Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heavy Rain

Vastaus: Heavy Rain

Jaahas, eilen pääsin tarinan loppuun ja peli kokemuksena oli kyllä hämmentävä. Eihän sitä oikein peruspelaamiseksi meinannut välillä tunnistaa, kun suurin osa ajasta meni vain ihmetellessä. Mukava poikkeus kyllä pelitarjontaan, jossa keskitytään muuhunkin kuin monimutkaisten näppäincombojen hakkaamiseen.

Hämmentävyyttä lisäsi se, että oli hieman kaksijakoinen mielipide koko pelistä. Välillä oli jotenkin pysähtynyt fiilis, että harkitsin useasti pelin jättämistä kesken. Sitten välillä taas koukuttui niin paljon, ettei olisi malttanut lopettaa pelaamista.

Ehkä pienen tauon jälkeen voisi trophyjen perässä pelata uudelleen ja ratkaista tilanteita toisin.
 
Vastaus: Heavy Rain

Täytyy tänne nyt mainita, kun muutamia bugeja on peliä pelatessa tullut huomattua.

Kun Norman tarkastelee Arista tuota videopätkää Blue Lagoon välikohtauksesta, niin nuo löydetyt objektit jäävät kuvan "päälle", eivätkä häviä. Esim se kello ja miekan kahva näkyvät päällekkäin.

Peli on nyt tullut pelattua 2 kertaan läpi ihan alusta asti. Molemmilla kerroilla, tavalla tai toisella, Shelby on kohdannut kuolemansa. Kuitenkin toisella pelikerralla sain tuon trophyn, missä kaikkien päähenkilöiden pitäisi selvitä hengissä loppuun. Ei nyt varsinainen vika pelissä, mutta kuitenkin :rolleyes:
Ja vielä viimeisenä.

Kohtaus missä Madison menee nuuskimaan sen lääkärin luvan menettäneen hepun luokse, kävin heti noukkimassa sen Blue Lagooniin johtavan vihjeen ja poistuin talosta. Kuvakulma on siinä kun Madison ajaa pyörällään pois, mutta ruumiista on näkyvissä vain pää ja taustalta kuuluu ääni kun tuo heppu kalauttaa Madisonia jollain päähän ja puhuu. Omituinen bugi.
 
Vastaus: Heavy Rain

Uusimmasta viestistä tuli mieleen yksi epäloogisuus:

Madison osasi kutsua tuota lääkekauppiasta Tohtori Kuolemaksi vaikka häivyinkin vähin äänin talosta selvittämättä sen kummemmin mitä tohtori siellä puuhastelee. Olisihan se voinut olla minkälainen tahansa pervo setä eikä mikään murhaaja.
 
Vastaus: Heavy Rain

Täytyy tänne nyt mainita, kun muutamia bugeja on peliä pelatessa tullut huomattua.
Peli on nyt tullut pelattua 2 kertaan läpi ihan alusta asti. Molemmilla kerroilla, tavalla tai toisella, Shelby on kohdannut kuolemansa. Kuitenkin toisella pelikerralla sain tuon trophyn, missä kaikkien päähenkilöiden pitäisi selvitä hengissä loppuun. Ei nyt varsinainen vika pelissä, mutta kuitenkin :rolleyes:
Ei ole bugi.
Pelin juonen aiheuttama harha vain, se neljas on Shaun eika Shelby.
 
Vastaus: Heavy Rain

Ei ole bugi.
Pelin juonen aiheuttama harha vain, se neljas on Shaun eika Shelby.


Ei, vaan loppukohtaukseen pitää päästä kaikilla neljällä hahmolla. Joku siellä loppukohtauksessa kuitenkin aina kuolee.
 
Vastaus: Heavy Rain

Saatiin peli lainaan viikonlopuksi ja eikös loppuratkaisuksi tullut kaikkein kököin. :mad:
Jayden tippuu murskaimeen, Madison jää kiinni prätkällään ja kirjoittaa kirjan. Scott vapaalla jalalla. Ethan ammutaan. Shaun sentään pelastui... Aika epäloogista, ettei Shelbyä otettu kiinni vaikka Madison tietää murhaajan.

+ Lyhyt
+ Hieno. Graafisesti hienoin peli EVER.
- Rajoitettu aneemisesti samoihin kohtauksiin. Putkimainen. Odotin enemmän Butterfly Effectiä. Esim. Shaun pistetään tekemään läksyjä heti koulun jälkeen, eikä saa silti ruokaa koko iltana. isi juo kaljaa(enemmänkin kuin sen yhden kerran). Antaa Shaunin katsoa telkkaria vaikka läpi yön. Ei... kaikki mitä voit tehdä, menee niin pakotettujen uomien mukaan, että ärsyttää.
- Loppujen samanlaisuus, vaikka useita.
- QTE helvetti, pidä 5 nappia pohjassa eri puolita ohjaimia. Yeah right... :mad:
- QTE, soisin tämän pelin olevan QTE:n joutsenlaulu. Ei enää ikinä koskaan....
 
Vastaus: Heavy Rain

Mopon myötä on 'savut' nyt vedetty tästäkin. Tarina on tunnelmallinen ja ohjaimen käyttäminen kekseliästä. Ainoa mieleenpainuva haittapuoli tähän mennessä on kamera.

EDIT: Ja ainakin yhteen bugiin jo törmännyt, vaikkei niin vakava olekaan.

Ethan puhuu sohvalle makaavalle pojalleen, joka silmänräpäytyksessä istuukin sohvalla.
 
Vastaus: Heavy Rain

- QTE, soisin tämän pelin olevan QTE:n joutsenlaulu. Ei enää ikinä koskaan....

Tässä kannattaa kyllä valmistautua vahvaan pettymykseen, sillä sieltä tulee aivan varmasti lisää tätä herkkua. Kaksi alkuvuoden suurta nimeä kuitenkin perustuu enemmän tai vähemmän näihin näppäinkomboihin.
 
Vastaus: Heavy Rain

No LOL. Mieluummin jätän pelin kauppaan, kuin sotkeennun tuollaiseen. Onneksi HR ei tullut ostettua. :)
 
Vastaus: Heavy Rain

- QTE helvetti, pidä 5 nappia pohjassa eri puolita ohjaimia. Yeah right... :mad:
- QTE, soisin tämän pelin olevan QTE:n joutsenlaulu. Ei enää ikinä koskaan....

En ole sinänsä yhtään yllättynyt kommenteistasi, mutta mielestäni tämän pelin ydin oli juuri "erilainen" toteutus, mm. QTE (joita täytyy kovassakin paineessa jotenkin hallita). Ja ohjaus oli toteutettu pääosin varsin hyvin (ei aina kuitenkaan). Kukaan ei väitä, että tälläinen pelimekaniikka toimisi kaikille pelaajille, mutta jotenkin "broken" tms HR:n pelimekaniikka tai ohjaus ei todellakaan ole. Se on vain juuri hyvin "erilainen" vs normi-pelit. Hiomista ohjausmekaniikka kyllä vielä kaipaa (esim. seuraavaa peliä ajatellen tai mahd. jatko-osaa), kaikki ei toiminut niinkuin piti.

Se jotenkin ihmetyttää, että ne jotka eivät tavallaan pääse sinuiksi pelin tunnelman ja rytmityksen (välillä tehdään jotain täysin jokapäiväistä - ja välillä on paniikki tai ahdistus päällä), tai ohjauksen (mm. QTE) kanssa jotenkin syyttävät siitä itse peliä (=peli on "rikki"). HR kun ei missään vaiheessa ole ollut samalla viivalla perinteisten pelien kanssa. Haetaan erilaisia pelikokemuksia, erilaisia tyylejä. HR on yhdistelmä peliä ja interaktiivista elokuvaa. Se ei ole puhdas "peli". Kaikki eivät tuosta yhdistelmästä tule pitämään, se on selvä. Ei ole mikään yllätys, että monet pelaajat ovat erittäin konservatiivista porukkaa.

En ole itse koskaan pitänyt QTE-kohtauksista (vaikka ne ihan ok toimivat tietyissä peleissä, mm. RE4-5, God of War..) ihan siitä syystä, että olen niissä kohtuullisen huono. Reaktiot eivät jotenkin toimi tarpeeksi nopeasti. Mutta HR:ssa ne hyväksyi heti alusta lähtien. Ne ovat osa peliä (eivät tosin ainoa osa - onneksi).

Noh, onneksi pelimedia sentään pelasi peliä avoimin mielin ja se näkyy arvosanoissa. Ja pelihän on nyt myynyt jo yli miljoona kappaletta (aika hyvin näinkin erilaiselle pelille).

Btw. Kaveri tuossa valitti muuten juuri siitä, ettei ehdi QTE-kohtauksiin mukaan (vaikka muuten pelistä pitääkin). Kohta myös selvisi se, että se oli valinnut ohjauksen vaikeustasoksi jostain syystä "vaikea". Itsellä oli se välimuoto (ja silti oli välillä ongelmia). Eli millä vaikeustasolla porukka pelaa tätä peliä? Oletan kuitenkin, että vaikeustason nosto (tai lasku) vaikuttaa juurikin reaktioaikoihin yms. Aikaa on enemmän "easyllä"? Toisella pelikerralla otan varmaan "easyn" itsekin..
 
Vastaus: Heavy Rain

Btw. Kaveri tuossa valitti muuten juuri siitä, ettei ehdi QTE-kohtauksiin mukaan (vaikka muuten pelistä pitääkin). Kohta myös selvisi se, että se oli valinnut ohjauksen vaikeustasoksi jostain syystä "vaikea". Itsellä oli se välimuoto (ja silti oli välillä ongelmia). Eli millä vaikeustasolla porukka pelaa tätä peliä? Oletan kuitenkin, että vaikeustason nosto (tai lasku) vaikuttaa juurikin reaktioaikoihin yms. Aikaa on enemmän "easyllä"?

Minusta taas tuo vaikein vaikeustaso oli aivan liian helppo, monet muut täälläkin ovat valitelleet samaa. Olen jo wanha ja hidas, mutta silti ei kovin montaa virhepainallusta tullut koko pelin aikana. Paitsi tietenkin ratkaisevassa loppukahinassa...
 
Vastaus: Heavy Rain

Minusta taas tuo vaikein vaikeustaso oli aivan liian helppo, monet muut täälläkin ovat valitelleet samaa. Olen jo wanha ja hidas, mutta silti ei kovin montaa virhepainallusta tullut koko pelin aikana. Paitsi tietenkin ratkaisevassa loppukahinassa...

Niin, noh me pelaajat onneksi olemme yksilöitä. ;) Itsellä oli se välimuoto ja tuli mokailtua välillä. Mutta kuten sanoin, niin en ole ollut koskaan hyvä noissa QTE-kohdissa. Pelasin juuri ekan God of Warin läpi ja parissa kohdassa jätin "lopetusliikkeet" suosiolla väliin, koska en meinannut saada nappeja osumaan tarpeeksi nopeasti... Onneksi tosin vain muutamassa kohdassa (eipä niitä kauheasti ollut - pitkiä QTE-sarjoja meinaan GoW1:ssä).

Mutta sinänsä tämä tukee juuri sitä mun pointtia, että HR:n vaikeustaso kannattaa ehkä valita osin oman taitotason mukaan. Ei mun kannata valita "hardia", koska luultavasti se ei sovi mun pelityyliin parhaiten (ainakin QTE). Tietenkin voi olla vaikeaa arvioida vaikeustasoa etukäteen, ymmärrän kyllä senkin..

Tässä kannattaa kyllä valmistautua vahvaan pettymykseen, sillä sieltä tulee aivan varmasti lisää tätä herkkua. Kaksi alkuvuoden suurta nimeä kuitenkin perustuu enemmän tai vähemmän näihin näppäinkomboihin.

Kysehän on aina lopulta kokonaisuudesta ja toteutuksesta. QTE on vain yksi osa työkalupakissa.
 
Vastaus: Heavy Rain

Tietenkin voi olla vaikeaa arvioida vaikeustasoa etukäteen, ymmärrän kyllä senkin..

Itse vaihdoinkin kesken pelin normaalista vaikeustasosta vaikeimpaan. Jännityksen ja paniikin tunne tietyissä kohdissa kärsi siitä, kun tiesi mokaamisen olevan hyvin epätodennäköistä. Koetin kompensoida vaikeustasoa muutamalla pullolla olutta, mutta ei sekään auttanut :D Minähän olen tavallisesti huono kaikissa nykypeleissä, mutta ilmeisesti tuo reaktiokyky on kuusnelosen ajoista jäänyt pysyväksi.
 
Vastaus: Heavy Rain

Ei ole välttämättä oikea paikka Awakesta puhua, mutta mitäs tämä nyt sitten taas oli tarkoittavinaan? QTE:t ovat hanurista ja päästävät pelinkehittäjät naurettavan helpolla.

Awaken sisällöstä tuskin meistä monikaan tietää trailereita enempää.

Heavy Rain ja myös God of War 3 ovat hyviä esimerkkejä joissa QTE toimiii erinomaisesti. Ei mikään täydellinen ohjaus, kun osa kuvan informaatiosta menee näin ohi silmien näppäinkomboja jännittäessä. On kuitenkin yksi toimiva tapa tuoda pelaaja mukaan tapahtumiin. Tehdä hänestä osallistuja hyvinkin elokuvalliseen ilmaisuun.
 
Vastaus: Heavy Rain

Oletan kuitenkin, että vaikeustason nosto (tai lasku) vaikuttaa juurikin reaktioaikoihin yms. Aikaa on enemmän "easyllä"? Toisella pelikerralla otan varmaan "easyn" itsekin..

Suurin ero minkä itse huomasin eri vaikeustasojen välillä on mahdollisten käytettävien nappien määrä. Pianonsoittokohtauksessa helpoimmalla on vain kaksi nappia (X ja O muistaakseni), normaalilla taisi olla sitten loput noista perusnapeista (kolmio ja neliö) mukana ja vaikeimmalla taisi olla sitten myös hartianamiskoita.

Itselläni ehti melkein koko peli installoitua sinä aikana kun pähkäilin siinä alussa sitä vaikeustasoa ensimmäisellä kerralla, jotenkin ei osannut vain päättää ja etenkin heiluttelukontrollien osalta tuo aiheutti pähkäilyä. Normaalin sitten lopulta arvoin, mutta kaikilla kolmella tuota on tullut pelattua sittemmin.

Hankalimmat sormiakrobatiathan tuleekin niissä kohdissa missä pelihahmokin on hankalammassa ja stressaavammassa tilanteessa, että sikäli suht luonnikasta tuon suhteen.
 
Vastaus: Heavy Rain

Itse vaihdoinkin kesken pelin normaalista vaikeustasosta vaikeimpaan. Jännityksen ja paniikin tunne tietyissä kohdissa kärsi siitä, kun tiesi mokaamisen olevan hyvin epätodennäköistä. Koetin kompensoida vaikeustasoa muutamalla pullolla olutta, mutta ei sekään auttanut :D

;)

Omalla kohdalla paniikki ja "jännitys" kyllä toimi välillä todella hyvin. Löysin pari kertaa itseni seisomasta aivan tv-ruudun edestä kiroilemassa paniikissa. Silloin peli on tehnyt jotain oikein...

Mutta kyse on varmasti myös yksilöistä tässä. Osa heittäytyy enemmän juonen ja yleisen tunnelman mukaan + laittaa mielikuvituksen toimimaan - ehkä enemmän kuin toiset. Samahan se on tietyissä leffoissa, missä osa heittäytyy leffaan mukaan ihan eri tavalla kuin toiset.

Itse pääsin HR:n tunnelmaan kiinni jo kohtuullisen aikaisin. Koko alkukohtauksen oli sellainen olo, että jotain pahaa tapahtuu. Mutta milloin, missä, miten... En meinaan lukenut yhtään mitään pelistä ennen. En yhtään mitään. Koko pelin alku oli minusta todella mielenkiintoinen tapa aloittaa peli. Teet ihan tavallisia asioita - mutta koko ajan sellainen pieni ahdistus ja "kutina" päällä että jotain tapahtuu.. Sellainen "hiipivä paniikki" tms, vaikea selittää.

Mutta itse annoinkin mielikuvituksen rullata heti alusta lähtien. HR oli minulle yhtä paljon "leffa" kuin "peli". Nyt vain pääsin itse vaikuttamaan osaltaan tarinan kulkuun ja kurkistamaan päähenkilöiden sielunmaailmaan. Tietenkään en ajatellut niin, että kaikki jotenkin tapahtuu minun valintojen mukaan (koska pelissähän on paljon ennaltamäärättyä - tavalla tai toisella), mutta oli aika erilaista ja virkistävää (myös ahdistavaa) pelata näinkin erilaista peliä.

Tätä lisää. Gears3, KZ3, R3.. Rakastan teitä. Mutta lisää myös HR-osastoa. ;)

Suurin ero minkä itse huomasin eri vaikeustasojen välillä on mahdollisten käytettävien nappien määrä.

Ok, ehkä se onkin tuosta kiinni, eikä varsinaisesti reaktioaikojen pituudesta? On vain enemmän tai vähemmän vaihtoehtoja..

Hankalimmat sormiakrobatiathan tuleekin niissä kohdissa missä pelihahmokin on hankalammassa ja stressaavammassa tilanteessa, että sikäli suht luonnikasta tuon suhteen.

Samaa mieltä. Pahimmat kohdat tuntuvat pahimmilta paljolti siksi, että sekä pelihahmo ETTÄ itse pelaaja sohvalla ovat stressaantuneita ja puolittain paniikissa. HR:ssä oli pari sellaista kohtaa, jotka jäävät kyllä pelisuunnittelut historiaa - positiivisesti siis.

Mutta pääsia, että pelit edelleen herättävät tunteita. Kaiken räiskinnän seassa se on ainakin itselle tervetullutta. HR, Mass Effect.. Ne vetoavat myös tunteisiin. Vaikkakin se on osin illuusiota (valinnat, siis), niin pelaajat haluavat vaikuttaa edes jotenkin hahmon ja juonen kehittelyyn. Onneksi osa peleistä sitä myös tarjoaa.
 
Vastaus: Heavy Rain

Mutta kyse on varmasti myös yksilöistä tässä. Osa heittäytyy enemmän juonen ja yleisen tunnelman mukaan + laittaa mielikuvituksen toimimaan - ehkä enemmän kuin toiset. Samahan se on tietyissä leffoissa, missä osa heittäytyy leffaan mukaan ihan eri tavalla kuin toiset.

Itse asiassa olen melkoisen helppo heittäytymään mukaan pelien ja leffojen tunnelmaan ja muutaman sivun takaisesta ylistyslaulustani voikin varmasti helposti päätellä että tämä oli minulle tähän mennessä tunnetasolla syvimmälle vaikuttanut pelikokemus koskaan.

Pointtini olikin nimenomaan nuo painalluskohtaukset; jos tuntisi että on jonkinlainen mahdollisuus epäonnistua ja tämä saattaisi olla jopa kohtalokasta pelihahmon kannalta, olisi noissa tilanteissa ollut huomattavasti enemmän ahdistusta ja paniikkia. Nyt pelatessaan tiesi melko suurella varmuudella, että tilanne soljuu ok, koska on melkein mahdotonta mokata. Tottakai se vie hieman jännitystä pois. Siksi olisinkin kaivannut jotain extreme-vaikeustasoa vielä lisäksi.
 
Vastaus: Heavy Rain

Itsellani suurimman ongelman aiheutti ne stressikohtauksien paan ymparilla pyorivat valinnat, ruudun ollessa 4,5m paassa hd-ready tykin heittamana oli usein hyvinkin vaikea saada selvaa mita nappia pitaisi painaa haluttuun valintaan -> usein sitten tihrustaessa menikin aikaa sen verran etta defaultilla mentiin.. (No, ainakin pelaajakin tunsi stressin ;) )
 
Ylös Bottom