Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Siviilipalvelus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hinin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Siviilipalvelus

Weldomiten pointti taisikin olla siinä että sivarit ovat levällään eri palveluspaikoissa. Tämän takia heidän saamisensa kokoon virka-apuosastoksi on varsin hidasta kun vaihtoehtona on ottaa nippu varusmiehiä, jotka ovat jo valmiiksi koolla samassa paikassa ja varustettu asianmukaisesti.

Johon jo edellä vastasinkin, vihaan itseni toistamista. :(

Lopettakaapas jo se halveksuva 'sivari' sanan käyttö.

No mitäs halventavaa tuossa sivari -sanassa on. Lapinjärven koulutuskeskuksen nettisivujen (jotka näkyvätkin juuri olevan uudistettavana) osoitekin on sivarikeskus.fi, joten ihan virallinen nimihän tuo on.

Muutoin aika heikkotasoista tämä keskustelu. Erityisesti sivarista on monella niin vahvoja ennakkoluloja, että mikään perustelu ei tunnu auttavan. Sekä sivarissa että armeijassa voi tehdä järkeviä tai vähemmän järkeviä asioita. Ja ääliöitä ei kumpikaan paikka paranna, valitettavasti...

No mitäs halventavaa tuossa sivari -sanassa on. Lapinjärven koulutuskeskuksen nettisivujen (jotka näkyvätkin juuri olevan uudistettavana) osoitekin on sivarikeskus.fi, joten ihan virallinen nimihän tuo on.

Muutoin aika heikkotasoista tämä keskustelu. Erityisesti sivarista on monella niin vahvoja ennakkoluloja, että mikään perustelu ei tunnu auttavan. Sekä sivarissa että armeijassa voi tehdä järkeviä tai vähemmän järkeviä asioita. Ja ääliöitä ei kumpikaan paikka paranna, valitettavasti...

Itsekkään en koe ilmaisua sivari mitenkään halventavana, koska sehän minä olen. Ei kai homotkaan pelkää sitä että niitä sanotaan homoiksi? O_o

Minun mielestä tässä ketjussa on kyllä huomattavasti enemmän ennakkoluuloista valittamista kuin ennakkoluuloja. Totuus on kuitenkin se että valtaisaa enemmistöä ihmisistä ei kiinnosta pätkän vertaa missä muodossa kukin asevelvollisuutensa suorittaa, eivätkä ainakaan luokittele toisia sen mukaan.

Onko tosiaan niin, että meitä "ituhippejä" on näin vähän, vai eikö porukka nyt tohdi vain myöntää syyllisyyttään tähän puunhalailuun. :D

Edit: tuossa sivariaiheista itseironiaa, loistava kappale, joskin herättää hiukan myötähäpeää. ;)

Klick!

Onko tosiaan niin, että meitä "ituhippejä" on näin vähän, vai eikö porukka nyt tohdi vain myöntää syyllisyyttään tähän puunhalailuun. :D

Edit: tuossa sivariaiheista itseironiaa, loistava kappale, joskin herättää hiukan myötähäpeää. ;)

Klick!

Eilen avattu ketju vasta.

Itse en nähnyt aikoinaan edes vaihtoehtona sivariin menoa(jos velikin armeijan kävi, niin käyn minäkin :) ), enkä näkisi sitä nytkään. Olihan se ihan hauska ammuskella aseella ja viettää viikkoja metsässä - mikäs siinä. Eipä ole aseella armeijan jälkeen tullut ammuskeltua. Muutoinkin olisi jäänyt tuollainen metsässä häröily kokematta, jos olisi sivariin mennyt.

Armeijaan nyt vain tosiaan tuli mentyä, sen ihmeempiä miettimättä. Veikkaanpa, että moni muukin vain menee armeijaan, koska se on niin yleistä - vähän sama asia esim. lukioon menon ja ammattiopiston välillä. Muutoinkin se, että joutuu hetkeksi pois tästä "normaali" elämästä tekee vain hyvää - saa hieman näkökulmaa asioihin. Enkä ole siviilipalvelusta vastaan, kukin tallaa omillaan.

Klick!

on muuten irc-tutun ja sen kavereiden tuotos sivarin lopputyönä :D

ja mitä sanaan "sivari" tulee, ei juuri loukkaa jos sanotaan sivariks. mieluummin kutsutaan sivariks ku siviilipalvelusmieheks ja niin sen itsekkin mieluummin kuulen :)

Oikeus puolustaa, koska ihminen on keksinyt senkin käsitteen. ;)

Tuohon on kyllä pakko vähän takertua.
Mitäs siinä tilanteessa sitten pitäisi ( tai olisi pitänyt ) tehdä kun punakone jyllää Suomen maille ?
Luovuttaa puolet maasta ?
Olisihan se ihan kiva juttu jos ei ikinä aseisiin tarvisi tarttua, mutta tälläistä maailmaa saadaan odotella vielä hetki jos toinen.

Täällä on vielä yks narkkari. Koulutusjakso alkaa 25.8, joten on ollut ihan hauska täältä lukea noita kokemuksia.
Kiitoksia.

Edit; armeijan käyneet siis voi tulla tänne haukkumaan meitä, ihan vapaasti jos kiinnostaa. Me emme ole rasisteja tai emme halveksu teitä. Jos tulee hyvä mieli siitä, että saa haukkua ja sättiä ihmisiä, niin siitä vain. Ei meitä kiinnosta teidän autoritarisminen ajattelunne tässä suhteessa.

tämänkin olisi voinut pitää asiallisena keskusteluna SIVIILIPALVELUKSESTA eikä armeijasta. armeija keskustelu omaan topicciinsa

Ihan turha nillittää siitä että täällä puhuvat myös "sotahullut", olen saanut senlaatuisen käsityksen, että tämän ketjun perustaja aloitti homman ihan silkasta väittelynhalusta, eikä tämä häntä haittaa. Ei sillä, kivaa tämä minustakin on.

Kuitenkin tässä näkyy nyt kyllä yleistäminen aika tavalla sivarien osalta tulevan esiin, aivan kuten tuossa ensimmäisessä lainauksessani. Niin että "militaristinatseja" on ihan turha syyttää yleistämisestä. Noita hienoja aatteita rauhasta jne. on aivan turha jaanata, sillä suurimman rauhantyön tekee puolustusvoimat. Se estää ihmisten tappamisen.

itsellänihän ei ole tarkoitus laittaa armeijan käyneitä tai sinne meneviä ala-arvoiseen asemaan. olen hyvin pitkälti sillä linjalla että kumpikin on hyvä valinta, mutta siviilipalvelus sopii vain paremmin osalle, kuten itselleni. jos olisin inttiin mennyt, olisin sen varmasti kesken jättänyt syystä tai toisesta.
terveystarkastuksen tehnyt lääkäri jopa suositteli siviilipalvelusta todella huonon näön ja silloisen huonon kunnon takia. kunnon olen kohottanut hyvälle tasolle, näölle en voi tehdä mitään.

Ai niin, kutsunnoissa täytyy mainita myös mahdollisuus siviilipalvelusta. Tämäkin tuli vasta Lapinjärvellä tietoon, sen jälkeen kun oli pikaisen mutkan armeijassa tehnyt.

Ai niin, kutsunnoissa täytyy mainita myös mahdollisuus siviilipalvelusta. Tämäkin tuli vasta Lapinjärvellä tietoon, sen jälkeen kun oli pikaisen mutkan armeijassa tehnyt.

Itsekkin tuli käytyä pikainen mutka armeijan kautta. Nyt vain odottelen, koska pääsisin sivarin aloittamaan.

Ihan turha nillittää siitä että täällä puhuvat myös "sotahullut", olen saanut senlaatuisen käsityksen, että tämän ketjun perustaja aloitti homman ihan silkasta väittelynhalusta, eikä tämä häntä haittaa. Ei sillä, kivaa tämä minustakin on.

Kuitenkin tässä näkyy nyt kyllä yleistäminen aika tavalla sivarien osalta tulevan esiin, aivan kuten tuossa ensimmäisessä lainauksessani. Niin että "militaristinatseja" on ihan turha syyttää yleistämisestä. Noita hienoja aatteita rauhasta jne. on aivan turha jaanata, sillä suurimman rauhantyön tekee puolustusvoimat. Se estää ihmisten tappamisen.

Estää tappamisen? Millähän tavalla väkivaltainen rakenne estää väkivaltaa? Minusta se paremminkin LUO edellytykset väkivaltaan, anteeksi nyt vain. :) Juuh, eli väittelyä, keskustelua-> mutta jos mahdollista, niin pidetään sivari kuitenkin aiheena (armeijaa saa sivuta mikäli haluaa). Ja muistakaa, sivarista ei saa puhua armeija-keskustelussa. :D Murruin valtakoneiston edessä kuin pitkätukkainen tyttö.. Ai niin, sehän minä olenkin. :eek:

Viimeksi muokannut moderaattori:

itsellänihän ei ole tarkoitus laittaa armeijan käyneitä tai sinne meneviä ala-arvoiseen asemaan. olen hyvin pitkälti sillä linjalla että kumpikin on hyvä valinta, mutta siviilipalvelus sopii vain paremmin osalle, kuten itselleni. jos olisin inttiin mennyt, olisin sen varmasti kesken jättänyt syystä tai toisesta.
terveystarkastuksen tehnyt lääkäri jopa suositteli siviilipalvelusta todella huonon näön ja silloisen huonon kunnon takia. kunnon olen kohottanut hyvälle tasolle, näölle en voi tehdä mitään.

En minäkään moiti armeijan käyneitä, mutta ituhippinä huudan vääryydelle ja yleistämiselle, joten olen oikeutettu samaan kuin armypojat. <3

Eilen avattu ketju vasta.

Itse en nähnyt aikoinaan edes vaihtoehtona sivariin menoa(jos velikin armeijan kävi, niin käyn minäkin :) ), enkä näkisi sitä nytkään. Olihan se ihan hauska ammuskella aseella ja viettää viikkoja metsässä - mikäs siinä. Eipä ole aseella armeijan jälkeen tullut ammuskeltua. Muutoinkin olisi jäänyt tuollainen metsässä häröily kokematta, jos olisi sivariin mennyt.

Armeijaan nyt vain tosiaan tuli mentyä, sen ihmeempiä miettimättä. Veikkaanpa, että moni muukin vain menee armeijaan, koska se on niin yleistä - vähän sama asia esim. lukioon menon ja ammattiopiston välillä. Muutoinkin se, että joutuu hetkeksi pois tästä "normaali" elämästä tekee vain hyvää - saa hieman näkökulmaa asioihin. Enkä ole siviilipalvelusta vastaan, kukin tallaa omillaan.

Hieno asenne. :) Pidä tuo.

Tuohon on kyllä pakko vähän takertua.
Mitäs siinä tilanteessa sitten pitäisi ( tai olisi pitänyt ) tehdä kun punakone jyllää Suomen maille ?
Luovuttaa puolet maasta ?
Olisihan se ihan kiva juttu jos ei ikinä aseisiin tarvisi tarttua, mutta tälläistä maailmaa saadaan odotella vielä hetki jos toinen.

Juosta tietysti avoimin sylein vastaan heitellen ruusun terälehtiä! Mitä sinä oikein sitten kuvittelit? :D

Ei vaan, sivarin "tarkoitus" on lienee olla vaihtoehto, jota aiemmin ei ole ollut. Sen päämääräinen tarkoitus siis on olla vaihtoehto niille, jotka ei halua armeijaan (syystä tai toisesta) ja tietenkin voihan sen ottaa vastalauseena väkivaltarakenteille ja ihmisen typeryydelle mikäli haluaa. :) Valitse tuosta vastauksesi, mikäli jollakin on korjattavaa/lisättävää asiaan niin olkaapa hyvät. :confused:

Toki ihmisiä ja syitä riittää.

Estää tappamisen? Millähän tavalla väkivaltainen rakenne estää väkivaltaa? Minusta se paremminkin LUO edellytykset väkivaltaan, anteeksi nyt vain. :) Juuh, eli väittelyä, keskustelua-> mutta jos mahdollista, niin pidetään sivari kuitenkin aiheena (armeijaa saa sivuta mikäli haluaa). Ja muistakaa, sivarista ei saa puhua armeija-keskustelussa. :D Murruin valtakoneiston edessä kuin pitkätukkainen tyttö.. Ai niin, sehän minä olenkin. :eek:
Se luo kuvan Suomesta, jota ei kannata väkivalloin tulla tökkimään. ---> Ei tapella.

pitää nyt vielä sellainen hauskahko juttu tästä palvelusajalta kertoa.
olin jo aloittanut työpalvelun ja kun pikkukunnassa satun asustamaan palveluksen ohella niin juttu leviää nopeasti. kaikki puhuu toisilleen että siellä on nyt sellainen työntekijä (olen paikkakunnan historian tiettävästi ensimmäinen sivari). nyt on jo muutama nuori soittanut minun suuntaani saatuaan ensin numero kunnan asioita hoitavalta sihteeriltä ja kyselleet, minkälaista nykyisin on siviilipalveluksessa, koska eivät uskalla ilman jonkun muun henkilökohtaista tiedonantoa hakea tai edes harkita sivariin lähtöä.
mielelläni olen vastaillut ja suositellut lähtemistä, jos vain siltä heistä itsestään tuntuu. vielä en tiedä onko kukaan lähtenyt, mutta eiköhän sekin joskus selviä.

Ylös Bottom