Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valokuvaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TopG
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Valokuvaus

Kenin mukaan tuo ei-VR 70-300 pitäisi muuten maksaa $130, eli tuo 400 e on ihan kipeästi ylihinnoiteltu. Tuon VR-mallin tilalle mies suosittelee 18-200mm VR-objektiivia.

Oma kalusto on tässä vaiheessa Nikon D60, Nikkor 18-55mm VR, Nikkor 55-200mm VR ja Nikkor 50mm f/1.8, Velbon Sherpa 600R tripod ja parit suotimet (UV, NDx8, pyöröpolarisaatio).

Itselläni on siis 18-55mm (ei-VR). Kun mainitsit 18-200mm VR, ja 55-200mm VR, niin mietin, kannattaako ostaa 18-55mm:n seuraksi sittenkin 55-200mm VR?

Kuinka hyödyllinen tuo 200-300mm on? En osaa hahmottaa, kuinka suuri zoomaus on tuo 200mm... Jos ostaisin tuon 70-300mm:n, varmaan pitäisi korvata 18-55mm 18-70mm:llä? Jos tuo 55-70mm:n väli siiis kannattaa olla..

Vaatiiko digijärkkäri käyttäjältään ammattitaitoa? Jos peruspokkareilla kuvannut, eritoten helppoa kuvaamista arvostava kaveri päättää nostaa kuvanlaadun uusiin sfääreihin ja menee ja ostaa digijärkkärin, on käyttäminen suorastaan mahdotonta? Vai ovatko nuo helppokäyttöisiä? Vai onko niin, että parhaista digipokkareista entistäkin parempaan kuvaan siirtyminen kysyy myös ammattitaitoa?

Onko ne järkkärit monimutkaisia? :rolleyes:

kyllä noiden käyttämistä saa opetella. eli ei kannata kajota jos et aio käyttää aikaa kuvaamisen opetteluun.
e: sanon tämän siis itsekin harjoittelevana kuvaajana

Itselläni on siis 18-55mm (ei-VR). Kun mainitsit 18-200mm VR, ja 55-200mm VR, niin mietin, kannattaako ostaa 18-55mm:n seuraksi sittenkin 55-200mm VR?

Kuinka hyödyllinen tuo 200-300mm on? En osaa hahmottaa, kuinka suuri zoomaus on tuo 200mm... Jos ostaisin tuon 70-300mm:n, varmaan pitäisi korvata 18-55mm 18-70mm:llä? Jos tuo 55-70mm:n väli siiis kannattaa olla..
Tuon 18-200mm VR:n kanssa voi siis myydä vanhan 18-55:n pois (mikäli joku sellaisen tahtoo ostaa?), kun ilman objektiivin vaihtoa saa käyttöön tuon koko alueen.
Itse hankin tuon 55-200mm VR:n, koska alle 300 euron hintaisena ja hinta-laatusuhteeltaan erinomaiseksi kehuttuna se sopi parhaiten tarpeisiini budjetin puitteissa.

200-300mm väli lienee jonkin arvoinen, jos siellä 300mm päässä vielä olisi laadukasta piirtoa jäljellä (ehkä Nikkorin versiossa, pitäisi lukea arvostelu - Sigmassa ei ollut) ja tarvitsee ehdottomasti jokaikisen pikselin hyötykäyttöön.
Itse kun otin täsmälleen samasta leikkikentän härvelin LAPPSET-tyyppikilvestä kuvat sekä sillä palauttamallani Sigma 70-300mm APOlla @ 300mm jalustalta ja tällä Nikkor 55-200mm VR:llä @ 200mm käsivaralta, oli tyyppikilven pienen präntin luettavuus vain hyvin marginaalisesti parempi tuolla Sigmalla, vaikka samaan kohteeseen oli jonnin verran enemmän pikseleitä erottelemassa. Sigman yksityiskohdat olivat puuroa, Nikkorilla tulos huomattavasti terävämpi.
Käsivaralta ottaessa olisi hyvä saavutus jos Sigmalla erottaisi edes isoa LAPPSET-logoa kilvessä

En usko, että tulet 55-70mm väliä kaipaamaan, sen verran voi aina cropata tai harrastaa jalkaisin zoomausta.
Voin koittaa kaivella jossain vaiheessa verrokkikuvat samasta paikasta 200mm ja 300mm polttoväleillä ja 1:1 cropit jostain, siitä voi itse kukin päätellä miten paljon tuosta 200-300mm välistä tahtoo maksaa.
18-200mm ostaminen vs. 55-200mm kittilinssin täydennykseksi on puhdas raha- ja vaivannäkökysymys. Haluatko maksaa pari satasta lisää siitä, ettei objektiivia tarvitse vaihtaa niin usein ja ettei sitä toista tarvitse kantaa laukussa mukana?

Nämä kaikki suositukset siis tässä meikäläisenkin omassa aloittelijasarjassa. Valovoimainen ammattilaislasi maksaa enemmän kappaleelta kuin tämän harrastajan koko kamerakalusto yhteensä.

Vielä tuosta 70-300mm VR:stä; Onko käsivarainen kuvaaminen mahdollista, kun painoa on 745g? VR:hän siinä toki on, mutta entä siinä vaiheessa, kun on 200-300mm alueella?

Kiitos vielä.

Vielä tuosta 70-300mm VR:stä; Onko käsivarainen kuvaaminen mahdollista, kun painoa on 745g? VR:hän siinä toki on, mutta entä siinä vaiheessa, kun on 200-300mm alueella?

Se Sigma 70-300 APO, jonka palutin, painoi n. 550 g, eikä sen kanssa paino tuottanut mitään ongelmia. Tuota Nikkorin 70-300mm VR-objektiivia en ole itse päässyt testaamaan, mutta en usko 200 gramman vaikuttavan mitenkään merkitsevästi. Ammattilaisten valovoimaiset objektiivit painavat toista kiloa tai enemmän, joten ei tässä pitäisi ongelmia tulla normaalikuntoiselle ihmiselle. Perstuntuma jopa sanoisi, että raskaampi paketti olisi vakaampi käsissä, ja pitkästä putkesta saa leveämmän ja vakaamman otteen.

Paras tietysti olisi, jos käyt liikkeessä itse kokeilemassa tuota (ja muita vaihtoehtoja). Ainakin verkkokauppa.comin kameraosastolla saa testata objektiiveja oman kamerarungon kanssa. Sinne mennessä kannattaa ainakin nuo 18-200 VR, 55-200 VR ja 70-300 VR testata.
Kokeile ainakin VR:n vaikutus (kytkettävissä päälle/pois objektiivin kyljestä) ja ota samasta kohteesta verrokkikuvat @ 200mm ja 300mm, ja halutessasi vaikka tuosta 55mm-70mm välistä.

Kenin arvio 70-300 VR-putkesta sanoo:
I would forget about this lens and get the Nikon 18-200mm VR instead, unless you really need the last few mm to get out to 300mm. If you get this 70-300mm VR you still need a normal zoom. With the 18-200mm VR, you've got all you need in one smaller lens that focuses three times as close and loses very little on the long end in exchange.

If you want a serious, dedicated tele zoom, I'd step up not much more in price to a professional 80-200mm f/2.8.

The reason to get this lens is if you:

1.) Shoot almost entirely telephoto and don't have or want the 18-200mm VR.
2.) Want light weight (the 18-200VR is lighter, and 80-200mm f/2.8s are much heavier).
3.) Don't care about the price.
4.) If you're shooting film; it's OK for still subjects, but not for sports. You'll want f/2.8; VR can't stop subject motion.

No voi, nälkä tietenkin kasvaa syödessä. Tuossa "Kenin arviossa" sanottiin, että 70-300mm VR:n sijasta kannattaa harkita 80-200mm f/2.8D ED:tä, joka on vain hieman hintavampi..

Valovoimainen se ainakin on, painaakin 1300g, eli yksi -tai kolmijalka ei olisi pahitteeksi. Hyvä vastine rahoille arvostelujen mukaan, mitä nyt olen lukenut. Hyvä urheilukuvaukseen, sekä henkilökuviin.

Kuvailen kaikenlaista, eli kaikkea mitä eteen tulee. Lomareissuit, luontoa, juhlia/henkilöitä, ynnä muita.
Muodostaisiko tämä hyvän parin 18-55mm:n kanssa? Tuon 55-80mm:n välin voisi luultavasti paikata vähän "kikkailemalla". Paino (ja objektiivi yleensä) kannattaa varmaankin itse testata kaupassa. Mutta onko tuollainen ammattitasoinen mitenkään edes järkevää hankkia tällaisella harrastelijalle? Onko noin valovoimainen 80-200mm:n objektiivi potentiaalinen 18-200mm/55-200mm:n syrjäyttäjä?

Uusi osa, vastaus alempaan:

Tuo objektiivi, joka Kenin mukaan maksaa vain vähän enemmän kuin 70-300mm VR, on 80-200mm f/2.8D ED (ei-VR). Siinä oli sekä AutoF sekä M. Hän tarkoitti tätäobjektiivia. Huuto.netissä 400. Eli alle 1000 saa noita.

Luontokuvaukseenkin sopeutuva? Henkilökuvauskin siis onnistuu hyvin --> voi käyttää juhlissa (käsivaraisesti).
Jep, täytyy varmaan käydä testaamassa.

Viimeksi muokannut moderaattori:

No voi, nälkä tietenkin kasvaa syödessä. Tuossa "Kenin arviossa" sanottiin, että 70-300mm VR:n sijasta kannattaa harkita 80-200mm f/2.8D ED:tä, joka on vain hieman hintavampi..

Valovoimainen se ainakin on, painaakin 1300g, eli yksi -tai kolmijalka ei olisi pahitteeksi. Hyvä vastine rahoille arvostelujen mukaan, mitä nyt olen lukenut. Hyvä urheilukuvaukseen, sekä henkilökuviin.

Kuvailen kaikenlaista, eli kaikkea mitä eteen tulee. Lomareissuit, luontoa, juhlia/henkilöitä, ynnä muita.
Muodostaisiko tämä hyvän parin 18-55mm:n kanssa? Tuon 55-80mm:n välin voisi luultavasti paikata vähän "kikkailemalla". Paino (ja objektiivi yleensä) kannattaa varmaankin itse testata kaupassa. Mutta onko tuollainen ammattitasoinen mitenkään edes järkevää hankkia tällaisella harrastelijalle? Onko noin valovoimainen 80-200mm:n objektiivi potentiaalinen 18-200mm/55-200mm:n syrjäyttäjä?
Noiden FX-kennolle pääasiassa suunniteltujen putkien käyttö ei taida aiheuttaa mitään ihmeempiä ongelmia DX-kennoisessa kamerassa (toisin kuin vastakkaistapauksessa).
Tuo "vanha" 80-200 f/2.8 maksaa sen reilut 1100 e omalla pikavilkaisulla, eikä siinä ole VR:ää. Toki ammattilaistason valovoima ja massan tuoma vakaus auttavat, mutta paras kokeilla rauhassa oman rungon kanssa.

Tuon D80-runkosi kanssa ei sitä ongelmaa tule, mutta varoitus muille tätä mahdollisesti lukeville: tuo 80-200 f/2.8 ei sisällä autofocus-moottoria objektiivissa eli tuoreempien halpiskameroiden (D40, D40x, D60) omistajat joutuvat sitä veivaamaan käsitarkennuksella.

Nikonin tämänhetkinen tuote tuossa luokassa on 70-200mm f/2.8 VR, hintaa on karvan alle 1900 e. Kenin arvio.

D80:n kaveriksi tuo vanhempi 80-200 on varmasti erinomainen, mikään VR kun ei voi sitä liikkuvaa kohdetta vakauttaa. Kun ei ole omakätistä kokemusta noista ammattilaisvehkeistä, en voi muuta suositella kuin liikkeeseen testaamaan menoa.

Mistä opit tekemään hdr-kuvia? Löytyykö kenties jokin opas?
Lataa täältä Photomatix ja lukaise sivuston pikaopas.

Homma menee näin:
1. Ota kuvat
Etsi mielenkiintoinen näkymä, jossa on suuret kirkkauden vaihtelut. Kamera ei pysty yhdellä valotuksella havaitsemaan kaikkia alueita, joko ne palavat puhki tai jäävät mustiksi. Siksi kuvia tarvitaan useita, helpointa on käyttää jalustaa, jotta kamera ei liiku kuvien välillä. Säädä kameran exposure comppia siten, että sinulla on n. 3-5 (tapauskohtaista) kuvaa, jotka kattavat valotukset reilusti alivalottuneesta ylivalottuneeseen (esim -2.7, -1.3, 0, +1.3, +2.7). RAWin kuvaamisesta on ainakin teoriassa hyötyä.

2. Generoi HDR-kuva Photomatixissa.
Osoita ohjelmalle ottamasi kuvasarja, prosessoi.

3. Tonemappaa
Photomatixissa on ohjeet, mutta itse lähdin ihan vaan kokeilemalla hakemaan erilaisia efektejä. Esikatselusta sen hyvän käsityksen saa, mitä mikäkin slideri tekee.
Prosessoi tonemappaus ja tallenna lopputulos tiffiksi tai jpegiksi.

Esim. Bemari

Photomatix osaa myös prosessoida yksittäisiä RAW-kuvia, mutta tulos näissä "pseudo-HDR"-kuvissa on harvoin kovin kummoinen perinteisiin RAW-prosessointimenetelmiin verrattuna.

itse olen käyttänyt dxo optics pro 5.2 trialia, photomatixin kokoversiota ja photoshop cs2:sta
e: ja .raw:sta olen kuvat tehnyt sillä jalustaa en omista vielä

Joitakin ottamiani kuvia.

Viisasta luettavaa itse kullekin Kenin sivuilta:

Your Camera Doesn't Matter
...Buying a Bösendorfer doesn't mean you can play the piano. Buying a great camera doesn't mean you can create compelling photographs. Good pianists can play on anything and a good photographer can make great images with a disposable camera...

The Two Kinds of Photographers
...A huge problem with forums is the people who post the most shoot the least. These forums make it tough to know the credentials of the posters. More weight is given to well-spoken frequent contributors than a competent professional who might step in to help...

The Seven Levels of Photographers
Equipment Measurbator: Bottom Level 1
...They are interested solely in equipment for its own sake. They will talk your ear off for hours if you let them, but as soon as you ask to see their portfolio their bravado scurries away, or they think you want to see their cameras or stocks...

Eli tästä opimme: Älkää välittäkö siitä, mitä minä sanon, älkääkä luulko kalliimpien laitteiden parantavan kuvianne. Lähtekää ulos kuvaamaan, vaikka kännykkäkameralla.

Eli tästä opimme: Älkää välittäkö siitä, mitä minä sanon, älkääkä luulko kalliimpien laitteiden parantavan kuvianne. Lähtekää ulos kuvaamaan, vaikka kännykkäkameralla.

Tämä on kyllä niin totta. On tullut aika monta kertaa kuultua se sanonta että "sulla on varmaan hieno kamera kun on noin hienoja kuvia". Ihan niin kuin se kamera itsekseen ne kuvat ottaisi. Välillä näkee niitä kavereita joilla on tuhansien arvosta kameravehkeitä, mutta yhtään hyvää kuvaa ei ole esittää.

Toi on tietysti köyhien suojamekanismi. Ei voi pitää paikkaansa!

Vaikka sillä on ihan hyviä (usein tosin itsestään selviä) pointteja, niin Ken Rockwell on ihme meuhkaaja ja harvinaisen itseään täynnä.

tuli harhakuva mieleen. nyt rekisteröidyn sinne ja aina kun joku itseäni melkein 10vuotta nuorempi lisää kuvan ja kuva alkaa saada huonoa palautetta, koska se on oikeasti huono, aletaan sit kuvaajan taholta syyttämään huonoa kameraa. sit kun kritiikki ylittää vittuilun rajan, aletaan haistattelemaan.
itse en ole mikään ammattikuvaaja, en lähelläkään sitä, mutta tuollainen käytös ihmetyttää. alkaa vaan tässä "vanhemmuuttaan" ajattelemaan asioita eri tavalla, eikä hae syitä muista vaan itsestään.

ja sitten taas asiaan.

tuli harhakuva mieleen. nyt rekisteröidyn sinne ja aina kun joku itseäni melkein 10vuotta nuorempi lisää kuvan ja kuva alkaa saada huonoa palautetta, koska se on oikeasti huono, aletaan sit kuvaajan taholta syyttämään huonoa kameraa. sit kun kritiikki ylittää vittuilun rajan, aletaan haistattelemaan.
itse en ole mikään ammattikuvaaja, en lähelläkään sitä, mutta tuollainen käytös ihmetyttää. alkaa vaan tässä "vanhemmuuttaan" ajattelemaan asioita eri tavalla, eikä hae syitä muista vaan itsestään.

Saman olen itsekin huomannut, juuri Harhakuvassa. En itse ole jäsen, mutta pääseehän niitä kuvia katselemaan ilman rekisteröinitä. Rakentavaa kritiikkiä kun ei multa saa/sitä ei voi ottaa vakavasti. :)

Tuo 80-200mm f/2.8D ED alkoi niin pirusti kiinnostaan, mutta kun tuota ei suomalaisissa kaupoissa näy myytävän. Vaan jenkkilän storeissa. ON siis melkoiset vaikeudet testata, miltä tuo obbari vaikuttaa.

Lääkettä tähän?

Ylös Bottom