Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Lair

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Lair

Onko tähän tullut jotain patchia, joka muuttaa tuon ohjauksen, tai onko sellainen tulossa? Jotain tämän tyyppistä muistan kuulleeni/lukeneeni...

Patsin piti tulla maaliskuussa, ja sen pitäisi ainakin lisätä sekä DS3 että "normaali" ohjaustuki. Mutta ilmeisesti on patsi myöhässä.

Cyrus1: todellakin tuota "huomattavasti" sanaa ei voi liikaa alleviivata. Kävin lukemassa huvikseni Lairin foorumiakin, niin siellähän näyttäisi olevan tosi monta jotka haukkuvat pelin vain arvostelun perusteella.

Arvosteluista kävin lukemassa noita huonoja pisteitä antaneita, niin onhan siellä selvästi ainakin muutama asia havaittavissa:

1)peli oli liian kova pettymys, eli hype oli kestämätöntä
2)ADHD-jenkit vertaavat lohikäärmeen ohjausta mikroautoon tai taisteluhävittäjään
3)jos ei diggaa yhtään liiketunnistukseta, siitä rokotetaan vielä ekstraa

Virheitäkin oli parissa arvostelussa, "selvästi" haiskahtaa siltä, että on kopsattu muilta tekstiä. Pari tyyppiä ei selvästi ole kun testannut peliä, ja kirjoittanut loput IGN:n, GS:n tai jonku muun ison varjolla. Edit: ei sillä, tuomitsin kyllä suoraan ja rehellisesti sanottuna itsekin tämän pelin kahden kentän perusteella kun näin pelin ensimmäisen kerran - ihmisiä ne arvostelijatkin vain on.

Ei sillä, en väitä että tämä olisi kiitettävän arvoinen peli, mutta todellakin on kyllä parempi peli kun arvosanat antaa ymmärtää. Annan oman arvosanan kun peli on mennyt läpi asti (pari tehtävää vielä jäljellä).

Cyrus1: tuleeko sulla tuota page tearingia? Mietin, onko mulla asetukset jotenkin päin peetä kun parissa muussakin PS3-pelissä tullut noita. Tosin esim GT prologuessa ei yhtään ole ollut..

Ite olen about 6 tehtävää pelannut ja ei voi muuta kuin kompata arvosteluiden kommentointia. Ihan jees peliltä tuntuu... Itseasiassa todella hyvänkin tuntuinen välillä kun pääsee mätön makuun. Armotonta tykitystä kun piäksää lohhareita kivassa ketjussa erilaisilla tyyleillä :)

Eilen tuli loppu vastaan. Täytyy sanoa, että oli aika lyhyt peli. Verrokiksi Heavenly Swordin läpipeluuseen itselläni meni noin viikon illat, tähän neljä iltaa. Tehtäviä taisi olla 15. Suurin osa on kestoltaan 10-14 minuuttisia, pari pidempääkin on ja itse ainakin muutama tehtävä tuotti ongelmia joten niihin kului enemmän aikaa. Omasta mielestäni juuri sopiva mitta, mutta parempi mainita asiasta niille, jotka haluavat pitkäkestoisen juonen.

Mitalleja sain 2 hopeaa ja 9 pronssia. Täytyy sanoa, että jos haluaa kultamitallit saada etenkin joka missiosat, niin saa todella hyvin pelata. Siinäpä sitten onkin haastetta.

Loppuyhteenvetona (pienoinen fanipoikavaroitus) pitää sanoa, että olipa pirun tiukka ja hyvä peli. Vielä eilen ajattelin, että semmonen ehkä kasin tekele, mutta nyt ois kiitettävän antaminen vielä yöunien jälkeenkin todella lähellä. Loppupään neljä viimeistä tehtävää on todella makeita, etenkin toiseksi viimeinen tehtävä Maelstorm oli niin eeppinen kokemus, että huh ja hei! Siis oikeasti ilman lohharifanitustakin, sana eeppinen sai ainakin omassa kategoriassa uuden merkityksen Lairin ansiosta. Edelleen pätkivä framerate ja muut pienet suunnittelumokat harmittaa, mutta kyllä tämä peli on valitettavasti aivan turhaan raiskattu pelimediassa - ja suoraan vieläpä b-rappuun.

Ohhoh, teidän hehkutuksienne perusteella olen alkanut harkitsemaan tämän ostosta.

Itse olen kyllä ajatellut ihan ensimmöösistä arvosteluista lähtien että "EI ne kontrollit noin paljoa voi kusta!" ja iloista huomata että ne voivat toimiakin jos kunnolla yrittää. Tietysti anaalisesti looginen (analogi >_>) tatti-ohjaus toimisi varmaankin paremmin. Heavenly Sword oli itselleni juuri soppelin pituinen, joten uskoisin että Lairin tapauksessa pituus ei ole ongelma. Lisäksi lohharit on khuuleja, pienenä fanitin lohikärmeksiä yhdessä Prätkähiirien kanssa :p

Pitääkin katella jos tämä jostain osuisi silmään huokeaan hintaan. Ihan paikallisen pelikaupan 59-69 hintaa en ala tästä maksamaan.

Pelin ainoa ongelmahan oli se ettei aina ollut ihan selvää mitä piti tehdä. Silloin saattoi mennä tuskattuvaksi, mutta kun tajusi tehtävän jujun ja oikean järjestyksen, niin esim. siinä saatto tehtävässä homma olikin aika nautinnollista. Myös 'hiiviskely' öisessä kanjonissa valonheittimiä väistellen toi ongelmia lopussa ennen kuin tajusi että
ne heittimetkin saa tuhottua
. Sixaxis on vain nii äärettömän herkkä pieniinkiin liikkeisiin. Heavenly Swordissa nuolien ohjaaminen sixaxiksella oli lopujen lopuksi paljon tarkempaa kuin tateilla. Todellakin ali-arvostettu peli, eihän se mikään virstanpylväs ole(muuta kuin eeppisyydessä) mutta erittäin pelattava peli. Jäin kaipaamaan sitä ettei pelissä voinut julkaistujen videoiden mukaan repiä sarvikuonon päätä irti ja heitellä sillä vihuja =(

Scatter, en muista, että tearingia olisi ollut kovinkaan paljoa, mutta frameratessa oli kyllä ongelmia vaikkei sekään peliä tuhoavaa ollut. Katson kuitenkin sitten uudestaan ja kommentoin tearingiakin kunhan pelin ehdin läpi joskus tässä pelaamaan.

Jäin kaipaamaan sitä ettei pelissä voinut julkaistujen videoiden mukaan repiä sarvikuonon päätä irti ja heitellä sillä vihuja =(

Kyllä minä muistaakseen olen ainakin tehnyt näin siinä siltakentässä Olisikohan kolmas kenttä ehkäpä...

Kyllä mulla kanssa voi repiä irti *jotain* niiltä, ei tosin ole minun mielestä ehkä pää vaan se satula (tai ainakaan veri ei lennä), en ole nyt varma -> joka tapauksessa kolmiolla sen pystyy sitten nakkamaan repimisen jälkeen pois.

Factor 5 sai aikaiseksi hiljattain päivityksen, kuten moni varmasti tietääkin. Päivitys lisäsi kaksi paljon parjattua asiaa: analogiset kontrollit sekä tähtäinkursorin. Nyt ei ole siis Lairin peluu enää kiinni edes huonoista kontrolleista - vai olivatko ne alun pitäenkään huonot....?

Käy lukemassa kirjoittamani arvostelu ja päätä itse!

Pelasin nyt parin päivän sisällä läpi.

Eeppisin peli koskaan todella helposti. Musiikki on mahtavaa ja graafisesti ihan uskomaton, kun ajattelee pelin mittakaavaa. Framerate ei ole lähelläkään täydellistä, mutta ei sitä voi odottaakaan, kun miettii kuinka uskomaton määrä tapahtumaa ruudulla samaan aikaan. Screen tearia oli jonki verran, mutta ei lähelläkään "kärki"pelejä tältä osin.

Pelimekaniikka ei ole mielettömän syvällinen, mutta yllättävän viihdyttävä, kun alkaa hallitsemaan lohhariaan paremmin ja toiminta nopeutuu. Surkeita tuloksia toistaiseksi sain (muutaman hopeisen), mutta viihdytti silti jo nyt ja loppua kohti yhä enemmän.

Ehdottomasti huomattavasti parempi kuin arvostelut antavat ymmärtää ja suosittelen alelaareista kyllä hankintaa. Arvosanan heittäisin varmaan sinne 8/10 paikkeille.

Kultamitaleita pitää sitten seuraavaksi metsästää ja kyllä moni noista tehtävistä on uudelleen kokemisen arvoisia vaikkei edes pelaisi tavoitteiden perään, niin eeppisiä näkymiä ja musiikkia esillä.

Tässä pelissä harmittaa, ettei voi valita pelin sisällä muuta, kuin ne mega 7.1 PCM:t. Kuulokkeilla kun pelaa illalla näytön kautta, niin ei pelitä kaikki äänet, niin kuin pitäisi.

Surkeita tuloksia toistaiseksi sain (muutaman hopeisen), mutta viihdytti silti jo nyt ja loppua kohti yhä enemmän.

Kultamitaleita pitää sitten seuraavaksi metsästää ja kyllä moni noista tehtävistä on uudelleen kokemisen arvoisia vaikkei edes pelaisi tavoitteiden perään, niin eeppisiä näkymiä ja musiikkia esillä.

Samma här. Sain yhden kultaisen, pari hopeista ja loput pronssia (paitsi yksi taisi mennä niin huonosti ettei ole mitallia lainkaan). Nuo kultaiset mitallit vaativat kyllä todella hyviä suorituksia, ainakin sellainen fiilis jäi kun hopeatkin oli niin kortilla.

Ihmetyttää joidenkin hehkutus tässä ketjussa...
Kokeilin (okei, vain ensimmäistä tehtävää, mutta...) ja minusta ei ihmeemmin poikennut esim. cubelle omistamistani rogue squadron peleistä, jotka ovat lähtöisin samasta lafkasta.

Siis grafiikasta en puhu vaan pelimekaniikasta. Grafiikka nyt cubellakaan ei kuitenkaan epäpelattavan karmeaa ollut.

Huvitti suorastaan kun lohikäärme "ampuu" tulta samoin kuin mikä tahansa perusräiskinnän lentovehje. Heh, olisivat voineet edes jotain yrittää tuohon. Pohjassa pitämisen jälkeen tapahtuva isompi leiskaisu on sentäs enempi lohharimeininkiä.

Alehintansa väärti, päivityksen jälkeen dualshock3 tuntui hyvältä, mutta erityisempiä kicksejä en kyllä saanut. Perus (6-7) arvosanat mielestäni paikallaan. Jos aikaa on niin lairaa menemään, jollei, niin käytä aikasi johonkin parempaan peliin.

Kokeilin (okei, vain ensimmäistä tehtävää, mutta...) ja minusta ei ihmeemmin poikennut esim. cubelle omistamistani rogue squadron peleistä, jotka ovat lähtöisin samasta lafkasta.

Ei minustakaan poikennut ekassa tehtävässä. Tätä pitää pelailla vähän pidemmälle, että saa itselleen kokonaiskuvan.

Ihmetyttää joidenkin hehkutus tässä ketjussa...

Tätä on ehdottomasti syytä kokeilla enemmän, ennen kun tuomitsee. Itse tuomitsin tämä aikoinaan juurikin vähäisen pelailun jälkeen. On muutama asia, mitkä nostavat mielestäni tämän keskiverto kutosen-seiskan pelin (aka blazing angels) yläpuolelle:

Ensimmäisenä eeppisyys - kovin montaa peliä ei mieleeni tule, jossa oikeasti kokee olevansa osa jotain helkkarin tärkeää ja isoa taistelua. Kun teemana on lohikäärmeet niin fiilikset vain kasvavat (ehkä sitten suuri "ei" jos näkee lohikäärmeet esim sellaisina kuin jossain AD&D:ssä, vaikkapa throne of baal PC:lle). Hyvä audiovisuaalinen toteutus tukee tunnelmaa. Frameratesta tosin paikoin on pakko miinustaa. Lisäksi lähes jokainen kenttä onnistuu "kasvaamaan" - ikään kuin joka kentän jälkeen on parempi fiilis, puolen välin jälkeen taas joka kenttä tuo sellaisen "vau fiiliksen" ainoastaan kurimuksen jälkeinen loppuratkaisu oli vähän heikompi esitys kuin itse kurimus-kenttä..

Vaikka pelimekaniikka on kyllä todellakin aika suoraviivaista, niin toisaalta missäpä tämänkaltaisessa toimintalentopelissä se ei olisi? Ei esim. Ace Combat 6:kaan (metassa joku 80 pojoa keskiarvo) pelimekaniikka ole mikään kummoinen. 3D-lentöräiskintäympäristöön on myös vaikea keksiä sellaisia todella mahtavia pelimekaanisia jippoja kuten vaikka jossain Ikarugassa. Tai ainakaan minä en keksi Onhan Lairissa kuitenkin yritystä 100 kertaa enemmän kun keskiverto lentoräiskinnässä. Itse annan plussaa myös aiheesta, josta ei ole kuin yksi hyvä peli tehty eikä Saturn valitettavasti sovi meidän sisustukseen ;).

Tuo tulipallon ampuminenkin on vähän niin ja näin. Periaatteessa olen kanssasi siitä samaa mieltä, mutta tulee mieleen n. 900+ peliä josta voisi löytää vastaavan napinan (tai useammankin) aiheen. Lairissa on toisaalta kyllä paljon pikkuvikoja ja siksi en itse tätä nosta huippupeliksi, mahtavista fiiliksistä huolimatta. Factor 5:llä olisi ollut kyllä edellytykset paljon valmiimpaankin pakettiin.

Niin moni on kuitenkin haukkunut Lairia, että on tietenkin ihan paikallaan epäillä meidän hehkuttajienkin mielipidettä. Itse ainakin myönnän suoraan, että katson tosi montaa asiaa läpi sormien kun peli vain kolahti niin pirun lujaa - mutta toki yritän mielipiteeni perustella ja ainakin se on varma fakta, että kyseessä ei ole nelosen (eikä vitosen) peli ala IGN-arvio.

Edit: ja onhan tuo pelin kansikotelo aivan saakelin tyylikäs!

Mahtavimmat tehtävät olivat mielestäni se hiiviskelytehtävä, josta arvostelussasikin mainitsit ja juuri samoista syistä sekä sen jälkeen tuleva kaupungin pommitus, joka oli ihan uskomaton graafisesti ja musiikki oli ehkä vielä mahtavampaa kuin siinä hiiviskelyssä. Lisäksi tehtävän kulku oli jotenkin todella hyvä. Lisäksi se merikäärme ja loppupään muutama iso taistelu olivat todella hyviä tehtäviä.

Tehtävissä on jännä, että mitä paremmin peliä oppii pelaamaan, sitä "järkevämpiä" tehtävät ovat,niiden kulku jotenkin paranee huomattavasti. Alussa, kun ei ymmärrä pelin navigointisysteemiä eikä ohjausta, tuntuvat tehtävät sähläykselle. Pelin edetessä lentotaidot paranevat ja alkaa ymmärtämään pelin objektiivisysteemiä paremmin ja yhtäkkiä huomaa, että tulee suoritettua kaikenlaista tappamista jatkuvasti eikä vaan sählää jotain ja yritä saada selvää mitä pitäisi tehdä ilman mitään järjen hiventäkään itse taistelussa.

Pitää päivitellä fiiliksiä, kun jossain vaiheessa alan keräämään kultamitaleja.

Mahtavimmat tehtävät olivat mielestäni se hiiviskelytehtävä, josta arvostelussasikin mainitsit ja juuri samoista syistä sekä sen jälkeen tuleva kaupungin pommitus, joka oli ihan uskomaton graafisesti ja musiikki oli ehkä vielä mahtavampaa kuin siinä hiiviskelyssä. Lisäksi tehtävän kulku oli jotenkin todella hyvä. Lisäksi se merikäärme ja loppupään muutama iso taistelu olivat todella hyviä tehtäviä.

Viitsisitkö laittaa vaikka spoileihin tehtävästä enemmän ? Itselleni ei nimittäin uppoa miten lohikäärmeellä voi hiippailla :D

No joo, se on "hiippailua". Tehtävässä pitää lentää varoen osumatta "tulilinjalle". :p

Ylös Bottom