Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

Tulihan tuota nyt parisen tuntia kokeiltua, eikä tietenkään voi vielä kauheesti löpistä. Mutta ei julmettu miten hianon näköne peli on kyseessä! Välivideoita piisaa, mut ei haittaa jos laatu on noin korkeeta.

Hahmot vaikuttaa oikein mielenkiintosilta ja taistelut on yllättävänkin simppeliä ja vauhdikasta. Tykkään. Lineaarisuus? Noh suuremmin ei ihteä haittaa, vaikka kuinka ränniä olis. Tärkein on se miten asiat tapahtuu. Elokuvamainen fiilis ainaki itellä paikoitellen.. ja sehän on vain hyvä asia.

Pitänee palailla asiaan jahka pelikello näyttää lähemmäs 20 tuntia : )
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

Voiko ton ostaa Euro Storesta? ei oo nyt aikaa ollut katsoa kun töitä yms..
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

OK, storesta näin jonkun Final Fantasy tyylisen nimen, niin meinasin vaan että jospa
tämäkin tulisi sitten euro storeen, mutta asia selvä.

-iTzNolife
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

OK, storesta näin jonkun Final Fantasy tyylisen nimen, niin meinasin vaan että jospa tämäkin tulisi sitten euro storeen, mutta asia selvä.
Storessa on myynnissä PlayStation 1 -pelit Final Fantasy VII ja VIII, mutta arvannet varmaan, miksi niitä siellä myydään.

(Ei, tähän kysymykseen ei tarvitse vastata.)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

Äsken loppui toinen pelisessio ja se kesti n 7 ja puoli tuntia, eli takana on nyt n 13h ja tuntuu ettei peli ole vielä kunnolla edes alkanut, ensimmäinen oikeasti vaikea bossi tuli äsken vastaan josta ei selvinnytkään ihan noin vaan. Kokoajan aukeaa pikkuhiljaa jotain uutta joka kasvatta mielenkiintoa kun miettii miten siistejä taisteluista tulee kun pääsee tuon opetus session ohi. Sekuntiakaan en ole kaivannut yhtään kaupunkia peliin, tuntuu että ne vaan pilaisivat tuota rytmitystä ja juonen kuljetusta joka on tähän mennessä ollut erinomaista. Lineaarisuus on loistava asia kun ei tarvitse lähteä haahuilemaan turhaan vaan voi vaan seurata erinomaista tarinaa ja hakata muutaman sata vihollista välissä. En muista milloin viimeksi näin koukuttava peli on ollut että sessiot sen parissa ovat olleet hyvin pitkiä. Hahmojen kehittyminen on aika hidasta ainakin alussa, joten uusia liikkeitä ei kauheasti ole vielä saanut. Lisää taas myöhemmin tunnelmia kun pelin ääreltä pääsee taas pois.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

Vaatiiko/onko tälle tarjolla päivitystä heti kärkeen?

Ei ollut mitään päivitystä, eikä myöskään tarvinnut asennusta odotella. Teknisesti peli kyllä hipoo omissa kirjoissa täydellisyyttä. Vaikka taistelusysteemiä ja putkimaisuutta onkin kritisoitu, niin täytyy tämä pelata läpi jo pelkästään komeiden maisemien vuoksi.
Ja omaan ADHD pelityyliin tällainen kädestäpitely sopii mainiosti, liiallinen valinnanvapaus kun tuppaa johtaa turhanpäiväiseen haahuiluun ja ennenaikaiseen kyllästymiseen. :o
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

En oikein ymmärrä tuota taistelusysteemiä. Aika kun ei pysähdy niin miten tuon käytännössä pitäisi toimia. Hirveää rämpytystä, mutta entä kun hyökkäyvaihtoehtoja ja taikoja alkaa olemaan enemmän? Kenellä on vikkelät sormet pärjää? XII:n Gambit-systeemissä oli sentään joku logiikka, tämän punaista lankaa en nyt pikaisella kokeilulla löytänyt.

Voiko äänien tasoja säätää jostain? Nyt käy niin että pelitilanteessa kaverien äänet hautautuvat efektien ja musiikin alle.

Kameran käyttö (jouheva lennokkuus) vaatii vielä treeniä.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

Vajaa 8 tuntia takana ja on se komia! Tarinakin tuntuu mielenkiintoiselta, tosin vanha patu löytää yhtymäkohtia esihistoriaankin :
Muistuttavatko ketään muuta l'Cie- merkit Curse of the Azure Bonds:ia?
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

En oikein ymmärrä tuota taistelusysteemiä. Aika kun ei pysähdy niin miten tuon käytännössä pitäisi toimia. Hirveää rämpytystä, mutta entä kun hyökkäyvaihtoehtoja ja taikoja alkaa olemaan enemmän? Kenellä on vikkelät sormet pärjää? XII:n Gambit-systeemissä oli sentään joku logiikka, tämän punaista lankaa en nyt pikaisella kokeilulla löytänyt.

Voiko äänien tasoja säätää jostain? Nyt käy niin että pelitilanteessa kaverien äänet hautautuvat efektien ja musiikin alle.

Kameran käyttö (jouheva lennokkuus) vaatii vielä treeniä.
Kannattaa ainakin aluksi vaihtaa taistelujen nopeudeksi "slow" sieltä valikosta.
Itse en myöskään meinaa pysyä tasiteluitten tahdissa mukana, mutta slow asetus auttaa.
Toivoisin silti että tässä olisi vaihtoehto joka pysäyttä taistelun valikoissa pläräilyn ajaksi, helpottaisi näin alussa. Tosin kaikissa aiemmissa FF:ssä ennenpitkää nopeussäätö on jonkin aikaa pelattua tullut nostettua takaisin nopeammaksi, ja onneksi tässä on piiiitkä tutorialosuus.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Aivan loistava peli.. ei löydy vielä mitään haukkumista 10h mittaris, vapautta vaan odotellessa että pääsee levuttaa aseita (eli grindaamaan).
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Alun lievän pettymyksen jälkeen peli alkaa todella maistua.

Itsellä vasta viitisen tuntia mittarissa, joten juuri päässyt alun perustutorialista ohi ja ensituntumat Crystariumiin ja Paradigm Shiftiin.

Tuntemukset samat kuin FFX:n kanssa aikoinaan, alussa peli tuntui ihan p*s*alta mutta muutaman tunnin jälkeen tuntemukset kääntyi päälaelleen.
Kyllä se siitä kun hahmoluokat alkavat tulla tutuiksi (Synergist, Ravager... kannattaa opetella nuo selkäytimeen niin Paradigm Shift alkaa maistua ja peliin tulee sitä kaivattua syvyyttä).

Crystarium systeemi on vähän turhaa kikkailua, selkeämpi FFX/FFXII tyylinen 2D "pelilauta" olisi havainnollisempi, nyt tuossa on turhaa zoomailua ja häröilyä että saa jonkinlaisen käsityksen missä on menossa ja mitä tulossa.

Ja onhan se upean näköinen ja kuuloinen! (PS3:lla pelaan)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Pari tuntia ehdin eilen töiden jälkeen pelata ja peli on näin ensituntumalla juuri sellainen kuin odotin. Ne jotka ovat sanoneet että tämä on FFX-tyylinen ovat olleet ihan oikeassa. Tietysti eroavaisuuksia löytyy ja se on hyvä asia. On esimerkiksi hyvä juttu, että hahmot saavat tasamäärän LC:tä (mitä olikaan). Muuten tulisi taas suosittua joitakin hahmoja. Niin kävi ainakin minulle X:n aikana.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Pakkohan tätä oli eilen kaverin luona käydä tyyppaamassa. Ennakko-odotukseni ja -käsitykseni eivät olleet kovin kummoiset. Päähän oli jo iskostunut mielikuva pelisarjan lopullisesta raiskaamisesta. FF XII aloitti sen ja nyt FF XIII on tullut saattamaan tehtävän loppuun. Tämähän on siis vain oma mielipiteeni, mutta olen vankka perinteisen vuoropohjaisen taistelusysteemin kannattaja.

Mietteet itse 2-tuntisesta kokeilusta.
Odotukset olivat siis matalalla itse pelifiiliksen ja pelattavuuden kannalta. Pelihän on komea, kuin mikä. Ei sukupolven parhaimmistoa, mutta loistavaa jälkeä silti. Musiikkipuoli on hyvin toteutettu, eikä valittamisen aihetta vielä tässä vaiheessa ollut. Tarinan eteenpäinviennistä ei juuri sanottavaa ole. Mielestäni liikaa välivideoita Final Fantasyyn. Oman annokseni japanilaisesta teinidraamasta saan muista lähteistä, joten itselleni tämä uusi suunta ei sovi.

Sitten se taistelusysteemi.
Ei, en juuri tykännyt. Omat mieltymykseni pilaavat tämän osa-alueen pelistä. Taistelu oli toki sulavaa ja muikean näköistä, eikä siitä varmaan monet valitettavaa löydä. Se vaikutti kuitenkin liian helpolta ja apupyöriä tuntui olevan takapyörän lisäksi myös edessä. Yhden hahmon liikuttaminen kerrallaan, AI:n hoitaessaan kaiken automaatisesti, jäi kokemus jotenkin ontoksi (muistutan kuitenkin edelleen omista mieltymyksistäni, jotka tämän osaltani "pilaavat"). Nykyinen suunta muistuttaa jatkuvasti enemmän MMORPG-tyyppistä taistelua, jota vastaan minulla ei kuitenkaan mitään ole, mutta tähän peliin se ei mielestäni sovi. Sovelletaan sitä sitten siellä Final Fantasy XIV:n puolella, jookos? Tosin, kyllä minullekkin on onnistuttu myymään tätä reaalliaikaista mätkettä aiemminkin. FF VII:n spin-off Crisis Core koukutti pahasti, mutta suurin vaikuttava tekijä oli juuri pelin aihe.

Yleisestä pelifiiliksestä.
Vaikka pelikokemukseni olikin melko lyhyt ja uskon kokeneeni vasta murto-osan pelin tarjoamasta potentiaalista, niin kokonaiskuva pelistä valui kuitenkin plussan puolelle. Kaikkine, itse määrittelemieni, vikoineenkin pelistä jäi hyvä tunne. Se FF-fiilis on kuitenkin onnistuttu saavuttamaan ja jo se riittää lopullisesti varmistamaan ostopäätökseni. Sitä asiaa se ei kuitenkaan muuta, että kyseinen peli onnistui välttämään kohdallani heti julkaisupäivänä hankkimisen. Tätä peliä ennemmin tuo putki oli kuitenkin melko pitkä.

Pahoitteluni tekstin paikottaisesta epäselvyydestä. Väsäsin tekstin pätkissä luennon aikana :p
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

5 tuntia yöllistä fantasiaa takana. Odotukset on täytetty ja upeaa on. Todellista FF namia. :) Ja tarina... en malta odottaa että pääsen jatkamaan.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Valitettavasti en ole saanut tuosta pelistä muutaman tunnin perusteella minkäänlaisia kiksejä. Lähinnä mielessäni rukoilen että toivottavasti tämä tästä vielä paranee, ei se ainakaan voi hirveästi enää huonontoa.

Jos peliä pitäisi kuvata yhdellä adjektiivilla, niin se olisi sekava. Alusta asti tarina on kohtuullisen sekava, vaikka lueskelee niitä taustoja ja tarinaa sieltä gamelogista. Ainakin minulle on vielä hieman mysteeri mitä tapahtui alussa ja kuka teki kenelle mitä. Uusi taistelusysteemi on sekava ja toivottavasti kavereiden käskyihin pääsee vaikuttamaan muutenkin kuin Paradigm Shiftin kautta, nyt ne lähinnä heittelee fiilispohjalta mitä heittää (toki libralla ja muilla jo voi vähän vaikuttaa). Crystarium sitten vasta sekava onkin ja en ymmärrä miksi sen kontrolleistakin on pitänyt tehdä niin sekavat, ilmeisesti on haluttu pitää kiinni tästä pelin kantavasta teemasta eli sekavuudesta.

Etukäteen tiesin että ainakin pelin alku on putkimainen, mutta tuo tosiaankin on putki sanan kirjaimellisessa merkityksessä. Ei hyvä, omissa kirjoissa alkaa näyttämään flopilta.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Ainakin minulle on vielä hieman mysteeri mitä tapahtui alussa ja kuka teki kenelle mitä. .

Tuo on myös täällä suurin valituksen aihe. Uusia fiktiivisiä (ja samalta kuulostavia) termejä viljellään jatkuvalla syötöllä, ennen kuin vanhatkaan ovat painuneet muistiin. Ei minua kiinnosta jälkikäteen yrittää valikoista etsiä selityksiä näille. Ehkä olen sitten liian vanha kun koulut on jo käyty eikä kalvosulkeiset enää kiinnosta. :)

Uskon kuitenkin, että kunhan pelille antaa enemmän aikaa niin tämä ongelma painuu automaattisesti taka-alalle ja juoni (toivottavasti) tempaisee mukaansa. Ainakin vielä peli on enemmän sektorilla "hitti" kuin "huti".
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Muutama tyhmä kysymys:

Voisiko joku selittää ne paradigm specificsit ja sen miten ne vaikuttavat minkäkin kohdalla? Mistä näkee paljonko tulee taisteluista kokemusta ja milloinko levelit nousee. Kuinka tuo crystarium toimii? Ja olenko ymmärtänyt oikein sen, että aina uuden taistelun alettua on energiat nousseet taas täyteen?
 
Ylös Bottom