Vastaus: Lair
Ihmetyttää joidenkin hehkutus tässä ketjussa...
Kokeilin (okei, vain ensimmäistä tehtävää, mutta...) ja minusta ei ihmeemmin poikennut esim. cubelle omistamistani rogue squadron peleistä, jotka ovat lähtöisin samasta lafkasta.
Tätä on ehdottomasti syytä kokeilla enemmän, ennen kun tuomitsee. Itse tuomitsin tämä aikoinaan juurikin vähäisen pelailun jälkeen. On muutama asia, mitkä nostavat mielestäni tämän keskiverto kutosen-seiskan pelin (aka blazing angels) yläpuolelle:
Ensimmäisenä eeppisyys - kovin montaa peliä ei mieleeni tule, jossa oikeasti kokee olevansa osa jotain helkkarin tärkeää ja isoa taistelua. Kun teemana on lohikäärmeet niin fiilikset vain kasvavat (ehkä sitten suuri "ei" jos näkee lohikäärmeet esim sellaisina kuin jossain AD&D:ssä, vaikkapa throne of baal PC:lle). Hyvä audiovisuaalinen toteutus tukee tunnelmaa. Frameratesta tosin paikoin on pakko miinustaa. Lisäksi lähes jokainen kenttä onnistuu "kasvaamaan" - ikään kuin joka kentän jälkeen on parempi fiilis, puolen välin jälkeen taas joka kenttä tuo sellaisen "vau fiiliksen" ainoastaan kurimuksen jälkeinen loppuratkaisu oli vähän heikompi esitys kuin itse kurimus-kenttä..
Vaikka pelimekaniikka on kyllä todellakin aika suoraviivaista, niin toisaalta missäpä tämänkaltaisessa toimintalentopelissä se ei olisi? Ei esim. Ace Combat 6:kaan (metassa joku 80 pojoa keskiarvo) pelimekaniikka ole mikään kummoinen. 3D-lentöräiskintäympäristöön on myös vaikea keksiä sellaisia todella mahtavia pelimekaanisia jippoja kuten vaikka jossain Ikarugassa. Tai ainakaan minä en keksi Onhan Lairissa kuitenkin yritystä 100 kertaa enemmän kun keskiverto lentoräiskinnässä. Itse annan plussaa myös aiheesta, josta ei ole kuin yksi hyvä peli tehty eikä Saturn valitettavasti sovi meidän sisustukseen

.
Tuo tulipallon ampuminenkin on vähän niin ja näin. Periaatteessa olen kanssasi siitä samaa mieltä, mutta tulee mieleen n. 900+ peliä josta voisi löytää vastaavan napinan (tai useammankin) aiheen. Lairissa on toisaalta kyllä paljon pikkuvikoja ja siksi en itse tätä nosta huippupeliksi, mahtavista fiiliksistä huolimatta. Factor 5:llä olisi ollut kyllä edellytykset paljon valmiimpaankin pakettiin.
Niin moni on kuitenkin haukkunut Lairia, että on tietenkin ihan paikallaan epäillä meidän hehkuttajienkin mielipidettä. Itse ainakin myönnän suoraan, että katson tosi montaa asiaa läpi sormien kun peli vain kolahti niin pirun lujaa - mutta toki yritän mielipiteeni perustella ja ainakin se on varma fakta, että kyseessä ei ole nelosen (eikä vitosen) peli ala IGN-arvio.
Edit: ja onhan tuo pelin kansikotelo aivan saakelin tyylikäs!