle puhumista. Osallistujat olivat asialleen omistautuneita sekä innostuneita ja näin ollen tilaisuudesta muodostui paljolti silmiä avaava hetki.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Konsolipelirosvo kävi marketissa


Mies yritti varastaa 21 konsolipeliä Itäkeskuksen Citymarketista maanantai-iltana.

28-vuotias mies piilotti yhteisarvoltaan yli tuhannen euron arvoiset konsolipelit reppuunsa ja yritti poistua maksamatta. Vartija sai kuitenkin hänet kiinni, ja toimitti poliisin huostaan.

Poliisi pani miehen yöksi putkaan odottamaan aamun kuulusteluja.

Tapausta tutkitaan varkautena saaliin korkea yhteisarvon vuoksi.

Vartti.fi

Nyt niitä tunnustuksia? :D
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hesari jatkaa keskustelua virtuaalimaailmoista: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli

Hyvästä jutusta muutama sitaatti:

"Tämä on vuorovaikutuksen ja yhteistyön seuraava aalto", Katz linjaa itsevarmasti. Hän luettelee käyttömahdollisuuksia markkinointi ja kaupankäynti, tapaamisten ja tapahtumien järjestäminen, koulutus ja opetus.

"Yksi puhuu, mutta samalla käydään tekstillä keskusteluja esityksestä. Ihmiset voivat esittää puhujalle kysymyksiä tekstillä, keskeyttämättä puhetta."

"Tunnen monia ihmisiä, jotka töihin tullessaan eivät vain katso sähköpostiaan ja rss-syötteitään, vaan myös hyppäävät virtuaaliseen työtilaansa katsomaan ketä tiimistä on paikalla."

"TimeWarner, Viacom ja Disney laittavat juuri nyt valtavasti rahaa virtuaalimaailmoihin", sanoo Eilif Trondsen, Virtual-Worlds@Work -yhteistyöelimen puheenjohtaja.

"Olemme vasta hyvin alussa, vähän kuin silloin kun internet vasta oli tullut", Katz sanoo. Hän luottaa suuren yleisön vielä löytävän virtuaalimaailmat. Katz ja Trondsen molemmat ennustavat virtuaalimaailmojen tulevan suuren yleisön laajaan käyttöön vasta aikaisintaan viiden vuoden päästä. Mutta ne ovat tulossa.
 
Ylös Bottom