Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ylen Aamu-TV:ssä pelitutkimuksen professori Frans Mäyrä kävi kertomassa Pelaajabarometrista, eli kuka pelaa ja mitä. Lähes kaikki pelaavat ainakin jotain, oli se sitten sanaristikot tai Mölkky tai Lotto. Digipeleissä mobiililaitteet ohittivat nyt ensimmäistä kertaa tietokoneet ja konsolit, mutta digipeleistä suosituin on aina Windowsin pasianssi.

Digipelien tarjonta kasvaa, pasianssi silti ykkönen - Yle
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yleisradion sivulta löytyi mielenkiintoinen juttu tubettajista. Pelaajat tienaavat parhaiten ja tällä voi saada leivän pöytään Suomessakin.


Jo yli miljoona tilaajaa: Pelivideoista tuli työttömän Laurin leipätyö – eikä hän ole ainoa - http://yle.fi/uutiset/jo_yli_miljoo...n_laurin_leipatyo__eika_han_ole_ainoa/8942993


Hänen nimensä on Lauri. Hän asuu Päijät-Hämeessä. Hän on ansainnut noin viisi vuotta leipänsä pelaamalla videopelejä ja tuottamalla niistä päivittäin sisältöä videopalvelu YouTubeen.


Viisi vuotta sitten Laurinkin elämä oli toisenlaista: Hän oli työtön. Työ- ja elinkeinotoimistossa hänelle tyrkytettiin työtä "raksalla".

– Yritin selittää, että haluan vain tehdä pelivideoita. Se lytättiin täysin.

Lauri piti kuitenkin päänsä ja se kannatti – tänä päivänä hän tienaa paremmin kuin moni muu, moni tavallisessa työssä käyvä suomalainen.


Ilmiön kokoluokasta kertoo se, että tunnetuimmat tubettajat eli YouTube-videoiden tekijät ovat nuorten keskuudessa tähtiä, eri selvitysten mukaan jopa suositumpia kuin perinteiset idolit, esimerkiksi elokuva- ja poptähdet.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämä ei liity suoraan pelaamiseen, mutta on niin osuva sitaatti että lisään sen myös tähän ketjuun. Asiakkaita ei kannata aina kuunnella, riittää kun itsellä on se vahva visio.

Jorma Ollila, Nokian entinen johtaja:

”Kaikki kuluttajatutkimukset kertoivat, etteivät kuluttajat halunneet kosketusnäyttöä. Kaikki, myös Applen tekemät.”

Steve Jobs oli jo varhain omaksunut periaatteen, että asiakkaat eivät tiedä, mitä he haluavat.

”Jobs on siinä oikeassa, että asiakas ei tiedä, koska hän ei voi ymmärtää sitä kokonaisuutta, sitä minkälaisen kokonaan uuden maailman joku tuote lopulta avaa. Eivät asiakkaat voineet tietää, miten hyväksi kosketusnäyttö kehittyy, kun he kokeilivat meidän koeversiota. Kuuntele asiakasta on vaarallinen lause siinä mielessä.”

Lähde: http://www.hs.fi/talous/a1465525009292
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei ole montaa vuotta siitä kun Supercell oli tuntematon pelifirma Hartwall Areenan käytävällä tapahtumassa Assembly Summer. Taisin siitä jonkun kuvankin tänne postittaa. Nyt kyseistä firmaa myydään hinnalla, joka jättää jälkeensä mm. Nokian puhelimet.

Bloomberg: Supercell kaupan jopa 9 miljardilla dollarilla - http://www.kauppalehti.fi/uutiset/b...ti:f5d8&_ga=1.216271573.2123566472.1396903081
Nyt se varmistui Supercellin omistus Kiinaan miljardikaupalla – "Iso kasvumahdollisuus mutta säilytämme itsenäisyytemme ja arvomme" - YLE
Softbank omisti Supercellistä 73 prosentin osuuden, joka siirtyy Tencentille noin 7,4 miljardin dollarin kaupalla. Supercellin markkina-arvoksi tulee näin ollen 10,2 miljardia dollaria eli noin yhdeksän miljardia euroa. Kyseessä onkin Suomen historian suurin yritysmyynti.

– Tämä on ilman muuta suuri mahdollisuus Supercellille. Ennen olimme tyytyväisiä siihen, kun meillä oli 10 000 pelaajaa. Sitten saavutimme sadan miljoonan pelaajan rajapyykin. On ilman muuta selvää, että tästä alkaa Supercellille aivan uusi matka. Saamme uuden pääomistajan ja mielettömän ikkunan Kiinan markkinoille, Supercellin toimitusjohtajaa Ilkka Paananen kertoo.

Tencent on maailman suurin pelifirma ja merkittävä internetyhtiö. Yhtiö omistaa muun muassa useista hittipeleistään tunnetun Epic Gamesin. Tencent tavoittaa alustojensa kautta miljardi käyttäjää ja noin 300 miljoonaa pelaajaa. Tencentin palveluksessa työskentelee yli 30 000 työntekijää.

Supercellin pääkonttori säilyy jatkossakin Suomessa. Suomalaisuus on ollut Paanasen mukaan keskeinen arvo Supercellille alusta alkaen.

– Meillä on iso kasvumahdollisuus, mutta samalla säilytämme itsenäisyytemme ja arvomme. Pääkonttorimme pysyy edelleen Suomessa ja maksamme jatkossakin veromme Suomeen.

– Minä ja Mikko (Kodisoja) olemme pitämässä osuutemme firmasta, ainakin alkuun. Se ei tule muuttumaan.

Paanasen mukaan uuden omistajan ja kumppanin etsiminen oli pitkä prosessi, joka käynnistyi jo reilusti viime vuoden puolella.

– Tämä oli meille (perustajille) valtavan iso asia, kuten voitte kuvitella. Asiaa punnittiin pitkään ja perusteellisesti.

Erilaisten sijoitusjärjestelyjen kautta Tencentin osuus Supercellistä voi Paanasen mukaan nousta sovituilla järjestelyillä maksimissaan 84 prosenttiin.

– On vaikea sanoa, tapahtuuko suomalaisomistuksen suhteen muutoksia tulevaisuudessa vai ei. Kaikki on kiinni siitä, mitä (Supercellin) ihmiset päättävät.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Upea esimerkki siitä miten kotimainen pelifirma voi nousta nopeasti miljardiluokan tekijäksi. Firman pelit tunnetaan päämarkkina-alueilla erittäin hyvin ja mikä tärkeintä, Supercell on onnistunut toisentamaan menestyksen uudella pelillä.

Firman pelistä pitää myös tämä multitalentti, hesarin kolumnisti Rosa Meriläinen. Hän kirjoittaa peleistä todellisuuspaon mahdollistajina. - http://www.hs.fi/elama/a1466388874625
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aikaisemmin Microsoftilla vaikutttanut ja Xbox Onen julkistuksen yhteydessä lausunnoillaan kohua herättänyt Adam Orth pyöräyttänyt tässä välissä VR-pelin, ilmoittaa tuoreessa twiitissään siirtyneensä Sony Santa Monican palkkalistoille. Unelma pelistä PlayStation-alustalle saa nyt viimein mahdollisuuden toteutua, lausuu Adam.

Lähde: https://twitter.com/adam_orth/status/746607357254213632
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomat 15.7.2016:

CnZQ0ahWgAAyPcu.jpg:large


Tämä kaikki huomio kun peliä ei ole edes täällä julkaistu. Mitä tapahtuu kun sekin päivä koittaa? :D
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Terroristien / massamurhaajien teot rinnastetaan säälittävästi edelleen Counter-Strikeen. Televisiosta poistettiin Münchenin verilöylyn takia saksassa pelattava turnaus.

Reutersin artikkelissa viranomainen oikein korostaa että lähes kaikki "raivomurhaajat" pelaavat Counter-Strikea. Uskomatonta että näin suoraan vieläkin väitetään jonkun CS:än aiheuttavan mielisairaiden teot.

Lähteet: Reuters ja Kotaku
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kuten aiemminkin lienee mainittu, Yle on tuottanut nettijulkaisuun komediasarjan suomalaisen peliteollisuuden 1990-luvun villeistä vuosista Matkailua pelialalla -sarjakuvaan pohjautuen: Bitwisards – Ylen kreisikomediaa mustalla huumorilla ja ranteet auki -meiningillä [dome.fi].

Sarjan kaikki 11 alle kymmenminuuttista jaksoa on julkaistu tänään Yle Areenalla, jossa ovat katsottavissa kuukauden ajan: Bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta [Yle Areena]. Pidän todennäköisenä, että sarja päätyy lopulta myös televisioesitykseen, kuten on käynyt aiemmillekin Ylen tuottamille nettisarjoille #Lovemilla ja Sekasin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Toimintapelit, etenkin räiskintäpelit, kehittävät reaktionopeutta, havaintokykyä, tarkkaavuutta ja päätöksentekotaitoja, jotka kaikki edistävät oppimista. Merkille pantavaa on, että suoritukset eivät ole parantuneet ollenkaan samassa määrin vertailuryhmissä, joiden jäsenet ovat pelanneet jotain sivistyneempää, vähemmän räiskeistä peliä.

Pelaaminen parantaa oppimistaitoja - http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/pelaaminen_parantaa_oppimistaitoja
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kolmelta asiantuntijalta kyseltiin heidän visioitaan huomisen Suomesta. Osa jo todellisuutta pienissä piireissä, jatkossa laajemmin.

1. Biljoonien taalojen bisnes paisuu

Viihde- ja media-ala kasvavat, kun nettiyhteydet kehittyvät. PricewaterhouseCoopersin mukaan ala kasvaa 1,7 biljoonasta dollarista 2,1 biljoonaan dollariin vuosina 2016–2020. Internet-mainonta, suoratoistopalvelut ja personoitu käyttö kasvavat nopeasti. Vain sanomalehtien laskutrendi jatkuu. Alueelliset kulttuurit ja paikallisten uutisten tarve pitävät yllä paikallista mediaa.

2. Televisiot katoavat kodeista

Suora televisionkatselu menettää suosiotaan, koska uudet sukupolvet eivät omaksu sitä. Urheilutapahtumat voivat olla poikkeus, mutta niidenkin merkitys pienenee. Televisio fyysisenä esineenä menettää merkitystään. Monissa kodeissa on yhä suuri näyttö, mutta sitä käytetään moneen muuhunkin asiaan, etenkin pelaamiseen.

4. Kuilu nuorten ja vanhojen välillä kasvaa

Vanhat vanhenevat television kanssa ja sanomalehtien kanssa. Nuoret taas eivät koskaan edes tartu niihin. Alle 35-vuotiaiden yhteisöllinen ja digitaalinen mediankäyttö näyttää tietä tulevaisuuteen YouTuben kaltaisten palvelujen johdolla. Mediankäytön erilaistumisella on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Yleisradioyhtiöiden suurin haaste on tavoittaa nuoret yleisöt. Ylen henkilöstön keski-ikä on 46 vuotta, suomalaisten 42 vuotta ja koko maailman kansalaisten 32. Ja mitä jos tubettajat perustavat puolueen? Se saisi järjettömät massat liikkeelle.

5. Virtuaalitodellisuus murtautuu peleistä kaikkialle

Kaikki isot teknologiatalot ovat julkaisemassa virtuaalitodellisuuteen pohjautuvan pelinkonsolin. Murros alkaa peliteollisuudesta ja läpäisee koko yhteiskunnan. Elokuvat ja videot ovat seuraavina. Osa autokouluista on jo muuttunut virtuaalitodellisuuden suuntaan. Sitten vuorossa voi olla työelämä, ajatellaan vaikka arkkitehdin työtä.


Lähde: http://yle.fi/uutiset/hyvasti_telev..._visiota_mita_vahtaat_tulevaisuudessa/9150583
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Norjalainen koulu on aloittanut tarjoamaan e-urheilua tavallisen liikunnan vaihtoehdoksi (HS 9.9.2016): http://www.hs.fi/tiede/a1473394109010

Tavallaan ihan ok ajatus, sillä tuossa on ainakin selkeä joukkueen osana toimimisen ja sosiaalisten taitojen näkökulma mukana (pelaamisen tieteellisesti todistettujen hyötyjen lisäksi). Kaikilla ei toisaalta nykyisinkään ole välttämättä mahdollisuutta kokeilla pelaamista, joten siinäkin mielessä varmaan ok, eikä ns. e-urheilua ole varmastikaan tarkoitettu korvaamaan esim. tärkeää ulkona liikkumista ja muita liikuntamuotoja (vaikka onhan se Pokemon Go kai lisännyt monen nuoren liikuntaa ulkonakin - ehkä tuossa pelillistämisessä olisi mahdollisuus antaa koululaisille esim. liikunnan "kotiläksyjä", joita olisi helppo seurata - jos siis läksyjä nykyään koulussa oikeasti enää annetaankaan?)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

5. Virtuaalitodellisuus murtautuu peleistä kaikkialle

Kaikki isot teknologiatalot ovat julkaisemassa virtuaalitodellisuuteen pohjautuvan pelinkonsolin. Murros alkaa peliteollisuudesta ja läpäisee koko yhteiskunnan. Elokuvat ja videot ovat seuraavina. Osa autokouluista on jo muuttunut virtuaalitodellisuuden suuntaan. Sitten vuorossa voi olla työelämä, ajatellaan vaikka arkkitehdin työtä.


Lähde: http://yle.fi/uutiset/hyvasti_telev..._visiota_mita_vahtaat_tulevaisuudessa/9150583

se on jo murtautunut:http://www.cargotec.com/fi-fi/uutis...ullistavaa-2007823-Thu-28-Apr-2016-14-45.aspx

Cargoteciin kuuluva Hiab lanseerasi aiemmin tässä kuussa HiVision(TM)-konseptin, jonka avulla kuljettaja pystyy käyttämään puutavaranosturia turvallisesti ja mukavasti rekan ohjaamosta

HiVisionTM:https://www.youtube.com/watch?v=gYz84LLsNrM
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

KonsoliFINin ylläpidosta tuttu Miia Lyyra työskentelee Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluissa. Jyväskylässä hän opettaa nuorille ja heidän vanhemmille muun muassa pelikasvatusta. Näiden lisäksi Miia järjestää pelitapahtumia sekä seminaareja.

Yhteistyötä tehdään myös KonsoliFINin kanssa. Tämän vuoden puolella julkaistaan YouTube-sarja, jossa Miia ja Antti-Jussi "maagi" neuvovat suoratoistamisen saloihin.
Linkin takaa voit kuunnella haastattelun, jossa puhutaan pelaamisesta ja peleistä.

http://www.radiokompassi.fi/uutiset...nakkoluuloja-pelit-uusi-rock-ja-punk-musiikki

"Jyväskylän Nuorisopalveluiden GameONjkl -pelikasvatushanke sai alkunsa viime vuonna, ja tänä syksynä se pyörähtää jälleen käyntiin. Tällä viikolla luvassa on mm. kortti- ja lautapelien suunnittelutyöpaja sekä koko perheen PLAYHARD II -pelitapahtuma. Miia Lyyra sekä Jouni Ristimäki kävivät Radio Kompassilla tiistaina Elsa Kalervon vieraina kertomassa hankkeen tapahtumista sekä tavoitteista ja peliharrastuksesta yleensä. Kuuntele haastattelu klikkaamalla nuottia kuvan yläpuolella."
 
Ylös Bottom