Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Toimintapelit, etenkin räiskintäpelit, kehittävät reaktionopeutta, havaintokykyä, tarkkaavuutta ja päätöksentekotaitoja, jotka kaikki edistävät oppimista. Merkille pantavaa on, että suoritukset eivät ole parantuneet ollenkaan samassa määrin vertailuryhmissä, joiden jäsenet ovat pelanneet jotain sivistyneempää, vähemmän räiskeistä peliä.

Pelaaminen parantaa oppimistaitoja - http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/pelaaminen_parantaa_oppimistaitoja
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kolmelta asiantuntijalta kyseltiin heidän visioitaan huomisen Suomesta. Osa jo todellisuutta pienissä piireissä, jatkossa laajemmin.

1. Biljoonien taalojen bisnes paisuu

Viihde- ja media-ala kasvavat, kun nettiyhteydet kehittyvät. PricewaterhouseCoopersin mukaan ala kasvaa 1,7 biljoonasta dollarista 2,1 biljoonaan dollariin vuosina 2016–2020. Internet-mainonta, suoratoistopalvelut ja personoitu käyttö kasvavat nopeasti. Vain sanomalehtien laskutrendi jatkuu. Alueelliset kulttuurit ja paikallisten uutisten tarve pitävät yllä paikallista mediaa.

2. Televisiot katoavat kodeista

Suora televisionkatselu menettää suosiotaan, koska uudet sukupolvet eivät omaksu sitä. Urheilutapahtumat voivat olla poikkeus, mutta niidenkin merkitys pienenee. Televisio fyysisenä esineenä menettää merkitystään. Monissa kodeissa on yhä suuri näyttö, mutta sitä käytetään moneen muuhunkin asiaan, etenkin pelaamiseen.

4. Kuilu nuorten ja vanhojen välillä kasvaa

Vanhat vanhenevat television kanssa ja sanomalehtien kanssa. Nuoret taas eivät koskaan edes tartu niihin. Alle 35-vuotiaiden yhteisöllinen ja digitaalinen mediankäyttö näyttää tietä tulevaisuuteen YouTuben kaltaisten palvelujen johdolla. Mediankäytön erilaistumisella on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Yleisradioyhtiöiden suurin haaste on tavoittaa nuoret yleisöt. Ylen henkilöstön keski-ikä on 46 vuotta, suomalaisten 42 vuotta ja koko maailman kansalaisten 32. Ja mitä jos tubettajat perustavat puolueen? Se saisi järjettömät massat liikkeelle.

5. Virtuaalitodellisuus murtautuu peleistä kaikkialle

Kaikki isot teknologiatalot ovat julkaisemassa virtuaalitodellisuuteen pohjautuvan pelinkonsolin. Murros alkaa peliteollisuudesta ja läpäisee koko yhteiskunnan. Elokuvat ja videot ovat seuraavina. Osa autokouluista on jo muuttunut virtuaalitodellisuuden suuntaan. Sitten vuorossa voi olla työelämä, ajatellaan vaikka arkkitehdin työtä.


Lähde: http://yle.fi/uutiset/hyvasti_telev..._visiota_mita_vahtaat_tulevaisuudessa/9150583
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Norjalainen koulu on aloittanut tarjoamaan e-urheilua tavallisen liikunnan vaihtoehdoksi (HS 9.9.2016): http://www.hs.fi/tiede/a1473394109010

Tavallaan ihan ok ajatus, sillä tuossa on ainakin selkeä joukkueen osana toimimisen ja sosiaalisten taitojen näkökulma mukana (pelaamisen tieteellisesti todistettujen hyötyjen lisäksi). Kaikilla ei toisaalta nykyisinkään ole välttämättä mahdollisuutta kokeilla pelaamista, joten siinäkin mielessä varmaan ok, eikä ns. e-urheilua ole varmastikaan tarkoitettu korvaamaan esim. tärkeää ulkona liikkumista ja muita liikuntamuotoja (vaikka onhan se Pokemon Go kai lisännyt monen nuoren liikuntaa ulkonakin - ehkä tuossa pelillistämisessä olisi mahdollisuus antaa koululaisille esim. liikunnan "kotiläksyjä", joita olisi helppo seurata - jos siis läksyjä nykyään koulussa oikeasti enää annetaankaan?)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

5. Virtuaalitodellisuus murtautuu peleistä kaikkialle

Kaikki isot teknologiatalot ovat julkaisemassa virtuaalitodellisuuteen pohjautuvan pelinkonsolin. Murros alkaa peliteollisuudesta ja läpäisee koko yhteiskunnan. Elokuvat ja videot ovat seuraavina. Osa autokouluista on jo muuttunut virtuaalitodellisuuden suuntaan. Sitten vuorossa voi olla työelämä, ajatellaan vaikka arkkitehdin työtä.


Lähde: http://yle.fi/uutiset/hyvasti_telev..._visiota_mita_vahtaat_tulevaisuudessa/9150583

se on jo murtautunut:http://www.cargotec.com/fi-fi/uutis...ullistavaa-2007823-Thu-28-Apr-2016-14-45.aspx

Cargoteciin kuuluva Hiab lanseerasi aiemmin tässä kuussa HiVision(TM)-konseptin, jonka avulla kuljettaja pystyy käyttämään puutavaranosturia turvallisesti ja mukavasti rekan ohjaamosta

HiVisionTM:https://www.youtube.com/watch?v=gYz84LLsNrM
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

KonsoliFINin ylläpidosta tuttu Miia Lyyra työskentelee Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluissa. Jyväskylässä hän opettaa nuorille ja heidän vanhemmille muun muassa pelikasvatusta. Näiden lisäksi Miia järjestää pelitapahtumia sekä seminaareja.

Yhteistyötä tehdään myös KonsoliFINin kanssa. Tämän vuoden puolella julkaistaan YouTube-sarja, jossa Miia ja Antti-Jussi "maagi" neuvovat suoratoistamisen saloihin.
Linkin takaa voit kuunnella haastattelun, jossa puhutaan pelaamisesta ja peleistä.

http://www.radiokompassi.fi/uutiset...nakkoluuloja-pelit-uusi-rock-ja-punk-musiikki

"Jyväskylän Nuorisopalveluiden GameONjkl -pelikasvatushanke sai alkunsa viime vuonna, ja tänä syksynä se pyörähtää jälleen käyntiin. Tällä viikolla luvassa on mm. kortti- ja lautapelien suunnittelutyöpaja sekä koko perheen PLAYHARD II -pelitapahtuma. Miia Lyyra sekä Jouni Ristimäki kävivät Radio Kompassilla tiistaina Elsa Kalervon vieraina kertomassa hankkeen tapahtumista sekä tavoitteista ja peliharrastuksesta yleensä. Kuuntele haastattelu klikkaamalla nuottia kuvan yläpuolella."
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tietynlaiset älypelit saattavat parantaa oppilaiden koetuloksia ja oppimista Yale-yliopiston tutkimuksen mukaan.

Video games can have lasting impact on learning

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160920104225.htm


"The findings illustrate that the benefits of the training, conducted three times a week for a four-month period, extend beyond getting better on the training games themselves and lead to improved learning of material that is very different from that in the games."
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jari Sarasvuo sanoi radio ohjelmassaan, että pelaaminen aiheuttaa lapsilla enemmän muutoksia keskushermostossa, kuin nuorena aloitettu alkoholin tai kannabiksen käyttö. En tiedä mistä oli kuullut moista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jari Sarasvuo sanoi radio ohjelmassaan, että pelaaminen aiheuttaa lapsilla enemmän muutoksia keskushermostossa, kuin nuorena aloitettu alkoholin tai kannabiksen käyttö. En tiedä mistä oli kuullut moista.

Muutos parempaan suuntaan on toki muutos sekin, tässä on yritetty kääntää asioita päälaelleen yhdistämällä pelaaminen alkoholiin ja kannabikseen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Muutos parempaan suuntaan on toki muutos sekin, tässä on yritetty kääntää asioita päälaelleen yhdistämällä pelaaminen alkoholiin ja kannabikseen.

Kukas muistaa vielä 90-luvun satanismit ja muut? Ihan jees et ollaan päästy vihdoinkin niistä yli laukomaan jotain pseudotieteellisiä mielipiteitä totuuksina.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kaikella on aina vaikutusta, joten ei pelaamista voi kuitenkaan väheksyä. Varmasti löytyy positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia. Kohtuudella nauttiminen pätee myös peleihin, siitä tuskin mitään haittaa on.

Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea onnistutaan tutkimuksilla tulevaisuudessa todistamaan ja löytämään. Paljon on jo tehtykin mielenkiintoisia tutkimuksia pelaamisesta, missä on näkynyt positiivisia vaikutuksia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö kirjoittaa elämänsä pelistä, Civilizationista:
https://m.facebook.com/niinistoville/posts/1322013714484014

Tämä on ylistys pelin ja leikin merkitykselle, tietokonepeleille ja erityisesti yhdelle pelisarjalle nimeltään Civilization. Civilization 6 julkaistiin nimittäin eilen. Ne, joita asia ei kiinnosta, älkööt vaivautuko lukemaan. :)

Vuonna 1991 olin 15-vuotias, kun Sid Meier julkaisi nyt legendaariseksi kasvaneen pelisarjansa ensimmäisen osan, Civilization-pelin pc:lle. Se muutti maailmaani. Civilizationissa pelaaja hallitsee kansaa, joka aloittaa sivilisaation rakentamisen yhdestä uudisraivaajasta kylien kautta suureksi maailman sivilisaatioksi tieteen, kaupan, uskonnon, sodankäynnin, laajenemisen ja kulttuurin kilvoittelun avulla. Se naulitsi minut koneen äärelle jo alusta asti.

Olin pelannut jo ennenkin tietokonepelejä, erityisesti saman pelintekijän Railroad Tycoon oli saanut jo minut pitkiksi pelisessioiksi koneen äärellä. Mutta Civilizationista tuli peli, jota olen pelannut eri versioissaan nyt jo 25 vuotta. Se on todennäköisesti pelisarja, jota olen yksinään pelannut yhteensä enemmän kuin kaikkia muita tietokone- ja konsolipelejä yhteensä. Eilen julkaistu varsinaisen pelisarjan kuudes versio latautuu parhaillaan koneelleni.

Civilizationin nerokkuus on siinä, että pelisarja on samaan aikaan helposti pelattava, silti hyvin monimutkainen ja äärimmäisen koukuttava ("vielä yksi kierros"). Se on myös hyvin opettavaista. Civilizationin kautta opin strategista ajattelua, sitä kuinka yksittäisistä valinnoista muodostuu iso ketju päätöksiä. Jokainen valinta on osa kokonaisuutta, ja sinun pitää aina yhteiskuntaa kehittäessäsi miettiä ensin mikä on tavoitteesi ja arvopohjasi. Vaikka Civilization on vain peli, eikä ihmisten johtamista, on se vanginnut tätäkin puolta todellisesta maailmasta. Civilization on myös taipuvainen teknologiaoptimismiin, mikä on myös vaikuttanut omaan maailmankuvaani.

Civilizationin kaltaisten pelien kautta opin myös täysin sujuvaa englantia sekä perehdyin historiaan ja kulttuureihin. Se sopi siten muihinkin kiinnostuksen aiheisiini. Se oli myös sosiaalista, sillä silloin pelasin yleensä peliä yhdessä parhaan kaverini kanssa.

Kaverini kanssa jopa väänsimme ensimmäisestä Civilization-pelistä suomenkielistä versiota! Siinä nimittäin kaikki pelissä näkyvät tekstit oli .txt-tiedostomuodossa, jolloin suhteellisen amatöörinörttinäkin saattoi muuttaa englanninkieliset sanat suomeksi. Saimme melkein koko pelin käännettyä suomeksi, vaikka se olikin vaikeaa sanojen pituuserojen ja suomen kielen taivutusmuotojen takia. En tiedä, mitä iloa meillä siitä lopulta oli, mutta siihen aikaan 1990-luvun alussa vain ajatus ison maailmanluokan pelin kääntämisestä omalle kielelle tuntui suurelta ajatukselta. Suomi tuntui ennen EU-jäsenyyttä ja kylmän sodan päättyessä nuorelle pojalle aika pieneltä ja syrjäiseltä maalta. Pelit (ja Music TV) avasivat laajemman maailman, johon tartuimme innolla. Civilization 1 oli niin hyvä peli, että pelasin sitä yhä vuonna 1999 vaihto-opiskelijana ollessani Lontoossa. Tämä siksi, että isältäni saamalla vanhalla mustavalkoisella kannettavalla tietokoneella ei pystynyt pyörittämään silloin muutoin pelaamaani Civilization 2 -peliä.

Moni suhtautuu yhä pelaamiseen vähätellen. Silti pelaaminen on yhä yleisempi ajanviete, myös aikuisille. Eläinmaailmassa juuri älykkäimmät eläimet leikkivät ja oppivat sitä kautta. Civilizationin kaltainen peli osoittaa, että myös tietokonepeleistä voi olla hyötyä ja niillä on suuri merkitys.

Osaa voi kiinnostaa, millä taktiikalla itse pelaan Civiä. Mennään siihen: panostan useimmiten vahvaan kaupankäyntiin, tieteeseen sekä laajan mutta rauhanomaisen imperiumin rakentamiseen. Sotajoukkoja käytän vain kaikkein agressiivisimmiksi osoittautuvien naapurieni rajoilla. Civilization 5:ttä olen pelannut yleensä toiseksi vaikeimmalla Immortal-tasolla. Siinä voitto on yleensä käden ulottuvilla, vaikka tietokone laittaakin jo bonusetujensa ansiosta hyvin kampoihin.

Parhaillaan lataan Steam-palvelusta uutta Civilization 6 -peliä. Civilization 6 tulee jälleen varmasti naulitsemaan pitkiksi pelisessioiksi koneen äärelle. Se ei voi tuottaa pettymystä. Se on asia, jota Civilization ei koskaan ole tehnyt. Vielä yksi kierros.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Meille, joilta löytyy verkkoon kytkettyjä kameroita.

Lähteestä: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001952384.html

Hakkereiden automaattiset ohjelmat, botit, käyvät kaiken aikaa läpi internetin IP-osoitteita etsien suojaamattomia laitteita, sanoo F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen.

Joka kerta haulla löytyy kymmeniätuhansia valvontakameroita ja muita laitteita, joiden ei pitäisi olla saatavilla.

– Kun botti löytää laitteen, se koettaa kirjautua sen käyttöliittymään laitteiden vakiotunnuksilla. Jos tunnus menee oikein, laite muuttuu osaksi hyökkäysverkkoa.

Hyppösen mukaan riski ei ole vain se, että ulkopuolinen tulee älykkääseen ilmalämpöpumppuun tai itkuhälyttimeen ja häiriköi sillä jotain kolmatta osapuolta. Laitteella voi tunkeutua myös kodin sisäverkkoon.
 
Ylös Bottom