Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valokuvaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TopG
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Valokuvaus

härskisti ketjua hyväksi käyttäen, millaista järkkäriä suosittelette ja millaisilla putkella kannattaisi esimerkiksi lapin reissuilla napsia tuntureilta kuvia?
kuvailen viikottain, vaan kun ei tämän hetken pelit ja vermeet oikein tuota nautittavaa katsottavaa.

canonia joku ystäväpiiristä suositteli, mutta.. minä kun en kamera-merkkien päälle ymmärrä.

Nikon tai Canon parhaan objektiivivalikoiman ansiosta. Muutenkin ovat ykkösluokan vehkeitä. Perusmallitkin on nykyään tosi hyviä, mutta noissa suosituskyselyissä tietty kannattaa ensin miettiä mitä on valmis maksamaan.

Täällä kanssa yksi d80 käyttäjä, putkia ei ole ehtinyt kertymään kuin 18-70mm & 50mm nikkorit. Viimeviikkoina d90 kuume on ollut aikas kova. saa nähdä jos vaihtais

Olen itse menossa lauantaina tekemään ensimmäisiä digijärkkäri kauppoja. Matkaan lähtee näillä näkymin joko Nikon D60 tai Canon 450D. Onko jollain kokemusta molemmista malleista ja osaisi kertoa kumpi olisi kannattavampi ostaa?

Olen itse menossa lauantaina tekemään ensimmäisiä digijärkkäri kauppoja. Matkaan lähtee näillä näkymin joko Nikon D60 tai Canon 450D. Onko jollain kokemusta molemmista malleista ja osaisi kertoa kumpi olisi kannattavampi ostaa?

itte nyt voin suositella ainakin 450d:tä vaikka ei nikonista kokemusta olekkaan. selkeä käyttöliittymä ja "kevyt"

Ite tilasin justiinsa Nikonin D60 + jotain putkea ja salama hintaan 399. Jos ei ois ollu noin hienoa tarjousta, nii ite varmaan olisin kääntynyt canonin puoleen.

http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=5159

Tuolta tilasin.

Viimeksi muokannut moderaattori:

millaista järkkäriä suosittelette ja millaisilla putkella kannattaisi esimerkiksi lapin reissuilla napsia tuntureilta kuvia?

Jep, Nikon ja Canon huippulaatua ainakin. Siihen, Minkä niistä valitset, vaikuttaa budjetti. Perusperusjärkkäreitä - ilman mitään sen suurempia - esim. Nikon D40, Canon EOS 400D.
Itselläni Nikon D80, ja olen itse harrastelija. Suosittelen muillekin!

Niitä myydään kamera+objektiivi -tyyliin, jolloin objektiivi siinä on esim. 18-55mm. Osta reissulle mukaan (18-55:n lisäksi) sellainen 70-300mm, niin etköhän pärjää tosi pitkälle.

Kommentoikaa, jos teillä on parempia ehdotuksia! En ole mikään täysammattilainen.

Itse olin vuoden verran digijärkkäriä miettinyt ja viime lauantaina vilkasin aamulla tätä threadia ja kävin muiden kiireiden ohessa hakemassa Canonin 450Dn verkkokaupasta. On kyllä aika iso harppaus kuvien laadussa vanhaan powershottiin verrattuna.
Kivaahan tuolla on kuvata, vielä kun oppisi oikeasti käyttämään tuota.

Pari kuvaa lauantailta:

http://www.elisanet.fi/fdiamond/kuvat/Retu.JPG
http://www.elisanet.fi/fdiamond/kuvat/Retu2.JPG

Ja sitten sitä automatiikkaa pois kytkemään!

Laita tarkentamaan vain keskimmäiseen tarkennuspisteeseen, tarkenna (ekassa kuvassa) kissan silmään ja sommittele kuva laukaisin puolimatkassa pitäen. Kumpikin kuva kaipaisi suurempaa syvätarkkuutta (eli pienempää aukkoa), jotta katti ei jäisi ainakaan noin suurilta osin epätarkaksi.

Ja sitten sitä automatiikkaa pois kytkemään!

Laita tarkentamaan vain keskimmäiseen tarkennuspisteeseen, tarkenna (ekassa kuvassa) kissan silmään ja sommittele kuva laukaisin puolimatkassa pitäen. Kumpikin kuva kaipaisi suurempaa syvätarkkuutta (eli pienempää aukkoa), jotta katti ei jäisi ainakaan noin suurilta osin epätarkaksi.

Kyllähän noita on tullu tässä tutkittua ja testailtua mutta kyllähän kaikki vinkit ja neuvot kelpaavat

härskisti ketjua hyväksi käyttäen, millaista järkkäriä suosittelette ja millaisilla putkella kannattaisi esimerkiksi lapin reissuilla napsia tuntureilta kuvia?

Lapin reissulla varmastikin laajakulmaisella objektiiville on käyttöä, että saa maisemakuviin laajuutta tarvittaessa, ja toisaalta kämpän sisätunnelmat avarasti talteen. Myös yleiskäyttöinen zoomi lienee paikallaan, esim 70-200mm tai hieman lyhyempi.

Itse ottaisin mukaan Canonin valikoimasta:

16-35mm 2.8L USM
70-200mm 2.8L IS USM ja/tai
28-135mm 3.5-5.6 IS USM

Nämä olettaen, että käytät full size kennoa käyttävää kameraa tai filmiä, muutoin noita polttovälejä pitää korjata kamerasi crop-kertoimella alaspäin. Lompakkosi voi myös olla eri mieltä ;) Mainittut putket ovat keskihintaisia, suomen hintalaput: 1399, 1599, 520. Opetus: laatu maksaa optiikassa :D Kallein Canonin putki 800mm 5.6L IS USM maksaa 11.969 :eek:

Itse suosin Canonia loistavien runkojen ja objektiivien osalta. Nikonin objektiivivalikoima on sekin hyvä, mutta osa objektiiveistä käy vain osaan rungoista, mikä on välillä rasittavaa.

Kyllähän noita on tullu tässä tutkittua ja testailtua mutta kyllähän kaikki vinkit ja neuvot kelpaavat

Osta tai hae kirjastosta joku valokuvauksen perusteita käsittelevä kirja, niin pääse sinuiksi aukkosarjan, valotusaikojen ym. perusteiden kanssa nopeasti. Mikä tahansa 60-luvullakin kirjoitettu kelpaa mainosti, sillä digikamerat eivät tee siinä mitään eroa. "Digikuvaus" kirjat tuppaavat monesti keskittymään kaiken maailman laitenypläykseen ja jälkikäsittelyyn unohtaen kuvaamisen perusteet.

Esim. aukon vaikutus kuvan syväterävyyteen: pienempi aukko (esim. F/22), suurempi syväterävyys. Suuremalla aukolla (esim. F/2.8) on kuvan terävyysalue kapea.

Kuten Hex neuvoi, kannattaa täysin automaattiset kuvausohjelmat unohtaa mahdollisimman pian niin saat kamerastasi enemmän irti, ja voit itse kontrolloida kuvan rakentamista. M-ohjelma käyttöön ja rohkeasti kokeilemaan.

Yksi hyvä nyrkkisääntö aloitteleville kuvaajille:
Kun olet mielestäsi liian lähellä kohdetta, ota vielä askel eteenpäin.

Osta tai hae kirjastosta joku valokuvauksen perusteita käsittelevä kirja, niin pääse sinuiksi aukkosarjan, valotusaikojen ym. perusteiden kanssa nopeasti. Mikä tahansa 60-luvullakin kirjoitettu kelpaa mainosti, sillä digikamerat eivät tee siinä mitään eroa. "Digikuvaus" kirjat tuppaavat monesti keskittymään kaiken maailman laitenypläykseen ja jälkikäsittelyyn unohtaen kuvaamisen perusteet.

Sain muijalta tämän kirjan lahjaksi, Digikuvaus 40 niksiä parempaan kuvaamiseen.

pitäs ittekki kirjastosta käydä jotain kirjasta niin vois alkaa itseoppimaan perusteita. oha se hienompaa kuvata kun tietää mitä tekee eikä vaan napsi sieltä sun täältä kiinteillä asetuksilla ja kuvista tulee sit aina ylivalottuneita ja rumia

Työn ja harrastuksen puolesta tulee touhuttua tuon valokuvauksen parissa. On tullut käytyä erinnäisiä runkoja läpi vuosien aikana mutta viimeisinpinä hankintoina Canon 5D ja 40D. Putkia sun muita härveleitä en ala tässä erikseen mainostamaan, mutta niitäkin on kertynyt matkan varrella ihan mukava määrä. Tosin valtaosan olen vaihdossa antanut pois. Kun tuli haettua sitä "täydellisyyttä" niin tuli poltettua rahaa tolkuttomasti juuri tuohon välineurheiluun, mutta onneksi sitä on hiukan viisastunut alkuajoista.

Kallein Canonin putki 800mm 5.6L IS USM maksaa 11.969 :eek:
En tiiä vieläkö sitä Canonin 1200mm f/5.6L:ää saa tilattua, mutta jokunen vuosi sitten näin sitä myynnissä saksalaisessa nettiputiikissa ja hintalappu tuolle oli 111 000 eli tuo 800mm:nen on siis halpisputki ;).

Ylös Bottom