Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tietynlaiset älypelit saattavat parantaa oppilaiden koetuloksia ja oppimista Yale-yliopiston tutkimuksen mukaan.

Video games can have lasting impact on learning

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160920104225.htm


"The findings illustrate that the benefits of the training, conducted three times a week for a four-month period, extend beyond getting better on the training games themselves and lead to improved learning of material that is very different from that in the games."
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jari Sarasvuo sanoi radio ohjelmassaan, että pelaaminen aiheuttaa lapsilla enemmän muutoksia keskushermostossa, kuin nuorena aloitettu alkoholin tai kannabiksen käyttö. En tiedä mistä oli kuullut moista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jari Sarasvuo sanoi radio ohjelmassaan, että pelaaminen aiheuttaa lapsilla enemmän muutoksia keskushermostossa, kuin nuorena aloitettu alkoholin tai kannabiksen käyttö. En tiedä mistä oli kuullut moista.

Muutos parempaan suuntaan on toki muutos sekin, tässä on yritetty kääntää asioita päälaelleen yhdistämällä pelaaminen alkoholiin ja kannabikseen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Muutos parempaan suuntaan on toki muutos sekin, tässä on yritetty kääntää asioita päälaelleen yhdistämällä pelaaminen alkoholiin ja kannabikseen.

Kukas muistaa vielä 90-luvun satanismit ja muut? Ihan jees et ollaan päästy vihdoinkin niistä yli laukomaan jotain pseudotieteellisiä mielipiteitä totuuksina.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kaikella on aina vaikutusta, joten ei pelaamista voi kuitenkaan väheksyä. Varmasti löytyy positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia. Kohtuudella nauttiminen pätee myös peleihin, siitä tuskin mitään haittaa on.

Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea onnistutaan tutkimuksilla tulevaisuudessa todistamaan ja löytämään. Paljon on jo tehtykin mielenkiintoisia tutkimuksia pelaamisesta, missä on näkynyt positiivisia vaikutuksia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö kirjoittaa elämänsä pelistä, Civilizationista:
https://m.facebook.com/niinistoville/posts/1322013714484014

Tämä on ylistys pelin ja leikin merkitykselle, tietokonepeleille ja erityisesti yhdelle pelisarjalle nimeltään Civilization. Civilization 6 julkaistiin nimittäin eilen. Ne, joita asia ei kiinnosta, älkööt vaivautuko lukemaan. :)

Vuonna 1991 olin 15-vuotias, kun Sid Meier julkaisi nyt legendaariseksi kasvaneen pelisarjansa ensimmäisen osan, Civilization-pelin pc:lle. Se muutti maailmaani. Civilizationissa pelaaja hallitsee kansaa, joka aloittaa sivilisaation rakentamisen yhdestä uudisraivaajasta kylien kautta suureksi maailman sivilisaatioksi tieteen, kaupan, uskonnon, sodankäynnin, laajenemisen ja kulttuurin kilvoittelun avulla. Se naulitsi minut koneen äärelle jo alusta asti.

Olin pelannut jo ennenkin tietokonepelejä, erityisesti saman pelintekijän Railroad Tycoon oli saanut jo minut pitkiksi pelisessioiksi koneen äärellä. Mutta Civilizationista tuli peli, jota olen pelannut eri versioissaan nyt jo 25 vuotta. Se on todennäköisesti pelisarja, jota olen yksinään pelannut yhteensä enemmän kuin kaikkia muita tietokone- ja konsolipelejä yhteensä. Eilen julkaistu varsinaisen pelisarjan kuudes versio latautuu parhaillaan koneelleni.

Civilizationin nerokkuus on siinä, että pelisarja on samaan aikaan helposti pelattava, silti hyvin monimutkainen ja äärimmäisen koukuttava ("vielä yksi kierros"). Se on myös hyvin opettavaista. Civilizationin kautta opin strategista ajattelua, sitä kuinka yksittäisistä valinnoista muodostuu iso ketju päätöksiä. Jokainen valinta on osa kokonaisuutta, ja sinun pitää aina yhteiskuntaa kehittäessäsi miettiä ensin mikä on tavoitteesi ja arvopohjasi. Vaikka Civilization on vain peli, eikä ihmisten johtamista, on se vanginnut tätäkin puolta todellisesta maailmasta. Civilization on myös taipuvainen teknologiaoptimismiin, mikä on myös vaikuttanut omaan maailmankuvaani.

Civilizationin kaltaisten pelien kautta opin myös täysin sujuvaa englantia sekä perehdyin historiaan ja kulttuureihin. Se sopi siten muihinkin kiinnostuksen aiheisiini. Se oli myös sosiaalista, sillä silloin pelasin yleensä peliä yhdessä parhaan kaverini kanssa.

Kaverini kanssa jopa väänsimme ensimmäisestä Civilization-pelistä suomenkielistä versiota! Siinä nimittäin kaikki pelissä näkyvät tekstit oli .txt-tiedostomuodossa, jolloin suhteellisen amatöörinörttinäkin saattoi muuttaa englanninkieliset sanat suomeksi. Saimme melkein koko pelin käännettyä suomeksi, vaikka se olikin vaikeaa sanojen pituuserojen ja suomen kielen taivutusmuotojen takia. En tiedä, mitä iloa meillä siitä lopulta oli, mutta siihen aikaan 1990-luvun alussa vain ajatus ison maailmanluokan pelin kääntämisestä omalle kielelle tuntui suurelta ajatukselta. Suomi tuntui ennen EU-jäsenyyttä ja kylmän sodan päättyessä nuorelle pojalle aika pieneltä ja syrjäiseltä maalta. Pelit (ja Music TV) avasivat laajemman maailman, johon tartuimme innolla. Civilization 1 oli niin hyvä peli, että pelasin sitä yhä vuonna 1999 vaihto-opiskelijana ollessani Lontoossa. Tämä siksi, että isältäni saamalla vanhalla mustavalkoisella kannettavalla tietokoneella ei pystynyt pyörittämään silloin muutoin pelaamaani Civilization 2 -peliä.

Moni suhtautuu yhä pelaamiseen vähätellen. Silti pelaaminen on yhä yleisempi ajanviete, myös aikuisille. Eläinmaailmassa juuri älykkäimmät eläimet leikkivät ja oppivat sitä kautta. Civilizationin kaltainen peli osoittaa, että myös tietokonepeleistä voi olla hyötyä ja niillä on suuri merkitys.

Osaa voi kiinnostaa, millä taktiikalla itse pelaan Civiä. Mennään siihen: panostan useimmiten vahvaan kaupankäyntiin, tieteeseen sekä laajan mutta rauhanomaisen imperiumin rakentamiseen. Sotajoukkoja käytän vain kaikkein agressiivisimmiksi osoittautuvien naapurieni rajoilla. Civilization 5:ttä olen pelannut yleensä toiseksi vaikeimmalla Immortal-tasolla. Siinä voitto on yleensä käden ulottuvilla, vaikka tietokone laittaakin jo bonusetujensa ansiosta hyvin kampoihin.

Parhaillaan lataan Steam-palvelusta uutta Civilization 6 -peliä. Civilization 6 tulee jälleen varmasti naulitsemaan pitkiksi pelisessioiksi koneen äärelle. Se ei voi tuottaa pettymystä. Se on asia, jota Civilization ei koskaan ole tehnyt. Vielä yksi kierros.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Meille, joilta löytyy verkkoon kytkettyjä kameroita.

Lähteestä: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001952384.html

Hakkereiden automaattiset ohjelmat, botit, käyvät kaiken aikaa läpi internetin IP-osoitteita etsien suojaamattomia laitteita, sanoo F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen.

Joka kerta haulla löytyy kymmeniätuhansia valvontakameroita ja muita laitteita, joiden ei pitäisi olla saatavilla.

– Kun botti löytää laitteen, se koettaa kirjautua sen käyttöliittymään laitteiden vakiotunnuksilla. Jos tunnus menee oikein, laite muuttuu osaksi hyökkäysverkkoa.

Hyppösen mukaan riski ei ole vain se, että ulkopuolinen tulee älykkääseen ilmalämpöpumppuun tai itkuhälyttimeen ja häiriköi sillä jotain kolmatta osapuolta. Laitteella voi tunkeutua myös kodin sisäverkkoon.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelaaminen vie fyysisen kunnon ja tekee pojista alisuorittajia

Pelipojista tulee äijäteinejä, joita tyttöjen pitäisi elättää, jos haluavat perustaa perheen. Tällainen tohvelisankari on huono isän malli.


Lisää pelien turmiollisesta vaikutuksista: http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005017828.html
Vielä vuonna 2016 jaksavat tämmöstä paskaa julistaa. Samaa on ollut varmaan 80-luvulta asti Nintendon ajoista asti. Tuon liikkumattomuuden voin osittain allekirjoittaa, mutta loput olikin sitten täyttä roskaa, kuten perinteisesti ollut. Itsellä se ei edes tuon liikkumattomuuden osa pidä paikkaansa. Salilla tulee käytyä ja muutenkin touhuttua.

Koko jutusta tuli jotenkin mieleen muutaman vuoden takainen Penn&Teller jakso joka käsitteli peliväkivaltaa. Siinä kun käsiteltiin peliväkivaltaa ja kuinka pojalle joka pelasi codia, lyötiin oikea ase käteen, itki sen aseen käytön jälkeen ja oli ihan järkyttynyt. Siitä pojasta tuli varmaan tosi kova massamurhaaja oikeassa elämässä.

No ainahan se on näin ollut, että "vanhukset" paheksuu kaikkea nuorten juttuja.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelaaminen vie fyysisen kunnon ja tekee pojista alisuorittajia

Pelipojista tulee äijäteinejä, joita tyttöjen pitäisi elättää, jos haluavat perustaa perheen. Tällainen tohvelisankari on huono isän malli.


Lisää pelien turmiollisesta vaikutuksista: http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005017828.html

Tuo on juuri sitä pahaa yleistämistä johon jonkun wannabe pelijärjestön pitäisi puuttua tekemällä vastine tjsp. Liikkumisen vähentymisen jotenkin ymmärrän (tosin Pokemon Go:n kaltaiset pelit tuhoamassa tämänkin argumentin), mutta että mennään sanomaan pelaajien olevan kyvyttömiä perustamaan perheen tai jäämään jotenkin teinien tasolle ajatusmailmaltaan niin ammutaan kyllä kovaa huti.

Harmillisen moni vieläkin siinä uskossa että kaikki tarvitsevat satoja tunteja elitistisen 70-vuotiaan professorin luentoja että pärjäisivät (työ)elämässä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuo on juuri sitä pahaa yleistämistä johon jonkun wannabe pelijärjestön pitäisi puuttua tekemällä vastine tjsp. Liikkumisen vähentymisen jotenkin ymmärrän (tosin Pokemon Go:n kaltaiset pelit tuhoamassa tämänkin argumentin), mutta että mennään sanomaan pelaajien olevan kyvyttömiä perustamaan perheen tai jäämään jotenkin teinien tasolle ajatusmailmaltaan niin ammutaan kyllä kovaa huti.

Harmillisen moni vieläkin siinä uskossa että kaikki tarvitsevat satoja tunteja elitistisen 70-vuotiaan professorin luentoja että pärjäisivät (työ)elämässä.
Niinpä. Itse pelannut Nintendon alkuajoista lähtien. On lapsia, talo, työpaikka jossa tienaan enemmän kuin suomalaisten keskipalkka, mutta koska tutkimus näin sanoo, niin olen varmaan vain teiniäijä josta ei ole isähahmoksi. Jos näitä tutkimuksia tekisi joskus joku joka ymmärtää pelaamisesta enemmän kuin sen verran, että on jotain codia nähnyt kerran pelattavan. Voihan niitäkin olla, mutta aina kun näitä lukee, tulee mieleen, että ei kyllä ymmärretä ollenkaan mistä edes puhutaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tänään syynä ovat pelit, eilen se oli televisio ja huomenna varmaan esineiden internet.

Lähtisin hakemaan vastauksia koululaitoksesta. Siellä voitaisiin yhdistää pelit ja oppiminen. Pelillistetty oppimisympäristö saattaisi olla yksi avain muiden joukossa lisäämään kiinnostusta. Palkitseminen Pavlovin koirien tapaan, suoritettujen haasteiden aikana ja jälkeen. Ryhmätyönä, nykyaikaisilla välineillä (älypuhelimet, VR, tabletit). Mennään sinne missä nuoret ovat jo nyt ja tarjotaan sisällöt sen mukaan.
 
Ylös Bottom