Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Miksi nuo aseet ei kerää expaa vaikka kuinka mättää? Vai tuleeko siihenkin joku oma tutoriaali joskus vuonna 3000.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Onkos tässä minkälainen "Learning curve"? Itse en ole ikinä koskenutkaan FF peleihin, joitakin videoita nähnyt nyt uusimmasta. HR tempaisi jälleen konsolin ihmeelliseen maailmaan ja olisi kiva saada jotain muutakin peliä, kuin pelkkää räiskimistä (MW2 PC:llä:rolleyes:)

Eli onko tälläisen uuden pelaajan helppo omaksua FF:n pelityyli? Tämän tyyppisistä peleistä kun ei kokemusta muutenkaa ole, mutta kiinnostaisi kovasti. Toisaalta, jos tämä on "ylitsepääsemättömän vaikea" niin ei viitsis rahojaan laittaa siihen, että pelaa tunnin pari ja sitten lopahtaa, kun ei vain yksinkertaisesti tajua:D

Mitenkäs vaikeusasteet? Onko tässä jaoteltu esim. easy,medium,hard? vai pelissä ei voi valita mitään vaikeusasteita vaan se sitten nousee pelin edetessä.

Putkimaisuus on minulle vain plussaa ja myös se, että tietää kokoajan mihin menee (näin ainakin GT:n arvostelussa sanottiin).

Mutta tälläisia mietteitä näin aamusta. Mukavaa päivänjatkoa!

-Zylp
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Ravagerien käytöstä lisää:
Noihin kun on kolme ravageria samassa ryhmässä ni saa staggerin välillä aikaseks kun vaihtaa paradigmia
heti kun saa edellisen hyökkäyschainin suoritettua. Kun vaihtaa esim. toiseen Tridisasteriin (=se missä on 3 Ravageria)
niin pelaajan ohjaaman hahmon vuoromittari on automaattisesti täynnä. Hyökkäykset perille ja taas paradigmin vaihto.

Aseiden EXP:
Se alkaa hoitua siinä vähän myöhemmin. Huomasin siinä kun laitoin läjän jotain Fractured Boneja samaan aseeseen
niin tuli EXP bonus. En tiedä sit onko pidemmän päälle kannattavaa laittaa ns. roskaa aseisiin. Käsitin siitä tutoriaalista
että ne vaikuttaa aseen tehoihin kunhan sen level up tulee.

@Zylp: Peli opettaa aika hyvin siinä alussa ja tutoriaalit voi lukea aina uudelleen ja uudelleen jos kaipaa tarkennusta tai
kertausta. Vaikeusasteiden valintaa ei ole. Se oikeastaan määräytyy sen perusteella, että kuinka vahvoja hahmosi ovat
pelin eri vaiheissa. Viholliset ainakin näyttäis ilmestyvän uudelleen kun juoksee polkua takaisin päin eli hahmojen
vahvistamisen ei luulis olevan ongelma. Enemmän taisteluja = enemmän kokemuspisteitä, enemmän kokemuspisteitä
= vahvemmat hahmot jne.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Nyt nelisen tuntia peliä takana ja voishan tuota pari kommenttia antaa.

Mielestäni XIII saavuttaa perinteisen FF fiiliksen paremmin kuin hyvin. Heti alusta asti tuntui siltä kuin olisi löytänyt vanhan ystävän uudelleen entistä ehommalla taistelulujärjestelmällä. Kyllähän tuo alku on putkessa menty, mutta FF X:ää rakastaneena tuo ei ole haitannut ollenkaan. Juoni kantaa eteenpäin ja taistelut pitää mielenkiinnon yllä. Ainoa "huono" puoli mikä on tähän mennessä käynyt mielessä liittyen crystariumiin:
Noita CP:eitähän tuntuu riittävän niin paljon ettei tarvi tehdä edes valintoja siitä miten etenee kun kaikkiin saa kaiken? Ja miten noiden eri roolien leveleitä voi nostaa? Aukeneeko vasta myöhemmin?

Ääni- ja elenäyttely on perinteistä Final Fantasya eli erinomaista lukuunottamatta Vanillen äärimmäisen ärsyttävää ähkimistä (kuin japanilaista pornoa kuuntelisi..).

Neljän tunnin jälkeen en vaan voi ymmärtää miten tämä peli on saanut noinkin alhaisia arvosanoja monelta arvostelijalta. Ihan kuin aiemmissa Final Fantasyissäkään mitään todellista vapautta olisi ollut ennen viimeistä kolmannesta. Mutta ehkä niissä tämä putki oli vain naamioitu paremmin.:confused:
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Neljän tunnin jälkeen en vaan voi ymmärtää miten tämä peli on saanut noinkin alhaisia arvosanoja monelta arvostelijalta. Ihan kuin aiemmissa Final Fantasyissäkään mitään todellista vapautta olisi ollut ennen viimeistä kolmannesta. Mutta ehkä niissä tämä putki oli vain naamioitu paremmin.:confused:
Nämä on näitä mielipideasioita. Minä en ole päässyt vanhaan FF-fiilikseen missään kohti peliä. En koe minkäänlaista akuuttia tarvetta pelata peliä eteenpäin ja pystyn lopettamaan pelisessiot hyvin lyhyeen. Nuo taistelut ja joidenkin pakollisten hahmokokoonpanojen toimimattomuus aiheuttavat sellaista "ei kai taas taistelua"-fiilistä.

Toki vanhoissa FF:ssä oli myös putkijuoksua, mutta ennen sen putken ulkopuolelle on päässyt kuitenkin pyörimään, levuttamaan ja ihmettelemään. Nyt ei edes kauppaan pääse, vaan sekin pitää hoitaa tuossa putkessa. Olen kokenut pelin lähennä putkijuoksuna jossa aina välillä rämpytellään X-näppäintä.

Lisäksi en voi sietää juuri tätä teinidraamaa ja jatkuvia hyppyjä pelattavasta hahmosta toiseen. Tuo hahmojen välinen siirtymä voisi toimia vähemmän käytettynä, nyt se alkaa kärsimään inflaatiosta. Joissain kohdissa jo tietää etukäteen että pian taas siirrytään.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Voisiko joku ystävällisesti selittää vielä nuo Commandot, ravengerit, medicit, sentinelit, synergistit ja saboteurit! Mitä vaikutusta on milläkin ja mikä kasvattaa eniten staggeria yms. Mitkä sopivat hyvin yhteen ja mikä millekkin tyypille :)


Commando=Melee dmg/Stagger meterin ylläpitäjä
Ravager=Maagi dmg/Stagger meterin pumppaaja (kasvattaa eniten staggeria)
Sentinel=Lämäsieni (tankki)
Synergist=Buffaaja, protect yms omalle groupille
Saboteur=Debuffaaja, slow, poison yms vastustajalle
Medic=Parantelija

Normi vihuissa toimii ehkä parhaiten Commando+Ravagerx2, mutta bosseissa joutuu vaihtelemaan kaikenlaisten muodostelmien välillä. Esim jos bossi lataa jotain megapaukkua niin kannattaa vaihtaa sentinel+medic+commando yhdistelmään iskun ajaksi ja sitten taas tuohon commando+ravagerx2 muodostelmaan kunnes saa stagger meterin täyteen. Tottakai välillä kannattaa pyöräyttää buffit/debuffit päälle kun loppuvat yms.

Aika mielenkiintoiseksi menee pidemmällä pelissä nuo taistelut, mutta välillä iskee turhautuminen jos ei ehdi saada tankilla guardia päälle ajoissa ja viiden minuutin taistelu "kyrvähtää" sen group leaderin kuolemiseen.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Itselläni nyt eilisen jälkeen noin kolme ja puoli tuntia takana. Täytyy sanoa, että pahin pelkoni eli battle system yllätti positiivisesti. Oletuksena oli jotain ihme sekasikiö -vääntöä ja ties mitä, mutta enemmän vanhaa tuo on kuin XII'n. Toki sitten tuli nuo crystariumit vähän tuli sekoittamaan, mutta eiköhän ne sitten peli edetessä väkisinkin aukene.

Itseäni ei haittaa tuo videopätkien tiivis tahi tai pelin putkimaisuus. Ihan hyvä välillä kaikkien hiekkalaatikoiden jälkeen tulla vähän ohjattavaksi ja laittaa vaan menemään eteenpäin. Itseäni vähän ahdistaa jossain peleissä suuri avoin maailma, kun pitäsi kaikkea kerätä ja silti pitäisi tarinaakin eteenpäin viedä ja jäikö nyt joku perkeleen tärkeä weapon jonnekin pusikkoon, joka kuitekin "vanheen" melkein heti. Muutekin koko paketti vaikuttaa todella hyvältä ja onhan se sentään Final Fantasy. :D Sarjan fanina varmaan paljon tulee annettu anteeksikin tai sitten olen vain vaatimaton.

Jos jotain huonoa täytyy tähän väliin hakea, niin kameran ohjaaminen tuntuu itselleni ainakin aivan ultimaattisen rasittavalta. Suurin syy tähän varmaan on se, että evotan sen kanssa huolella ja en vaan tajua miten sitä olisi järkevintä käyttää.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Taistelut ainaki itellä maistuu koko ajan vaan paremmalta mitä pitemmälle pelaa. Nyt on joku 12 h takana ja koko ajan aukee uutta. Joka hahmolla on ne omat "ammattinsa" vaan petyn kyllä jos lopussa kaikki hallitsee kaikki ja kaikista ukoista tulee samanlaisia. Niinku kävi FF X, FF XII ... En erityisemmin pidä tästä kristalli-kehitysjutusta, oisin mieluummin vaikka sellasen simppelin boardin ottanu. Nyt ei sen suuremmin jaksa miettiä mitä ottaa, kuha vaa vetelee X-nappi pohjassa.

Aseiden expaus? Noh vähän kaksjakoset mielipiteet moisesta.. Just ku saa nostettua aseen lvl 5 nii seuraavasa nurkassa on sit vähän parempi ase ja homma meni siihen.. Onneks kuitenki aseissa on eroja ja niitä voi eri tilanteissa käyttää ja saa sitä taktista jutskaa lisättyä.

Vaikkei tämä nyt kai niin paha spoileri olekaan nii laitetaa silti tageihin. Koskee siis ekan 10 tunnin pelaamista hahmoilla:

Hieman on tympeää kun jengi on niin erillään. Koko ajan vaihetaan porukasta toiseen ja sitä omaa kokoonpanoa ei vieläkään ole päässy tekemään.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Lisäksi en voi sietää juuri tätä teinidraamaa ja jatkuvia hyppyjä pelattavasta hahmosta toiseen. Tuo hahmojen välinen siirtymä voisi toimia vähemmän käytettynä, nyt se alkaa kärsimään inflaatiosta. Joissain kohdissa jo tietää etukäteen että pian taas siirrytään.
Tuo siirtymä hahmojen välillä hieman ärsyttää itseänikin.
Tuntuu että tällaiseen ratkaisuun juonen kuljettamisessa on päädytty että saadaan keinotekoisesti pidennettyä peliä. Jätetään joku hahmoista yksin muusta ryhmästä jälkeen, tai hajoitetaan ryhmä kahtia ja seikkaillaan samoissa maisemissa kahdella ryhmällä.
Olisikohan syynä että tarpeeksi pitkä peli piti saada mahtumaan DVDille ilman ylimääräistä levyjen vaihtelua.... ei kai :rolleyes:
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Kyllähän tuo tosiaan koko ajan maistuu paremmalta ja paremmalta. 25 tuntia takana ja tarinallisesti veikkaisin olevani ehkä 3/5 läpäissyt, mutta eiköhän sitä pidä kaikki sivutehtävät hoitaa ja kaikki hahmot maksimoida joka klassissa, eihän sitä voi väittää läpäisseensä Final Fantasya ellei hahmot ole niin voimakkaita, että loppubossi kuolee parista iskusta =)

Mutta nyt, EIH... Viimeiset kymmenen tuntia odottanut parempaa grindausspottia, monet vastustajat antaneet viime aikoina tosi huonosti CP:tä ja tosi huonoja komponentteja aseisiin..
No, nytpä pääsin, sanotaanko, että eräälle alueelle sen enempää spoilaamatta: helppoja vastustajia (kuolee mun hahmoilla ~10 iskusta), jokainen antaa vähintään n. 200cp ja joka taistelusta tippuu vähintään pari kappaletta komponenttia, jotka nekin antavat montaa hunttia ekspaa.

No, arvatkaas onko tämä koko pelin ENSIMMÄINEN (havaintojeni mukaan) paikka, jossa viholliset EIVÄT spawnaa takaisin vaikka kuinka juoksisi. Ei jeesus. Kai se on sitten se, kun ollaan tarinan suhteen aika tärkeässä nousukohdassa. Silti ärsyttää. Mahdollisuus vihdoinkin, reilun 20 tunnin jälkeen, tehdä se, mitä aina teen j-ropeissa: powergrindata hahmot overpowered of epic proportions -meininkeihin. Harmittaa.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Nyt on n.25h takana ja ollaan jumissa :D

Joten kaikki jotka sen ovat läpäisseet niin miten ihmeessä tuo chapter 9 viimeisen bossin toinen muoto voitetaan, se jossa ne päät on kaikki tuhottu ja se alkaa tekee sitä destructoo vai mikä sen liikkeen nimi nyt olikaan. tappaa kaikki hahmot yhdestä osumasta :/ entäs se doom jonka se heittää ihan randomisti, onko siihen mitään apuja koska en ainakaan itse keksi kuinka sen saa pois.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Nyt on n.25h takana ja ollaan jumissa :D

Joten kaikki jotka sen ovat läpäisseet niin miten ihmeessä tuo chapter 9 viimeisen bossin toinen muoto voitetaan, se jossa ne päät on kaikki tuhottu ja se alkaa tekee sitä destructoo vai mikä sen liikkeen nimi nyt olikaan. tappaa kaikki hahmot yhdestä osumasta :/ entäs se doom jonka se heittää ihan randomisti, onko siihen mitään apuja koska en ainakaan itse keksi kuinka sen saa pois.

Siinäpä vähän niksiä.

Siinä Destructo phasessa unohdat hiilit ja mättäät sitä niin kauan että se bossi "ähkäsee" siitä tietää että tulee dmg reduction, sitte hiilu kehiin ja hiilata läpi se. Sitte vaan uusiks. Niin ja se Doom on tavallaan bossin enrage timer jos tuntuu että rupee meneen ottelut pitkiks niin se tiputtaa sen. Voi olla että kerkee tappaa sen ennen ku Doom ees castataan.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Siinäpä vähän niksiä.

Siinä Destructo phasessa unohdat hiilit ja mättäät sitä niin kauan että se bossi "ähkäsee" siitä tietää että tulee dmg reduction, sitte hiilu kehiin ja hiilata läpi se. Sitte vaan uusiks. Niin ja se Doom on tavallaan bossin enrage timer jos tuntuu että rupee meneen ottelut pitkiks niin se tiputtaa sen. Voi olla että kerkee tappaa sen ennen ku Doom ees castataan.

Jeees tänks isosti. Läpi meni noilla ohjeilla :) Oli kyllä vaikein bossi tähän mennessä ylivoimaisesti, aikasemmat tuottanu juuri mitään onkelmia. Joo ja ehtisin tappaa sen nyt ennen kun edes DOOMia teki :eek:
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Tänään viimeinkin tipahti peli luukusta ja aivan mahtavat fiilikset parin-tunnin pelailun jälkeen.

Lighting on kovaa vauhtia syrjäyttämässä Lulua suosikki naishahmon paikalta FF-pelisarjassa
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Lallatilaa 4h pelattu, ja Kolme ensimmäistä Chapteria selvitetty.

Lineaariuus ei ole kovin paha asia. Ärsyttävää on lähinnä silloin, kun liikutaan niin järkyttävän ahtaassa putkessa (Esm Chp 3ssa oli tälläisiä kohtia...).

Kaksi ensimmäistä chapteria oli aika arsesta, kuten on kerrottu. Mutta heti kun Crystalium ja Jobit tuli käyttöön, alkoi homman syntyä mielenkiintoa. Taistelusysmeeissä on mielettömästi potentiaalia, toivottavasti se myös käytetään.

Grafiikka on kaunista.

Alkuyhteenveto: Jos jaksaa rämpiä kaksi ensimmäistä chapteriä, peli alkaa parantua kummasti.

BTW, Shiva ottelussa piti miettiä hetki ennen kuin tajusi jutun juonen. Piti vaihtaa vuorotellen Ravagerin ja Sentinelin välillä, niin se Gestalt mittari täyttyi hyvin nopeasti.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Kolmetoista ja puoli tuntia takana, ja itse olen pitänyt tuosta ratkaisusta, että edetään parin hengen ryhmissä ja ohjastetaan milloin mitäkin ryhmän hahmoa. Varsinkin, kun enää ei koluta eri ryhmillä samoja paikkoja. Tällaista ei ole muutamia yksittäisiä kohtia lukuun ottamatta RPG:issä tullut vastaan. Ihan toimivaa juonen kuljettamista, ja hahmojen väliset suhteet kehittyvät mukavasti, kun kuljetaan pareittain.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

No, nytpä pääsin, sanotaanko, että eräälle alueelle sen enempää spoilaamatta: helppoja vastustajia (kuolee mun hahmoilla ~10 iskusta), jokainen antaa vähintään n. 200cp ja joka taistelusta tippuu vähintään pari kappaletta komponenttia, jotka nekin antavat montaa hunttia ekspaa.

No, arvatkaas onko tämä koko pelin ENSIMMÄINEN (havaintojeni mukaan) paikka, jossa viholliset EIVÄT spawnaa takaisin vaikka kuinka juoksisi.

En tiedä oonko samas paikas mutta

Chapter 9 siel "kannel" mis niit lentävii roboi sun muit, niin battleis menee aikaa ehkä 1-3 min ja 300-800cp/battle myös tippuu 80% komponenttei jotka rahaa/exp.
Spawnaa tasaseen tahtii ku area missä noita löytyy on hyvän kokoinen. Ite nyt tähän jääny jokski aikaa grindaa, suosittelen :)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Muhun just nimenomaan nappaa noi erillään olevat hahmot. FFIX:issäkin olivat mun suosikkikohtia.
Ei ainakaan tarvitse syrjiä hahmoista ketään. Voi olla että toisella pelikerralla se saattaakin vähän syödä.

Kinkkinen tilanne tässä vaiheessa kun vihut ei kaadu viiden tähden arvoisesti ja tiedä sitten johtuuko
siitä vai mistä, niin harvoin tulee mitään palkintoesinettä tappelun jälkeen. Rahaakaan ei tule mistään
niin ei voi vehkeitä ostaakaan. Kais sitä pitäis vähän nostella leveleitä, mikä tosin menee mun ekan
pelikerran periaatteita vasten.:p
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Osaakohan joku vastata tällaiseen... Pystyykö aseita uppaamaan seuraavaan muotoon, niin kuin accessoriesseja pystyy (magicians mark ---> shamans mark), upgrade kivillä?
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Osaakohan joku vastata tällaiseen... Pystyykö aseita uppaamaan seuraavaan muotoon, niin kuin accessoriesseja pystyy (magicians mark ---> shamans mark), upgrade kivillä?

Khyllä voi. Aseilla on kolme tasoo, vissiin varusteilla kans.
 
Ylös Bottom